Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 404 din 28 octombrie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 13 si 15 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 404 din 28 octombrie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 si 15 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 896 din 15 decembrie 2003
Nicolae Popa - preşedinte
Costicã Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Lucian Stângu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Florentina Baltã - procuror
Mãdãlina Ştefania Diaconu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 13 şi 15 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Vasile C. Ţuştiu în Dosarul nr. 1.800/2003 al Tribunalului Botoşani - Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã. Aratã cã regimul juridic al pensiei militare anticipate, instituit prin <>art. 13 şi 15 din Legea nr. 164/2001 , este diferenţiat, deoarece între cadrele în activitate care se pensioneazã pentru cauzele speciale enumerate de aceste texte de lege şi cele trecute deja în rezervã existã o deosebire obiectivã, care justificã aplicarea unui tratament juridic diferit.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 3 iulie 2003, pronunţatã în Dosarul nr. 1.800/2003, Tribunalul Botoşani - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 13 şi 15 din Legea nr. 164/2001 , excepţie ridicatã de Vasile C. Ţuştiu într-o cauzã având ca obiect contestaţie la decizia de stabilire a pensiei.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine cã dispoziţiile <>art. 13 şi 15 din Legea nr. 164/2001 sunt neconstituţionale, deoarece restrâng beneficiul pensiei militare de stat la militarii activi. Excluderea de la beneficiul acestor dispoziţii legale a militarilor în rezervã şi a celor în retragere este contrarã, în opinia autorului excepţiei, principiului egalitãţii în drepturi a cetãţenilor, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie.
Tribunalul Botoşani - Secţia civilã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã, deoarece "art. 13 instituie între cadrele în activitate care se pensioneazã pentru cauzele speciale enumerate de acest text de lege şi cele trecute deja în rezervã, ca urmare a aceloraşi motive, un regim juridic al pensiei militare anticipate diferenţiat în funcţie de data trecerii în rezervã. Or, acest moment nu constituie un aspect obiectiv care sã determine tratamente, situaţii juridice distincte". Apreciazã cã excepţia ridicatã este întemeiatã şi în ceea ce priveşte dispoziţiile art. 15 din aceeaşi lege, întrucât instituie acelaşi tratament juridic diferenţiat pentru cele douã categorii de cadre militare, deşi îndeplinesc aceeaşi condiţie în privinţa vechimii ca militar.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispoziţiilor <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, s-a solicitat şi punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Guvernul considerã cã dispoziţiile <>art. 13 şi 15 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat vizeazã deopotrivã toate persoanele care se aflã într-o situaţie identicã, respectiv au calitatea de cadre militare în activitate la data solicitãrii dreptului la pensie de serviciu în sistemul pensiilor militare de stat, şi, ca atare, ele nu sunt de naturã sã creeze nici privilegii şi nici discriminãri. Citeazã parţial şi considerentele <>Deciziei nr. 18/2003 a Curţii Constituţionale.
Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia ridicatã este neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã lipsa precizãrilor în textul de lege criticat, referitoare la cadrele militare trecute în rezervã anterior intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 164/2001 , nu creeazã o situaţie discriminatorie, contrarã principiului egalitãţii în drepturi, ci constituie o omisiune a legii, ce nu poate fi suplinitã de Curtea Constituţionalã. Dacã dispoziţiile art. 13 nu s-ar aplica numai cadrelor militare trecute în rezervã dupã data intrãrii în vigoare a legii s-ar încãlca principiul neretroactivitãţii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constituţie. Nici dispoziţiile art. 15 nu sunt contrare prevederilor art. 16 din Constituţie, întrucât "nu existã egalitate între cele douã situaţii juridice, respectiv, cea în care se aflã contestatorul, trecut în rezervã înainte de intrarea în vigoare a <>Legii nr. 164/2001 şi cea a celorlalte cadre militare aflate sub imperiul acestei legi".
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului şi cel al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 13 şi 15 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, dispoziţii care au urmãtorul conţinut:
- Art. 13: "Au dreptul la pensie de serviciu anticipatã cadrele militare în activitate care îndeplinesc condiţiile de vechime prevãzute la art. 12 lit. b) şi se aflã în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) au împlinit vârsta de 50 de ani şi sunt trecute în rezervã ca urmare a împlinirii limitei de vârstã în grad prevãzutã de <>Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare sau ca urmare a reorganizãrii unor unitãţi şi a reducerii unor funcţii din statele de organizare, precum şi pentru alte motive sau nevoi ale instituţiilor din domeniul apãrãrii naţionale, ordinii publice şi siguranţei naţionale;
b) sunt trecute în rezervã sau direct în retragere ca urmare a clasãrii ca inapt sau apt limitat pentru serviciul militar de cãtre comisiile de expertizã medico-militarã.";
- Art. 15: "Cadrele militare care la data trecerii în rezervã nu îndeplinesc condiţiile de acordare a unei pensii, dar au o vechime în serviciul militar de cel puţin 15 ani pentru bãrbaţi şi 10 ani pentru femei, beneficiazã de pensie militarã de stat la împlinirea vârstelor standard prevãzute în <>Legea nr. 19/2000 , proporţional cu numãrul anilor de serviciu militar."
În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, conform cãrora: "Cetãţenii sunt egali în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, conţinutul textelor de lege criticate, coroborat şi cu alte reglementãri ale aceleiaşi legi şi cu raportare la dispoziţiile constituţionale invocate, Curtea reţine urmãtoarele:
Dispoziţiile <>art. 13 din Legea nr. 164/2001 pot fi aplicate numai cadrelor militare trecute în rezervã sau direct în retragere dupã data intrãrii în vigoare a legii, în conformitate cu principiul neretroactivitãţii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constituţie.
Prevederile <>Legii nr. 164/2001 nu instituie privilegii sau discriminãri între cetãţenii aflaţi în situaţii identice. Astfel, potrivit art. 3, "De prevederile prezentei legi beneficiazã cadrele militare în activitate, în rezervã sau în retragere, denumite în continuare cadre militare, precum şi urmaşii acestora".
Conform art. 10 din aceeaşi lege, sistemul pensiilor militare de stat cuprinde pensia de serviciu, pensia de invaliditate şi pensia de urmaş, iar art. 11 prevede cã pensia de serviciu poate fi pentru limitã de vârstã, anticipatã şi anticipatã parţialã.
Este evident cã persoanele care urmeazã sã beneficieze de una dintre cele trei categorii de pensie de serviciu se aflã în situaţii obiectiv diferite, în raport cu care este justificat şi tratamentul juridic diferenţiat.
Pensiile militare de serviciu, fiind mai avantajoase decât alte categorii de pensii, conform opţiunii legiuitorului, se acordã persoanelor care rãmân în activitate militarã pânã la pensionare, dar nu sunt excluse de la acest beneficiu nici fostele cadre militare, având în vedere dispoziţiile <>art. 15 din Legea nr. 164/2001 , conform cãrora "Cadrele militare care la data trecerii în rezervã nu îndeplinesc condiţiile de acordare a unei pensii, dar au o vechime în serviciul militar de cel puţin 15 ani pentru bãrbaţi şi 10 ani pentru femei, beneficiazã de pensie militarã de stat la împlinirea vârstelor standard prevãzute în <>Legea nr. 19/2000 , proporţional cu numãrul anilor de serviciu militar".
Pensia de serviciu anticipatã, prevãzutã de <>art. 13 din Legea nr. 164/2001 , se poate acorda numai în cazul îndeplinirii anumitor condiţii speciale, în afarã de cele referitoare la vârstã şi la vechime, legate de motivele trecerii în rezervã sau direct în retragere, cum sunt: împlinirea limitei de vârstã în grad; reorganizarea unitãţii militare şi reducerea unor funcţii; alte motive sau nevoi ale instituţiei militare; inaptitudinea sau aptitudinea limitatã pentru serviciul militar. Aceste condiţii speciale demonstreazã şi situaţia diferitã a cadrelor militare care solicitã acordarea acestui tip de pensie.
De altfel, asupra excepţiei de neconstituţionalitate a <>art. 13 din Legea nr. 164/2001 , Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat, prin <>Decizia nr. 18 din 21 ianuarie 2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 156 din 11 martie 2003, constatând cã textul legal criticat este constituţional. Soluţia anterioarã a Curţii rãmâne valabilã şi în prezenta cauzã, întrucât nu s-au învederat elemente noi care sã justifice reconsiderarea jurisprudenţei sale.

Faţã de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) şi (3) şi al <>art. 25 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 13 şi 15 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Vasile C. Ţuştiu în Dosarul nr. 1.800/2003 al Tribunalului Botoşani - Secţia civilã.
Definitivã şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 28 octombrie 2003.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Mãdãlina Ştefania Diaconu

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016