Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 45 din 10 noiembrie 2008  pentru examinarea recursului in interesul legii, cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 14^1, raportate la dispozitiile   art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata, astfel cum a fost completata prin   Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/2004 , aprobata prin   Legea nr. 210/2004 , referitoare la recalcularea rentei veteranilor de razboi carora le-au fost acordate ordine si medalii pentru faptele de arme savarsite pe campul de lupta, incepand cu luna martie 2004    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 45 din 10 noiembrie 2008 pentru examinarea recursului in interesul legii, cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 14^1, raportate la dispozitiile art. 13 si 14 din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata, astfel cum a fost completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/2004 , aprobata prin Legea nr. 210/2004 , referitoare la recalcularea rentei veteranilor de razboi carora le-au fost acordate ordine si medalii pentru faptele de arme savarsite pe campul de lupta, incepand cu luna martie 2004

EMITENT: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE - SECTIILE UNITE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 230 din 8 aprilie 2009

Dosar nr. 23/2008
Sub preşedinţia domnului prof. univ. dr. Nicolae Popa, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, constituitã în Secţii Unite, în şedinţa din 13 octombrie 2008 a luat în examinare recursul în interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, cu privire la interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 14^1, raportate la dispoziţiile <>art. 13 şi 14 din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de rãzboi, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi vãduvelor de rãzboi, republicatã, astfel cum a fost completatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/2004 , aprobatã prin <>Legea nr. 210/2004 , referitoare la recalcularea rentei veteranilor de rãzboi cãrora le-au fost acordate ordine şi medalii pentru faptele de arme sãvârşite pe câmpul de luptã, începând cu luna martie 2004.
Procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.
În concluziile sale, reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a cerut admiterea recursului în interesul legii în sensul de a se stabili cã renta lunarã a veteranilor de rãzboi cãrora le-au fost acordate ordine şi medalii pentru faptele de arme sãvârşite pe câmpul de luptã, prevãzutã la <>art. 13 şi 14 din Legea nr. 44/1994 , republicatã, se recalculeazã începând cu data de 1 martie 2004, dupã caz, în funcţie de nivelul soldei de grad şi/sau al soldei de funcţie la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale.
În vederea deliberãrii, a fost amânatã pronunţarea pentru astãzi, 10 noiembrie 2008, când

SECŢIILE UNITE,

deliberând asupra recursului în interesul legii, constatã urmãtoarele:
În practica instanţelor de judecatã nu existã un punct de vedere unitar în legãturã cu interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 14^1, raportate la prevederile <>art. 13 şi 14 din Legea nr. 44/1994 , privind veteranii de rãzboi, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi vãduvelor de rãzboi, republicatã, astfel cum a fost completatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/2004 , aprobatã prin <>Legea nr. 210/2004 referitoare la recalcularea rentei veteranilor de rãzboi, cãrora le-au fost acordate ordine şi medalii pentru faptele de arme sãvârşite pe câmpul de luptã, începând cu luna martie 2004.
Astfel, unele instanţe au stabilit cã renta lunarã a veteranilor de rãzboi cãrora le-au fost acordate ordine şi medalii pentru faptele de arme sãvârşite pe câmpul de luptã se recalculeazã începând cu data de 1 martie 2004 în raport cu solda de grad şi solda de funcţie (cumulate) la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale.
S-a reţinut cã prin completarea <>Legii nr. 44/1994 care face distincţie între diferite ordine şi medalii acordate, fiecare tip de decoraţie beneficiind de o anumitã categorie de rentã, cu baze de calcul diferite, s-a urmãrit, astfel cum se aratã şi în expunerea de motive a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 12 din 23 martie 2004 , aplicarea unui tratament egal tuturor veteranilor de rãzboi a cãror contribuţie adusã pentru apãrarea ţãrii este unanim recunoscutã. Totodatã aceste instanţe au reţinut cã din interpretarea gramaticalã a prevederilor art. 14^1 din lege reiese în mod evident intenţia legiuitorului ca baza de calcul (solda) pentru stabilirea rentei lunare cuvenitã veteranilor de rãzboi sã fie alcãtuitã atât din solda de grad, cât şi din solda de funcţie (cumulate) la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale, diferenţierile fiind determinate doar de procentele prevãzute în <>art. 13 şi 14 din Legea nr. 44/1994 .
Alte instanţe au stabilit, dimpotrivã, cã renta lunarã a veteranilor de rãzboi prevãzuţi la <>art. 13 şi 14 din Legea nr. 44/1994 , republicatã, se recalculeazã, începând cu data de 1 martie 2004, dupã caz, în funcţie de nivelul soldei de grad şi/sau al soldei de funcţie la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale.
Aceste instanţe au reţinut cã dispoziţiile <>art. 13 şi 14 din Legea nr. 44/1994 , republicatã, instituie 4 categorii de veterani de rãzboi, în funcţie de ordinele şi medaliile care le-au fost conferite, stabilind drepturi distincte pentru fiecare categorie în parte, şi cã prin introducerea <>art. 14^1 prin Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/2004 nu s-a modificat modul de stabilire al rentei lunare, ci aceste prevederi legale au fost completate în sensul cã la determinarea cuantumului rentei de care beneficiazã veteranii de rãzboi se iau în calcul, dupã caz, solda de grad şi/sau solda de funcţie la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale, indiferent de sistemul public sau militar de asigurãri sociale.
Aceste din urmã instanţe au interpretat şi aplicat corect dispoziţiile legii.
În conformitate cu prevederile <>art. 13 alin. 1 lit. a) şi b) şi alin. 2 din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de rãzboi, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi vãduvelor de rãzboi, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 783 din 28 octombrie 2002: "Veteranii de rãzboi, cãrora le-au fost acordate ordine şi medalii pentru faptele de arme sãvârşite pe câmpul de luptã, beneficiazã de urmãtoarele drepturi, dacã nu le-au primit prin alte legi de împroprietãrire de la data decorãrii pânã în prezent şi dovedesc cu acte legale dreptul solicitat:
a) (...)
- cei decoraţi cu Ordinul Mihai Viteazul, de o rentã lunarã echivalentã cu solda de bazã a unui sublocotenent, compusã din solda de grad şi solda de funcţie la minim;
- cei decoraţi cu Ordinul Virtutea Aeronauticã cu spade, clasa Cavaler, de o rentã lunarã echivalentã cu solda de grad a unui sublocotenent;
b) cei decoraţi cu Ordinul Steaua României cu spade şi panglicã de Virtute Militarã sau cu Ordinul Steaua României cu spade, Ordinul Virtutea Aeronauticã cu spade, Ordinul Coroana României cu spade şi panglicã de Virtute Militarã sau Ordinul Coroana României cu spade, Ordinul Crucea Regina Maria, Medalia Virtutea Militarã de Rãzboi, Medalia Virtutea Maritimã, Medalia Virtutea Aeronauticã sau Medalia Aeronauticã, Medalia Serviciul Credincios cu spade, Medalia Bãrbãţie şi Credinţã cu spade, Crucea Serviciul Credincios cu spade, Crucea Meritul Sanitar şi Medalia Virtutea Ostãşeascã (...) beneficiazã de o rentã lunarã echivalentã cu 75% din solda de grad a unui sublocotenent."
De asemenea, potrivit art. 14 din aceeaşi lege: "Veteranii de rãzboi care nu sunt decoraţi cu ordine, medalii sau cruci de rãzboi prevãzute la art. 13 alin. 1 lit. a) şi b), dar cãrora le-a fost conferitã Medalia «Crucea comemorativã al celui de-al doilea rãzboi mondial 1941-1945» beneficiazã de o rentã lunarã echivalentã cu 25% din solda de grad a unui sublocotenent."
Prin <>art. I pct. 4 din Legea nr. 303/2007 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 44/1994 privind veteranii de rãzboi, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi vãduvelor de rãzboi, procentul în baza cãruia se calculeazã renta lunarã a veteranilor de rãzboi cãrora le-a fost conferitã Medalia "Crucea comemorativã al celui de-al doilea rãzboi mondial 1941-1945" a fost modificat de la 25% la 50%.
Totodatã, prin articolul unic din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/2004 , aprobatã prin <>Legea nr. 210/2004 , dupã <>art. 14 din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de rãzboi, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi vãduvelor de rãzboi, republicatã, s-a introdus un nou articol, art. 14^1, cu urmãtorul cuprins: "Începând cu luna martie 2004, renta lunarã prevãzutã la art. 13 şi 14 se calculeazã, dupã caz, în funcţie de nivelul soldei de grad şi al soldei de funcţie la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale, stabilite conform legii."
Dispoziţiile <>art. 13 şi 14 din Legea nr. 44/1994 , republicatã, instituie 4 ipoteze juridice cu privire la calculul rentei de care beneficiazã veteranii de rãzboi, dupã cum urmeazã:
1. renta lunarã echivalentã cu solda de bazã a unui sublocotenent compusã din solda de grad şi solda de funcţie la minim. Beneficiazã de aceastã rentã veteranii de rãzboi decoraţi cu Ordinul Mihai Viteazul [art. 13 lit. a) teza a doua din lege];
2. renta lunarã echivalentã cu solda de grad a unui sublocotenent. Beneficiazã de aceastã rentã veteranii de rãzboi decoraţi cu Ordinul Virtutea Aeronauticã cu spade, clasa Cavaler [art. 13 lit. a) teza a treia din lege];
3. renta lunarã echivalentã cu 75% din solda de grad a unui sublocotenent. Beneficiazã de aceastã rentã veteranii de rãzboi decoraţi conform art. 13 lit. b) din lege;
4. renta lunarã echivalentã cu 50% din solda de grad a unui sublocotenent. Beneficiazã de aceastã rentã veteranii de rãzboi cãrora le-a fost conferitã Medalia "Crucea comemorativã al celui de-al doilea rãzboi mondial, 1941-1945" (art. 14 din lege).
Cu alte cuvinte, prin <>art. 13 şi 14 din Legea nr. 44/1994 , republicatã, este reglementat modul de calcul al rentei lunare de care beneficiazã veteranii de rãzboi, pe când dispoziţiile art. 14^1 din acelaşi act normativ instituie numai baza de calcul a rentei lunare, şi anume solda (de grad şi de funcţie, dupã caz, circumstanţiere prevãzutã în mod expres) unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale.
Astfel, cum se aratã în expunerea de motive a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 12/2004 , prin introducerea <>art. 14^1 în Legea nr. 44/1994 , republicatã, s-a urmãrit aplicarea unui tratament egal tuturor veteranilor de rãzboi, întrucât prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 2/2004 au fost reglementate douã cuantumuri diferite ale soldei de grad a unui sublocotenent, unul pentru Ministerul Apãrãrii Naţionale şi altul pentru celelalte sisteme militare.
În momentul adoptãrii <>Legii nr. 44/1994 , renta lunarã cuvenitã veteranilor de rãzboi se stabilea prin raportare fie la solda unui sublocotenent din Ministerul Apãrãrii Naţionale, fie la solda unui sublocotenent din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
Scopul urmãrit prin introducerea <>art. 14^1 în Legea nr. 44/1994 , republicatã, nu a fost acela de a egaliza pe toţi veteranii de rãzboi sub aspectul cuantumului rentei la care aceştia sunt îndreptãţiţi, în sensul de a se calcula pentru toţi, indiferent de decoraţia primitã, o rentã raportatã la cumulul dintre solda de grad şi solda de funcţie a unui sublocotenent, ci de a introduce ca unic element de referinţã pentru determinarea rentelor solda unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale, indiferent de sistemul militar din care provin veteranii de rãzboi.
Pânã în luna martie 2004 soldele de grad şi soldele de funcţie ale unui sublocotenent, în raport cu care se stabileau rentele lunare cuvenite veteranilor de rãzboi, dupã distincţiile prevãzute la <>art. 13 şi 14 din Legea nr. 44/1994 , republicatã, aveau aceeaşi valoare, atât în sistemul de apãrare naţionalã, cât şi în celelalte sisteme militare.
Prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 2/2004 a fost completatã <>Legea nr. 138/1999 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apãrare naţionalã, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii, majorându-se valoarea de referinţã sectorialã, începând cu luna martie 2004, şi, drept urmare, majorându-se şi nivelul soldei de grad şi al soldei de funcţie ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale.
În consecinţã, dupã intrarea în vigoare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 2/2004 au fost stabilite douã cuantumuri diferite ale soldei de grad a unui sublocotenent, unul pentru Ministerul Apãrãrii Naţionale şi altul pentru celelalte sisteme militare, şi, drept urmare, începând cu 1 martie 2004 ar fi beneficiat de un nou cuantum al rentei lunare numai veteranii de rãzboi proveniţi din sistemul apãrãrii naţionale, fapt care ar fi determinat o aplicare discriminatorie a <>Legii nr. 44/1994 , republicatã, şi o încãlcare a principiului constituţional al egalitãţii în drepturi.
Dacã prin adoptarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 12/2004 s-ar fi urmãrit ca la stabilirea cuantumului rentei lunare cuvenite veteranilor de rãzboi sã se ia în calcul cumulul soldei de grad şi al celei de funcţie ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale, atunci prin ordonanţã s-ar fi procedat la modificarea sau completarea <>art. 13 şi 14 din Legea nr. 44/1994 , republicatã, şi nu la introducerea unui nou articol, respectiv art. 14^1.
În plus, în situaţia în care intenţia legiuitorului ar fi fost aceea ca baza de calcul a rentei cuvenite veteranilor de rãzboi sã se determine în raport cu ambele solde cumulate, atunci, odatã cu modificarea procentului prevãzut de <>art. 14 din Legea nr. 44/1994 , republicatã, prin <>art. I pct. 4 din Legea nr. 303/2007 , s-ar fi modificat şi modul de raportare a acestuia, adãugându-se la solda de grad a unui sublocotenent şi solda de funcţie.
În consecinţã, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/2004 a înlãturat doar diferenţierea nejustificatã a rentelor lunare cuvenite veteranilor de rãzboi, dupã 1 martie 2004, în funcţie de apartenenţa acestora la un sistem sau altul de asigurãri sociale.
Astfel fiind, rezultã cu evidenţã faptul cã veteranii de rãzboi decoraţi cu ordinele şi medaliile prevãzute la <>art. 13 şi 14 din Legea nr. 44/1994 , republicatã, beneficiazã de o rentã lunarã care se calculeazã conform aceloraşi dispoziţii, fie în raport cu solda de grad, fie în raport cu solda de bazã (compusã din solda de grad şi solda de funcţie), dar, în ambele situaţii, art. 14^1 din lege instituie o bazã de calcul unicã, şi anume solda - dupã caz, de grad şi/sau de funcţie - unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale.
Calculul rentei lunare cuvenite veteranilor de rãzboi prin raportare la solda de grad şi solda de funcţie, cumulate, ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale se realizeazã numai în ipoteza reglementatã de <>art. 13 lit. a) teza a doua din Legea nr. 44/1994 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi anume numai în cazul veteranilor de rãzboi decoraţi cu Ordinul Mihai Viteazul pentru faptele de arme sãvârşite pe câmpul de luptã.
Ca atare, în temeiul dispoziţiilor <>art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, republicatã, precum şi ale art. 329 din Codul de procedurã civilã, urmeazã sã se admitã recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi sã se stabileascã cã dispoziţiile art. 14^1, raportate la dispoziţiile <>art. 13 şi 14 din Legea nr. 44/1994 , republicatã, astfel cum a fost completatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/2004 , aprobatã prin <>Legea nr. 210/2004 , se interpreteazã în sensul cã renta lunarã cuvenitã veteranilor de rãzboi se calculeazã conform prevederilor art. 13 şi 14 din lege, în raport cu solda de grad şi/sau solda de funcţie, dupã caz, ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale.

PENTRU ACESTE MOTIVE
În numele legii
DECID:

Admit recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi stabilesc:
Dispoziţiile art. 14^1, raportate la dispoziţiile <>art. 13 şi 14 din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de rãzboi, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi vãduvelor de rãzboi, republicatã, astfel cum a fost completatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/2004 , aprobatã prin <>Legea nr. 210/2004 , se interpreteazã în sensul cã renta lunarã se calculeazã conform prevederilor art. 13 şi 14 din lege, în raport cu solda de grad şi/sau solda de funcţie, dupã caz, ale unui sublocotenent din Ministerul Apãrãrii Naţionale.
Obligatorie, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedurã civilã.
Pronunţatã în şedinţã publicã, astãzi, 10 noiembrie 2008.

PREŞEDINTELE
ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Prim-magistrat-asistent,
Victoria Maftei

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016