Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere dispoziţiile <>art. 131^2 alin. (8) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi Referatul nr. SDG/782 din 26 martie 2009 al Direcţiei registre, gestiune colectivã şi relaţii publice, în baza prevederilor art. 6 alin. (1) şi <>art. 7 din Hotãrârea Guvernului nr. 401/2006 privind organizarea, funcţionarea, structura personalului şi dotãrile necesare îndeplinirii atribuţiilor Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, directorul general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor emite urmãtoarea decizie: ART. 1 Se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, Hotãrârea arbitralã din data de 9 martie 2009 având ca obiect forma finalã a Metodologiei privind stabilirea remuneraţiilor cuvenite titularilor de drepturi de autor şi titularilor de drepturi conexe pentru retransmiterea prin cablu. ART. 2 Prezenta decizie intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I. Directorul general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, Rodica Pârvu Bucureşti, 26 martie 2009. Nr. 44. HOTĂRÂRE ARBITRALĂ din 9 martie 2009 având ca obiect forma finalã a Metodologiei privind stabilirea remuneraţiilor cuvenite titularilor de drepturi de autor şi titularilor de drepturi conexe pentru retransmiterea prin cablu Completul de arbitraj constituit din: Toma Dragomir - arbitru Mihai Tãnãsescu - arbitru Nicoleta Vrînceanu - arbitru Ernest Popovici - arbitru Claudiu Seucan - arbitru Pe rol este soluţionarea cererii de arbitraj cu privire la stabilirea formei finale a Metodologiei privind stabilirea remuneraţiilor cuvenite titularilor de drepturi de autor şi titularilor de drepturi conexe pentru retransmiterea prin cablu, denumitã în continuare Metodologia, formulatã prin reprezentanţii legali de cãtre: - Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România Asociaţia pentru Drepturi de Autor (UCMR-ADA), cu sediul în municipiul Bucureşti, Calea Victoriei nr. 141, sectorul 1; - Drepturi de Autor în Cinematografie şi Audiovizual Societatea Autorilor Români din Audiovizual (DACIN SARA), cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Dem. I. Dobrescu nr. 4-6, intr. B, et. 3, camerele 50-52, sectorul 1; - Societatea de Gestiune Colectivã a Drepturilor de Autor în Domeniul Operelor Scrise (COPYRO), cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Paleologu nr. 5A, ap. 2, sectorul 2; - Societatea de Gestiune Colectivã a Drepturilor de Autor în Domeniul Artelor Vizuale (VISARTA), cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Fabrica de Chibrituri nr. 9-11, sectorul 5; - Uniunea Producãtorilor de Fonograme din România (UPFR), cu sediul în municipiul Bucureşti, bd. Nicolae Titulescu nr. 88b, sectorul 1; - Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiştilor Interpreţi (CREDIDAM), cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Jules Michelet nr. 15-17, sectorul 1; - Uniunea Producãtorilor de Film şi Audiovizual din România - Asociaţia Românã de Gestiune a Operelor Audiovizuale (UPFAR-ARGOA), cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Dem. I. Dobrescu nr. 4-6, et. 3, camera 44, sectorul 1; - Asociaţia pentru Drepturile Producãtorilor de Fonograme din România (ADPFR), cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Maria Rosetti nr. 7-9, ap. 18, sectorul 2, în contradictoriu cu: - Asociaţia de Comunicaţii prin Cablu (ACC), cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Av. Mircea Zorileanu nr. 18, et. 6, sectorul 1, şi - Societatea Comercialã "UPC România" - S.R.L., cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Maria Rosetti nr. 7-9, ap. 18, sectorul 2. Arbitrajul s-a desfãşurat la sediul Oficiului Român pentru Drepturile de Autor (ORDA), din Str. Transilvaniei nr. 2, la termenele din data de 12 februarie 2009, 19 februarie 2009 şi 2 martie 2009, termene la care pãrţile au depus probe sub formã de înscrisuri, care sã susţinã varianta de formã finalã a Metodologiei, susţinutã de fiecare parte, aspecte consemnate în procesele-verbale încheiate şi aflate la dosarul de arbitraj. La termenul din 2 martie 2009 pãrţile au formulat concluzii pe fond, iar termenul pentru depunerea concluziilor scrise s-a stabilit la data de 5 martie 2009. Completul de arbitraj a decis ca pronunţarea sã aibã loc la data de 9 martie 2009. Dupã pronunţare, având nevoie de timp pentru a motiva hotãrârea, a solicitat prelungirea termenului pentru depunerea hotãrârii arbitrale, în conformitate cu prevederile <>art. 131^2 alin. (7) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. COMPLETUL DE ARBITRAJ asupra procedurii de arbitraj de faţã constatã urmãtoarele: Prin Cererea înregistratã la ORDA sub nr. 572 din 27 ianuarie 2009, petentele: - UCMR-ADA, organism de gestiune colectivã a drepturilor de autor din domeniul muzical, înfiinţat prin <>Decizia directorului general al ORDA nr. 3/1997 pentru avizarea funcţionãrii ca organism de gestiune colectivã a drepturilor patrimoniale de autor în domeniul muzical a Asociaţiei "Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România - Asociaţia pentru Drepturi de Autor", - DACIN SARA, organism de gestiune colectivã a drepturilor de autor din domeniul audiovizual, înfiinţat prin <>Decizia directorului general al ORDA nr. 1/1997 pentru acordarea Avizului de funcţionare şi de exercitare a drepturilor ca organism de gestiune colectivã a drepturilor de autor Societãţii pentru Drepturi de Autor în Cinematografie şi Audiovizual a Autorilor şi Realizatorilor, - COPYRO, organism de gestiune colectivã a drepturilor de autor din domeniul operelor scrise, înfiinţat prin <>Decizia directorului general al ORDA nr. 8/1997 pentru avizarea funcţionãrii ca organism de gestiune colectivã a drepturilor de autor în domeniul operelor scrise a Fondului Literar, - VISARTA, organism de gestiune colectivã a drepturilor de autor din domeniul artelor vizuale, înfiinţat prin <>Decizia directorului general al ORDA nr. 8/1999 , - CREDIDAM, organism de gestiune colectivã a drepturilor conexe din domeniul artiştilor interpreţi sau executanţi, înfiinţat prin <>Decizia directorului general al ORDA nr. 4/1997 de acordare a avizului de funcţionare şi exercitare a drepturilor ca organism de gestiune colectivã a drepturilor conexe Centrului Român pentru Administrarea Drepturilor Artiştilor Interpreţi, - UPFR, organism de gestiune colectivã a drepturilor conexe din domeniul producãtorilor de fonograme, înfiinţat prin <>Decizia directorului general al ORDA nr. 5/1997 pentru avizarea funcţionãrii ca organism de gestiune colectivã a drepturilor conexe în domeniul muzical a Uniunii Producãtorilor de Fonograme din România "UPFR", - UPFAR-ARGOA, organism de gestiune colectivã a drepturilor conexe din domeniul producãtorilor de videograme, înfiinţat prin <>Decizia directorului general al ORDA nr. 9/1999 pentru desemnarea Societãţii Autorilor Români din Audiovizual - Societãţii pentru Drepturi de Autor în Cinematografie şi Audiovizual ca organism unic de colectare a remuneraţiei compensatorii pentru copia privatã în domeniul audiovizual - ADPFR, organism de gestiune colectivã a drepturilor conexe din domeniul producãtorilor de fonograme, înfiinţat prin <>Decizia directorului general al ORDA nr. 206/2006 privind avizarea constituirii şi funcţionãrii ca organism de gestiune colectivã a drepturilor conexe ale producãtorilor de fonograme în domeniul muzical a Asociaţiei pentru Drepturile Producãtorilor de Fonograme din România, membre ale comisiei de negociere constituite prin Decizia directorului general al ORDA nr. 228 din 21 octombrie 2005 , au solicitat iniţierea procedurii de arbitraj cu privire la stabilirea formei finale a Metodologiei privind stabilirea remuneraţiilor cuvenite titularilor de drepturi de autor şi titularilor de drepturi conexe pentru retransmiterea prin cablu. Petentele au indicat în cerere celelalte pãrţi care urmeazã a fi convocate la procedura de arbitraj, respectiv intimatele ACC (Asociaţia de Comunicaţii prin Cablu) şi Societatea Comercialã "UPC România" - S.R.L., membre ale comisiei de negociere constituite prin Decizia directorului general al ORDA nr. 228 din 21 octombrie 2005 . Totodatã, petentele au solicitat ORDA sã procedeze la convocarea pãrţilor în vederea desemnãrii, prin tragere la sorţi, a completului de arbitraj. În drept, cererea a fost motivatã în baza <>art. 131^2 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. La data de 2 februarie 2009, la sediul ORDA, în prezenţa pãrţilor s-a procedat la desemnarea, prin tragere la sorţi, a completului de arbitraj, format din 5 arbitri titulari şi 3 arbitri de rezervã, dintre cei menţionaţi în <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.287/2002 privind numirea membrilor corpului de arbitri de pe lângã Oficiul Român pentru Drepturile de Autor. La data de 11 februarie 2009, pãrţile şi arbitrii au fost convocaţi la sediul ORDA, când completul de arbitraj, constatând cã lucreazã în compunere legalã şi este competent sã realizeze procedura de arbitrare, a stabilit onorariul, primul termen, pentru data de 12 martie, şi locul arbitrajului, dupã care a procedat la informarea pãrţilor cu privire la aceste aspecte. La termenele din 12 februarie 2009, 19 februarie 2009 şi 2 martie 2009, în susţinerea punctelor de vedere asupra conţinutului Metodologiei, pãrţile au depus înscrisuri, iar în data de 5 martie 2009 au depus concluzii scrise. Organismele de gestiune colectivã au solicitat completului arbitral sã se pronunţe numai asupra aspectelor rãmase în divergenţã în urma negocierii, respectiv: - pct. 3 din Metodologie referitor la cuantumul remuneraţiilor; - pct. 4 referitor la plata remuneraţiilor; şi - pct. 11 referitor la iniţierea unor noi negocieri. Ulterior, prin cereri distincte, petentele şi-au modificat pretenţiile prin cereri pe care le-au definit ca fiind "cereri completatoare" sau "precizãri", solicitând stabilirea unui plafon minim al remuneraţiei. Faţã de aceste ultime cereri, ACC şi Societatea Comercialã "UPC România" - S.R.L. au depus întâmpinare la termenul din data de 19 martie 2009, ridicând excepţia de fine de neprimire cu privire la stabilirea unui plafon minim al remuneraţiei, deoarece aceasta nu a fãcut obiectul negocierii. Completul de arbitraj, trecând la analizarea aspectelor supuse arbitrajului, constatã urmãtoarele: Privitor la excepţia de fine de neprimire ridicatã de ACC cu privire la cererea de stabilire a unui plafon minim al remuneraţiei, fãcutã direct în arbitraj, se constatã cã dispoziţiile <>art. 131 din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, obligã organismele de gestiune colectivã sã depunã metodologiile propuse a fi negociate odatã cu cererea de iniţiere a negocierilor formulatã cãtre ORDA, pentru ca utilizatorii sã îşi poatã formula contrapropunerile în cadrul negocierilor. Rezultã din text cã niciuna dintre pãrţi nu poate formula direct în arbitraj noi pretenţii ce nu au fost puse în discuţia pãrţilor cu ocazia negocierilor. Neîndeplinirea procedurii prealabile a negocierii constituie un fine de neprimire cu privire la aspectul nou-invocat al plafonului minim, excepţia invocatã fiind întemeiatã şi urmând a fi admisã. 1. Referitor la colectorul unic, petentele au solicitat ca pentru fiecare categorie de titulari de drepturi remuneraţiile sã fie colectate de organismele de gestiune colectivã care funcţioneazã pentru fiecare categorie de titulari, întemeindu-şi pretenţiile pe dispoziţiile art. 123^1, coroborat cu dispoziţiile art. 121 alin. (2) şi <>art. 133 alin. (1) şi (6) şi din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ACC şi Societatea Comercialã "UPC România" - S.R.L. solicitã ca plata remuneraţiei sã se realizeze cãtre un singur organism de gestiune colectivã, în temeiul <>art. 133 alin. (6) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Completul de arbitraj, analizând întregul material probator depus de pãrţi şi fãcând aplicarea textelor legale invocate de acestea, va respinge cererea organismelor de gestiune colectivã privind colectarea distinctã pentru fiecare categorie de titulari de drepturi şi va stabili cã aceasta se va face prin colector unic desemnat în condiţiile legii. În formularea acestui punct de vedere completul de arbitraj a reţinut dispoziţiile art. 133 alin. (6) coroborate cu dispoziţiile <>art. 121 alin. (2) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, considerându-le a fi de strictã interpretare. 2. Referitor la remuneraţiile cuvenite titularilor de drepturi, completul de arbitraj constatã cã organismele de gestiune colectivã au solicitat remuneraţii în urmãtoarele procente: - autori de opere muzicale - 3%; - autori de opere audiovizuale - 3%; - autori de opere scrise - 1%; - autori de opere de artã graficã - 1%; - artişti fonograme - 0,5%; - artişti prestaţii audiovizuale - 1,5%; - producãtorii de fonograme - 0,5%; - producãtorii de videograme - 1,5%. În susţinerea cuantumului remuneraţiilor solicitate, organismele de gestiune colectivã au precizat cã, urmare a dispoziţiilor <>Legii nr. 285/2004 privind modificarea şi completarea <>Legii nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cuantumul remuneraţiei a fost limitat la 2%, ceea ce a reprezentat o reducere semnificativã a acestuia faţã de cel stabilit anterior pentru unele categorii de titulari de drepturi care totalizau 6,4%. Deoarece prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 123/2005 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 329/2006 , dispoziţia cu privire la cuantumul maxim de 2% a fost abrogatã, s-a revenit la forma anterioarã a legii, care permitea libertatea de negociere a cuantumului remuneraţiilor cuvenite titularilor de drepturi de autor şi drepturi conexe pentru utilizarea prin retransmitere prin cablu. În susţinerea pretenţiilor lor, organismele de gestiune colectivã au invocat şi creşterea semnificativã a numãrului de programe retransmise prin cablu de la data adoptãrii ultimei metodologii. De asemenea, a fost invocatã şi practica europeanã din domeniu. Faţã de aceste pretenţii, ACC şi Societatea Comercialã "UPC România" - S.R.L. au solicitat menţinerea remuneraţiei totale de 2%, menţionând cã de la data adoptãrii metodologiei anterioare nu au intervenit modificãri majore de naturã sã justifice majorarea solicitatã de cãtre organismele de gestiune colectivã. Combãtând pretenţiile acestora, ACC şi Societatea Comercialã "UPC România" - S.R.L. au depus la dosarul cauzei un studiu realizat de PriceWaterhouseCoopers. Faţã de solicitãrile şi susţinerile pãrţilor, completul de arbitraj urmeazã a stabili remuneraţia cuvenitã titularilor de drepturi într-un cuantum total de 6% din baza de calcul, împãrţit pentru fiecare categorie de titulari de drepturi, astfel: - autori de opere muzicale - 2,05%; - autori de opere audiovizuale - 2,20%; - autori de opere scrise - 0,20%; - autori de opere de artã graficã - 0,05%; - artişti-fonograme - 0,25%; - artişti-prestaţii audiovizuale - 0,50%; - producãtorii de fonograme - 0,25%; - producãtorii de videograme - 0,50%. Pentru a hotãrî astfel, completul de arbitraj va lua în considerare criteriile prevãzute de <>art. 131^1 alin. (1) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi de art. 134 alin. (2) din acelaşi act normativ, care stabilesc limitele de proporţie între cuantumul dreptului de autor şi cuantumul drepturilor conexe, aspect ce nu a fost luat în considerare de cãtre organismele de gestiune colectivã în susţinerea pretenţiilor lor. 3. În ceea ce priveşte pct. 11 din Metodologie, în care se propune de cãtre petente menţionarea unui termen în care aceasta sã poatã fi modificatã, completul urmeazã a stabili cã Metodologia va putea fi modificatã numai în condiţiile legii. Faţã de considerentele expuse, COMPLETUL DE ARBITRAJ HOTĂRĂŞTE: I. În temeiul <>art. 131 din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, constatã cã cererea formulatã de organismele de gestiune colectivã privind stabilirea unui plafon minim al remuneraţiei nu poate fi primitã, aceasta nefiind supusã procedurii prealabile a negocierii. II. Forma finalã a Metodologiei este urmãtoarea: METODOLOGIE privind stabilirea remuneraţiilor cuvenite titularilor de drepturi de autor şi titularilor de drepturi conexe pentru retransmiterea prin cablu 1. În sensul prezentei metodologii, prin utilizare se înţelege retransmiterea simultanã, nealteratã şi integralã prin fir, cablu, fibrã opticã sau prin orice alt procedeu similar ori printr-un sistem de radiodifuzare prin unde ultrascurte, pentru recepţionarea de cãtre public a unei transmisii iniţiale, cu sau fãrã fir, prin satelit, inclusiv prin sistem digital, de servicii de programe de radiodifuziune şi/sau televiziune destinate recepţionãrii de cãtre public a operelor muzicale, operelor cinematografice sau a altor opere audiovizuale, operelor scrise, operelor din domeniul artelor vizuale, a videogramelor şi a fonogramelor. 2. Utilizator, în sensul prezentei metodologii, este persoana fizicã sau persoana juridicã ce realizeazã activitãţi de retransmitere prin cablu sau prin satelit, inclusiv prin sistem digital, aşa cum a fost definit la pct. 1. 3. Utilizarea reglementatã de prezenta metodologie se poate realiza numai dupã obţinerea din partea organismului de gestiune colectivã desemnat colector unic a autorizaţiei sub formã de licenţã neexclusivã în schimbul unei remuneraţii lunare, potrivit prezentei metodologii şi conform tabelului urmãtor, care face parte integrantã din prezenta metodologie: TABEL
┌──────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┐
│ Categoriile de titulari de drepturi │ Anul 2009 │
│ │şi urmãtorii/│
│ │ Remuneraţii │
├──────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤
│Autori de opere muzicale │ 2,05% │
├──────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤
│Autori de opere audiovizuale │ 2,20% │
├──────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤
│Autori de opere scrise │ 0,20% │
├──────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤
│Autori de opere din domeniul artelor vizuale │ 0,05% │
├──────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤
│Artişti - prestaţii artistice fixate pe fonograme │ 0,25% │
├──────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤
│Artişti - prestaţii artistice din domeniul audiovizual│ 0,50% │
├──────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤
│Producãtori de fonograme │ 0,25% │
├──────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤
│Producãtori de videograme │ 0,50% │
└──────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┘
4. Utilizatorul are obligaţia de a achita, prin intermediul organismului de gestiune colector unic, remuneraţiile procentuale prevãzute în tabelul de mai sus, determinate din baza de calcul, reprezentând drepturile patrimoniale de autor şi conexe dreptului de autor. Plata remuneraţiilor se va face cãtre organismul de gestiune colectivã desemnat colector unic, în condiţiile legii, al remuneraţiilor prevãzute în tabel. 5. Baza de calcul al remuneraţiilor reprezentând drepturile patrimoniale ale titularilor de drepturi de autor şi de drepturi conexe, datorate de utilizatori, este constituitã din totalitatea veniturilor brute lunare obţinute din activitatea de retransmitere de servicii de programe de radiodifuziune şi/sau de televiziune, fãrã TVA, dacã este cazul, iar în lipsa acestora, din totalitatea cheltuielilor ocazionate de utilizare. 6. Utilizatorii vor putea retransmite prin cablu numai programe de radiodifuziune şi televiziune pentru care radiodifuzarea se face cu respectarea drepturilor patrimoniale de autor şi a drepturilor conexe, respectiv în baza unor autorizaţii licenţã neexclusivã acordate de organismele de gestiune colectivã pentru organismele de radiodifuziune şi televiziune. 7. Utilizatorii au obligaţia sã comunice organismului de gestiune colectivã desemnat colector unic, pânã la data de 15 a fiecãrei luni, un raport privind serviciile de programe retransmise în luna precedentã. Raportul va cuprinde pentru luna de raportare: lista serviciilor de programe de radiodifuziune şi/sau televiziune retransmise, numãrul de abonaţi şi valoarea abonamentului, precum şi baza de calcul asupra cãreia se aplicã procentele din tabel. Raportul va fi însoţit de o adresã de înaintare purtând numele reprezentantului legal, semnãtura şi ştampila utilizatorului, adresã prin care va fi confirmatã pe propria rãspundere veridicitatea informaţiilor ce sunt conţinute în raport şi în documentele anexate acestuia. Listele prezentate constituie baza de repartizare a remuneraţiilor încasate de organismele de gestiune colectivã din domeniul dreptului de autor şi al drepturilor conexe prin intermediul organismului de gestiune colectivã desemnat colector unic. Informaţiile ce fac obiectul raportãrii pot fi transmise şi în format electronic. 8. Remuneraţia se plãteşte pânã la data de 20 a lunii urmãtoare celei pentru care este datoratã. 9. Ori de câte ori un organism de gestiune colectivã solicitã în scris, utilizatorul are obligaţia de a-i comunica acestuia copii certificate pe propria rãspundere de pe documentele financiarcontabile de sintezã pe baza cãrora se determinã baza de calcul, semnate de reprezentantul legal. 10. Pentru întârzieri la platã utilizatorii datoreazã penalitãţi echivalente cu 0,1% din sumele neachitate la termen, calculate pe zi de întârziere. 11. Prezenta metodologie este valabilã pânã la data intrãrii în vigoare a noilor metodologii din domeniul retransmiterii prin cablu. 12. Prezenta metodologie intrã în vigoare la data publicãrii sale în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va putea fi modificatã în condiţiile legii. Pronunţatã astãzi, 9 martie 2009, la sediul ORDA din Str. Transilvaniei nr. 2, sectorul 1, Bucureşti. Executorie de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I. Cu apel în termen de 30 de zile de la aceeaşi datã. Completul de arbitraj Toma Dragomir - arbitru Mihai Tãnãsescu - arbitru Nicoleta Vrînceanu - arbitru Ernest Popovici - arbitru Claudiu Seucan - arbitru ----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.