Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 441 din 15 aprilie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 84 alin. (1) teza finala din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 321 din 17 mai 2010
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 84 alin. (1) teza finalã din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strãinilor în România, excepţie ridicatã de Raisa Ioniţã în Dosarul nr. 1.058/35/CA/2009 - P.I. al Curţii de Apel Oradea - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care, având în vedere jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 21 octombrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 1.058/35/CA/2009 - P.I. Curtea de Apel Oradea - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 84 alin. (1) teza finalã din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strãinilor în România.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Raisa Ioniţã într-o cauzã având ca obiect o acţiune în anulare a unei decizii de returnare de pe teritoriul României.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se aratã cã decizia de returnare este un act administrativ şi unilateral, emis de un organ administrativ fãrã atribuţii jurisdicţionale. Calea de atac a contestaţiei, reglementatã de <>art. 84 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 194/2002 , nu asigurã însã exercitarea dreptului la apãrare şi nici desfãşurarea unui proces echitabil, deoarece cererea trebuie soluţionatã într-un termen de 30 de zile, considerat insuficient pentru asigurarea dreptului la apãrare, iar hotãrârea judecãtoreascã pronunţatã are caracter irevocabil.
Curtea de Apel Oradea - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 84 alin. (1) teza finalã din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strãinilor în România, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 421 din 5 iunie 2008. Textul de lege criticat are urmãtorul cuprins:
- Art. 84 alin. (1): "Decizia de returnare poate fi contestatã în termen de 10 zile de la data comunicãrii la Curtea de Apel Bucureşti, în cazul în care aceasta a fost emisã de Oficiul Român pentru Imigrãri, sau la curtea de apel în a cãrei razã de competenţã se aflã formaţiunea teritorialã care a emis decizia de returnare. Instanţa soluţioneazã cererea în termen de 30 de zile de la data primirii acesteia. Hotãrârea instanţei este irevocabilã."
În opinia autorului excepţiei, textele de lege criticate contravin dispoziţiilor din Constituţie cuprinse la art. 19 - Extrãdarea şi expulzarea, art. 20 - Tratatele internaţionale privind drepturile omului, art. 21 - Accesul liber la justiţie, invocat sub aspectul dreptului la un proces echitabil, şi la art. 24 alin. (1) care garanteazã dreptul la apãrare.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã cã dispoziţiile <>art. 84 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 194/2002 au mai fost supuse controlului de constituţionalitate, prin raportare la critici de neconstituţionalitate asemãnãtoare. În acest sens, poate fi menţionatã, cu titlu de exemplu, <>Decizia nr. 858 din 16 iunie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 504 din 22 iulie 2009, prin care Curtea, pentru argumentele acolo reţinute, a respins ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate.
Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã modifice jurisprudenţa în materie a Curţii, cele reţinute prin decizia indicatã îşi menţin valabilitatea şi în acest dosar.
În plus, în prezenta cauzã sunt invocate prevederile art. 19 din Constituţie, privind expulzarea şi extrãdarea. Curtea constatã cã alin. (1) şi (2) ale acestui articol se referã în exclusivitate la cetãţenii români, deci nu sunt incidente în cauzã. În privinţa dispoziţiilor alin. (3) şi (4), reţine cã sunt pe deplin respectate, de vreme ce textele de lege criticate sunt în concordanţã cu convenţiile încheiate de România în ceea ce priveşte regimul strãinilor, iar decizia de returnare aparţine, în final, justiţiei, deoarece aceasta este supusã cãii de atac a contestaţiei, soluţionatã de curtea de apel.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 84 alin. (1) teza finalã din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strãinilor în România, excepţie ridicatã de Raisa Ioniţã în Dosarul nr. 1.058/35/CA/2009 - P.I. al Curţii de Apel Oradea - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 15 aprilie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi
__________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: