Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 444 din 7 aprilie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 67 si 68 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic si ale art. 89-96 din Legea invatamantului nr. 84/1995    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 444 din 7 aprilie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 67 si 68 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic si ale art. 89-96 din Legea invatamantului nr. 84/1995

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 476 din 6 iulie 2011
    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 67 şi 68 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic şi ale art. 89 şi 96 din Legea învãţãmântului nr. 84/1995, excepţie ridicatã de Uniunea "Fundaţia Augusta" din Timişoara în Dosarul nr. 3.061/30/2009 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
    Dezbaterile au avut loc în şedinţa publicã din 24 martie 2011, fiind consemnate în încheierea de şedinţã de la acea datã, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a dispus amânarea pronunţãrii pentru data de 7 aprilie 2011.

                           CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 25 februarie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 3.061/30/2009, Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 67 şi 68 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic şi ale art. 89 şi 96 din Legea învãţãmântului nr. 84/1995, excepţie ridicatã de Uniunea "Fundaţia Augusta" din Timişoara într-o cauzã civilã având ca obiect soluţionarea cererii de anulare a unui act administrativ.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textele de lege criticate sunt neconstituţionale în mãsura în care nu recunosc rolul decizional al fondatorilor universitãţilor particulare, mai exact, dreptul acestora de a se constitui într-un consiliu de administraţie şi de a numi un preşedinte al universitãţii, care sã aibã în competenţã, pe lângã politica de orientare generalã a universitãţii, şi emiterea unor ordine, independent de voinţa organelor structurale de conducere, altele decât fondatorii. Aratã cã, deşi Universitatea "Tibiscus" din Timişoara a fost recunoscutã, prin Legea nr. 484/2002 (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 518 din 17 iulie 2002), "ca instituţie de învãţãmânt superior, persoanã juridicã de drept privat şi de utilitate publicã, parte a sistemului naţional de învãţãmânt", aceasta este, totuşi, proprietatea privatã a fondatorilor. Întrucât proprietatea privatã reprezintã fundamentul universitãţii particulare, fondatorii trebuie "sã îşi aibã locul de bazã în politica acestei entitãţi private, îndeosebi în carta universitãţii". Mai aratã cã "participarea fondatorilor la viaţa şi la actele decizionale ale universitãţii private nu reprezintã o imixtiune în autonomia instituţiei universitare, stabilitã de art. 89 din Legea nr. 84/1995, ci, dimpotrivã, dau sens şi consistenţã juridicã acestei noţiuni, în contextul învãţãmântului particular".
    Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Avocatul Poporului apreciazã cã textele de lege criticate sunt constituţionale, întrucât nu fac altceva decât sã dea expresie principiului constituţional al autonomiei universitare, care conferã anumite drepturi şi libertãţi instituţiilor de învãţãmânt superior, respectiv stabilesc structurile de conducere ale acestora.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                          CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, prevederile art. 67 şi 68 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, şi ale art. 89 şi 96 din Legea învãţãmântului nr. 84/1995, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 606 din 10 decembrie 1999. Din notele scrise ale autorului excepţiei, rezultã însã cã acesta a avut în vedere, alãturi de dispoziţiile menţionate din Legea nr. 128/1997, prevederile art. 89-96 din Legea învãţãmântului nr. 84/1995, adicã întreaga secţiune a 7-a-Autonomia universitarã a cap. IX - Învãţãmântul superior.
    În consecinţã, Curtea urmeazã ca, prin prezenta decizie, sã reţinã ca obiect al excepţiei de neconstituţionalitate prevederile art. 67 şi 68 din Legea nr. 128/1997, precum şi cele ale art. 89-96 din Legea învãţãmântului nr. 84/1995.
    Textele din Legea nr. 128/1997 aveau, la data ridicãrii excepţiei, urmãtorul conţinut:
    - Art. 67: "Structurile de conducere în instituţia de învãţãmânt superior sunt: senatul universitar, consiliul facultãţii, consiliul colegiului, consiliul departamentului şi biroul catedrei. Prin Carta universitarã se pot înfiinţa şi alte organisme colective specializate.";
    - Art. 68: "(1) Instituţia de învãţãmânt superior este condusã de senatul universitar, prezidat de rector. Fiecare facultate din structura instituţiei desemneazã reprezentanţi în senatul universitar, cadre didactice, cercetãtori şi studenţi, potrivit legii şi Cartei universitare. Decanii facultãţilor, directorii de departamente şi de colegii, direct subordonate instituţiei de învãţãmânt superior, fac parte de drept din senatul universitar. La şedinţele senatului universitar pot participa, ca invitaţi ai biroului acestuia, reprezentanţi ai sindicatelor din instituţia respectivã, precum şi orice altã persoanã din instituţie sau din afara acesteia.
    (2) Conducerea operativã a instituţiei de învãţãmânt superior este asiguratã de biroul senatului universitar, alcãtuit din rector, în calitate de preşedinte, prorector/prorectori, secretar ştiinţific, director general administrativ şi dintr-un reprezentant al studenţilor sau al organizaţiilor studenţeşti legal constituite la nivel de institut, membru al senatului. Membrii biroului senatului universitar, cu excepţia directorului general administrativ, sunt aleşi pe funcţii de senatul universitar. Rectorul poate invita la şedinţa biroului decani, reprezentanţi ai sindicatelor şi ai asociaţiilor studenţeşti sau orice altã persoanã din instituţie sau din afara acesteia. Prin Carta universitara, senatul universitar poate include în biroul sãu decani sau directori de departamente ori de colegii."
    În opinia autorului excepţiei, prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor art. 40 - "Dreptul de asociere" şi art. 44 - "Dreptul de proprietate privatã" din Legea fundamentalã.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã la data de 9 februarie 2011 a intrat în vigoare Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, care prin art. 361 alin. (2) abrogã expres atât Legea nr. 84/1995, cât şi Legea nr. 128/1997.
    Prevederi asemãnãtoare celor cuprinse în art. 67 şi 68 din Legea nr. 128/1997 se regãsesc în art. 207 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 1/2011, unde sunt enumerate structurile şi funcţiile de conducere din instituţiile de învãţãmânt superior de stat sau particulare. Totodatã, dispoziţii din cele cuprinse în art. 89-96 din Legea învãţãmântului nr. 84/1995 referitoare la autonomia universitarã sunt reglementate în art. 123 din Legea nr. 1/2011.
    Prin Decizia nr. 268 din 22 februarie 2011, nepublicatã pânã la data pronunţãrii prezentei decizii, Curtea a respins excepţia ca devenitã inadmisibilã, reţinând cã, în noua reglementare, fondatorii dobândesc un rol important în conducerea universitãţilor, rol ce corespunde aportului financiar pe care aceştia îl au la înfiinţarea şi desfãşurarea activitãţii acestor instituţii şi care nu afecteazã autonomia universitarã, aşa cum, în spiritul Constituţiei, a fost aceasta reglementatã de lege. De asemenea, instituie o nouã concepţie legislativã în care conducerea universitãţilor este asiguratã nu doar de cãtre senatul universitar, ci şi de cãtre consiliul de administraţie, la a cãrui constituire fondatorii joacã un rol important. Prin urmare, Curtea a apreciat cã soluţia legislativã criticatã nu a mai fost pãstratã, astfel cã excepţia de neconstituţionalitate a rãmas fãrã obiect.
    Ţinând cont de aceastã jurisprudenţã şi în raport cu momentul sesizãrii Curţii, urmeazã ca şi prezenta excepţie de neconstituţionalitate sã fie respinsã ca devenitã inadmisibilã.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                 CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                    În numele legii
                        DECIDE:

    Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 67 şi 68 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic şi ale art. 89- 96 din Legea învãţãmântului nr. 84/1995, excepţie ridicatã de Uniunea "Fundaţia Augusta" din Timişoara în Dosarul nr. 3.061/30/2009 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 7 aprilie 2011.

            PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                    AUGUSTIN ZEGREAN

                  Magistrat-asistent,
                 Valentina Bãrbãţeanu

                      ---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016