Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 387 din 16 octombrie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 44 din Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor si ale Regulamentului privind executarea unor pedepse si a masurii arestarii preventive, aprobat prin   Hotararea Consiliului de Ministri nr. 2.282/1969 , cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 387 din 16 octombrie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 din Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor si ale Regulamentului privind executarea unor pedepse si a masurii arestarii preventive, aprobat prin Hotararea Consiliului de Ministri nr. 2.282/1969 , cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 827 din 22 noiembrie 2003

Nicolae Popa - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Lucian Stângu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 44 din Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, excepţie ridicatã de Florin Ciobanu în Dosarul nr. 1.724/2003 al Curţii Supreme de Justiţie Secţia penalã. La apelul nominal se prezintã autorul excepţiei, lipsind celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã. Curtea dispune a se face apelul şi în dosarele nr. 359 C/2003 şi nr. 360 C/2003, având ca obiect, în esenţã, aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate, şi anume Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969 , emisã în temeiul prevederilor <>art. 44 din Legea nr. 23/1969 , excepţie ridicatã de Mihai Tudorache în Dosarul nr. 4.264/2003 al Tribunalului Brãila - Secţia penalã şi de Marian Mocanu în Dosarul nr. 4.524/2003 al aceleiaşi instanţe. La apelul nominal în Dosarul nr. 359 C/2003 se constatã lipsa pãrţilor, iar în Dosarul nr. 360 C/2003 se prezintã autorul excepţiei. Procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor. Având cuvântul, Florin Ciobanu aratã cã lasã la aprecierea Curţii Constituţionale problema conexãrii. Marian Mocanu se opune conexãrii cauzelor, solicitând judecarea separatã a dosarelor. Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul <>art. 16 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, raportat la art. 164 din Codul de procedurã civilã, dispune conexarea dosarelor nr. 359 C/2003 şi nr. 360 C/2003 la Dosarul nr. 308 C/2003, care este primul înregistrat.
Autorii excepţiei, Florin Ciobanu şi Marian Mocanu, solicitã admiterea excepţiei astfel cum a fost formulatã şi constatarea neconstituţionalitãţii textelor de lege criticate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilã, deoarece, pe de o parte, dispoziţiile <>art. 44 din Legea nr. 23/1969 au fost abrogate expres prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 , iar pe de altã parte, prevederile hotãrârilor Consiliului de Miniştri nu fac parte din categoria dispoziţiilor legale care pot constitui obiectul controlului de constituţionalitate, potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie şi <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin încheierile din 3 iunie 2003 şi din 15 iulie 2003, pronunţate în dosarele nr. 1.724/2003 al Curţii Supreme de Justiţie - Secţia penalã, respectiv nr. 4.264/2003 şi nr. 4.524/2003 ale Tribunalului Brãila - Secţia penalã, Curtea Constituţionalã a fost sesizatã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 44 din Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, respectiv a prevederilor Hotãrârii Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969 , excepţie ridicatã de Florin Ciobanu, Mihai Tudorache şi Marian Mocanu în cadrul unor cauze penale.
În motivarea excepţiei autorii acesteia susţin cã prevederile legale criticate, potrivit cãrora "modul de executare a pedepsei închisorii, a pedepsei cu moartea şi a mãsurii arestãrii preventive se stabileşte prin regulament aprobat de Consiliul de Miniştri", încalcã dispoziţiile art. 72 din Constituţie. Totodatã, în susţinerea neconstituţionalitãţii dispoziţiilor legale criticate se invocã faptul cã Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969 , prin care s-a aprobat Regulamentul privind executarea unor pedepse şi a mãsurii arestãrii preventive, nu a fost publicatã în Buletinul Oficial.
Curtea Supremã de Justiţie - Secţia penalã apreciazã cã Regulamentul privind executarea unor pedepse şi a mãsurii arestãrii preventive, fiind un act administrativ, nu poate face obiectul controlului de constituţionalitate.
Exprimându-şi opinia asupra excepţiei, Tribunalul Brãila Secţia penalã constatã cã Regulamentul privind executarea unor pedepse şi a mãsurii arestãrii preventive a fost adoptat printr-o hotãrâre a Consiliului de Miniştri, adicã printr-un act având o forţã juridicã asemãnãtoare actualei ordonanţe a Guvernului, şi deci poate fi atacatã cu excepţia de neconstituţionalitate potrivit <>art. 13 alin. (1) lit. A.c) din Legea nr. 47/1992 , republicatã. Cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã în cauzã, instanţa apreciazã cã aceasta are un caracter pur formal, neputând conduce la contestarea executãrii mãsurii, deoarece, în caz de admitere a excepţiei, executarea s-ar considera efectuatã în baza prevederilor <>Legii nr. 23/1969 .
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã. Se aratã cã <>art. 44 din Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor a fost abrogat prin <>art. 16 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2003. De asemenea, Guvernul mai aratã cã, potrivit prevederilor art. 144 din Constituţie şi ale <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, competenţa Curţii Constituţionale priveşte exclusiv neconstituţionalitatea legilor şi ordonanţelor, iar nu a unui act normativ de nivelul unei hotãrâri a Guvernului, cum este Regulamentul privind executarea unor pedepse şi a mãsurii arestãrii preventive, aprobat prin Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969 .
Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, deoarece dispoziţiile <>art. 44 din Legea nr. 23/1969 au fost abrogate expres, la data de 27 iunie 2003, prin <>art. 16 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate. În ceea ce priveşte Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969 , Avocatul Poporului propune în atenţia Curţii Constituţionale aprecierea dacã actul normativ criticat a fost sau nu a fost abrogat, situaţie în raport cu care se va putea decide în privinţa admisibilitãţii excepţiei. În altã ordine de idei, aratã cã, potrivit şi jurisprudenţei Curţii Constituţionale, "legea, în înţeles de act juridic, este supusã regimului constituţional din perioada în care a fost adoptatã, inclusiv în ceea ce priveşte posibilitatea controlului constituţionalitãţii sale", iar în regimul constituţional existent înainte de 22 decembrie 1989 reglementarea unor relaţii sociale se putea realiza prin acte normative de diferite categorii, care intrau în noţiunea genericã de lege.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
În cauza de faţã excepţia de neconstituţionalitate vizeazã, astfel cum rezultã din încheierile de sesizare, pe de o parte, dispoziţiile <>art. 44 din Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor şi, pe de altã parte, dispoziţiile Regulamentului privind executarea unor pedepse şi a mãsurii arestãrii preventive, aprobat prin Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 2.282 din 15 decembrie 1969 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
I. Referitor la dispoziţiile <>art. 44 din Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor (republicatã în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 62 din 2 mai 1973, cu modificãrile şi completãrile ulterioare), Curtea constatã cã, ulterior sesizãrii sale, acestea au fost abrogate în temeiul prevederilor <>art. 16 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2003.
Prin urmare, legea criticatã nu mai poate fi supusã controlului de constituţionalitate al Curţii, întrucât, potrivit <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, "Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe (...) în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei", iar excepţia de neconstituţionalitate, devenind astfel inadmisibilã, urmeazã sã fie respinsã.
II. Cât priveşte cel de-al doilea aspect al excepţiei de neconstituţionalitate privind dispoziţiile Hotãrârii Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969 , Curtea constatã cã excepţia ridicatã nu se încadreazã în dispoziţiile art. 144 din Constituţie, care, enumerând atribuţiile Curţii Constituţionale, prevede la lit. c) cã aceasta hotãrãşte asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti cu privire la "neconstituţionalitatea legilor şi ordonanţelor", dispoziţie preluatã şi de <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã. Astfel fiind, instanţa de judecatã, potrivit alin. (6) al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, trebuia sã respingã excepţia printr-o încheiere motivatã, fãrã a mai sesiza Curtea Constituţionalã. Întrucât instanţa de judecatã nu a aplicat aceste dispoziţii legale, Curtea urmeazã sã respingã aceastã excepţie ca fiind inadmisibilã.
În subsidiar, este de observat cã, potrivit prevederilor <>art. 16 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2003, "Dispoziţiile Regulamentului privind executarea unor pedepse şi a mãsurii arestãrii preventive, aprobat prin Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 2.282 din 15 decembrie 1969 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt şi rãmân abrogate".

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi (6) şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

1. Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 44 din Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, excepţie ridicatã de Florin Ciobanu în Dosarul nr. 1.724/2003 al Curţii Supreme de Justiţie Secţia penalã.
2. Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Regulamentului privind executarea unor pedepse şi a mãsurii arestãrii preventive, aprobat prin Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Mihai Tudorache şi Marian Mocanu în dosarele nr. 4.264/2003 şi, respectiv, nr. 4.524/2003 ale Tribunalului Brãila - Secţia penalã.
Definitivã şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 octombrie 2003.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Florentina Geangu



──────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016