Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 386 din 17 aprilie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 30 din Ordonanta Guvernului nr. 10/2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor nr. II si III la   Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 386 din 17 aprilie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 30 din Ordonanta Guvernului nr. 10/2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 353 din 24 mai 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent


Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconsti-tuţionalitate a dispoziţiilor <>art. 30 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2005 şi ale <>art. 31 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006, excepţie ridicatã de Lavinia Tamara Todor în Dosarul nr. 4.067/30/2006 al Tribunalului Timiş - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã, sens în care aratã cã textele de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 13 februarie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 4.067/30/2006, Tribunalul Timiş - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 30 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2005 şi ale <>art. 31 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006. Excepţia a fost ridicatã de Lavinia Tamara Todor cu prilejul soluţionãrii unui conflict de muncã.
În motivarea excepţiei autorul acesteia susţine, în esenţã, cã <>art. 30 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 şi <>art. 31 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2006 împiedicã liberul acces la justiţie şi dreptul la un proces echitabil. În acest sens, aratã cã drepturile salariale au caracter civil, însã textele de lege criticate pun la dispoziţia salariatului nemulţumit de modul de stabilire a salariului de bazã o cale administrativã de contestare, iar nu posibilitatea adresãrii unei instanţe judecãtoreşti competente sã soluţioneze pretenţiile cu caracter civil, conform prevederilor art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale. De asemenea, considerã cã termenul stabilit pentru introducerea contestaţiei pe cale administrativã este de naturã a împiedica accesul la justiţie, întrucât legea dã posibilitatea de a ataca doar decizia iniţialã privind stabilirea drepturilor salariale, însã angajatul îşi poate da seama şi ulterior cã drepturile sale nu au fost corect acordate.
Tribunalul Timiş - Secţia comercialã şi de contencios administrativ apreciazã cã excepţia ridicatã nu este întemeiatã, iar dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstitu-ţionalitate.
Avocatul Poporului aratã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 şi <>Ordonanţa Guvernului nr. 2/2006 au avut o aplicabilitate limitatã în timp, respectiv pentru anul 2005 şi anul 2006, astfel cã în prezent nu mai sunt în vigoare. Dispoziţiile criticate din aceste acte normative au fost preluate însã în <>art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 , text legal ce poate constitui obiect al controlului de constituţionalitate. Referitor la aceste dispoziţii de lege, aratã cã sunt constituţionale întrucât nu îngrãdesc, ci prevãd expres accesul liber la justiţie.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstitu-ţionalitate.
Potrivit încheierii de sesizare, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 30 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2005, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.091 din 23 noiembrie 2004, şi ale <>art. 31 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 din 20 ianuarie 2006.
Curtea constatã cã aceste acte normative au avut o aplicabilitate limitatã în timp, stabilind salariile de bazã ale personalului bugetar pentru anul 2005, respectiv pentru anul 2006, astfel cã, la data sesizãrii Curţii, nu mai erau în vigoare şi nu puteau constitui, potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , obiectul unei excepţii de neconstitu-ţionalitate.
În acelaşi timp Curtea observã cã soluţia legislativã criticatã a fost preluatã într-o redactare identicã în <>art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 80 din 1 februarie 2007, text de lege potrivit cãruia "(1) Soluţionarea contestaţiilor în legãturã cu stabilirea salariilor de bazã, sporurilor, premiilor şi a altor drepturi care se acordã potrivit prevederilor prezentei ordonanţe este de competenţa ordonatorilor de credite.
(2) Contestaţia poate fi depusã în termen de 5 zile de la data luãrii la cunoştinţã a actului administrativ de stabilire a drepturilor salariale.
(3) Ordonatorii de credite vor soluţiona contestaţiile în termen de 10 zile, cu avizul organizaţiilor sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, dupã caz, al reprezentanţilor salariaţilor, acolo unde nu sunt astfel de organizaţii sindicale.
(4) Împotriva mãsurilor dispuse potrivit prevederilor alin. (1) persoana nemulţumitã se poate adresa instanţei de contencios administrativ sau, dupã caz, instanţei judecãtoreşti competente, potrivit legii, în termen de 30 de zile de la data comunicãrii soluţionãrii contestaţiei."
În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor constituţionale cuprinse în art. 21 alin. (1), (2) şi (3) din Constituţie, privind accesul liber la justiţie şi dreptul la un proces echitabil, şi în art. 20 referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului, cu raportare la prevederile art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã <>art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 prevede o procedurã administrativã pentru soluţionarea contestaţiilor în legãturã cu stabilirea salariilor de bazã, sporurilor, premiilor şi a altor drepturi. Contestaţia trebuie depusã în termen de 5 zile de la data luãrii la cunoştinţã a actului administrativ de stabilire a drepturilor salariale la ordonatorul de credite, care este obligat sã o soluţioneze în termen de 10 zile. Salariatul nemulţumit de soluţia ce i se comunicã se poate adresa în termen de 30 de zile instanţei de contencios administrativ sau, dupã caz, instanţei judecãtoreşti competente.
Curtea constatã cã aceastã reglementare nu numai cã nu îngrãdeşte, dar prevede expres exercitarea dreptului de acces liber la justiţie. Instanţele de contencios administrativ fac parte din categoria instanţelor instituite prin lege, independente şi imparţiale, corespunzãtoare cerinţelor prevãzute de art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale. Aceastã normã juridicã internaţionalã are în vedere cauzele civile şi cele penale, în sfera materiei civile intrând toate cauzele care nu au caracter penal.
Curtea Constituţionalã a statuat în mod constant în jurisprudenţa sa cã instituirea prin lege a unei proceduri administrative prealabile, de naturã sã faciliteze soluţionarea mai operativã a nemulţumirilor determinate de anumite acte sau mãsuri administrative, nu îngrãdeşte exerciţiul dreptului de acces liber la justiţie, atât timp cât persoana nemulţumitã cu soluţia datã pe aceastã cale se poate adresa instanţei judecãtoreşti, în faţa cãreia beneficiazã de toate garanţiile şi mijloacele procedurale care condiţioneazã desfãşurarea unui proces echitabil.
De asemenea, Curtea constatã cã alin. (1) al <>art. 31 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 se referã la "soluţionarea contestaţiilor în legãturã cu stabilirea salariilor de bazã, sporurilor, premiilor şi a altor drepturi care se acordã potrivit prevederilor prezentei ordonanţe", fãrã a limita posibilitatea de a ataca aceste acte "doar la decizia iniţialã privind stabilirea drepturilor salariale", aşa cum pretinde autorul excepţiei. Faptul cã este prevãzut un termen în care cel interesat se poate adresa justiţiei nu poate fi interpretat ca o limitare a accesului liber la justiţie. Astfel, prin <>Decizia nr. 123 din 16 februarie 2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257 din 22 martie 2006, Curtea a arãtat cã "stabilirea unor condiţionãri pentru introducerea acţiunilor în justiţie nu constituie o încãlcare a dreptului la liberul acces la justiţie şi la un proces echitabil". Aceasta, deoarece "legiuitorul poate institui, în considerarea unor situaţii deosebite, reguli speciale de procedurã, ca şi modalitãţile de exercitare a drepturilor procedurale, principiul liberului acces la justiţie presupunând posibilitatea neîngrãditã a celor interesaţi de a utiliza aceste proceduri, în formele şi în modalitãţile instituite de lege".

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, excepţie ridicatã de Lavinia Tamara Todor în Dosarul nr. 4.067/30/2006 al Tribunalului Timiş - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 17 aprilie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016