Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 410 din 14 iulie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Hotararii Guvernului nr. 147/1992 privind blocarea, ridicarea, depozitarea si eliberarea autovehiculelor sau remorcilor stationate neregulamentar pe drumurile publice
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 691 din 1 august 2005
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Dana Titian - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 147/1992 privind blocarea, ridicarea, depozitarea şi eliberarea autovehiculelor sau remorcilor stationate neregulamentar pe drumurile publice, excepţie ridicatã de Gheorghe Dobre în Dosarul nr. 393/C/2005 al Tribunalului Gorj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public apreciazã ca, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibila.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 11 mai 2005, pronunţatã în Dosarul nr. 393/C/2005, Tribunalul Gorj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 147/1992 privind blocarea, ridicarea, depozitarea şi eliberarea autovehiculelor sau remorcilor stationate neregulamentar pe drumurile publice, excepţie ridicatã de Gheorghe Dobre într-o cauza având ca obiect soluţionarea cererii autorului exceptiei de anulare a unui act administrativ.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca <>Hotãrârea Guvernului nr. 147/1992 incalca dispoziţiile constituţionale referitoare la dreptul de proprietate.
Autorul exceptiei apreciazã ca în condiţiile în care "stationarea pe drumurile publice a autovehiculelor stationate neregulamentar este amãnunţit şi foarte bine reglementatã de <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 şi de <>Hotãrârea Guvernului nr. 85/2003 [...], nu se impune existenta altui act normativ, respectiv <>Hotãrârea Guvernului nr. 147/1992 , care sa reglementeze acelaşi segment din domeniul circulaţiei pe drumurile publice, «stationarea autovehiculelor»". Totodatã se mai arata ca <>Hotãrârea Guvernului nr. 147/1992 "prevede blocarea autovehiculelor stationate neregulamentar pe drumurile publice, mãsura prin care se incalca dreptul de proprietate, respectiv atributul folosinţei bunului, drept ce este garantat de Constituţia României şi de celelalte acte normative în vigoare".
Tribunalul Gorj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului apreciazã ca, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibila.
De asemenea, se mai arata ca "verificarea conţinutului hotãrârilor Guvernului intra în competenta instanţelor judecãtoreşti de contencios administrativ, care pot sa statueze, cu ocazia controlului specific, asupra conformitatii dispoziţiilor acestora cu actul normativ cu forta juridicã superioarã, respectiv, legea". În acest sens este invocatã Decizia Curţii Constituţionale nr. 180 din 16 noiembrie 1999.
Guvernul şi preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi celor ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Hotãrârii Guvernului nr. 147/1992 privind blocarea, ridicarea, depozitarea şi eliberarea autovehiculelor sau remorcilor stationate neregulamentar pe drumurile publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 59 din 6 aprilie 1992.
Textul constituţional invocat în susţinerea exceptiei este cel al art. 44. Curtea observa ca, astfel cum rezulta din motivarea exceptiei, autorul acesteia invoca în susţinerea ei numai prevederile constituţionale ale art. 44 alin. (1) şi (2) teza întâi, care au urmãtorul cuprins:
"(1) Dreptul de proprietate, precum şi creanţele asupra statului, sunt garantate. Conţinutul şi limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privatã este garantatã şi ocrotitã în mod egal de lege, indiferent de titular [...]."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea retine ca, în esenta, autorul exceptiei de neconstituţionalitate apreciazã ca <>Hotãrârea Guvernului nr. 147/1992 , prevãzând "blocarea autovehiculelor stationate neregulamentar pe drumurile publice", incalca prevederile constituţionale ale art. 44 alin. (1) şi (2) teza întâi.
Curtea retine ca, potrivit prevederilor art. 146 lit. d) teza întâi din Constituţie, instanta de contencios constituţional "hotãrãşte asupra excepţiilor de neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial", iar potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, instanta de contencios constituţional "decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta [...]". În consecinta, Curtea constata ca hotãrârile Guvernului nu pot constitui obiect al controlului de constitutionalitate exercitat de Curtea Constituţionalã, acestea putând fi atacate numai pe calea contenciosului administrativ.
Pentru aceste motive, potrivit dispoziţiilor <>art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 , instanta judecãtoreascã trebuia sa respingã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, printr-o încheiere motivatã, fãrã a mai sesiza Curtea Constituţionalã. Întrucât instanta de judecata nu s-a conformat acestor dispoziţii legale, Curtea, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , urmeazã sa respingã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã ca fiind inadmisibila.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca fiind inadmisibila excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 147/1992 privind blocarea, ridicarea, depozitarea şi eliberarea autovehiculelor sau remorcilor stationate neregulamentar pe drumurile publice, excepţie ridicatã de Gheorghe Dobre în Dosarul nr. 393/C/2005 al Tribunalului Gorj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 14 iulie 2005.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly
-----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: