Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 376 din 17 aprilie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 376 din 17 aprilie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 321 din 14 mai 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, excepţie ridicatã de Victor Belcin în Dosarul nr. 2.129/44/2006 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 10 octombrie 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 2.129/44/2006, Curtea de Apel Galaţi - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public. Excepţia a fost ridicatã de Victor Belcin într-o cauzã având ca obiect soluţionarea unui recurs împotriva unei sentinţe judecãtoreşti prin care Tribunalul Galaţi a respins ca nefondatã o acţiune având ca obiect accesul la informaţii de interes public.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile <>art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 sunt neconstituţionale, "în mãsura şi situaţiile în care informaţiile de interes public solicitate se regãsesc în înscrisuri ce conţin şi date personale", aceastã împrejurare determinând încãlcarea prevederilor şi principiilor constituţionale prevãzute de art. 1 alin. (3), art. 16 şi art. 31 alin. (1) şi (2), dar şi ale art. 13 din legea criticatã. Altfel spus, singurul motiv pentru care respectivele informaţii de interes public sunt exceptate de la accesul liber al cetãţenilor este asocierea lor cu anumite date personale, deşi acestea din urmã ar putea fi excluse din textul actului ce conţine informaţii de interes public. Textul de lege examinat devine, astfel, un "prilej şi mijloc eficient uzual" atât în eludarea scopului şi sensului <>Legii nr. 544/2001 , cât şi a principiului constituţional al liberului acces la informaţii de interes public.
Curtea de Apel Galaţi - Secţia contencios administrativ şi fiscal opineazã în sensul netemeiniciei excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege criticat fiind în concordanţã cu prevederile constituţionale invocate. Mai mult chiar, se precizeazã cã numai prin exceptarea informaţiilor cu privire la datele personale se asigurã respectarea dreptului la viaţa intimã, familialã şi privatã, drept garantat de art. 26 din Constituţie. Cât priveşte invocarea <>art. 13 din Legea nr. 544/2001 , se aratã cã acest text reglementeazã situaţia informaţiilor clasificate.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile <>art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 sunt constituţionale. Acestea se aplicã în mod nediscriminatoriu tuturor persoanelor vizate de ipoteza normei juridice şi nu sunt de naturã sã îngrãdeascã dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public. În plus, dispoziţiile legale criticate protejeazã dreptul la viaţa intimã, familialã şi privatã, în acord cu prevederile art. 26 alin. (1) din Legea fundamentalã. Cât priveşte invocarea art. 1 alin. (3) din Constituţie, referitor la principiul statului de drept, se aratã cã acest text nu are incidenţã în cauzã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 663 din 23 octombrie 2001, modificate prin pct. 2 al articolului unic din <>Legea nr. 380/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 846 din 13 octombrie 2006. Textul legal criticat are urmãtorul cuprins: "(1) Se excepteazã de la accesul liber al cetãţenilor, prevãzut la art. 1 şi, respectiv, la art. 11^1, urmãtoarele informaţii:(.....) d) informaţiile cu privire la datele personale, potrivit legii."
În motivarea excepţiei, autorul acesteia invocã dispoziţiile constituţionale ale art. 1 alin. (3) "Statul român", art. 16 "Egalitatea în drepturi" şi art. 31 alin. (1) şi (2) "Dreptul la informaţie".
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã dispoziţiile <>art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public au mai constituit obiect al controlului de constituţionalitate, Curtea respingând excepţia prin <>Decizia nr. 615 din 21 septembrie 2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 888 din 31 octombrie 2006. Examinând cu acel prilej aspectul criticat şi în prezenta cauzã, şi anume excluderea datelor cu caracter personal de la accesul liber al cetãţenilor la orice informaţie de interes public, astfel cum este reglementat de <>art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 , Curtea, pentru argumentele acolo expuse, a reţinut cã textul de lege criticat nu contravine prevederilor art. 31 alin. (1) şi (3) din Constituţie, rãspunzând astfel unor critici asemãnãtoare celor formulate în cauza de faţã.
În plus, autorul excepţiei invocã încãlcarea art. 16 din Legea fundamentalã, privind egalitatea în drepturi a cetãţenilor, susţinând cã textul legal criticat duce la aplicarea unui "tratament necontrolat discriminatoriu, neegal pentru cetãţeni" în ceea ce priveşte interzicerea accesului la informaţiile de interes public care se aflã asociate, în cadrul aceluiaşi act, cu anumite date personale.
Curtea nu poate reţine aceste critici, deoarece textul de lege nu reglementeazã şi nici nu conduce la aplicarea unui tratament juridic diferit pentru persoane aflate în aceeaşi situaţie. Aşa cum s-a arãtat şi în <>Decizia nr. 615/2006 , mai sus menţionatã, domeniul de reglementare al <>Legii nr. 544/2001 îl constituie informaţiile de interes public, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. b) din lege, precum şi modalitãţile şi condiţiile în care este asigurat liberul acces la acestea. Or, informaţiile cu privire la datele personale, prin care, potrivit art. 2 lit. c) din aceeaşi lege, se înţelege orice informaţie privind o persoanã fizicã identificatã sau identificabilã, nu sunt supuse prevederilor cuprinse în <>Legea nr. 544/2001 , ci reprezintã domeniul de reglementare al unui alt act normativ, respectiv <>Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, lege care nu constituie însã obiectul controlului de constituţionalitate în prezenta cauzã.
În ceea ce priveşte invocarea prevederilor art. 1 alin. (3) din Constituţie, care consacrã statul de drept, democratic şi social, precum şi valorile supreme ale statului român, Curtea constatã cã acestea nu au incidenţã în cauzã. Dimpotrivã, dispoziţiile de lege criticate sunt în concordanţã cu acestea, întrucât prin excluderea informaţiilor privind datele personale de la liberul acces la informaţie al cetãţenilor este protejat dreptul constituţional la viaţa intimã, familialã şi privatã, consacrat de art. 26, drept ce se înscrie, totodatã, printre drepturile şi libertãţile cetãţenilor enumerate în art. 1 alin. (3) din Legea fundamentalã ca una dintre valorile supreme ale statului român.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, excepţie ridicatã de Victor Belcin în Dosarul nr. 2.129/44/2006 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 17 aprilie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016