Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 4 din 4 aprilie 2011  referitoare la recursul in interesul legii, privind modalitatea de stabilire a varstei standard de pensionare si a stagiului complet de cotizare utilizate pentru determinarea punctajului mediu anual in operatiunile de calculare a pensiilor din sistemul public, pentru persoane ale caror drepturi s-au deschis incepand cu data de 1 aprilie 2001 si care beneficiaza de reducerea varstei de pensionare potrivit legii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 4 din 4 aprilie 2011 referitoare la recursul in interesul legii, privind modalitatea de stabilire a varstei standard de pensionare si a stagiului complet de cotizare utilizate pentru determinarea punctajului mediu anual in operatiunile de calculare a pensiilor din sistemul public, pentru persoane ale caror drepturi s-au deschis incepand cu data de 1 aprilie 2001 si care beneficiaza de reducerea varstei de pensionare potrivit legii

EMITENT: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE - COMPLETUL COMPETENT SA JUDECE RECURSUL IN INTERESUL LEGII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 349 din 19 mai 2011

    Dosar nr. 3/2011


    Rodica Aida Popa - vicepreşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi
                               Justiţie, preşedintele Completului
    Lavinia Curelea - preşedintele Secţiei civile şi de proprietate
                               intelectualã
    Anton Pandrea - preşedintele Secţiei penale
    Gabriela Victoria Bîrsan - preşedintele Secţiei de contencios administrativ
                               şi fiscal
    Adrian Bordea - preşedintele Secţiei comerciale
    Viorica Cosma - judecãtor la Secţia civilã şi de proprietate
                               intelectualã, judecãtor raportor
    Adina Nicolae - judecãtor la Secţia civilã şi de proprietate
                               intelectualã
    Raluca Moglan - judecãtor la Secţia civilã şi de proprietate
                               intelectualã
    Carmen Georgeta Negrilã - judecãtor la Secţia civilã şi de proprietate
                               intelectualã
    Alina Macavei - judecãtor la Secţia civilã şi de proprietate
                               intelectualã
    Cristina Iulia Tarcea - judecãtor la Secţia civilã şi de proprietate
                               intelectualã
    Minodora Condoiu - judecãtor la Secţia comercialã, judecãtor
                               raportor
    Roxana Popa - judecãtor la Secţia comercialã
    Iulia Manuela Cârnu - judecãtor la Secţia comercialã
    Veronica Carmen Popescu - judecãtor la Secţia comercialã
    Viorica Trestianu - judecãtor la Secţia comercialã
    Ileana Izabela Dolache - judecãtor la Secţia comercialã
    Maria Luiza Pãun - judecãtor la Secţia de contencios administrativ
                               şi fiscal, judecãtor raportor
    Nicolae Mãniguţiu - judecãtor la Secţia de contencios administrativ
                               şi fiscal
    Eugenia Marin - judecãtor la Secţia de contencios administrativ
                               şi fiscal
    Iuliana Puşoiu - judecãtor la Secţia de contencios administrativ
                               şi fiscal
    Viorica Lungeanu - judecãtor la Secţia de contencios administrativ
                               şi fiscal
    Iuliana Rîciu - judecãtor la Secţia de contencios administrativ
                               şi fiscal
    Mariana Ghena - judecãtor la Secţia penalã
    Sofica Dumitraşcu - judecãtor la Secţia penalã



    Completul competent sã judece recursul în interesul legii ce formeazã obiectul Dosarului nr. 4/2011 este legal constituit conform dispoziţiilor art. 330^6 alin. 2 din Codul de procedurã civilã, modificat şi completat prin Legea nr. 202/2010, şi ale art. 27^2 alin. (2) lit. b) din Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea administrativã a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, republicat, modificat şi completat prin Hotãrârea Colegiului de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie nr. 24/2010.
    Şedinţa completului este prezidatã de doamna judecãtor Rodica Aida Popa, vicepreşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
    Procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie este reprezentat de doamna procuror-şef adjunct Antonia Eleonora Constantin.
    La şedinţa de judecatã participã prim-magistratul-asistent al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, doamna Aneta Ionescu, desemnatã în conformitate cu dispoziţiile art. 27^3 din Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea administrativã a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, republicat, modificat şi completat prin Hotãrârea Colegiului de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie nr. 24/2010.
    Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - completul competent sã judece recursul în interesul legii a luat în examinare recursul în interesul legii formulat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie privind modalitatea de stabilire a vârstei standard de pensionare şi a stagiului complet de cotizare utilizate pentru determinarea punctajului mediu anual în operaţiunile de calculare a pensiilor din sistemul public, pentru persoane ale cãror drepturi s-au deschis începând cu data de 1 aprilie 2001 şi care beneficiazã de reducerea vârstei de pensionare potrivit legii.
    Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a susţinut recursul în interesul legii, punând concluzii pentru admiterea acestuia şi pronunţarea unei decizii prin care sã se asigure interpretarea şi aplicarea unitarã a legii.

                                 ÎNALTA CURTE,
deliberând asupra recursului în interesul legii, constatã urmãtoarele:
    1. Problema de drept ce a generat practica neunitarã
    Prin recursul în interesul legii formulat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie s-a arãtat cã în practica judiciarã nu existã un punct de vedere unitar cu privire la modalitatea de stabilire a vârstei standard de pensionare şi a stagiului complet de cotizare utilizate pentru determinarea punctajului mediu anual în operaţiunile de calculare a pensiilor din sistemul public, pentru persoane ale cãror drepturi s-au deschis începând cu data de 1 aprilie 2001 şi care beneficiazã de reducerea vârstei de pensionare potrivit legii, prin raportare fie la dispoziţiile anexei nr. 3 la Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, fie la dispoziţiile anexei nr. 9 la Ordinul ministrului muncii şi solidaritãţii sociale nr. 340/2001.
    2. Examenul jurisprudenţial
    În urma verificãrilor jurisprudenţei la nivelul întregii ţãri s-a constatat cã în soluţionarea cauzelor având ca obiect contestaţii la deciziile de pensionare şi stabilirea drepturilor de pensie dupã data de 1 aprilie 2001, pentru persoanele care beneficiazã de reducerea vârstei standard de pensionare, ca urmare a desfãşurãrii de activitãţi încadrate în condiţii deosebite sau speciale de muncã ori într-un grad de invaliditate, practica judiciarã este neunitarã.
    3. Soluţiile pronunţate de instanţele judecãtoreşti
    3.1. Unele instanţe, investite cu soluţionarea acestui tip de contestaţie, au apreciat cã pentru aceste categorii de persoane verificarea îndeplinirii condiţiilor privind vârsta standard de pensionare şi stagiul complet de cotizare se face prin raportare la data formulãrii cererii de pensionare, conform dispoziţiilor cuprinse în anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, şi nu raportat la prevederile din anexa nr. 9 la Ordinul ministrului muncii şi solidaritãţii sociale nr. 340/2001 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, întrucât acesta derogã şi modificã dispoziţiile legale. Aceastã orientare a avut în vedere cã cele douã norme au aceeaşi sferã de reglementare, însã conţin dispoziţii contradictorii, situaţie în care s-au aplicat dispoziţiile normei cu forţã juridicã superioarã, respectiv ale Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale şi ale anexei nr. 3 la lege.
    3.2. Alte instanţe, în situaţia expusã, au considerat, dimpotrivã, cã vârsta standard de pensionare şi stagiul complet de cotizare pentru aceste categorii de persoane se stabilesc în funcţie de data naşterii persoanei asigurate, conform eşalonãrii indicate în anexa nr. 9 la Ordinul ministrului muncii şi solidaritãţii sociale nr. 340/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Aceastã orientare a avut în vedere dispoziţiile pct. 3 din secţiunea a II-a din cap. B din Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii şi solidaritãţii sociale nr. 340/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, conform cãrora "Vârstele standard de pensionare şi stagiile minime sau complete de cotizare pentru femei şi bãrbaţi sunt prevãzute în anexa nr. 3 la lege, detaliatã în funcţie de data naşterii în anexa nr. 9 la prezentele norme".
    4. Opinia procurorului general
    Procurorul general a opinat pentru prima orientare jurisprudenţialã, prin argumentele expuse susţinând cã aceasta este în acord cu litera şi spiritul legii.
    5. Raportul asupra recursului în interesul legii
    Proiectul de soluţie propus prin cele douã rapoarte întocmite în cauzã a vizat, de asemenea, prima soluţie identificatã de examenul jurisprudenţial, respectiv aceea cã verificarea îndeplinirii condiţiilor privind vârsta standard de pensionare şi stagiul complet de cotizare, pentru categoriile de persoane care beneficiazã de reducerea vârstei standard de pensionare, se face prin raportare la data formulãrii cererii de pensionare, conform dispoziţiilor cuprinse în anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale.
    6. Înalta Curte
    Cu titlu prealabil, Înalta Curte subliniazã cã Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale a fost abrogatã în mod expres prin art. 196 lit. a) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010.
    Cu toate acestea, problema de drept ce a generat practicã neunitarã subzistã, pe rolul instanţelor judecãtoreşti soluţionându-se în continuare cauzele asiguraţilor care s-au pensionat sub imperiul Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, şi se impune a fi dezlegatã având în vedere dispoziţiile tranzitorii conţinute în art. 174 şi 178 din noua lege, conform cãrora "Litigiile care se referã la drepturile ce fac obiectul prezentei legi, aflate pe rolul instanţelor la data intrãrii în vigoare a acesteia, se vor judeca potrivi legii în baza cãreia a fost stabilit dreptul", iar "cererile înregistrate şi nesoluţionate pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi se vor soluţiona conform normelor legale existente la data deschiderii drepturilor de pensii".
    Revenind asupra problemei de drept, Înalta Curte reţine urmãtoarele:
    În sistemul public de pensii generat de Legea nr. 19/2000, pensia pentru limitã de vârstã se acordã asiguraţilor care îndeplinesc cumulativ la data pensionãrii condiţiile privind vârsta standard de pensionare şi stagiul minim de cotizare realizat în sistemul public [art. 41 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale].
    În raport cu reglementarea cuprinsã în art. 41 alin. (1) din lege, rezultã cã stagiul complet de cotizare nu este o condiţie ce trebuie îndeplinitã pentru a putea solicita înscrierea la pensie, ci este relevant doar la calcularea punctajului mediu anual pe baza cãruia sã se stabileascã pensia calculatã.
    Vârsta de pensionare şi stagiul de cotizare - douã elemente obiective care trebuie sã se aplice tuturor asiguraţilor - au cunoscut modificãri periodice, prin voinţa legiuitorului, care a dorit sã creascã treptat vârstele standard la care asiguraţii pot solicita pensionarea, precum şi stagiile minime şi complete de cotizare.
    Aceastã eşalonare în timp a vârstelor standard de pensionare şi a stagiilor minime şi complete de cotizare a devenit necesarã, deoarece trecerea la vârsta standard de pensionare şi la stagiul de cotizare reglementate în art. 41 din Legea nr. 19/2000 nu se putea realiza de îndatã, ci treptat.
    Din interpretarea prevederilor art. 41 din lege, coroborat cu anexa nr. 3 la lege, rezultã cã voinţa legiuitorului a fost aceea de a porni în stabilirea vârstei de pensionare şi a stagiului de cotizare de la data la care a fost depusã cererea de pensionare, iar nu de la data naşterii asiguratului, aceasta fiind şi ordinea logicã, atât timp cât valorile vârstei de pensionare şi ale stagiului de cotizare sunt diferite în raport cu perioada de timp, iar nu fixe.
    Aceastã creştere treptatã a valorilor s-a realizat conform unui grafic de eşalonare prevãzut în anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000.
    Prima coloanã din tabel cuprinde intervalele de timp în care se face eşalonarea (aprilie 2001-martie 2015).
    Prin urmare, semnificaţia întregului tabel este aceea cã, în perioada indicatã în prima coloanã, vârsta standard de pensionare, stagiul minim de cotizare şi stagiul complet de cotizare sunt cele indicate în coloanele 2-4.
    La data de 10 mai 2001 a intrat în vigoare Ordinul ministrului muncii şi solidaritãţii sociale nr. 340/2001 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    Anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi anexa nr. 9 la Ordinul ministrului muncii şi solidaritãţii sociale nr. 340/2001 sunt perfect convergente şi se suprapun doar cu privire la persoanele care solicitã înscrierea la pensie pentru limitã de vârstã, ca urmare a desfãşurãrii activitãţii în condiţii normale (grupa a III-a de muncã sau grupa obişnuitã), dar nu şi pentru cei care beneficiazã de reducerea vârstelor standard de pensionare potrivit legii.
    Ori de câte ori se solicitã înscrierea la pensie anticipatã sau anticipatã parţialã ori asiguratul beneficiazã de vreo reducere a vârstei standard de pensionare, calculele efectuate în baza celor douã anexe conduc la rezultate diferite.
    În argumentarea opiniei împãrtãşite în jurisprudenţa minoritarã au fost avute în vedere dispoziţiile pct. 3 din secţiunea a II-a cap. B din Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii şi solidaritãţii sociale nr. 340/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, conform cãrora "Vârstele standard de pensionare şi stagiile minime sau complete de cotizare pentru femei şi bãrbaţi sunt prevãzute în anexa nr. 3 la lege, detaliatã în funcţie de data naşterii în anexa nr. 9 la prezentele norme".
    Astfel, în anexa nr. 9, fiecãrei persoane asigurate i s-au prestabilit, în funcţie de data naşterii, un anumit stagiu de cotizare şi o anumitã vârstã standard de pensionare, ceea ce contravine spiritului Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care prevede cã în orice moment dat toţi asiguraţii au dreptul sã beneficieze de acelaşi stagiu de cotizare şi de aceeaşi vârstã standard de pensionare.
    Prin stabilirea unor vârste standard diferite şi a unor stagii complete de cotizare diferite pentru persoane nãscute la date diferite, dar care solicitã înscrierea la pensie în acelaşi interval, se ajunge la crearea unei discriminãri nejustificate pe criteriu de vârstã.
    Vârsta standard de pensionare şi stagiul complet de cotizare sunt elemente obiective, care se aplicã în mod egal tuturor persoanelor care solicitã înscrierea la pensie la un moment dat (în acelaşi interval) indiferent de vârsta lor biologicã.
    Într-adevãr, anexa nr. 9 din Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, detaliazã anexa nr. 3 la lege, dar în niciun caz nu o modificã.
    Din aceastã perspectivã, se poate spune cã anexa nr. 9 la Ordinul ministrului muncii şi solidaritãţii sociale nr. 340/2001 a fost conceputã într-o manierã care nu respectã spiritul legii în aplicarea cãruia a fost edictat acesta.
    Mai mult decât atât, anexa nr. 9 la Ordinul ministrului muncii şi solidaritãţii sociale nr. 340/2001 a avut ca scop implementarea unui program informatic, având la bazã data naşterii persoanelor care solicitã pensionarea, care sã vinã în sprijinul caselor teritoriale de pensii şi a pensionarilor, însã aceasta a dus la stabilirea unei alte modalitãţi de raportare la vârsta standard de pensionare, comparativ cu anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. De aceea, pentru raţiuni de ordin informatic, aceastã modalitate de calcul este larg utilizatã de casele de pensii.
    Aplicarea cu prioritate a dispoziţiilor anexei nr. 3 la Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se impune şi din alte considerente.
    Unul, de ordin general, priveşte posibilitatea instanţelor învestite cu soluţionarea oricãrei cauze sã facã aplicarea principiului ierarhiei forţei juridice a actelor normative.
    Altul priveşte aspecte de ordin practic, deoarece diferenţiazã situaţia asiguraţilor care au desfãşurat activitãţi încadrate în condiţii speciale de muncã sau în condiţii de handicap.
    Înalta Curte considerã cã trebuie sã se ţinã cont de actul normativ cu forţã juridicã superioarã, respectiv Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi nu ordinul emis în aplicarea legii. Prin urmare, Ordinul ministrului muncii şi solidaritãţii sociale nr. 340/2001 are natura juridicã a unui act normativ adoptat în executarea prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, astfel încât trebuia aplicat numai în limitele actului normativ cu forţã juridicã superioarã.
    Aceastã soluţie decurge şi din interpretarea dispoziţiilor art. 4 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnicã legislativã pentru elaborarea actelor normative, conform cãrora "Actele normative date în executarea legilor, ordonanţelor sau a hotãrârilor Guvernului se emit în limitele şi potrivit normelor care le ordonã".
    În consecinţã, urmeazã a se admite recursul în interesul legii în sensul cã modalitatea de stabilire a vârstei standard de pensionare şi a stagiului complet de cotizare utilizate pentru determinarea punctajului mediu anual în operaţiunile de calculare a pensiilor din sistemul public, pentru persoane ale cãror drepturi s-au deschis începând cu data de 1 aprilie 2001 şi care beneficiazã de reducerea vârstei de pensionare potrivit legii, se realizeazã prin raportare la dispoziţiile anexei nr. 3 la Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, în sensul cã beneficiazã de reducerea vârstelor standard de pensionare care se determinã în funcţie de data formulãrii cererii de pensionare.

    Pentru considerentele arãtate, în temeiul art. 330^7 cu referire la art. 329 din Codul de procedurã civilã, astfel cum a fost modificat şi completat prin Legea nr. 202/2010,

                      ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
                                În numele legii
                                    DECIDE:
    Admite recursul în interesul legii formulat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în sensul cã:
    Modalitatea de stabilire a vârstei standard de pensionare şi a stagiului complet de cotizare utilizate pentru determinarea punctajului mediu anual în operaţiunile de calculare a pensiilor din sistemul public, pentru persoane ale cãror drepturi s-au deschis începând cu data de 1 aprilie 2001 şi care beneficiazã de reducerea vârstei de pensionare potrivit legii, se realizeazã prin raportare la dispoziţiile anexei nr. 3 la Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, în sensul cã beneficiazã de reducerea vârstelor standard de pensionare care se determinã în funcţie de data formulãrii cererii de pensionare.
    Obligatorie, potrivit art. 330^7 alin. 4 din Codul de procedurã civilã.
    Pronunţatã în şedinţã publicã astãzi, 4 aprilie 2011.


                         VICEPREŞEDINTELE ÎNALTEI CURŢI
                            DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE,
                                Rodica Aida Popa

                            Prim-magistrat-asistent,
                                 Aneta Ionescu

                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016