Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 446 din 15 aprilie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. (1) lit. c) si d) din Legea nr. 188/1999  privind Statutul functionarilor publici  Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 446 din 15 aprilie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. (1) lit. c) si d) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 329 din 19 mai 2010

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 31 alin. (1) lit. c) şi d) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, excepţie ridicatã de primarul municipiului Botoşani în Dosarul nr. 2.400/40/2009 al Tribunalului Botoşani - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca inadmisibilã, a excepţiei, întrucât textul de lege criticat a fost abrogat prin <>Legea nr. 330/2009 privind salarizarea unitarã a personalului plãtit din fonduri publice.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 5 noiembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 2.400/40/2009, Tribunalul Botoşani - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 31 alin. (1) lit. c) şi d) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici. Excepţia a fost ridicatã de primarul municipiului Botoşani într-o cauzã având ca obiect litigiu privind drepturi salariale ale funcţionarilor publici.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã sporurile constând în suplimentul postului şi suplimentul aferent treptei de salarizare se stabilesc, potrivit art. 41 alin. (5) din Constituţie, prin negocieri între conducerea autoritãţii sau instituţiei publice cu sindicatele reprezentative ale funcţionarilor publici. Chiar şi aşa, <>Legea nr. 188/1999 reglementeazã, la art. 31 alin. (1) lit. c) şi d), cele douã sporuri, însã legiuitorul nu a adoptat şi normele care sã stabileascã modalitatea concretã de calcul a acestor drepturi. Or, în lipsa acestora, instanţa de judecatã nu poate stabili în concret cuantumul cuvenit titularilor dreptului, deoarece s-ar substitui legiuitorului, iar angajatorul ar fi obligat la plata unor sume de bani imposibil de calculat. O astfel de hotãrâre judecãtoreascã nu corespunde exigenţelor art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale sub aspectul punerii sale în executare, fazã integrantã a procesului. Se mai susţine cã, datoritã inexistenţei suportului legal necesar determinãrii concrete a drepturilor, titularii acestora nu pot avea "speranţa legitimã" în sensul definit în jurisprudenţa în materie a Curţii Europene a Drepturilor Omului, astfel cã efectele juridice ale acestor drepturi nu se produc fiind, în fapt, golite de conţinut juridic.
Tribunalul Botoşani - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã textele de lege criticate nu contravin prevederilor art. 41 alin. (5) din Constituţie.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 31 alin. (1) lit. c) şi d) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, având urmãtoarea redactare:
"(1) Pentru activitatea desfãşuratã, funcţionarii publici au dreptul la un salariu compus din: (...)
c) suplimentul postului;
d) suplimentul corespunzãtor treptei de salarizare."
Autorul excepţiei considerã cã sunt încãlcate normele constituţionale ale art. 41 alin. (5) prin care sunt garantate dreptul la negocieri colective în materie de muncã şi caracterul obligatoriu al convenţiilor colective. Este invocat şi art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale sub aspectul punerii în executare a hotãrârilor judecãtoreşti.
Analizând excepţia, Curtea Constituţionalã constatã cã, ulterior sesizãrii sale cu soluţionarea acestei excepţii, a fost adoptatã <>Legea nr. 330/2009 privind salarizarea unitarã a personalului plãtit din fonduri publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009. Dispoziţiile art. 49 pct. 14 din aceastã lege prevãd cã: "La 3 zile de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al Românie, Partea I, se abrogã: (...) 14. <>Art. 31 alin. (1) lit. c) şi d) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare", iar potrivit art. 50, "La 3 zile de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, înceteazã urmãtoarele drepturi salariale suplimentare stabilite prin acte juridice în favoarea personalului autoritãţilor şi instituţiilor publice: a) suplimentul postului şi suplimentul corespunzãtor treptei de salarizare. (...)."
Aşa fiind, Curtea constatã cã textele de lege criticate nu mai sunt, în prezent, în vigoare, astfel cã, în temeiul <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , excepţia urmeazã sã fie respinsã ca devenitã inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 31 alin. (1) lit. c) şi d) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, excepţie ridicatã de primarul municipiului Botoşani în Dosarul nr. 2.400/40/2009 al Tribunalului Botoşani - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 15 aprilie 2010.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi
__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016