Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 392 din 24 martie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 509 din 19 iulie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Ioniţa Cochinţu - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 12 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, excepţie ridicatã de primarul municipiului Oneşti în Dosarul nr. 1.840/110/2009 al Tribunalului Bacãu - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
La apelul nominal se prezintã pentru autorul excepţiei de neconstituţionalitate consilierul juridic Irina Elena Anghel, cu delegaţie depusã la dosar, lipsind cealaltã parte, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului autorului excepţiei de neconstituţionalitate, care solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, cu referire la jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 5 noiembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 1.840/110/2009, Tribunalul Bacãu - Secţia comercialã şi contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 12 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, excepţie ridicatã de primarul municipiului Oneşti cu ocazia soluţionãrii unei cauze având ca obiect comunicarea de informaţii de interes public.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã art. 12 din Legea nr. 544/2001, prin care se excepteazã unele categorii de informaţii de la accesul liber al cetãţenilor, încalcã art. 53 alin. (2) din Constituţie, întrucât principiul proporţionalitãţii impune ca restrângerea dreptului sã fie determinatã de existenţa unui pericol iminent în aprecierea cãruia interesul public este prioritar, deţinãtorul informaţiei fiind cel care trebuie sã dovedeascã motivele pentru care o anumitã informaţie este consideratã secretã sau din orice motiv scoasã din sfera publicã şi cã o astfel de justificare existã la data soluţionãrii cauzei.
Tribunalul Bacãu - Secţia comercialã şi contencios administrativ apreciazã cã excepţia este neîntemeiatã.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum rezultã din încheierile de sesizare, îl constituie prevederile art. 12 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 663 din 23 octombrie 2001.
- Art. 12: "(1) Se excepteazã de la accesul liber al cetãţenilor, prevãzut la art. 1 şi, respectiv, la art. 11^1, urmãtoarele informaţii:
a) informaţiile din domeniul apãrãrii naţionale, siguranţei şi ordinii publice, dacã fac parte din categoriile informaţiilor clasificate, potrivit legii;
b) informaţiile privind deliberãrile autoritãţilor, precum şi cele care privesc interesele economice şi politice ale României, dacã fac parte din categoria informaţiilor clasificate, potrivit legii;
c) informaţiile privind activitãţile comerciale sau financiare, dacã publicitatea acestora aduce atingere dreptului de proprietate intelectualã ori industrialã, precum şi principiului concurenţei loiale, potrivit legii;
d) informaţiile cu privire la datele personale, potrivit legii;
e) informaţiile privind procedura în timpul anchetei penale sau disciplinare, dacã se pericliteazã rezultatul anchetei, se dezvãluie surse confidenţiale ori se pun în pericol viaţa, integritatea corporalã, sãnãtatea unei persoane în urma anchetei efectuate sau în curs de desfãşurare;
f) informaţiile privind procedurile judiciare, dacã publicitatea acestora aduce atingere asigurãrii unui proces echitabil ori interesului legitim al oricãreia dintre pãrţile implicate în proces;
g) informaţiile a cãror publicare prejudiciazã mãsurile de protecţie a tinerilor.
(2) Rãspunderea pentru aplicarea mãsurilor de protejare a informaţiilor aparţinând categoriilor prevãzute la alin. (1) revine persoanelor şi autoritãţilor publice care deţin astfel de informaţii, precum şi instituţiilor publice abilitate prin lege sã asigure securitatea informaţiilor."
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, acest text de lege contravine prevederilor constituţionale ale art. 31 alin. (1)-(3) privind dreptul persoanei la informaţiile de interes public şi obligaţia autoritãţilor publice de a asigura informarea corectã a cetãţenilor asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal, art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi, art. 148 alin. (2) şi (4) care dispune în legãturã cu prioritatea reglementãrilor comunitare, ca urmare a aderãrii României la Uniunea Europeanã, faţã de dispoziţiile contrare din legile interne şi garantarea aducerii lor la îndeplinire de cãtre autoritãţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã prevederile art. 12 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public au mai fost supuse controlului de constituţionalitate raportat la dispoziţii constituţionale similare. Prin Decizia nr. 1.175 din 11 decembrie 2007, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 56 din 24 ianuarie 2008, Curtea a constatat cã prevederile art. 12 din legea criticatã sunt chiar în sensul dispoziţiilor art. 31 şi art. 53 din Constituţie, invocate ca fiind încãlcate.
De asemenea, Curtea Constituţionalã a statuat prin Decizia nr. 568 din 19 septembrie 2006, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 890 din 1 noiembrie 2006, cã exceptarea prevãzutã de art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 este legitimatã chiar de prevederile constituţionale ale art. 31 alin. (3), care stabilesc cã "Dreptul la informaţie nu trebuie sã prejudicieze [...] securitatea naţionalã", precum şi ale art. 53, potrivit cãrora exerciţiul unor drepturi poate fi restrâns, printre altele, pentru apãrarea securitãţii naţionale, concept care include apãrarea naţionalã, siguranţa şi ordinea publicã.
Aşa fiind, cele statuate prin deciziile menţionate îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauzã, întrucât nu au intervenit elemente noi, care sã justifice schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale.
Distinct de cele arãtate în deciziile menţionate, Curtea constatã cã legiuitorul este cel în drept sã stabileascã atât condiţiile, cât şi situaţiile în care se excepteazã de la accesul liber al cetãţenilor unele categorii de informaţii, în temeiul art. 31 alin. (3) din Constituţie. A lãsa la îndemâna organelor sau autoritãţilor publice, care deţin informaţiile în cauzã, sã decidã dacã acestea sunt sau nu exceptate de la accesul liber al cetãţenilor, ar însemna instituirea unui arbitrariu în aprecierea informaţiei ca fiind sau nu de interes public pentru cetãţeni.
Or, o reglementare unitarã şi neechivocã a informaţiilor exceptate de la acest acces reprezintã o aplicare a prevederilor art. 31 alin. (3) din Legea fundamentalã, numai legiuitorul putând califica o informaţie ca ţinând de "securitatea naţionalã", nu şi alte organe sau autoritãţi publice.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii:
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 12 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, excepţie ridicatã de primarul municipiului Oneşti în Dosarul nr. 1.840/110/2009 al Tribunalului Bacãu - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 24 martie 2011.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ioniţa Cochinţu
__________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: