Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 368 din 17 aprilie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. b) si   art. 8 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 368 din 17 aprilie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. b) si art. 8 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 321 din 14 mai 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 şi 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "ROM SERV" - S.R.L. din Nãvodari în Dosarul nr. 257/RCA/2006 al Tribunalului Constanţa - Secţia civilã.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca devenitã inadmisibilã, a excepţiei de neconstituţionalitate privind dispoziţiile <>art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 , ca urmare a abrogãrii, şi ca neîntemeiatã, privind prevederile art. 5 lit. b) din ordonanţã, apreciind cã acestea din urmã nu contravin prevederilor constituţionale invocate în motivarea excepţiei.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 15 septembrie 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 257/RCA/2006, Tribunalul Constanţa - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 şi 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "ROM SERV" - S.R.L. din Nãvodari într-o cauzã având ca obiect soluţionarea recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 9.585/2004 pronunţate de Judecãtoria Constanţa, prin care a fost respinsã plângerea formulatã împotriva unui proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile de lege criticate contravin urmãtoarelor prevederi constituţionale:
- art. 44 alin. (2) teza întâi şi alin. (8), deoarece "lipsa autorizaţiei celui care a achiziţionat un bun uzat pe care urmeazã sã-l înstrãineze în vederea dezmembrãrii şi valorificãrii sale de cei care au asemenea activitãţi, ca o condiţie indispensabilã, de cãtre cel ce achiziţioneazã un bun mobil duce la limitarea dreptului de proprietate şi imposibilitatea de a-şi putea exercita prerogativele acestui drept, deşi nu se face dovada dobândirii ilicite a bunului.";
- art. 57, întrucât se "înfrânge posibilitatea proprietarului de a se bucura de un bun achiziţionat";
- art. 135 alin. (1) şi (2) lit. a), deoarece se "înfrânge libertatea comerţului şi se creeazã un cadru nefavorabil pentru valorificarea potenţialului comercial";
- art. 45, deoarece se "încalcã liberul acces la o activitate economicã, la liberã iniţiativã şi la exercitarea acestor libertãţi".
Tribunalul Constanţa - Secţia civilã apreciazã cã prin dispoziţiile <>art. 5 şi 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 nu se aduce atingere niciunei prerogative ce intrã în componenţa dreptului de proprietate şi nu se încalcã niciuna dintre dispoziţiile art. 57, art. 135 alin. (1) şi (2) lit. a) şi art. 45 din Constituţie.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul considerã cã dispoziţiile de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale şi, în consecinţã, apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate invocatã este neîntemeiatã.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile <>art. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 sunt constituţionale, iar excepţia de neconstituţionalitate a art. 8 din ordonanţã este inadmisibilã, acesta fiind abrogat prin <>art. II pct. 1 din Legea nr. 27/2007 .
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Potrivit încheierii de sesizare a Curţii, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 5 şi 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 465/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001, ordonanţã republicatã ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002.
Din examinarea susţinerilor autorului excepţiei se constatã însã cã acesta criticã, în realitate, numai prevederile art. 5 lit. b) şi <>art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 . Aşa fiind, Curtea urmeazã sã se pronunţe numai asupra constituţionalitãţii acestor dispoziţii legale.
Dispoziţiile de lege criticate au urmãtorul conţinut:
- Art. 5 lit. b): "Deţinãtorii de deşeuri industriale reciclabile, persoane juridice, sunt obligaţi sã asigure strângerea, sortarea şi depozitarea temporarã a acestora, cu respectarea normelor de protecţie a mediului şi a sãnãtãţii populaţiei, precum şi reintroducerea lor în circuitul productiv prin:
b) valorificarea, cu respectarea prevederilor art. 8, şi comercializarea materiilor prime secundare şi, respectiv, a produselor reutilizabile obţinute prin reciclare.";
- Art. 8 alin. (1): "Agenţii economici specializaţi definiţi la art. 7 alin. (4), precum şi deţinãtorii de deşeuri industriale definiţi la art. 5, care realizeazã operaţiuni de valorificare a deşeurilor industriale reciclabile, în sensul definit prin prezenta ordonanţã de urgenţã, pot desfãşura aceastã activitate numai pe bazã de autorizaţie de valorificare emisã de Comisia Naţionalã pentru Reciclarea Materialelor, aflatã în subordinea Ministerului Industriei şi Resurselor."
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, aceste dispoziţii de lege contravin, în ordinea invocãrii lor, prevederilor constituţionale ale art. 44 alin. (2) teza întâi şi alin. (8) privind Dreptul de proprietate, ale art. 57 privind Exercitarea drepturilor şi a libertãţilor, ale art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) privind Economia şi ale art. 45 privind Libertatea economicã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea reţine urmãtoarele:
I. Cu privire la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 , se constatã cã, ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale, acestea au fost abrogate expres prin <>art. II pct. 1 din Legea nr. 27/2007 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 61/2006 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 38 din 18 ianuarie 2007.
Curtea reţine cã, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, pot forma obiect al controlului de constituţionalitate numai legile şi ordonanţele în vigoare ori dispoziţii dintr-o lege sau ordonanţã în vigoare.
În consecinţã, având în vedere cã dispoziţia legalã criticatã nu mai este în vigoare, în cauzã devin incidente dispoziţiile <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 devenind inadmisibilã.
II. Referitor la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 , Curtea reţine urmãtoarele:
<>Art. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 stabileşte obligaţia persoanelor juridice deţinãtoare de deşeuri industriale reciclabile de a asigura, cu respectarea normelor de protecţie a mediului şi a sãnãtãţii populaţiei, reintroducerea lor în circuitul productiv prin una dintre modalitãţile prevãzute la lit. a)-c) ale textului. Din conţinutul articolului rezultã cã opţiunea alegerii uneia dintre aceste modalitãţi aparţine deţinãtorului de deşeuri. În cauzã, critica de neconstituţionalitate priveşte lit. b) a art. 5 din ordonanţã, referitoare la valorificarea, cu respectarea prevederilor art. 8, şi comercializarea materiilor prime secundare şi, respectiv, a produselor reutilizabile obţinute prin reciclare. În opinia autorului excepţiei, aceste dispoziţii încalcã dispoziţiile constituţionale privind garantarea şi ocrotirea în mod egal de lege, indiferent de proprietar, a proprietãţii private, precum şi cele privind interzicerea confiscãrii averii dobândite licit, prevãzute de art. 44 alin. (2) teza întâi şi alin. (8), exercitarea cu bunã-credinţã a drepturilor şi libertãţilor, prevãzute de art. 57, libertatea comerţului şi concurenţa loialã, prevãzute de art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) şi libertatea economicã, prevãzute de art. 45. În esenţã, încãlcarea constã în aceea cã prin dispoziţiile de lege supuse controlului de constituţionalitate numai agenţii economici autorizaţi, conform <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 , au posibilitatea sã valorifice aceste deşeuri industriale reciclabile.
Curtea constatã cã dispoziţiile textului de lege criticat ca fiind neconstituţional nu justificã formularea acestor susţineri, întrucât lit. b) a <>art. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 stabileşte una dintre modalitãţile în care deţinãtorii de deşeuri industriale reciclabile, persoane juridice, pot sã desfãşoare activitãţi de reciclare a deşeurilor industriale.
Într-adevãr, potrivit ordonanţei, deţinãtorii de deşeuri industriale reciclabile, persoane juridice, care realizeazã operaţiuni de valorificare a deşeurilor, sunt obligaţi sã desfãşoare aceastã activitate cu respectarea normelor de protecţie a mediului şi a sãnãtãţii populaţiei şi numai pe bazã de autorizaţie din punctul de vedere al protecţiei mediului emisã de autoritãţile teritoriale pentru protecţia mediului, în conformitate cu legislaţia de mediu în vigoare.
Aşadar, oricare dintre persoanele juridice deţinãtoare de deşeuri industriale reciclabile care, potrivit opţiunii lor, doresc sã desfãşoare o astfel de activitate o poate face, dar cu respectarea condiţiilor anterior arãtate.
Rezultã cã prin dispoziţiile de lege ce fac obiectul controlului de constituţionalitate se stabilesc condiţiile în care aceşti agenţi economici pot desfãşura activitãţi de reciclare a deşeurilor industriale. Or, o asemenea reglementare nu încalcã prevederile constituţionale ale art. 44 alin. (2) teza întâi şi alin. (8), art. 45 şi art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a), ci este chiar în sensul prevederilor art. 34 - "Dreptul la ocrotirea sãnãtãţii" şi ale art. 35 - "Dreptul la mediu sãnãtos" din Constituţie.
Tot astfel, nu poate fi reţinutã nici încãlcarea art. 57 din Legea fundamentalã, acesta nefiind incident în cauzã.

Faţã de cele arãtate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "ROM SERV" - S.R.L. din Nãvodari în Dosarul nr. 257/RCA/2006 al Tribunalului Constanţa - Secţia civilã.
2. Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie invocatã de acelaşi autor în acelaşi dosar.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 17 aprilie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Florentina Geangu

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016