Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 436 din 3 mai 2012  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/2011 pentru stabilirea unor masuri referitoare la Banca de Export-Import a Romaniei EXIMBANK - S.A. si modificarea prevederilor art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome si a dispozitiilor ordonantei de urgenta in ansamblu    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 436 din 3 mai 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/2011 pentru stabilirea unor masuri referitoare la Banca de Export-Import a Romaniei EXIMBANK - S.A. si modificarea prevederilor art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome si a dispozitiilor ordonantei de urgenta in ansamblu

EMITENT:  CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT:  MONITORUL OFICIAL nr. 529 din 31 iulie 2012

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecător
    Acsinte Gaspar - judecător
    Petre Lăzăroiu - judecător
    Mircea Ştefan Minea - judecător
    Iulia Antoanella Motoc - judecător
    Ion Predescu - judecător
    Puskas Valentin Zoltan - judecător
    Daniela Ramona Mariţiu - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.

    Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2011 pentru stabilirea unor măsuri referitoare la Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. şi modificarea prevederilor art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, excepţie ridicată de Societatea Comercială "Dac Air" - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr. 8.213/302/2011 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilă. Excepţia formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.473D/2011.
    La apelul nominal se prezintă pentru autorul excepţiei avocatul acestuia, cu delegaţie depusă la dosar, şi pentru partea Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. consilier juridic, cu delegaţie depusă la dosar. Procedura de citare este legal îndeplinită.
    Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul avocatului autorului excepţiei de neconstituţionalitate, care solicită admiterea acesteia. Arată că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2011 contravin prevederilor art. 115 alin. (4) din Constituţie, deoarece în nota de fundamentare a acesteia nu se explicitează în ce constau problemele pe care le întâmpină AVAS. Deşi erau în vigoare dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997, care prevedeau că veniturile din dividende se varsă la bugetul de stat, a fost adoptată ordonanţa de urgenţă criticată. Totodată, dispoziţiile art. 2 din ordonanţa de urgenţă criticată vin în contradicţie cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 64/2001, încercându-se totodată a se produce efecte inclusiv pentru trecut. Prin adoptarea ordonanţei de urgenţă criticate s-a redus patrimoniul AVAS-ului, cu privire la care era începută o executare silită, ceea ce contravine Legii fundamentale.
    Consilierul juridic al Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate. Arată că autorul excepţiei de neconstituţionalitate face o confuzie între dreptul de administrare şi dreptul de proprietate. Astfel, EXIMBANK se află în administrarea AVAS-ului, orice executare silită începută împotriva acestuia putându-se realiza prin urmărirea doar a elementelor care se aflau în proprietatea AVAS, iar nu şi împotriva instituţiilor aflate în administrarea acestuia. În continuare, arată că ordonanţa de urgenţă se referă exclusiv la profitul nerepartizat, fără a se încălca prevederile constituţionale invocate.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. În acest sens, arată că ordonanţa de urgenţă criticată priveşte două aspecte, şi anume schimbarea administratorului EXIMBANK şi repartizarea profitului. Consideră că nu poate fi reţinută critica referitoare la prevederile art. 115 alin. (4) din Constituţie, fiind justificată urgenţa reglementării. Totodată, ordonanţa intervine asupra unui profit nerepartizat, ceea cenu contravine prevederilor constituţionale referitoare la neretroactivitatea legii.

                                    CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:
    Prin Încheierea din 11 noiembrie 2011, pronunţată în Dosarul nr. 8.213/302/2011, Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2011 pentru stabilirea unor măsuri referitoare la Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. şi modificarea prevederilor art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, excepţie ridicată de Societatea Comercială "Dac Air" - S.A. din Bucureşti într-o cauză ce are ca obiect soluţionarea unei contestaţii la executare.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarea acesteia susţine că dispoziţiile ordonanţei de urgenţă contravin prevederilor art. 115 alin. (4) din Constituţie, deoarece nu există o situaţie extraordinară a cărei reglementare să nu poată fi amânată. Astfel, prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997 se aplică, în prezent, AVAS-ului, drept urmare veniturile obţinute de AVAS din dividende se varsă către bugetul de stat, în temeiul art. 9 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă menţionată. Dividendele obţinute de stat din acţiunile EXIMBANK, indiferent de administratorul acestora, se fac venit la bugetul de stat, prin urmare trecerea acţiunilor din administrarea AVAS în administrarea Ministerului Finanţelor Publice este lipsită de efect. Rezultă, astfel, că motivarea pe care Guvernul o aduce în susţinerea urgenţei adoptării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2011 nu conţine nicio justificare, urgenţa adoptării acesteia neexistând.
    În continuare, arată că art. 2 din ordonanţa de urgenţă, prevăzând repartizarea profitului EXIMBANK aferent anilor 2008, 2009 şi 2010 şi virarea acestuia către bugetul de stat, are un efect retroactiv ce contravine prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie. Dispoziţiile art. 2 se suprapun prevederilor art. 1 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001 şi produc efecte pentru trecut, ceea ce conduce la încălcarea prevederilor art. 15 alin. (2) din Legea fundamentală.
    În ceea ce priveşte art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2011, arată că acestea contravin prevederilor constituţionale ale art. 21 alin. (3) şi prevederilor art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
    Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Avocatul Poporului arată că dispoziţiile legale nu contravin sub niciun aspect dreptului părţilor la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil sau principiului neretroactivităţii legii. În ceea ce priveşte invocarea prevederilor art. 115 alin. (4), se arată că adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2011 este motivată în chiar cuprinsul ordonanţei. Astfel, nu se poate reţine nici încălcarea acestor prevederi constituţionale.
    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

                                    CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
    Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum reiese din încheierea de sesizare, este Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2011. Din motivele de neconstituţionalitate prezentate în motivarea excepţiei rezultă că obiectul excepţiei îl reprezintă atât dispoziţiile ordonanţei de urgenţă în ansamblu, cât şi unele prevederi ale acesteia.
    Astfel, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl reprezintă dispoziţiile art. 1 şi art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2011 pentru stabilirea unor măsuri referitoare la Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. şi modificarea prevederilor art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome şi dispoziţiile ordonanţei de urgenţă în ansamblu. Ordonanţa de urgenţă a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 694 din 30 septembrie 2011, şi a fost aprobată cu modificări prin Legea nr. 12/2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 28 din 13 ianuarie 2012.
    Textele de lege criticate au următorul conţinut:
    - Art. 1: "Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, acţiunile deţinute de stat la Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. trec din administrarea Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului în administrarea Ministerului Finanţelor Publice.";
    - Art. 2: "(1) Profitul nerepartizat al Societăţii Comerciale Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. aferent anilor 2008, 2009 şi 2010 se repartizează în condiţiile legii.
    (2) Sumele reprezentând dividendele corespunzătoare acţiunilor statului la Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. se virează la bugetul de stat în termen de 5 zile de la data repartizării lor."
    În susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii, autoarea excepţiei invocă prevederile constituţionale ale art. 15 alin. (2) referitor la neretroactivitatea legii, art. 21 alin. (3) referitor la dreptul părţilor la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil şi art. 115 alin. (4) referitor la delegarea legislativă.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea, în ceea ce priveşte critica extrinsecă, reţine că Guvernul a motivat situaţia extraordinară ce a stat la baza adoptării ordonanţei de urgenţă criticate ca fiind determinată de:
    - prelungirea efectelor crizei economico-financiare la nivel european şi mondial;
    - imperativul creşterii veniturilor la bugetul de stat al României;
    - neadoptarea măsurilor propuse care ar afecta grav programul investiţional la nivel naţional şi obiectivele privind crearea de noi locuri de muncă, ca parte a strategiei de continuare a creşterii economice a României în perspectiva următorilor ani.
    Curtea, având în vedere jurisprudenţa sa constantă referitoare la art. 115 alin. (4) din Constituţie şi observând că prin Decizia nr. 1.414 din 4 noiembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 796 din 23 noiembrie 2009, a reţinut că situaţia de criză financiară mondială ar putea afecta, în lipsa unor măsuri adecvate, stabilitatea economică a ţării şi, implicit, securitatea naţională, constată că există o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă şi independentă de voinţa Guvernului, care pune în pericol un interes public, respectiv stabilitatea economică a statului român.
    De asemenea, Curtea constată că ordonanţa de urgenţă a fost adoptată în vederea atenuării efectelor unei stări de criză economică generalizată. O atare finalitate economică implica, în mod necesar şi neechivoc, o reglementare juridică primară, rapidă, unitară şi energică. În consecinţă, adoptarea măsurii criticate reclama, în mod indubitabil, urgenţa; or, reglementarea urgentă a situaţiei rezultate în condiţiile crizei economice nu putea fi făcută în mod rapid şi rezonabil nici prin asumarea răspunderii Guvernului în faţa Camerei Deputaţilor şi a Senatului asupra unui proiect de lege şi nici prin adoptarea unui proiect de lege cu procedura de urgenţă. În aceste condiţii, pentru conservarea stabilităţii economice a statului, singurul instrument rămas la îndemâna Guvernului a fost adoptarea unei ordonanţe de urgenţă.
    Tot din perspectiva invocării prevederilor art. 115 alin. (4) din Constituţie, Curtea constată că nu poate fi reţinută nici susţinerea potrivit căreia dividendele obţinute de stat din acţiunile EXIMBANK, indiferent de administratorul acestora, se fac venit la bugetul de stat, prin urmare adoptarea ordonanţei în cauză este lipsită de efect. Curtea constată că Societăţii Comerciale Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. îi erau aplicabile dispoziţiile art. 1 alin. (5) şi (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001, care prevedeau excepţiile de la obligaţia repartizării la bugetul de stat sau local a unui cuantum de minimum 50% din profit, sub formă de vărsăminte în cazul regiilor autonome ori de dividende în cazul societăţilor naţionale, companiilor naţionale şi societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat. Astfel, apare cu evidenţă necesitatea adoptării acestei ordonanţe care să dispună virarea la bugetul de stat a sumelor reprezentând dividendele corespunzătoare acţiunilor statului la Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A.
    În ceea ce priveşte critica intrinsecă referitoare la art. 1 şi art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2011, Curtea constată că nici aceasta nu poate fi primită. Astfel, referitor la invocarea principiului neretroactivităţii legii, Curtea constată că dispoziţiile art. 2 din ordonanţa de urgenţă au în vedere profitul nerepartizat al Societăţii Comerciale Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. aferent anilor 2008, 2009 şi 2010, iar nu acel profit care a fost deja repartizat şi virat în consecinţă.
    În ceea ce priveşte invocarea prevederilor art. 21 alin. (3) din Constituţie, Curtea constată că acestea nu au incidenţă în cauza dedusă controlului.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:
    Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 şi art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2011 pentru stabilirea unor măsuri referitoare la Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. şi modificarea prevederilor art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome şi a dispoziţiilor ordonanţei de urgenţă în ansamblu, excepţie ridicată de Societatea Comercială "Dac Air" - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr. 8.213/302/2011 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilă.
    Definitivă şi general obligatorie.
    Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 mai 2012.


                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                             Daniela Ramona Mariţiu

                                     -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016