Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 4 din 17 ianuarie 2011  privind recursul in interesul legii, cu privire la interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 47 din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 4 din 17 ianuarie 2011 privind recursul in interesul legii, cu privire la interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 47 din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti

EMITENT: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE - SECTIILE UNITE -
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 379 din 31 mai 2011

    Dosar nr. 12/2010
    Sub preşedinţia doamnei judecãtor dr. Livia Doina Stanciu, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
    Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, constituitã în Secţii Unite, s-a întrunit pentru a examina recursul în interesul legii cu privire la interpretarea şi aplicarea unitarã a dispoziţiilor art. 47 din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti, referitor la posibilitatea personalului din serviciile de probaţiune de a beneficia de sporul pentru risc şi suprasolicitare neuropsihicã în cuantum de 50%.
    Secţiile Unite au fost constituite cu respectarea dispoziţiilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind prezenţi 87 de judecãtori din 106 aflaţi în funcţie.
    Procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a fost reprezentat de procuror Antonia Constantin - procuror-şef adjunct al Secţiei judiciare - Serviciul judiciar civil.
    Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a susţinut recursul în interesul legii, punând concluzii pentru admiterea acestuia în sensul de a se stabili cã personalul din cadrul serviciilor de probaţiune nu poate beneficia de sporul pentru risc şi suprasolicitare neuropsihicã în cuantum de 50% calculat la salariul de bazã brut lunar, spor prevãzut de art. 47 din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti.

                                 SECŢIILE UNITE,
deliberând asupra recursului în interesul legii, constatã urmãtoarele:
    În practica instanţelor judecãtoreşti s-a constatat cã nu existã un punct de vedere unitar în legãturã cu interpretarea şi aplicarea unitarã a dispoziţiilor art. 47 din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti, referitor la posibilitatea personalului din serviciile de probaţiune de a beneficia de sporul pentru risc şi suprasolicitare neuropsihicã în cuantum de 50%.
    Astfel, unele instanţe au admis acţiunile formulate de personalul din serviciile de probaţiune privind acordarea unui spor de 50% pentru risc şi suprasolicitare neuropsihicã calculat la salariul de bazã brut lunar, prevãzut de art. 47 din Legea nr. 50/1996, reţinând cã potrivit art. 7 alin. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de reintegrare socialã a infractorilor şi de supraveghere a executãrii sancţiunilor neprivative de libertate, aceastã categorie profesionalã era asimilatã, în privinţa salarizãrii, personalului auxiliar de specialitate din cadrul instanţelor judecãtoreşti şi parchetelor, astfel încât efectele Deciziei nr. 21 din 20 martie 2008, pronunţatã de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţiile Unite, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 444 din 13 iunie 2008, se extind şi în privinţa acestei categorii profesionale.
    Alte instanţe, însã, au respins aceste acţiuni, reţinând cã personalul din cadrul serviciilor de probaţiune are un statut juridic distinct faţã de personalul auxiliar de specialitate din cadrul instanţelor şi parchetelor şi, în consecinţã, nu a beneficiat niciodatã de prevederile art. 47 din Legea nr. 50/1996.
    Aceste din urmã instanţe au interpretat şi aplicat corect legea.
    Cu titlu prealabil, Înalta Curte subliniazã cã Legea nr. 50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti a fost abrogatã în mod expres prin art. 30 lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, precum şi din cadrul altor unitãţi din sistemul justiţiei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 31 ianuarie 2007.
    Cu toate acestea, problema de drept ce a generat practicã neunitarã subzistã, pe rolul instanţelor judecãtoreşti soluţionându-se în continuare cauzele reclamanţilor care au solicitat acordarea sporului pentru risc şi suprasolicitare neuropsihicã în cuantum de 50% în temeiul dispoziţiilor Legii nr. 50/1996.
    Revenind asupra problemei de drept, Înalta Curte reţine urmãtoarele:
    Prin art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2000 au fost înfiinţate, sub autoritatea Ministerului Justiţiei, serviciile de reintegrare socialã a infractorilor şi de supraveghere a executãrii sancţiunilor neprivative de libertate, ca organisme specializate, fãrã personalitate juridicã, devenite prin art. 35 din Legea nr. 211/2004 privind unele mãsuri pentru asigurarea protecţiei victimelor, servicii de protecţie a victimelor şi reintegrare socialã a infractorilor, în prezent denumirea fiind aceea de "servicii de probaţiune".
    În vederea salarizãrii acestei categorii de personal, prin art. I pct. 22, 23 şi 54 din Ordonanţa Guvernului nr. 83/2000 legiuitorul a completat Legea nr. 50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti, republicatã, introducând atât cap. III^1, intitulat "Salarizarea personalului din serviciile de reintegrare socialã şi supraveghere", care conţine art. 24^1şi 24^2, precum şi anexa nr. 5^1, care priveşte exclusiv personalul de specialitate al acestor servicii.
    Potrivit art. 24^1 din Legea nr. 50/1996, personalul de specialitate specific din cadrul serviciilor de reintegrare socialã şi supraveghere era salarizat potrivit grilelor intervale şi coeficienţilor de multiplicare prevãzuţi în anexa nr. 5^1 special introdusã în lege.
    Legiuitorul a înţeles sã acorde acestei categorii de personal şi unele drepturi bãneşti suplimentare, pe care însã le-a determinat expres.
    Astfel, potrivit art. 24^2 alin. (1) din Legea nr. 50/1996, personalul serviciilor menţionate beneficia de drepturile prevãzute la art. 23, care se aplicã în mod corespunzãtor, text care reglementa sporul de fidelitate, acordat în raport de vechimea în funcţie, şi sporul pentru titlul ştiinţific de "doctor" sau de "doctor docent", iar potrivit art. 24^1 alin. (2) din lege beneficia, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului justiţiei, de sporul prevãzut la pct. 1 din anexa nr. 7, respectiv sporul de pânã la 30% din salariul de bazã ce era acordat personalului care efectua lucrãri în legãturã cu activitatea penitenciarelor.
    Din textele ce au fost examinate rezultã fãrã echivoc cã, deşi normele prin care a fost reglementatã salarizarea personalului din cadrul serviciilor de reintegrare socialã şi supraveghere au fost incluse în Legea nr. 50/1996, acestea au avut un caracter distinct şi cât se poate de clar şi precis asupra tuturor elementelor de salarizare, fãrã a exista posibilitatea de confuzie între salarizarea acestei categorii de personal şi cea a personalului auxiliar de specialitate din organele autoritãţii judecãtoreşti.
    Prin dispoziţiile art. 79 din Legea nr. 123/2006 privind statutul personalului de probaţiune, denumirea de "servicii de protecţie a victimelor şi reintegrare socialã a infractorilor" a fost înlocuitã cu cea de "servicii de probaţiune", iar denumirea "direcţia de protecţie a victimelor şi reintegrare socialã a infractorilor" cu denumirea "direcţia de probaţiune".
    Totodatã, prin dispoziţiile art. 81 din acelaşi act normativ s-a stabilit cã "pânã la adoptarea legii privind salarizarea personalului din serviciile de probaţiune rãmân aplicabile dispoziţiile Legii nr. 50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele judecãtoreşti, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare".
    Aceasta nu a însemnat însã cã personalului din serviciile de probaţiune i-au devenit aplicabile şi alte dispoziţii din Legea nr. 50/1996, în afara celor care i-au fost destinate de cãtre legiuitor odatã cu adoptarea reglementãrii conţinute de cap. III^1 din acest act normativ şi a anexei nr. 5^1.
    Ulterior, prin adoptarea Legii nr. 327/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din serviciile de probaţiune s-a ajuns ca aceastã categorie de personal sã aibã propriul sãu act normativ de salarizare, iar prin art. 23 din lege s-a stabilit cã "prevederile Legii nr. 50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu se mai aplicã personalului din serviciile de probaţiune la data intrãrii în vigoare a prezentei legi".
    Prin legea proprie de salarizare nu s-a stabilit în favoarea personalului din serviciile de probaţiune sporul de risc şi suprasolicitare neuropsihicã şi nici nu s-a procedat la asimilarea, pe vreun aspect, a consilierilor de probaţiune cu magistraţii ori cu personalul auxiliar de specialitate din organele autoritãţii judecãtoreşti.
    În condiţiile în care consilierii de probaţiune nu au beneficiat niciodatã de sporul de risc şi suprasolicitare neuropsihicã, nu se poate reţine existenţa unui "bun" în sensul art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia Europeanã a Drepturilor Omului sau a unui drept câştigat.
    În atare situaţie, efectele Deciziei nr. 21/2008 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţii Unite nu pot fi extinse şi asupra personalului din serviciile de probaţiune, cãruia nu i-au fost niciodatã aplicabile dispoziţiile art. 47 din Legea nr. 50/1996.
    În consecinţã, în temeiul dispoziţiilor art. 329 din Codul de procedurã civilã, urmeazã a se admite recursul în interesul legii şi a se stabili, în interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 47 din Legea nr. 50/1996, cã personalul din serviciile de probaţiune nu beneficiazã de sporul pentru risc şi suprasolicitare neuropsihicã în cuantum de 50%.

                              PENTRU ACESTE MOTIVE
                                În numele legii
                                     DECID:
    Admit recursul în interesul legii formulat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
    În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 47 din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti stabilesc cã:
    Personalul din serviciile de probaţiune nu beneficiazã de sporul pentru risc şi suprasolicitare neuropsihicã în cuantum de 50%.
    Obligatorie, potrivit art. 330^7 alin. 4 din Codul de procedurã civilã.
    Pronunţatã în şedinţã publicã, astãzi, 17 ianuarie 2011.

                 PREŞEDINTELE ÎNALTEI CURŢI
                  DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE,
                    LIVIA DOINA STANCIU

                  Prim-magistrat-asistent,
                   Adriana Daniela White

                                   ----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016