Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 39 din 30 ianuarie 2008  referitoare la sesizarile de neconstitutionalitate a Legii pentru aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Internelor si Reformei Administrative si a Legii privind aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2007 pentru modificarea si completarea   Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum si pentru modificarea   Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 39 din 30 ianuarie 2008 referitoare la sesizarile de neconstitutionalitate a Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Internelor si Reformei Administrative si a Legii privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum si pentru modificarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 122 din 15 februarie 2008

Curtea Constituţionalã a fost sesizatã de Preşedintele României, în temeiul dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţia României, republicatã, şi ale <>art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, cu privire la neconstituţionalitatea Legii pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi a Legii privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 77/2007 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum şi pentru modificarea <>Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare.
La sesizãri au fost anexate, în copie, Legea pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi Legea privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 77/2007 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum şi pentru modificarea <>Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare.
Sesizãrile au fost trimise Curţii Constituţionale prin Adresa nr. 139 din 8 ianuarie 2008 şi formeazã obiectul Dosarului nr. 20A/2008.
Sesizãrile de neconstituţionalitate au ca obiect dispoziţiile Legii pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi ale Legii privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 77/2007 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum şi pentru modificarea <>Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare.
În motivarea sesizãrilor de neconstituţionalitate se aratã, în esenţã, urmãtoarele:
A. Legea pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi "ordonanţa în sine" contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 alin.(2), art. 107 alin. (1) teza întâi şi art. 119. În acest sens, se aratã cã, în temeiul <>art. 4 lit. d) pct. 2 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apãrare a Ţãrii, precum şi al <>art. 8 şi 30 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnicã legislativã pentru elaborarea actelor normative, "Guvernul trebuia sã supunã avizãrii C.S.A.T. proiectul ordonanţei aprobate de legea criticatã, deoarece Ministerul Internelor şi Reformei Administrative este o instituţie cu atribuţii în domeniul securitãţii naţionale". Avizul C.S.A.T. era obligatoriu şi trebuia sã fie prealabil emiterii ordonanţei, motiv pentru care lipsa lui reprezintã un viciu de neconstituţionalitate. În continuare, se apreciazã cã neconstituţionalitatea ordonanţei se transferã legii de aprobare, care însã nu poate fi acoperitã de aprobarea Parlamentului.
B. Legea privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 77/2007 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum şi pentru modificarea <>Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare şi "ordonanţa în sine" contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (2), art. 107 alin. (1) teza întâi, art. 115 alin. (4) şi art. 119. În acest sens, se aratã cã, potrivit <>art. 4 lit. d) pct. 6 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apãrare a Ţãrii, proiectele de acte normative emise de Guvern referitoare la "alocaţiile bugetare destinate ministerelor şi serviciilor cu atribuţii în domeniul apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale" se avizeazã de C.S.A.T. Avizul este obligatoriu şi prealabil emiterii actului normativ. De asemenea, se apreciazã cã problemele reglementate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 77/2007 , deci "pe calea excepţionalã a delegãrii legislative, nu se justificã", acestea putând fi soluţionate "pe calea legiferãrii normale". În fine, se considerã cã Guvernul s-a pus pe sine mai presus de lege, subminând instituţia C.S.A.T., ceea ce pune în pericol securitatea naţionalã.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 16 alin.(2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, sesizarea a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a transmite punctele lor de vedere.
Guvernul susţine cã sesizãrile de neconstituţionalitate sunt neîntemeiate. În acest sens, aratã cã autorul sesizãrilor nu indicã nicio dispoziţie din cuprinsul legilor sau ordonanţelor care sã fie în contradicţie cu prevederi sau principii constituţionale, astfel încât controlul de constituţionalitate este, în fapt, lipsit de obiect.
Considerã cã autorul sesizãrilor pretinde doar cã neconstituţionalitatea este generatã de nerespectarea unor proceduri prevãzute de lege cu prilejul elaborãrii ordonanţelor, proceduri care presupun solicitarea şi emiterea avizului C.S.A.T. în faza elaborãrii şi definitivãrii proiectelor de acte normative. În legãturã cu acest aspect, Guvernul aratã cã nu existã nicio prevedere constituţionalã în sensul condiţionãrii emiterii anumitor ordonanţe de urgenţã numai dupã obţinerea avizului C.S.A.T. Apreciazã cã acest aviz este unul facultativ, deoarece nici <>Legea nr. 415/2002 nu precizeazã natura acestuia. De aceea, Guvernul a considerat cã nu este necesarã solicitarea avizului C.S.A.T., cu atât mai mult cu cât ordonanţele de urgenţã criticate au fost supuse aprobãrii Parlamentului, organ ce are dreptul de control asupra C.S.A.T.
Cât priveşte <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 77/2007 , aratã cã se impunea "adoptarea unor mãsuri privind schemele profesionale de securitate socialã şi pentru a înlãtura impactul social deosebit de grav determinat de blocarea sistemului de pensii specific militar".
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând sesizãrile de neconstituţionalitate, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, dispoziţiile legilor criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie şi ale <>art. 1, 10, 15, 16 şi 18 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, sã soluţioneze sesizãrile de neconstituţionalitate formulate de Preşedintele României.
Obiectul sesizãrilor de neconstituţionalitate îl constituie Legea pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi Legea privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 77/2007 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum şi pentru modificarea <>Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare.
Prevederile constituţionale considerate ca fiind încãlcate prin dispoziţiile criticate sunt urmãtoarele:
- Art. 16 alin. (2): "Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 107 alin. (1) teza întâi: "Primul-ministru conduce Guvernul şi coordoneazã activitatea membrilor acestuia, respectând atribuţiile ce le revin.";
- Art. 115 alin. (4): "Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţã numai în situaţii extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.";
- Art. 119: "Consiliul Suprem de Apãrare a Ţãrii organizeazã şi coordoneazã unitar activitãţile care privesc apãrarea ţãrii şi securitatea naţionalã, participarea la menţinerea securitãţii internaţionale şi la apãrarea colectivã în sistemele de alianţã militarã, precum şi la acţiuni de menţinere sau de restabilire a pãcii."
Acest ultim text constituţional invocat în susţinerea neconstituţionalitãţii dispoziţiilor supuse controlului Curţii consacrã o autoritate a administraţiei publice, autonomã faţã de Guvern, prezidatã de Preşedintele României şi supusã controlului parlamentar, a cãrei menire este, potrivit <>art. 1 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apãrare a Ţãrii, "organizarea şi coordonarea unitarã a activitãţilor care privesc apãrarea ţãrii şi siguranţa naţionalã".
Prin criticile formulate sunt vizate doar aspecte ce ţin de constituţionalitate extrinsecã, autorul sesizãrilor criticând procedurile de elaborare şi emitere a ordonanţelor de urgenţã aprobate prin legile supuse controlului Curţii, în principal, faptul cã pentru proiectele acestor ordonanţe nu a fost solicitat avizul C.S.A.T.
În legãturã cu acest aspect, Curtea reţine cã Guvernul avea obligaţia legalã de a solicita avizul C.S.A.T. În acest sens sunt dispoziţiile <>art. 8 alin. (1) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnicã legislativã pentru elaborarea actelor normative, potrivit cãrora "În cazurile prevãzute de lege, în faza de elaborare a proiectelor de acte normative iniţiatorul trebuie sã solicite avizul autoritãţilor interesate în aplicarea acestora, în funcţie de obiectul reglementãrii", şi dispoziţiile art. 30 alin. (3) din aceeaşi lege, care stipuleazã cã "Forma finalã a instrumentelor de prezentare şi motivare a proiectelor de acte normative trebuie sã cuprindã referiri la avizul Consiliului Legislativ şi, dupã caz, al Consiliului Suprem de Apãrare a Ţãrii, Curţii de Conturi sau Consiliului Economic şi Social".
Din analiza prevederilor art. 119 din Constituţie, a reglementãrii <>art. 4 lit. d) din Legea nr. 415/2002 şi a dispoziţiilor de lege susmenţionate, nu rezultã însã obligativitatea obţinerii vreunui aviz. Niciun text constituţional nu se referã la avizarea actelor normative iniţiate sau emise de Guvern, în sensul condiţionãrii emiterii acestora numai dupã obţinerea vreunui aviz. Dacã Guvernul a solicitat sau nu avizul C.S.A.T., dacã acesta a fost obţinut ori nu, acestea nu sunt veritabile probleme de constituţionalitate. Ar fi vorba despre neconstituţionalitate numai în situaţia în care actele normative criticate sau procedura lor de adoptare ar veni în contradicţie cu texte ori principii constituţionale.
Trecând la examinarea criticii referitoare la înfrângerea, prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 77/2007 , a exigenţelor prevãzute de art. 115 alin. (4) din Constituţie în materie de delegare legislativã, Curtea reţine din preambulul ordonanţei raţiunea şi utilitatea acesteia, precum şi existenţa unei situaţii extraordinare a cãrei reglementare nu poate fi amânatã, în condiţiile asumãrii de cãtre România, ca stat membru al Uniunii Europene, a obligaţiei de a transpune acquis-ul comunitar, implicit de a asigura respectarea principiului egalitãţii de şanse în cadrul schemelor ocupaţionale de securitate socialã, inclusiv în ceea ce priveşte sistemul pensiilor militare de stat.
În sfârşit, prevederile constituţionale ale art. 16 alin.(2) şi ale art. 107 alin. (1) teza întâi nu pot fi reţinute ca având relevanţã pentru soluţionarea sesizãrilor de neconstituţionalitate.
În consecinţã, Curtea constatã cã actele normative supuse controlului sunt constituţionale.

Pentru considerentele arãtate, în temeiul art. 146 lit. a) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 11 alin. (1) lit. A.a), al art. 15 alin. (1) şi al <>art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 , cu majoritate de voturi,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

1. Constatã cã Legea pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative este constituţionalã.
2. Constatã cã Legea privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 77/2007 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum şi pentru modificarea <>Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare este constituţionalã.
Definitivã şi general obligatorie.
Decizia se comunicã Preşedintelui României şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Dezbaterea a avut loc la data de 30 ianuarie 2008 şi la aceasta au participat: Ioan Vida, preşedinte, Nicolae Cochinescu, Aspazia Cojocaru, Acsinte Gaspar, Petre Ninosu, Ion Predescu, Puskas Valentin Zoltan, Tudorel Toader şi Augustin Zegrean, judecãtori.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA


Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman

-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016