Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 373 din 25 martie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 lit. e) si ale   art. 8 alin. (1) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 373 din 25 martie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 lit. e) si ale art. 8 alin. (1) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 398 din 27 mai 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 lit. e) şi ale <>art. 8 alin. (1) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publicã şi regimul juridic al acesteia, excepţie ridicatã de Fundaţia "Dinu Pescariu" în Dosarul nr. 7.583/300/2005 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 19 iunie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 7.583/300/2005, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 lit. e) şi ale <>art. 8 alin. (1) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publicã şi regimul juridic al acesteia, excepţie ridicatã de Fundaţia "Dinu Pescariu".
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor art. 44 alin. (1)-(3) din Constituţie, întrucât "persoanele de drept privat care ar avea asupra respectivelor bunuri drepturi reale, altele decât cele de proprietate sau unele drepturi de creanţã, nu au dreptul la o justã şi prealabilã despãgubire sau o reparaţie efectivã" în caz de lipsire de acest bun. În opinia acestuia noţiunea de "proprietate privatã" trebuie interpretatã în concordanţã cu prevederile Convenţiei pentru apãrarea drepturilor şi libertãţilor fundamentale şi astfel ea trebuie consideratã a include şi celelalte drepturi reale principale, precum şi unele drepturi de creanţã.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal considerã cã textele de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale şi celor din actele internaţionale invocate. În opinia instanţei, trecerea unor bunuri din domeniul privat al statului sau al unitãţilor administrativ-teritoriale în domeniul public al acestora face parte din "dreptul proprietarului de a se bucura şi dispune în mod exclusiv şi absolut de bunurile sale."
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul aratã cã prevederile supuse controlului de constituţionalitate nu aduc atingere dispoziţiilor constituţionale şi celor din actele internaţionale referitoare la dreptul de proprietate privatã, întrucât, la momentul trecerii în domeniul public al statului, bunurile se aflau în proprietatea acestuia, iar trecerea se face numai pentru cauzã de utilitate publicã. În plus, orice persoanã lezatã într-un drept al sãu sau într-un interes legitim printr-un act administrativ prin care s-a dispus trecerea bunurilor din domeniul privat al statului în domeniul public al acestuia se poate adresa instanţei competente pentru a cere desfiinţarea actului.
Avocatul Poporului considerã cã prevederile de lege criticate sunt constituţionale. În acest sens, aratã cã dispoziţiile constituţionale ale art. 44 alin. (2) se referã la ocrotirea în mod egal atât a proprietãţii aparţinând persoanelor fizice sau persoanelor juridice de drept privat, cât şi a proprietãţii private a statului. Prin urmare, statul nu poate beneficia de o ocrotire juridicã diferitã de cea a persoanelor de drept privat în ceea ce priveşte bunurile ce constituie obiectul proprietãţii sale private.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl reprezintã art. 7 lit. e) şi <>art. 8 alin. (1) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publicã şi regimul juridic al acesteia, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998.
Aceste prevederi au urmãtoarea redactare:
- Art. 7: "Dreptul de proprietate publicã se dobândeşte:
[...];
e) prin trecerea unor bunuri din domeniul privat al statului sau al unitãţilor administrativ-teritoriale în domeniul public al acestora, pentru cauzã de utilitate publicã;"
- Art. 8 alin. (1): "Trecerea bunurilor din domeniul privat al statului sau al unitãţilor administrativ-teritoriale în domeniul public al acestora, potrivit art. 7 lit. e), se face dupã caz, prin hotãrâre a Guvernului, a consiliului judeţean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti ori a consiliului local."
Textele constituţionale considerate a fi încãlcate sunt cele ale art. 1 alin. (3) şi (5) referitoare la statul român, art. 44 alin. (1)-(3) privind dreptul de proprietate privatã şi art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi. Este invocatã şi încãlcarea art. 1 din primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã este neîntemeiatã pentru considerentele ce urmeazã:
Prevederile art. 7 lit. e) şi ale <>art. 8 alin. (1) din Legea nr. 213/1998 au mai fost supuse controlului de constituţionalitate într-o altã cauzã, ridicatã de acelaşi autor şi cu o motivare similarã. Astfel, prin <>Decizia nr. 772 din 20 septembrie 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 774 din 15 noiembrie 2007, s-a statuat cã prevederile <>Legii nr. 213/1998 reprezintã o concretizare a dispoziţiilor art. 136 alin. (4) din Constituţie, republicatã, care prevãd cã: "Bunurile proprietate publicã sunt inalienabile. În condiţiile legii organice, ele pot fi date în administrare regiilor autonome ori instituţiilor publice sau pot fi concesionate ori închiriate; de asemenea, ele pot fi date în folosinţã gratuitã instituţiilor de utilitate publicã." Potrivit acestor dispoziţii constituţionale, regiile autonome de stat nu pot avea în proprietate bunuri ce aparţin proprietãţii publice a statului sau unitãţilor administrativ-teritoriale decât în administrare, concesionare sau închiriere, precum şi în regim de comodat.
Pe de altã parte, Curtea a reţinut cã orice persoanã lezatã într-un drept al sãu ori într-un interes legitim de actul administrativ prin care s-a dispus trecerea bunului din proprietatea privatã a statului în proprietatea publicã a acestuia se poate adresa instanţei de judecatã pentru anularea actului şi repararea pagubei.
Considerentele şi soluţia acestei decizii sunt valabile şi în cauza de faţã, întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã determine o reconsiderare a jurisprudenţei Curţii.

Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 lit. e) şi ale <>art. 8 alin. (1) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publicã şi regimul juridic al acesteia, excepţie ridicatã de Fundaţia "Dinu Pescariu" în Dosarul nr. 7.583/300/2005 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 25 martie 2008.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Maria Bratu

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016