Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 407 din 3 mai 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniti din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 498 din 19 iulie 2012
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Mircea Ştefan Minea - judecător
Iulia Antoanella Motoc - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskas Valentin Zoltan - judecător
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, excepţie ridicată de Ioan Grozea în Dosarul nr. 1.050/64/2010 al Curţii de Apel Braşov - Secţia contencios administrativ şi fiscal şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 680D/2011.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 2 mai 2011, pronunţată în Dosarul nr. 1.050/64/2010, Curtea de Apel Braşov - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională.
Excepţia a fost ridicată de Ioan Grozea cu prilejul soluţionării unei acţiuni având ca obiect anularea unui act administrativ.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că, deşi dispoziţiile art. 56 din Legea nr. 164/2001 nu sunt abrogate, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 reglementează aceeaşi materie. Or, ordonanţa de urgenţă este un act administrativ, astfel că s-a realizat un abuz de putere. Totodată, arată că dispoziţiile art. 1 lit. a) şi b) din Legea nr. 119/2010 sunt neconstituţionale, întrucât restrâng în mod nejustificat dreptul la pensie, dobândit în temeiul unor reglementări anterioare. În acelaşi timp însă susţine că această restrângere este operată de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011, care creează astfel un dezechilibru între interesul general şi imperativele protecţiei drepturilor fundamentale ale individului.
Curtea de Apel Braşov - Secţia contencios administrativ şi fiscal consideră că actul normativ criticat nu contravine textelor din Constituţie invocate, deoarece prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 s-au luat o serie de măsuri valabile pentru anul 2011, măsuri ce nu retroactivează.
În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 31 ianuarie 2011.
Autorul excepţiei consideră că dispoziţiile actului normativ criticat contravin următoarelor texte din Constituţie: art. 15 referitor la neretroactivitatea legii civile, art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertăţi şi art. 135 alin. (2) lit. f) privind obligaţia statului de a crea condiţiile necesare pentru creşterea calităţii vieţii.
Examinând motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, Curtea constată că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 instituie o procedură de revizuire a pensiilor prevăzute la art. 1 lit. a) şi b) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, procedură ulterioară recalculării pensiilor potrivit principiului contributivităţii, dispusă de legea amintită.
Referitor la critica potrivit căreia dispoziţiile actului normativ criticat ar institui o reglementare paralelă cu dispoziţiile art. 56 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, Curtea constată că această din urmă lege a fost abrogată prin dispoziţiile art. 196 lit. b) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010, respectiv la o dată anterioară intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011. Aşa fiind, critica de neconstituţionalitate este lipsită de temei.
În ceea ce priveşte celelalte critici de neconstituţionalitate formulate de autorul excepţiei, Curtea constată că acestea vizează înlăturarea dreptului la pensie de serviciu, cu consecinţa calculării acestor pensii potrivit principiului contributivităţii. Or, aşa cum de altfel arată şi autorul excepţiei în motivarea sa, aceste aspecte au fost reglementate prin Legea nr. 119/2010, iar nu de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011. Potrivit însă dispoziţiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţională nu se poate pronunţa asupra constituţionalităţii dispoziţiilor unui act normativ cu privire la care nu a fost sesizată, astfel că aceste critici de neconstituţionalitate urmează a fi respinse ca fiind inadmisibile.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, excepţie ridicată de Ioan Grozea în Dosarul nr. 1.050/64/2010 al Curţii de Apel Braşov - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 mai 2012.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: