Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 371 din 17 martie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 78 alin. (2) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 371 din 17 martie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. (2) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 302 din 7 mai 2009

Ioan Vida - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 78 alin. (2) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicatã de Daniel Soare în Dosarul nr. 6.582/121/2007 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintã personal autorul excepţiei. Lipsesc pãrţile Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Galaţi şi Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Autorul excepţiei solicitã admiterea acesteia, arãtând cã textul de lege criticat este discriminatoriu, întrucât instituie reglementãri diferite în ceea ce priveşte acordarea primei de vacanţã între funcţionarii aceluiaşi minister. Astfel, poliţiştii, deşi au dobândit statutul de funcţionari publici, continuã sã se supunã legii de salarizare aplicabile militarilor, care nu prevede acordarea primei de vacanţã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arãtând cã, în realitate, autorul excepţiei urmãreşte o modificare a textului de lege criticat în sensul atribuirii primei de vacanţã, aspect ce revine însã competenţei exclusive a legiuitorului.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 13 noiembrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 6.582/121/2007, Curtea de Apel Galaţi - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 78 alin. (2) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului. Excepţia a fost ridicatã de Daniel Soare cu prilejul soluţionãrii recursului formulat împotriva Sentinţei nr. 54 din 9 ianuarie 2008, pronunţatã de Tribunalul Galaţi în Dosarul nr. 6.582/121/2007.
În motivarea excepţiei autorul acesteia susţine cã prin textul de lege criticat "este încãlcat dreptul poliţiştilor de a beneficia de primele de vacanţã începând cu data de 24 august 2002, aşa cum beneficiau la acel moment şi ceilalţi funcţionari publici, conform <>art. 34 din Legea nr. 188/1999 ." Or, considerã cã nu este posibil ca funcţionarii publici din cadrul aceluiaşi minister sã fie salarizaţi dupã douã legi diferite, o parte dintre aceştia beneficiind de prima de vacanţã, iar o altã parte neavând acest drept. Astfel se creeazã o situaţie discriminatorie, contrarã art. 16 alin. (1) din Constituţie.
Curtea de Apel Galaţi - Secţia contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. Astfel, aratã cã dispoziţiile <>Legii nr. 360/2002 se coroboreazã cu dispoziţiile <>Legii nr. 573/2004 privind Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru ofiţeri şi funcţionari publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu gradele de ofiţeri, care, în sensul art. 1 alin. (2), conferã ofiţerilor şi funcţionarilor publici cu statut special (cum sunt poliţiştii) grade profesionale echivalente cu gradele de ofiţer. Prin urmare, având în vedere cã prin legi speciale poliţiştilor le-au fost recunoscute drepturi echivalente cu cele ale cadrelor militare, nu sunt temeiuri pentru a se considera cã existã o stare de discriminare în sensul invocat de autorul excepţiei.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. În acest sens, aratã cã dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 38/2003 privind salarizarea şi alte drepturi ale poliţiştilor, care prevedeau acordarea primei de vacanţã, au fost suspendate prin acte normative temporare, emise datoritã unor condiţii financiare deosebite. Astfel, poliţiştilor fiindu-le recunoscute prin legi speciale drepturi echivalente cu cele ale cadrelor militare, susţinerea autorului excepţiei potrivit cãreia existã o stare de discriminare determinatã de neacordarea, conform <>Legii nr. 188/1999 , a primelor de concediu pentru perioada 2000-2003 este neîntemeiatã.
Avocatul Poporului considerã cã textul de lege criticat este constituţional, acesta aplicându-se uniform pentru toţi cetãţenii care se aflã în situaţia stabilitã de ipoteza normelor menţionate, fãrã a institui privilegii sau discriminãri pe criterii arbitrare. De asemenea, aratã cã principiul egalitãţii nu înseamnã uniformitate, astfel încât este constituţional ca o lege sã stabileascã reguli diferite în raport cu persoane care se gãsesc în situaţii deosebite şi reguli analoage pentru persoane care se aflã în situaţii egale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vede asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 78 alin. (2) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 440 din 24 iunie 2002, aşa cum a fost modificatã prin <>art. I pct. 46 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 89/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 715 din 14 octombrie 2003, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 101/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 346 din 20 aprilie 2004.
Textul de lege criticat are urmãtoarea redactare:
Art. 78 alin. (2): "Pânã la intrarea în vigoare a legii privind salarizarea poliţiştilor, acestora le sunt aplicabile dispoziţiile legale referitoare la salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apãrare naţionalã, ordine publicã şi siguranţã naţionalã."
Autorul excepţiei considerã cã acest text de lege este contrar dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie privind egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã textul de lege criticat reprezintã o normã cu caracter tranzitoriu, temporarã, prin care a fost reglementatã salarizarea poliţiştilor pânã la adoptarea unei legi speciale în materie. Pe data de 1 ianuarie 2004 a intrat în vigoare <>Ordonanţa Guvernului nr. 38/2003 privind salarizarea şi alte drepturi ale poliţiştilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din 2 februarie 2003, şi aprobatã prin <>Legea nr. 353/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 519 din 18 iulie 2003. Ca efect al intrãrii în vigoare a acestei ordonanţe, prevederile <>art. 78 alin. (2) din Legea nr. 360/2002 şi-au încetat aplicabilitatea.
Având în vedere cele arãtate mai sus, precum şi faptul cã, potrivit dispoziţiilor <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã nu poate decide decât asupra prevederilor dintr-o lege sau ordonanţã în vigoare, se apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art.146 lit. d) şi al art.147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art.11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 78 alin. (2) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicatã de Daniel Soare în Dosarul nr. 6.582/121/2007 al Curţii de apel Galaţi - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 17 martie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

--------



Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016