Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 40 din 14 martie 2000  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, republicata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 40 din 14 martie 2000 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, republicata

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 242 din 1 iunie 2000
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 4 din Legea nr. 76/1994 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 85/1992 şi a dispoziţiilor <>art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu alta destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, republicatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "ACI POROLISSUM"-S.A. din Zalau în Dosarul nr. 1.997/1999 al Curţii de Apel Cluj - Secţia civilã.
La apelul nominal au lipsit Societatea Comercialã "ACI POROLISSUM" - S.A. din Zalau şi Nechita Diana, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, arãtând ca asupra constituţionalitãţii dispoziţiilor <>art. 7 din Legea nr. 85/1992 Curtea s-a pronunţat prin numeroase decizii, în cauza de fata neintervenind elemente noi care sa determine modificarea jurisprudenţei Curţii.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 17 iunie 1999, pronunţatã în Dosarul nr. 1.997/1999, Curtea de Apel Cluj - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 4 din Legea nr. 76/1994 şi ale <>art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu alta destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, republicatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "ACI POROLISSUM" - S.A. din Zalau.
Excepţia a fost ridicatã într-un proces civil în care o persoana fizica având calitatea de chiriaş ceruse ca societatea care avea în patrimoniul sau locuinta sa fie obligatã la încheierea contractului de vânzare-cumpãrare, în temeiul <>art. 7 din Legea nr. 85/1992 .
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile <>art. 4 din Legea nr. 76/1994 şi cele ale <>art. 7 din Legea nr. 85/1992 sunt neconstituţionale, întrucât reprezintã o limitare a dreptului de proprietate al actionarilor societãţii comerciale, autoare a exceptiei, care, achizitionand pachetul majoritar de acţiuni, au dobândit activul şi pasivul societãţii, inclusiv blocurile de garsoniere care fac obiectul litigiului de pe rolul Curţii de Apel Cluj.
Curtea de Apel Cluj - Secţia civilã, exprimandu-şi opinia, apreciazã excepţia ca fiind nefondata.
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, arata ca asupra constituţionalitãţii dispoziţiilor <>art. 7 din Legea nr. 85/1992 Curtea Constituţionalã s-a pronunţat prin numeroase decizii, statuand în mod constant ca aceste dispoziţii nu sunt contrare Constituţiei; aceasta, deoarece, potrivit art. 41 alin. (1) din Legea fundamentalã, conţinutul şi limitele dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege, astfel încât legiuitorul poate sa considere oportune anumite restrangeri ale acestui drept fundamental, în situaţii determinate. Sunt exemplificate, în acest sens, deciziile Curţii Constituţionale nr. 10/1994 şi nr. 26/1994. Asa fiind, se considera ca excepţia este neîntemeiatã şi ca nu au intervenit elemente noi care sa determine modificarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 4 din Legea nr. 76/1994 şi a dispoziţiilor <>art. 7 din Legea nr. 85/1992 ca fiind neîntemeiatã, pentru urmãtoarele motive:
- potrivit art. 41 alin. (1) din Constituţie "Dreptul de proprietate, precum şi creanţele asupra statului, sunt garantate. Conţinutul şi limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege". Determinând conţinutul şi limitele acestor drepturi, legiuitorul are în vedere ocrotirea unor valori politice, sociale sau juridice deosebite;
- prin <>art. 7 din Legea nr. 85/1992 legiuitorul stabileşte o norma de justiţie socialã şi economicã, dând posibilitatea chiriaşilor sa cumpere locuintele construite din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, altele decât locuintele de intervenţie, la construirea cãrora au contribuit direct sau indirect. O asemenea mãsura este în concordanta cu prevederile Constituţiei;
- legislaţia de dupã 22 decembrie 1989 a transformat un drept de administrare, pe care întreprinderile şi instituţiile bugetare îl aveau asupra patrimoniului lor, într-un drept de proprietate al unitãţilor economice devenite societãţi comerciale; aceasta transformare neputând fi arbitrarã şi întrucât bunurile respective sunt rezultatul efortului tuturor, nu se poate admite ca unii cetãţeni sa fie defavorizati în beneficiul altora;
- obligaţia de vânzare cãtre chiriaşi, prevãzutã de dispoziţiile <>art. 7 din Legea nr. 85/1992 , este o obligaţie în rem, deci în considerarea obiectului la care se referã, iar nu o obligaţie în personam, în considerarea faptului ca societatea comercialã era cu capital de stat, iar ulterior s-a privatizat;
- pentru astfel de ratiuni legiuitorul a stabilit şi modul de calcul al preţului de vânzare al acestor locuinţe, în scopul de a crea un echilibru economic, social şi moral al drepturilor asupra acestor bunuri.
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al preşedintelui Camerei Deputaţilor şi al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile constituţionale, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost legal sesizatã.
Excepţia ridicatã are ca obiect dispoziţiile <>art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu alta destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, precum şi dispoziţiile <>art. 4 din Legea nr. 76/1994 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu alta destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat.
Curtea constata ca dispoziţiile <>art. 7 din Legea nr. 85/1992 au suferit mai multe modificãri, şi anume prin <>Legea nr. 76/1994 (<>Legea nr. 85/1992 fiind republicatã ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 15 septembrie 1994) şi, de asemenea, prin <>Legea nr. 79/1997 , ulterior <>Legea nr. 85/1992 fiind republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 264 din 15 iulie 1998.
În urma acestor modificãri reglementãrile <>art. 4 ale Legii nr. 76/1994 , care formeazã obiectul exceptiei de neconstituţionalitate, au fost preluate de <>art. 7 din Legea nr. 85/1992 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 264 din 15 iulie 1998.
De aceea, Curtea urmeazã a se pronunţa numai asupra dispoziţiilor <>art. 7 din Legea nr. 85/1992 , republicatã.
Textul <>art. 7 din Legea nr. 85/1992 , republicatã, are, în redactarea modificatã, urmãtorul cuprins: "Locuintele construite din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, pana la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, altele decât locuintele de intervenţie, vor fi vândute titularilor contractelor de închiriere, la cererea acestora, cu plata integrala sau în rate a preţului, în condiţiile <>Decretului-lege nr. 61/1990 şi ale prezentei legi.
De asemenea, vor fi vândute la cerere, în condiţiile prevederilor alin. 1 şi cu respectarea dispoziţiilor art. 1 alin. 3, titularilor de contracte de închiriere şi locuintele care înainte de 6 martie 1945 au aparţinut regiilor autonome, instituţiilor şi societãţilor cu capital de stat, mixt sau privat, care şi-au încetat existenta dupã aceasta data sau, dupã caz, au devenit, prin reorganizare, unitãţi economice sau bugetare de stat.
Locuintele care înainte de 6 martie 1945 au aparţinut societãţilor cu capital privat sau mixt vor fi vândute în condiţiile de evaluare, de achitare integrala sau în rate a preţului şi de exceptare de la vânzare, prevãzute în <>Legea nr. 112/1995 .
Evaluarea şi vânzarea locuinţelor prevãzute la alin. 1 şi 2 şi la art. 1 alin. 1, pentru care nu s-au încheiat contracte de vânzare-cumpãrare pana la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, se vor face în condiţiile <>Decretului-lege nr. 61/1990 şi ale prezentei legi, completate cu prevederile referitoare la coeficienţii de uzura din <>Decretul nr. 93/1977 , la un preţ indexat în funcţie de creşterea salariului minim brut pe ţara la data cumpãrãrii, fata de cel existent la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 85/1992 .
Art. 1 alin. 2 se aplica în mod corespunzãtor.
Beneficiazã de prevederile alin. 1 şi chiriaşii care nu sunt angajaţii unitãţilor proprietare.
Locuintele de intervenţie, în sensul prezentei legi, sunt cele destinate cazarii personalului unitãţilor economice sau bugetare care, prin contractul de munca, îndeplineşte activitãţi sau funcţii ce necesita prezenta, permanenta sau în caz de urgenta, în cadrul unitãţilor. Aceste locuinţe nu se vand.
Unitãţile economice sau bugetare pot sa detina şi sa construiascã din fonduri proprii locuinţe de serviciu, destinate închirierii salariaţilor acestora, cu contract de închiriere accesoriu la contractul de munca. Modul de administrare şi eventuala înstrãinare a acestor locuinţe se vor stabili de consiliile de administraţie, respectiv de conducerile unitãţilor.
Locuintele de serviciu din mediul rural, destinate personalului medical, didactic, altor specialişti sau personalului Ministerului de Interne, nu se vand."
Cu privire la constituţionalitatea dispoziţiilor <>art. 7 din Legea nr. 85/1992 Curtea Constituţionalã s-a pronunţat prin mai multe decizii (de exemplu, prin Decizia nr. 10 din 8 martie 1994, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 114 din 5 mai 1994, şi Decizia nr. 357 din 14 octombrie 1997, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 21 din 22 ianuarie 1998), statuand ca aceste dispoziţii sunt constituţionale, pentru urmãtoarele considerente:
- art. 41 din Constituţie prevede posibilitatea stabilirii prin lege a conţinutului şi limitelor dreptului de proprietate. Astfel, deşi în proprietatea societãţilor comerciale sau a regiilor autonome au intrat şi locuintele construite din fondurile proprii, legiferarea, ulterior adoptãrii Constituţiei, a posibilitatii ca fiecare chiriaş al unei asemenea locuinţe sa devinã proprietar nu poate fi privitã decât ca o limitare legalã a dreptului de proprietate stabilit de lege;
- se asigura astfel chiriaşilor dreptul şi prioritatea la cumpãrarea locuinţelor, dându-se astfel expresie dispoziţiilor art. 43 alin. (1) şi celor ale art. 134 alin. (2) lit. f) din Constituţie cu privire la obligaţia statului de a crea condiţii necesare pentru creşterea calitãţii vieţii şi, mai ales, de a lua mãsuri de dezvoltare economicã şi de protecţie socialã, de natura sa asigure cetãţenilor un nivel de trai decent;
- se consacra o norma de justiţie socialã, întrucât da posibilitatea chiriaşilor sa cumpere locuintele la construirea cãrora au contribuit direct sau indirect în vechiul sistem statal-juridic. Ca atare, aceste dispoziţii sunt nu numai conforme literei şi spiritului art. 41 şi 135 din Constituţie, ci şi legitimate din punct de vedere economic, social şi moral.
S-a mai reţinut, de asemenea, ca <>art. 7 din Legea nr. 85/1992 este constituţional şi în cazul privatizãrii societãţii comerciale din fondurile cãreia s-a construit locuinta ce a fãcut obiectul vânzãrii, deoarece obligaţia de vânzare cãtre chiriaşi, prevãzutã de dispoziţiile <>Legii nr. 85/1992 , este o obligaţie în rem, deci în considerarea obiectului (locuinta construitã din fondurile unitãţii economice sau bugetare), pana la data intrãrii în vigoare a legii, iar nu o obligaţie în personam, deci în considerarea faptului ca societatea comercialã era cu capital de stat, iar ulterior s-a privatizat. Schimbarea deţinãtorilor capitalului social al societãţii comerciale, ca urmare a privatizãrii, prin vânzarea de acţiuni, în proporţie de 70%, nu determina stingerea obligaţiilor anterioare existente în sarcina acesteia, întrucât ele privesc societatea comercialã ca debitor al obligaţiilor respective, iar nu pe deţinãtorii capitalului social, în calitate de titulari ai acţiunilor, ce configureaza, sub aspect juridic, acest capital.
Deoarece aceleaşi considerente sunt valabile şi în cauza de fata, neintervenind elemente noi care sa determine modificarea jurisprudenţei Curţii, urmeazã ca excepţia sa fie respinsã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu alta destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, republicatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "ACI POROLISSUM" - S.A. din Zalau în Dosarul nr. 1.997/1999 al Curţii de Apel Cluj - Secţia civilã.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 14 martie 2000.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Maria Bratu

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016