Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 435 din 6 octombrie 2003 referitoare la autorizarea concentrarii economice realizate de Societatea Comerciala MOL ROMANIA PETROLEUM PRODUCTS - S.R.L. prin cumpararea unor elemente de activ de la Societatea Comerciala SHELL ROMANIA - S.R.L.
EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 792 din 11 noiembrie 2003
Preşedintele Consiliului Concurentei,
în baza:
1. <>Decretului nr. 1.075 din 21 decembrie 2001 privind numirea membrilor Consiliului Concurentei;
2. <>Legii concurentei nr. 21/1996 ;
3. Regulamentului privind autorizarea concentrarilor economice;
4. Regulamentului de organizare, funcţionare şi procedura al Consiliului Concurentei;
5. materialelor din dosarul cauzei (RS-310 din 28 august 2003);
6. Notei Departamentului servicii (V2-1.824 din 6 octombrie 2003),
luând în considerare ca:
1. La data de 29 iulie 2003, prin Contractul privind vânzarea-cumpãrarea de staţii de vânzare cu amãnuntul (denumit în continuare Contract), încheiat între Societatea Comercialã MOL ROMÂNIA PETROLEUM PRODUCTS - S.R.L. (denumita în continuare MOL ROMÂNIA)*1), în calitate de cumpãrãtor, şi Societatea Comercialã SHELL ROMÂNIA - S.R.L. (denumita în continuare SHELL)*2), în calitate de vânzãtor, MOL ROMÂNIA va achizitiona, cu efect de la data finalizarii, urmãtoarele active (denumite în continuare active):
- 23 de staţii de vânzare cu amãnuntul, inclusiv structurile;
- echipamentele;
- stocurile;
- sistemele informatice de vânzare cu amãnuntul.
2. Conform definitiilor date în cuprinsul Contractului, activele societãţii SHELL, asupra cãrora urmeazã a se dobândi controlul de cãtre MOL ROMÂNIA, înseamnã toate drepturile, titlurile de proprietate şi beneficiile deţinute de cãtre vânzãtor din sau în legatura cu staţiile de vânzare cu amãnuntul şi cuprind urmãtoarele:
- staţii de vânzare cu amãnuntul: staţiile identificate în partea A din anexa nr. 1 la Contract, utilizate pentru vânzarea de combustibili auto şi, în mãsura aplicabilã, pentru vânzarea de consumabile;
- structuri: toate clãdirile şi alte construcţii din cadrul fiecãrei staţii de vânzare cu amãnuntul;
- echipamente: maşinile, echipamentele sau alte articole prevãzute în partea B din anexa nr. 1 la Contract, cu privire la fiecare statie de vânzare cu amãnuntul;
- stocuri: stocul de combustibili auto şi consumabile, dacã exista, deţinute de cãtre vânzãtor la ora 9,00 pe data predãrii, cu privire la fiecare statie de vânzare cu amãnuntul;
- sistemele informatice de vânzare cu amãnuntul: sistemele IT de vânzare cu amãnuntul operationale, constând, în mod obişnuit, din 3 computere fãrã software (2 în spaţiile de vânzare şi 1 în biroul din spate), 2 afisaje pentru clienţi, 2 cititoare de coduri cu bare, 2 cititoare de coduri carduri şi 1 imprimanta în biroul din spate, cu privire la fiecare statie de vânzare cu amãnuntul.
3. Potrivit clauzei nr. 3.1 din Contract, vânzarea-cumpãrarea se va finaliza în cea de a 7-a zi lucrãtoare dupã îndeplinirea sau renunţarea la condiţiile prevãzute în clauza nr. 3.2. În temeiul clauzei contractuale nr. 3.2, finalizarea va fi condiţionatã de îndeplinirea sau renunţarea la urmãtoarele condiţii prealabile:
(i) autorizarea operaţiunii în cauza de cãtre Consiliul Concurentei;
(ii) primirea, de cãtre vânzãtor, de la proprietari sau alţi deţinãtori de drepturi reale asupra statiilor de vânzare cu amãnuntul, a consimtamintelor necesare în vederea transferãrii contractelor privind drepturile asupra statiilor de vânzare cu amãnuntul cãtre cumpãrãtor;
(iii) primirea de cãtre cumpãrãtor de la vânzãtor a încheierilor emise de cãtre birourile de carte funciarã pentru fiecare statie, care sa ateste ca drepturile de proprietate, respectiv de folosinta, asupra statiilor sunt înregistrate corespunzãtor pe numele vânzãtorului.
4. Conform informaţiilor furnizate în formularul de notificare*3), data estimatã a finalizarii Contractului este 15 decembrie 2003; ulterior acestei date, SHELL va opera staţiile de vânzare cu amãnuntul maximum doua luni - pana la data de 15 februarie 2004, data la care se va trece la predarea-preluarea efectivã a statiilor de vânzare cu amãnuntul şi la schimbarea de design.
5. Achiziţionarea de cãtre MOL ROMÂNIA a controlului direct asupra activelor din SHELL reprezintã o concentrare economicã, realizatã prin cumpãrarea de elemente de activ, conform <>art. 11 alin. (2) lit. b) din Legea concurentei nr. 21/1996 şi prevederilor Regulamentului privind autorizarea concentrarilor economice.
6. Cifrele de afaceri realizate de pãrţile implicate, în anul 2002, depãşesc pragul de minimis prevãzut de <>art. 15 din Legea concurentei nr. 21/1996 , cu modificãrile ulterioare.
7. Notificarea a devenit efectivã la data de 17 septembrie 2003.
8. Societatea achizitoare, MOL ROMÂNIA, are ca obiect principal de activitate comerţul cu amãnuntul al carburantilor pentru autovehicule. MOL ROMÂNIA este controlatã, în proporţie de 100%, de cãtre MOL HUNGARIAN OIL & GAS COMPANY Rt. MOL ROMÂNIA nu controleazã societãţi comerciale din ţara sau din strãinãtate.
9. Tipurile de servicii prestate de MOL ROMÂNIA sunt urmãtoarele:
- servicii de comercializare a combustibililor auto - în toate staţiile;
- servicii de comercializare autogaz - o statie şi butelii (în 29 de staţii);
- servicii de comercializare a mãrfurilor shop - în toate staţiile;
- servicii de comercializare a produselor snack - în toate staţiile;
- servicii de întreţinere auto: spãlãtorii auto automate, aspirator auto, curatator tapiterie, compresor umflat pneuri;
- servicii de acceptare carduri - gratuit, în toate staţiile.
10. Activele implicate în operaţiunea de concentrare economicã au aparţinut societãţii SHELL, care are ca obiect principal de activitate intermedieri în comerţul cu combustibili, minerale şi produse chimice pentru industrie. SHELL este controlatã, în proporţie de 100%, de cãtre SHELL OVERSEAS HOLDINGS Ltd - Marea Britanie; SHELL OVERSEAS HOLDINGS Ltd - Marea Britanie, precum şi SHELL nu exercita controlul asupra altor societãţi comerciale din România.
11. Tipurile de servicii prestate de cãtre activele achiziţionate sunt urmãtoarele:
- servicii de comercializare a combustibililor auto (în toate staţiile);
- servicii de comercializare a autogazului*4) (doar într-o statie: Suceava Unirii) şi a buteliilor (în 16 staţii);
- servicii de comercializare a mãrfurilor shop*5) (în toate staţiile);
- servicii de comercializare a produselor snack*6) (doar într-o statie: SHELL Piatra-Neamt);
- servicii de spalatorie auto*7) (în doua staţii).
12. Piata relevanta a produsului pe care are loc operaţiunea de concentrare economicã este piata pe care acţioneazã activele achiziţionate; piata relevanta a produsului este constituitã din: piata serviciilor de comercializare a carburantilor, piata serviciilor de comercializare a autogazului şi a buteliilor, piata serviciilor de comercializare a mãrfurilor shop, piata serviciilor de comercializare a produselor snack şi piata serviciilor de spalatorie auto.
13. Societatea achizitoare - MOL ROMÂNIA - era prezenta, pana la momentul achiziţiei în discuţie, pe pieţele relevante ale produsului definite la pct. 12.
14. Din punct de vedere al pieţei relevante geografice, analiza operaţiunii în cauza prezintã interes pe piata serviciilor de comercializare a carburantilor. Dupã achiziţia celor 23 de active de la SHELL, MOL ROMÂNIA va deţine 77 de staţii de vânzare cu amãnuntul, fata de 54 de staţii, cat detinea anterior operaţiunii de concentrare economicã. Analiza a fost efectuatã atât în ipoteza în care piata relevanta geograficã ar fi piata nationala, cat şi în ipoteza în care piata relevanta geograficã ar fi piata localã (constituitã din fiecare localitate în care se achiziţioneazã active).
15. În ipoteza în care piata relevanta geograficã unde se manifesta concurenta între staţiile de vânzare cu amãnuntul a carburantilor ar fi piata nationala, cota de piata detinuta de MOL ROMÂNIA dupã achiziţia în cauza va fi de aproximativ 3,7%, fata de 2,6%, cat detinea anterior operaţiunii de concentrare economicã. În aceste condiţii, se poate afirma ca operaţiunea de concentrare eco- nomica notificatã nu va avea un impact semnificativ asupra pieţei relevante, aceasta neconducand la crearea sau consolidarea unei poziţii dominante a MOL ROMÂNIA pe aceasta piata.
16. În ipoteza în care piata relevanta geograficã unde se manifesta concurenta între staţiile de vânzare cu amãnuntul a carburantilor ar fi piata localã, cota de piata detinuta de MOL ROMÂNIA dupã achiziţia în cauza se prezintã astfel:
- în Bucureşti: 5,75% (iniţial detinea 5,17%);
- în Bacau: 6,67% (iniţial nu era prezenta);
- în Brãila: 4,55% (iniţial nu era prezenta);
- în Botosani: 8,33% (iniţial nu era prezenta);
- în Cluj-Napoca: 10,34% (iniţial detinea 6,9%);
- în Constanta: 10,20% (iniţial detinea 4,08%);
- în Galaţi: 9,09% (iniţial nu era prezenta);
- în Giurgiu: 8,33% (iniţial nu era prezenta);
- în Hunedoara: 20% (iniţial nu era prezenta);
- în Iaşi: 3,23% (iniţial nu era prezenta);
- în Onesti: 16,67% (iniţial nu era prezenta);
- în Piatra-Neamt: 12,5% (iniţial nu era prezenta);
- în Ploiesti: 8% (iniţial detinea 4%);
- în Pitesti: 9,09% (iniţial detinea 4,55%);
- în Roman: 12,5% (iniţial nu era prezenta);
- în Slatina: 12,5% (iniţial nu era prezenta);
- în Suceava: 5,56% (iniţial nu era prezenta);
- în Targoviste: 9,09% (iniţial nu era prezenta);
- în Timişoara: 10,87% (iniţial detinea 6,52%).
MOL ROMÂNIA va deţine pe pieţele locale cote de piata situate între 3,23% (în Iaşi) şi 20% (în Hunedoara), cote de piata calculate în funcţie de ponderea numãrului de staţii aflate în exploatarea acestei societãţi, dupã achiziţie, în numãrul total de staţii aflate în exploatare, situate în fiecare dintre localitãţile în care MOL ROMÂNIA achiziţioneazã staţii de vânzare cu amãnuntul de la SHELL. De asemenea, în 13 dintre cele 20 de localitãţi, MOL ROMÂNIA nu era prezenta anterior operaţiunii de concentrare economicã; prin aceasta operaţiune, MOL ROMÂNIA îşi asigura o reţea nationala de staţii de vânzare cu amãnuntul. Având în vedere aceste aspecte, rezulta ca nu se pune problema unei afectari semnificative a mediului concurential de pe pieţele relevante, în urma operaţiunii de concentrare economicã notificate.
17. Pe piata nationala a serviciilor de comercializare a mãrfurilor shop, MOL ROMÂNIA detinea, anterior operaţiunii în discuţie, 54 de magazine, ajungând, dupã operaţiunea de concentrare economicã, sa detina 77 de magazine. MOL ROMÂNIA va deţine pe piata nationala, ulterior operaţiunii de concentrare economicã, o cota de piata situata sub 1%. În concluzie, impactul operaţiunii de concentrare economicã este nesemnificativ pe aceasta piata.
18. Pe piata serviciilor de comercializare a produselor snack impactul operaţiunii de concentrare economicã este, de asemenea, nesemnificativ, doar una dintre cele 23 de staţii de vânzare cu amãnuntul achiziţionate prestand acest tip de servicii (SHELL Piatra-Neamt). Aceeaşi situaţie este valabilã şi pentru piata serviciilor de comercializare a autogazului şi a buteliilor, doar una dintre cele 23 de staţii de vânzare cu amãnuntul achiziţionate de la SHELL comercializand autogaz (SHELL Suceava Unirii).
19. Pe piata nationala a serviciilor de spalatorie auto MOL ROMÂNIA detinea, anterior operaţiunii în discuţie, 28 de spãlãtorii auto, ajungând, dupã operaţiunea de concentrare economicã, sa detina 32 de spãlãtorii auto. Cota de piata detinuta de cãtre MOL ROMÂNIA pe piata nationala, dupã operaţiunea de concentrare economicã, va fi sub 1%, deci impactul operaţiunii de concentrare economicã este nesemnificativ pe aceasta piata relevanta.
20. În urma analizei efectelor concentrarii economice realizate de cãtre MOL ROMÂNIA prin preluarea controlului asupra activelor din SHELL, rezulta ca nu se creeazã şi nu se consolideaza o poziţie dominanta care conduce sau ar putea conduce la restrangerea, înlãturarea ori denaturarea semnificativã a concurentei pe piata relevanta,
------------
*1) Sediul: Cluj-Napoca, Str. Republicii nr. 109, etaj 4, judeţul Cluj; nr. de înmatriculare la oficiul registrului comerţului: J 12/729/2000.
*2) Sediul: Bucureşti, bd. Carol I nr. 64, sectorul 2; nr. de înmatriculare la oficiul registrului comerţului: J 40/2792/1992.
*3) Pagina nr. 3 din notificare.
*4) Prin intermediul agenţilor SHELL.
*5) Prin intermediul agenţilor SHELL.
*6) Prin intermediul agenţilor SHELL.
*7) Prin intermediul agenţilor SHELL.
DECIDE:
ART. 1
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 51 alin. (1) lit. b) din Legea concurentei nr. 21/1996 şi ale pct. 124 lit. b) din partea a II-a cap. II din Regulamentul privind autorizarea concentrarilor economice, se autorizeaza concentrarea economicã realizatã de MOL ROMÂNIA, prin preluarea controlului asupra activelor din SHELL, constatând ca, deşi cade sub incidenta legii, nu exista motive pentru a fi refuzatã.
ART. 2
MOL ROMÂNIA este obligatã, conform prevederilor <>art. 33 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996 , sa plãteascã taxa de autorizare a concentrarii economice notificate.
ART. 3
Taxa de autorizare, conform prevederilor Instrucţiunilor date de Consiliul Concurentei în aplicarea <>art. 33 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 cu privire la calculul taxei de autorizare a concentrarilor economice, calculatã pe baza datelor furnizate de cãtre MOL ROMÂNIA prin Adresa nr. 6.442 din 22 septembrie 2003, înregistratã la Consiliul Concurentei cu nr. V2-1.773 din 22 septembrie 2003, este de 3.272.147.338 (trei miliarde doua sute şaptezeci şi doua milioane o suta patruzeci şi şapte mii trei sute treizeci şi opt) lei.
ART. 4
Suma reprezentând taxa de autorizare se va vira în termen de maximum 30 (treizeci) de zile de la data comunicãrii prezentei decizii de cãtre MOL ROMÂNIA la bugetul de stat, cu ordin de plata tip trezorerie, în contul 361280013302 deschis la Banca Nationala a României, Sucursala Judeţului Cluj, beneficiar Direcţia Trezorerie şi Contabilitate Publica Cluj, cu menţiunea: "pentru autorizarea concentrarii economice". Pe versoul ordinului de plata se va mentiona: cod cont: 20170103. O copie de pe ordinul de plata va fi transmisã neîntârziat Consiliului Concurentei.
ART. 5
Decizia Consiliului Concurentei poate fi atacatã, conform prevederilor <>art. 52 alin. (3) din Legea nr. 21/1996 , în termen de 30 de zile de la comunicare, la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ.
ART. 6
În conformitate cu <>art. 62 din Legea nr. 21/1996 , prezenta decizie va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala MOL ROMÂNIA, în termen de 30 de zile de la comunicare.
ART. 7
Prezenta decizie devine aplicabilã de la data comunicãrii ei.
ART. 8
Departamentul servicii şi Secretariatul general vor urmãri ducerea la îndeplinire a prezentei decizii.
ART. 9
Secretariatul general va transmite aceasta decizie la:
Societatea Comercialã MOL ROMÂNIA PETROLEUM PRODUCTS - S.R.L.
Sediul: Cluj-Napoca, Str. Republicii nr. 109, etaj 4, judeţul Cluj
Nr. de înmatriculare la oficiul registrului comerţului: J 12/729/2000
Cod unic de înregistrare: 7745470
Telefon: 0264/407 600
Fax: 0264/594 852.
Preşedintele Consiliului Concurentei,
Theodor Valentin Purcarea
Bucureşti, 6 octombrie 2003.
Nr. 435.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: