Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 41 din 24 ianuarie 2012  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia sociala a persoanelor ale caror contracte individuale de munca vor fi desfacute ca urmare a concedierilor colective    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 41 din 24 ianuarie 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia sociala a persoanelor ale caror contracte individuale de munca vor fi desfacute ca urmare a concedierilor colective

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 163 din 13 martie 2012

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Benke Karoly - magistrat-asistent-şef

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 32 alin. (1) din Legea nr. 312/2001 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 98/1999 privind protecţia socialã a persoanelor ale cãror contracte individuale de muncã vor fi desfãcute ca urmare a concedierilor colective, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Legato" - S.R.L. din Galaţi în Dosarul nr. 503/90/2010 al Tribunalului Vâlcea - Secţia civilã şi care formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 327D/2011.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, întrucât textul legal criticat nu are legãturã cu soluţionarea cauzei.

                               CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 14 februarie 2011, pronunţatã în Dosarul nr. 503/90/2010, Tribunalul Vâlcea - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 32 alin. (1) din Legea nr. 312/2001 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 98/1999 privind protecţia socialã a persoanelor ale cãror contracte individuale de muncã vor fi desfãcute ca urmare a concedierilor colective, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Legato" - S.R.L. din Galaţi într-o cauzã având ca obiect soluţionarea contestaţiei formulate ca urmare a intervenirii unui conflict de muncã, contestaţie prin care reclamantul solicitã, printre altele, şi plãţi compensatorii în temeiul textului legal criticat.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se aratã cã dreptul la plãţi compensatorii nu este un drept constituţional, astfel încât acestea nu pot fi solicitate de toate categoriile de persoane disponibilizate.
    Tribunalul Vâlcea - Secţia civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
    Avocatul Poporului considerã cã textele legale criticate sunt constituţionale.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                               CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulat, îl constituie dispoziţiile art. 32 alin. (1) din Legea nr. 312/2001 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 98/1999 privind protecţia socialã a persoanelor ale cãror contracte individuale de muncã vor fi desfãcute ca urmare a concedierilor colective, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 6 iulie 2001. În realitate, Curtea constatã cã autorul excepţiei criticã, de fapt, art. 32 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 98/1999 privind protecţia socialã a persoanelor ale cãror contracte individuale de muncã vor fi desfãcute ca urmare a concedierilor colective, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 din 29 iunie 1999, astfel cum a fost aprobatã prin Legea nr. 312/2001, text care, prin urmare, formeazã obiectul prezentei excepţii de neconstituţionalitate. Acesta are urmãtorul cuprins: "Art. 32. - (1) Suma totalã de bani acordatã cu titlu de platã compensatorie se stabileşte diferenţiat, pentru fiecare persoanã cãreia i s-a desfãcut contractul individual de muncã potrivit prezentei ordonanţe de urgenţã, şi este egalã cu:
    a) 6 salarii medii nete pe unitate pentru salariaţii cu o vechime în muncã mai micã de 5 ani;
    b) 9 salarii medii nete pe unitate pentru salariaţii cu o vechime în muncã între 5 şi 15 ani;
    c) 12 salarii medii nete pe unitate pentru salariaţii cu o vechime în muncã mai mare de 15 ani."
    Autorul excepţiei susţine cã dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi (2) privind egalitatea în drepturi, art. 21 alin. (3) privind dreptul la un proces echitabil, art. 24 alin. (1) privind dreptul la apãrare şi ale art. 41 alin. (2) privind dreptul salariaţilor la mãsuri de protecţie socialã.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate formulatã, Curtea constatã cã, potrivit art. 60^1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 98/1999, "începând cu data de 22 iunie 2000 beneficiazã de plãţi compensatorii acordate din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj numai persoanele disponibilizate prin concedieri colective din unitãţile prevãzute în Planul de restructurare în vederea aplicãrii Programului de restructurare a întreprinderilor şi de reconversie profesionalã (RICOP), cuprinse în anexa la legea de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã, care devine anexa nr. 2 «Lista cuprinzând unitãţile prevãzute în Planul de restructurare în vederea aplicãrii Programului de restructurare a întreprinderilor şi de reconversie profesionalã (RICOP)»". În aceastã anexã nu se regãseşte societatea comercialã pârâtã, autor al prezentei excepţii de neconstituţionalitate, prin urmare dispoziţiile legale criticate nu sunt aplicabile cauzei, ordonanţa de urgenţã vizând aplicarea unor plãţi compensatorii numai persoanelor disponibilizate prin concedieri colective din unitãţile cuprinse în anexa nr. 2 la ordonanţa de urgenţã, astfel cum aceasta a fost aprobatã.
    În consecinţã, Curtea constatã cã instanţa judecãtoreascã nu a analizat cu minuţiozitate condiţiile de admisibilitate prevãzute de art. 29 alin. (1)-(3) din Legea nr. 47/1992, revenindu-i astfel Curţii Constituţionale sarcina de a respinge, în temeiul art. 29 alin. (1) şi (5) din Legea nr. 47/1992, excepţia de neconstituţionalitate ca inadmisibilã.
    În final, Curtea observã cã, indiferent de modul în care pãrţile îşi întemeiazã acţiunea introductivã, instanţa judecãtoreascã trebuie sã aibã un rol activ în lãmurirea acestor temeiuri şi sã se manifeste activ în ceea ce priveşte rolul sãu de filtru în privinţa excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate, pentru cã, în caz contrar, se ajunge la situaţia de a fi sesizatã Curtea Constituţionalã cu excepţii de neconstituţionalitate care vizeazã texte ce în mod vãdit nu se aplicã în cauzele respective, dar care constituie, în mod greşit, unul dintre temeiurile acţiunii principale.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,


                        CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
                            În numele legii
                               DECIDE:

    Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 32 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 98/1999 privind protecţia socialã a persoanelor ale cãror contracte individuale de muncã vor fi desfãcute ca urmare a concedierilor colective, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Legato" - S.R.L. din Galaţi în Dosarul nr. 503/90/2010 al Tribunalului Vâlcea - Secţia civilã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 24 ianuarie 2012.


               PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                       AUGUSTIN ZEGREAN

                   Magistrat-asistent-şef,
                        Benke Karoly
                          _________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016