Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 364 din 5 august 2003 referitoare la stabilirea sanctiunilor pentru incalcarea prevederilor Legii concurentei nr. 21/1996 de catre Societatea de Asigurare Reasigurare ARDAF - S.A.
EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 636 din 5 septembrie 2003
Comisia Consiliului Concurentei
I. În baza:
1. <>Decretului nr. 1.075 din 21 decembrie 2001 privind numirea membrilor Consiliului Concurentei;
2. <>Legii concurentei nr. 21/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;
3. Regulamentului de organizare, funcţionare şi procedura al Consiliului Concurentei, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 50 bis din 25 martie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
4. Regulamentului pentru aplicarea prevederilor <>art. 5 şi 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 , privind practicile anticoncurentiale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 bis din 9 iunie 1997;
5. Instrucţiunilor cu privire la definirea pieţei relevante, în scopul stabilirii partii substanţiale de piata, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997;
6. Investigatiei declansate în Dosarul RS-171 din 22 iunie 2000 prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 59 din 19 iulie 2000 ;
7. Prevederilor Deciziei Plenului Consiliului Concurentei nr. 317 din 14 iulie 2003 , prin care s-a finalizat investigatia;
8. Ordinului preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 142 din 15 iulie 2003 , prin care s-a stabilit componenta comisiei care va decide cuantumul amenzilor aplicate pentru practicile anticoncurentiale sãvârşite de cãtre 12 societãţi de asigurare, prin încheierea unei înţelegeri privind stabilirea nivelului minim al primelor de asigurare pentru asigurarea de rãspundere civilã auto cu valabilitate în afarã teritoriului României (asigurare tip Carte Verde);
9. Procesului-verbal nr. V2 -1.463 din 30 iulie 2003.
II. Având în vedere:
1. Decizia Plenului Consiliului Concurentei nr. 317 din 14 iulie 2003
1.1. Prin aceasta decizie Plenul Consiliului Concurentei a stabilit ca societãţile de asigurãri Societatea Comercialã Asigurarea Româneascã ASIROM - S.A. (denumita în continuare ASIROM)*1), Societatea de Asigurare Reasigurare ASTRA - S.A. (denumita în continuare ASTRA)*2), Societatea Comercialã METROPOL - Compania Internationala de Asigurãri şi Reasigurari - S.A. (denumita în continuare METROPOL)*3), Societatea de Asigurare Reasigurare ARDAF - S.A. (denumita în continuare ARDAF)*4), Societatea Comercialã ALLIANZ TIRIAC Asigurãri - S.A. (denumita în continuare ALLIANZ)*5), Societatea de Asigurare Reasigurare OMNIASIG - S.A. (denumita în continuare OMNIASIG)*6), Grupul de Asigurãri Roman GRUP AS - S.A. (denumita în continuare GRUP AS)*7), Societatea de Asigurare UNITA - S.A. (denumita în continuare UNITA)*8) şi Societatea Comercialã Asigurare Reasigurare AGI ROMÂNIA - S.A. (denumita în continuare AGI ROMÂNIA)*9), INTERAMERICAN ROMÂNIA INSURANCE - S.A. (denumita în continuare INTERAMERICAN)*10), ASITRANS - S.A. Asigurãri Reasigurari (denumita în continuare ASITRANS)*11) şi ASA Asigurãri ATLASSIB - S.A. (denumita în continuare ATLASSIB)*12) se fac vinovate de încãlcarea dispoziţiilor <>art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996 prin încheierea şi/sau punerea în practica a unei înţelegeri având ca obiect fixarea - în cadrul Biroului Asigurãtorilor de Autovehicule din România (denumit în continuare BAAR) - a unor niveluri minime de prime la asigurarea de rãspundere civilã auto cu valabilitate în afarã teritoriului României (Carte Verde).
1.2. La data de 20 mai 1999, la sediul BAAR*13) a fost organizatã intalnirea reprezentanţilor urmãtoarelor societãţi de asigurãri: ASIROM, ASTRA, METROPOL, ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG, GRUP AS, UNITA şi AGI ROMÂNIA. Aceasta intalnire a avut ca scop analizarea nivelului primei pentru asigurarea de rãspundere civilã auto cu valabilitate în afarã teritoriului României (denumita în continuare asigurare tip Carte Verde).
Dupã analizarea propunerilor concrete avansate de cãtre participanţi, aceştia au hotãrât ca BAAR "sa recomande societãţilor de asigurare un nivel minim al primelor de asigurare, care sa fie avut în vedere de cãtre societãţile de asigurare la stabilirea primelor ce vor fi practicate începând cu data de 15 iunie 1999 ora 0", nivel majorat fata de cel practicat la acea data. Aceasta hotãrâre, incluzând şi nivelul minim recomandat al primelor de asigurare, a fost transmisã de cãtre BAAR prin Circulara nr. 5.067 din 24 mai 1999 cãtre "toţi membrii BAAR autorizaţi sa elibereze documente internaţionale de asigurare - Carte Verde".
1.3. La data de 22 iunie 1999, în şedinţa Comitetului de direcţie al BAAR s-a hotãrât ca "nivelul minim de prime la asigurarea de rãspundere civilã auto, stabilit în şedinţa din 20 mai 1999, sa se aplice începând cu data de 15 iulie 1999, ora 0,00, şi nu din 15 iunie 1999"; aceasta hotãrâre a fost transmisã membrilor BAAR prin Circulara BAAR nr. 5.813 din 28 iunie 1999.
1.4. Transmiterea de cãtre BAAR a hotãrârii luate de cãtre reprezentanţii celor 9 societãţi de asigurare a fãcut ca aceste niveluri minime "recomandate" ale primelor sa capete caracter de "obligaţii" pentru toate societãţile de asigurare membre BAAR, care erau autorizate sa practice asigurarea tip Carte Verde. Prin urmare, societãţile de asigurare autorizate sa elibereze documente de asigurare internationala tip Carte Verde au considerat ca aceste niveluri minime "recomandate" ale primelor au un caracter obligatoriu şi le-au aplicat în consecinta. Cu titlu exemplificativ, la data de 25 octombrie 2001, ASTRA a menţionat*14) ca "prima de asigurare practicatã de ASTRA privind asigurarea de rãspundere civilã pentru autovehicule cu valabilitate în afarã teritoriului României este de 45 de USD [...] Primele sunt fixe, nenegociabile şi sunt practicate de toate societãţile de asigurare printr-o convenţie ce a fost agreatã în cadrul BAAR"; în acelaşi sens, UNITA*15) a precizat: "societatea UNITA a înţeles sa se alinieze acestor tarife minimale". De asemenea, conform celor declarate de cãtre ASIROM*16), "prima de asigurare pentru asigurarea tip Carte Verde pentru o perioada de 15 zile, pentru autoturisme, este de 45 de USD".
1.5. Aplicarea de cãtre societãţile de asigurare a nivelurilor minime "recomandate" ca fiind obligatorii rezulta şi din adresele înaintate BAAR de cãtre unii dintre membrii sãi privind nerespectarea, de cãtre alte societãţi de asigurare membre BAAR, a nivelurilor minime "recomandate". Cu titlu exemplificativ, la data de 22 iulie 1999*17), UNITA a înştiinţat BAAR ca ASTRA, sucursala Arad, nu a respectat hotãrârea Comitetului de direcţie al BAAR din data de 22 iunie 1999 referitoare la stabilirea nivelului minim al primelor la asigurarea de rãspundere civilã auto cu valabilitate în afarã teritoriului României. De asemenea, la data de 19 august 1999*18), ASIT aduce la cunostinta BAAR ca "ASIT a respectat şi continua sa respecte întocmai tariful minimal recomandat de BAAR prin Circulara nr. 5.813 din 28 iunie 1999. Din pacate, am constatat ca nu toţi membrii înţeleg sa respecte recomandãrile BAAR, deşi reprezentanţii societãţilor autorizate de acesta sa elibereze documente de asigurare Carte Verde au fost în unanimitate de acord cu acest tarif în şedinţa din 20 mai 1999 [...]. Societatea noastrã a considerat ca atât conducerea, cat şi membrii BAAR trebuie sa înţeleagã consecinţele grave pe care le-ar putea avea o practica gresita de vânzare a documentelor de asigurare Carte Verde la preţuri de dumping [...], avându-se în vedere principiul solidaritãţii între societãţile membre BAAR".
1.6. Ca urmare a informaţiilor primite de cãtre BAAR cu privire la nerespectarea, de cãtre unii dintre membrii sãi, a acestor niveluri minime, în şedinţa din data de 3 septembrie 1999, Adunarea generalã extraordinarã a membrilor BAAR a hotãrât ca se vor sanctiona societãţile de asigurare care nu vor respecta nivelurile minime "recomandate", accentuand prin aceasta mãsura punitiva caracterul lor obligatoriu, şi nu de "recomandare", ştiut fiind faptul ca nu se poate sanctiona nerespectarea unei "recomandãri", ci numai a unei obligaţii asumate. Astfel, potrivit rezoluţiei Adunãrii generale extraordinare BAAR, începând cu data de 20 septembrie 1999, ora 0,00, s-a decis "sa se respecte cu stricteţe Circulara BAAR nr. 5.813 din 28 iunie 1999 cu referire la recomandarea privind tariful minimal de prime la asigurarea de rãspundere civilã auto cu valabilitate în afarã teritoriului României [...] nerespectarea acesteia poate atrage chiar retragerea dreptului societãţii dumneavoastrã de a elibera documente internaţionale de asigurare Carte Verde". Aceasta rezoluţie a Adunãrii generale extraordinare BAAR a fost transmisã membrilor BAAR prin Circulara BAAR nr. 8.165 din 10 septembrie 1999.
1.7. Înţelegerea intervenita în cadrul BAAR între societãţile membre BAAR, având ca obiect fixarea în mod concertat a nivelului minim de prime pentru asigurarea tip Carte Verde, a avut ca efect majorarea primelor de asigurare cu aproximativ 10 USD. Totodatã fixarea acestor niveluri minime ale primelor a avut ca efect eliminarea concurentei pe piata relevanta şi prejudicierea consumatorilor, deoarece, începând cu momentul aplicãrii acestora, consumatorul a fost privat astfel de posibilitatea de a alege, societãţile autorizate practicând aceleaşi niveluri de prime, mai mari decât cele practicate anterior.
1.8. La momentul încheierii înţelegerii, 26 de societãţi de asigurãri de autovehicule erau membre BAAR, dintre acestea 9 fiind autorizate sa practice asigurarea tip Carte Verde, şi anume: ASIROM, UNITA, ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG, GRUP AS, METROPOL, ASTRA şi AGI ROMÂNIA. Începând cu data de 1 decembrie 1999, au mai fost autorizate sa practice aceasta categorie de asigurãri şi societãţile: INTERAMERICAN (1 decembrie 1999 - 18 februarie 2002), ASIGURARE-REASIGURARE "INDUSTRIILOR ARGES" - S.A.*19), denumita în continuare ASIRAG (1 iunie 2000), ASITRANS (1 ianuarie 2001) şi ATLASSIB (1 iulie 2001). Cu excepţia societãţii ASIRAG, celelalte 3 societãţi de asigurãri, autorizate ulterior sa practice asigurarea tip Carte Verde, deşi nu s-au numãrat printre iniţiatorii înţelegerii în cauza, au aplicat în practica nivelurile minime de prime pentru aceasta categorie de asigurare, stabilite în cadrul BAAR de cãtre celelalte 9 societãţi de asigurãri autorizate anterior.
1.9. BAAR este o organizaţie profesionalã, înfiinţatã de asiguratorii de autovehicule din România, neguvernamentala, creata în scopul dezvoltãrii şi cooperãrii în domeniul asigurãrilor de autovehicule şi reprezentãrii societãţilor membre în relaţiile cu alte organizaţii din ţara şi din strãinãtate. BAAR a fost înfiinţat şi îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu prevederile <>art. 24 din Legea nr. 47/1991 privind constituirea, organizarea şi funcţionarea societãţilor comerciale din domeniul asigurãrilor, abrogatã prin <>Legea nr. 32/2000 privind societãţile de asigurare şi supravegherea asigurãrilor, şi ale <>art. 102 din Legea nr. 21/1924 pentru persoanele juridice, abrogatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii.
1.10. BAAR, asa cum era constituit şi conform statutului în vigoare la data sãvârşirii practicii anticoncurentiale, avea misiunea de a apara interesele legale ale membrilor sãi în relaţiile interne şi internaţionale, fãrã a îndeplini şi rolul de Birou plãtitor şi Birou gestionar, în sensul rambursarii cãtre birourile gestionare din strãinãtate a sumelor plãtite de acestea cu titlu de despãgubiri pentru pagube produse de asiguraţii de rãspundere civilã Carte Verde ai societãţilor de asigurare membre ale BAAR, respectiv de a plati sumele datorate cãtre terţe persoane pagubite, în România; funcţia de administrare şi gestionare a Fondului Comun Carte Verde, în calitate de Birou plãtitor şi Birou gestionar, i-a fost conferita prin <>Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 8/2002 ; Adunarea generalã şi Comitetul de direcţie ale BAAR nu aveau atribuţii în stabilirea nivelului primelor de asigurãri.
1.11. Prin urmare, societãţile de asigurare: ASIROM, ASTRA, METROPOL, ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG, GRUP AS, UNITA şi AGI ROMÂNIA au încãlcat dispoziţiile <>art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996 prin încheierea şi punerea în practica a unei înţelegeri având ca obiect fixarea, în cadrul BAAR, a unor niveluri minime de prime la asigurarea tip Carte Verde. Totodatã, deşi nu au participat la încheierea înţelegerii anticoncurentiale în cauza, fiind autorizate de cãtre BAAR ulterior, societãţile INTERAMERICAN, ASITRANS şi ATLASSIB au pus în practica aceasta înţelegere, incalcand astfel prevederile <>art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996 . ASIRAG nu a fost membra a înţelegerii anticoncurentiale în cauza şi nu a pus în practica aceasta înţelegere.
1.12. Includerea prevederilor conform cãrora BAAR stabileşte tarife de prime tehnice minimale pentru asigurãrile tip Carte Verde şi cuantumul cheltuielilor maximale pentru achiziţionarea acestor asigurãri atât în art. 5 lit. c) din noul Statut al BAAR, cat şi în art. 2 alin. (1) pct. 3 din Normele privind mãsurile prudentiale pentru practicarea asigurãrii de rãspundere civilã pentru pagube produse terţilor prin accidente de autovehicule în afarã teritoriului României (Carte Verde), puse în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 8/2002 , a intarit caracterul obligatoriu al acestor niveluri minime de prime şi a "legiferat" practic înţelegerea anticoncurentiala deja existenta între societãţile de asigurare în cadrul BAAR. Aceste prevederi contravin legislaţiei în domeniul concurentei, fixarea unor tarife minime pentru asigurãrile tip Carte Verde fiind de natura a impiedica concurenta în detrimentul beneficiarilor acestor servicii. De la data intrãrii în vigoare a <>Ordinului preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 8/2002 nu se mai poate retine vinovãţia societãţilor de asigurare.
1.13. Consiliul Concurentei, în temeiul <>art. 54 din Legea nr. 21/1996 , a constatat nulitatea art. 5 lit. c) din noul Statut al BAAR, aprobat de Adunarea generalã BAAR în şedinţa din 18 decembrie 2001. În mod concret, aceasta prevedere are urmãtorul conţinut: "BAAR stabileşte tarife de prime tehnice minimale pentru asigurãrile Carte Verde şi cuantumul cheltuielilor maximale pentru achiziţionarea acestor asigurãri". Totodatã, în temeiul art. 27 lit. a) şi al <>art. 50 lit. a) din Legea nr. 21/1996 , Consiliul Concurentei a solicitat Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor modificarea Normelor privind mãsurile prudentiale pentru practicarea asigurãrii de rãspundere civilã pentru pagube produse terţilor prin accidente de autovehicule în afarã teritoriului României (Carte Verde), puse în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 8/2002 , în sensul eliminãrii pct. 3 de la art. 2 alin. (1), conform cãruia BAAR "stabileşte nivelul minim al tarifelor de prime şi limita maxima a cheltuielilor de achizitionare pentru asigurarea Carte Verde, cu avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor".
1.14. Motivatiile BAAR şi ale societãţilor de asigurare nu pot fi de natura sa justifice o înţelegere asupra fixãrii, în mod concertat, a nivelurilor minime ale primelor şi aplicarea acestora de cãtre societãţile de asigurare.
1.15. Cu toate acestea, nu se poate face abstractie de faptul ca fixarea unor niveluri minime ale primelor a avut loc în contextul sancţiunilor impuse de Convenţie în cazul neîndeplinirii obligaţiei de restituire a sumelor plãtite de cãtre Biroul gestionar terţelor persoane pagubite, ceea ce atrage rãspunderea biroului sub egida cãruia a fost eliberat documentul de asigurare - BAAR; BAAR trebuia, în ultima instanta, sa suporte contravaloarea despãgubirii. Imposibilitatea onorarii obligaţiilor de plata ar fi condus la eliminarea României din sistemul internaţional Carte Verde.
1.16. Piata produsului
Produsul care defineste piata îl reprezintã asigurarea de rãspundere civilã auto cu valabilitate în afarã teritoriului României, eliberata de cãtre o societate de asigurãri autorizata, pentru a acoperi rãspunderea ce rezulta din folosirea unui autovehicul.
Aceasta asigurare acoperã despãgubirile acordate pentru daunele materiale şi vãtãmãrile corporale provocate de autoturismul pentru care s-a eliberat documentul de asigurare în urma unui accident în care acesta a fost implicat şi gãsit rãspunzãtor pentru provocarea lui.
1.17. La data de 25 ianuarie 1949, Subcomitetul de transporturi rutiere al Comisiei Economice ONU pentru Europa a sugerat asigurãtorilor - în vederea protejãrii terţilor pagubiti prin accidente de autovehicule - crearea unui document de asigurare de tip uniform, a unui Birou naţional în fiecare ţara care adera la acest sistem şi a unui organ central - Consiliul Birourilor, cu sediul la Londra. Convenţia Tip Interbirouri (denumita în continuare Convenţie) are ca obiect punerea în practica a acestor dispoziţii adoptate la 25 ianuarie 1949, înlocuite prin anexa nr. 2 a Rezoluţiei unificate asupra facilitatii transporturilor rutiere adoptate de Comitetul permanent de lucru la cea de-a 74-a sesiune din 25-29 iunie 1949 (denumita Recomandãrile de la Geneva).
1.18. Conform acestei Convenţii: (i) certificat de asigurare înseamnã Cartea internationala de asigurare auto (Carte Verde), în modelul sau modelele aprobate de Comitetul permanent de lucru pentru transporturi rutiere; (ii) polita de asigurare înseamnã o polita de asigurare eliberata de un membru al Biroului emitent unui asigurat, pentru a acoperi rãspunderea ce rezulta din folosirea unui autovehicul; (iii) Birou înseamnã organizaţia înfiinţatã de asiguratori şi recunoscuta de guvernul din acea ţara ca organizaţie care îndeplineşte solicitarile şi dispoziţiile din Recomandãrile de la Geneva; (iv) Birou gestionar înseamnã biroul (şi/sau un membru al acelui birou care acţioneazã sub autorizarea acestuia) care are rãspunderea în ţara sa pentru gestionarea şi regularizarea daunelor în conformitate cu prevederile Convenţiei şi legii sale naţionale; (v) Birou emitent înseamnã biroul (şi/sau un membru al acestui birou) sub autorizarea cãruia a fost eliberat un certificat de asigurare şi care este rãspunzãtor pentru îndeplinirea obligaţiilor Biroului gestionar, în conformitate cu prevederile Convenţiei; (vi) Birou de asistenta înseamnã biroul care este autorizat sa gestioneze şi sa regularizeze o reclamaţie, în conformitate cu prevederile Convenţiei.
1.19. Pe lângã facilitarea liberei circulatii transfrontaliere a persoanelor şi a bunurilor, Convenţia are drept scop atât indemnizarea victimelor accidentelor de autovehicule, de cãtre Biroul gestionar al tarii unde s-a produs accidentul, cat şi rambursarea cu maxima rapiditate (în vederea reintregirii fondului de garanţie din care sunt indemnizate aceste victime) a sumelor plãtite de Biroul gestionar, de cãtre Biroul emitent (plãtitor) sau de cãtre un membru al acestui birou, sub autorizarea cãruia a fost eliberat un certificat de asigurare şi care este rãspunzãtor pentru îndeplinirea obligaţiilor Biroului gestionar.
1.20. În conformitate cu dispoziţiile Convenţiei, documentul internaţional de asigurare "Carte Verde" este emis sub autoritatea şi egida Biroului emitent şi este oferit de cãtre societãţile de asigurare membre ale acestui birou posesorilor de autovehicule care doresc sa calatoreasca în strãinãtate şi care încheie cu acestea un contract de asigurare de rãspundere civilã auto cu valabilitate în afarã teritoriului României. Acest document garanteazã ca, în fiecare ţara tranzitata de asigurat, Biroul gestionar al acelei tari îşi asuma pentru acel autovehicul, în mod obligatoriu, rãspunderea pe care ar avea-o o societate de asigurare localã, potrivit reglementãrilor legale privitoare la rãspunderea pentru prejudiciile cauzate prin accidente de autovehicule în vigoare în ţara Biroului gestionar.
1.21. Dacã asiguratul de rãspundere civilã auto aflat în ţara Biroului gestionar produce un accident, victima se va adresa Biroului gestionar, care o va despãgubi în numele Biroului emitent. Dupã efectuarea plãţii, Biroul gestionar care a regularizat dãuna se va adresa, în mod direct sau prin intermediul Biroului emitent, asiguratorului care a eliberat documentul internaţional de asigurare, iar în cazul în care acest asigurator nu efectueazã plata, din orice motiv, inclusiv din cauze de insolvabilitate, Biroul gestionar se va regresa impotriva Biroului emitent, care va suporta întotdeauna, în ultima instanta, despãgubirea acordatã de cãtre Biroul gestionar.
1.22. În România BAAR este recunoscut de Guvernul României ca organizaţie care da curs solicitãrilor şi dispoziţiilor din Recomandãrile de la Geneva, în conformitate cu art. 3 lit. g) din Convenţie.
1.23. Piata relevanta geograficã
Având în vedere repartizarea în teritoriu a societãţilor de asigurare autorizate sa practice asigurarea de rãspundere civilã auto cu valabilitate în afarã teritoriului României, precum şi a beneficiarilor, piata geograficã relevanta este piata nationala.
1.24. Plenul Consiliului Concurentei a autorizat Comisia sa stabileascã amenzile ce vor fi aplicate societãţilor de asigurãri sub nivelul minim prevãzut de Normele Consiliului Concurentei privind individualizarea şi dozarea sancţiunilor prevãzute la <>art. 55 şi 56 din Legea concurentei nr. 21/1996 .
2. Dispoziţiile <>art. 56 din Legea nr. 21/1996
Conform dispoziţiilor <>art. 56 teza a 2-a lit. a) din Legea nr. 21/1996 , încãlcarea art. 5 alin. (1) din lege se sancţioneazã cu amenda de la 5 la 250 milioane lei, iar pentru agenţii economici cu o cifra de afaceri de peste 2,5 miliarde lei, cu o amenda în suma de pana la 10% din cifra de afaceri.
Cifrele de afaceri ale societãţilor de asigurãri au fost calculate conform <>art. 68 lit. b) din Legea nr. 21/1996 şi transmise Comisiei Consiliului Concurentei de cãtre societãţile de asigurare în cauza şi de cãtre Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor.
Având în vedere ca cifra de afaceri a ARDAF*20) a fost în anul 2002 de 653.866.118.000 lei, deci a depãşit 2.500.000.000 lei, rezulta ca amenda ce va fi aplicatã acestui agent economic vinovat de încãlcarea <>art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996 va reprezenta pana la 10% din cifra de afaceri.
3. Prevederile Normelor privind individualizarea şi dozarea sancţiunilor prevãzute la <>art. 55 şi 56 din Legea concurentei nr. 21/1996 , emise în aplicarea <>art. 57 din Legea nr. 21/1996
Conform acestor norme, la individualizarea sancţiunilor ce vor fi aplicate agenţilor economici pentru încãlcarea prevederilor <>Legii nr. 21/1996 se va tine cont de urmãtoarele aspecte:
3.1. Impactul şi consecinţele practicii anticoncurentiale asupra mediului concurential şi asupra consumatorilor: efectul negativ se estimeaza prin analiza pieţelor relevante, a cotei de piata deţinute de cãtre agentul economic implicat, a duratei practicii anticoncurentiale, a efectelor structurale şi/sau conjuncturale ale acesteia.
3.1.1. Durata practicii şi efectele acesteia asupra mediului concurential
Nivelul minim al primelor de asigurare de rãspundere civilã auto cu valabilitate în afarã teritoriului României a fost stabilit de cãtre "reprezentanţii societãţilor de asigurare autorizate sa elibereze documente de asigurare tip «Carte Verde» în şedinţa din 20 mai 1999", conform Circularei BAAR nr. 5.813 din 28 iunie 1999.
Hotãrârea BAAR, cuprinzând nivelul minim "recomandat" al primelor de asigurare de rãspundere civilã auto cu valabilitate în afarã teritoriului României a fost transmisã de cãtre acesta, prin circularele nr. 5.067 din 24 mai 1999 şi nr. 5.813 din 28 iunie 1999, cãtre "toţi membrii BAAR autorizaţi sa elibereze documente internaţionale de asigurare - Carte Verde"; aceasta "recomandare" privind nivelul minim al primelor pentru asigurarea tip Carte Verde a avut în fapt caracter obligatoriu, aspect confirmat de aplicarea în practica a acestor niveluri minime de cãtre toate societãţile care au participat la luarea deciziei în cadrul BAAR şi de cãtre 3 dintre cele 4 societãţi autorizate ulterior sa elibereze documentul internaţional de asigurare Carte Verde.
Înţelegerea intervenita în cadrul BAAR între societãţile membre BAAR, având ca obiect fixarea în mod concertat a nivelului minim de prime pentru asigurarea tip Carte Verde, a avut ca efect majorarea primelor de asigurare cu aproximativ 10 USD. Totodatã fixarea acestor niveluri minime ale primelor a avut ca efect eliminarea concurentei pe piata relevanta şi prejudicierea consumatorilor, deoarece, începând cu momentul aplicãrii acestora, consumatorul a fost privat astfel de posibilitatea de a alege, societãţile autorizate practicând aceleaşi niveluri de prime, mai mari decât cele practicate anterior.
Totodatã includerea prevederilor conform cãrora BAAR stabileşte tarife de prime tehnice minimale pentru asigurãrile tip Carte Verde şi cuantumul cheltuielilor maximale pentru achiziţionarea acestor asigurãri, atât în art. 5 lit. c) din noul Statut al BAAR, cat şi în art. 2 alin. (1) pct. 3 din Normele privind mãsurile prudentiale pentru practicarea asigurãrii de rãspundere civilã pentru pagube produse terţilor prin accidente de autovehicule în afarã teritoriului României (Carte Verde), puse în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 8/2002 , a intarit caracterul obligatoriu al acestor niveluri minime de prime şi a "legiferat" practic înţelegerea anticoncurentiala deja existenta între societãţile de asigurare în cadrul BAAR. Aceste prevederi contravin legislaţiei în domeniul concurentei, fixarea unor tarife minime pentru asigurãrile tip Carte Verde fiind de natura a impiedica concurenta în detrimentul beneficiarilor acestor servicii.
CONCLUZIE: Încãlcarea prevederilor legale s-a materializat în încheierea şi punerea în practica a unei înţelegeri pe orizontala, intervenita între societãţile de asigurare: ASIROM, ASTRA, METROPOL, ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG, GRUP AS, UNITA şi AGI ROMÂNIA, având ca obiect fixarea, în cadrul BAAR, a unor niveluri minime de prime la asigurarea tip Carte Verde. Totodatã, deşi nu au participat la încheierea înţelegerii anticoncurentiale în cauza, fiind autorizate de cãtre BAAR ulterior, societãţile INTERAMERICAN, ASITRANS şi ATLASSIB au pus în practica aceasta înţelegere. Prin urmare, cele 12 societãţi de asigurãri au încãlcat dispoziţiile <>art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996 . Societatea ASIRAG nu a fost membra a înţelegerii anticoncurentiale în cauza şi nu a pus în practica aceasta înţelegere.
Durata în care înţelegerea anticoncurentiala a afectat piata relevanta definitã în cauza a fost de 3,5 ani (iunie 1999-octombrie 2002). Începând cu data intrãrii în vigoare a <>Ordinului preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 8/2002 , prin care s-au pus în aplicare Normele privind mãsurile prudentiale pentru practicarea asigurãrii de rãspundere civilã pentru pagube produse terţilor prin accidente de autovehicule în afarã teritoriului României (Carte Verde), s-a legiferat ca atribuţie a BAAR stabilirea tarifelor de prime tehnice minimale pentru asigurãrile tip Carte Verde şi cuantumul cheltuielilor maximale pentru achiziţionarea acestor asigurãri, intarindu-se astfel caracterul obligatoriu al acestor niveluri minime de prime. De la data intrãrii în vigoare a <>Ordinului preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 8/2002 (octombrie 2002), nu se mai poate retine vinovãţia societãţilor de asigurare.
Având în vedere aceste aspecte, din punct de vedere al gravitatii fapta se înscrie în categoria incalcarilor grave ale regulilor de concurenta, pe urmãtoarea scara:
- încãlcãri minore;
- încãlcãri grave;
- încãlcãri foarte grave.
Din punct de vedere al perioadei în care înţelegerea anticoncurentiala a afectat piata relevanta definitã în speta - 3,5 ani - fapta se înscrie în categoria incalcarilor de durata medie ale concurentei, pe urmãtoarea scara:
- încãlcãri de scurta durata: în general, mai puţin de 1 an;
- încãlcãri de durata medie: 1-5 ani;
- încãlcãri de durata mare: în general, mai mult de 5 ani.
Aceste incadrari au fost realizate avându-se în vedere prevederile Instrucţiunilor Comisiei Europene referitoare la metoda de stabilire a amenzilor impuse conform art. 15(2) din Reglementarea nr. 17/1962 şi art. 65(5) din Tratatul ECSC (98/C9/03), publicate în Jurnalul Oficial C 009 din 14 ianuarie 1998*21).
3.1.2. Cota de piata
Cota de piata detinuta de cãtre ARDAF în anul 2002, cota calculatã în funcţie de volumul primelor brute încasate din asigurãri tip Carte Verde, a fost de 11,84%.
3.2. Situaţia economicã şi financiarã a contravenientului, poziţia pe piata, puterea de influentare asupra pieţei: situaţia financiarã a agentului economic implicat într-o practica anticoncurentiala este caracterizatã de cifra de afaceri şi de alţi indicatori financiari, dupã caz.
ARDAF
Anul 2002 (anul anterior emiterii deciziei):
Cifra de afaceri: 653.866.118.000 lei
Profit net: 109,968 milioane lei
3.3. Poziţia autorului fata de fapta şi consecinţele acesteia, prin sãvârşirea ei din culpa sau cu intenţie (constând din fapte şi acte anticoncurentiale care au ca scop împiedicarea, denaturarea sau restrangerea concurentei ori cauze care au mai fãcut obiectul unor decizii anterioare ale Consiliului Concurentei în care au fost incriminati aceiaşi agenţi economici), amploarea şi repetarea acţiunilor anticoncurentiale
ARDAF nu a mai fost anterior sancţionatã pentru încãlcarea prevederilor <>Legii nr. 21/1996 .
3.4. Circumstanţe agravante şi/sau circumstanţe atenuante
3.4.1. Circumstanţe atenuante:
- fixarea unor niveluri minime ale primelor a avut loc în contextul sancţiunilor impuse de Convenţie în cazul neîndeplinirii obligaţiei de restituire a sumelor plãtite de cãtre Biroul gestionar terţelor persoane pagubite, ceea ce atragea rãspunderea biroului sub egida cãruia a fost eliberat documentul de asigurare - BAAR; BAAR trebuia, în ultima instanta, sa suporte contravaloarea despãgubirii;
- imposibilitatea onorarii obligaţiilor de plata ar fi condus la eliminarea României din sistemul internaţional Carte Verde.
3.5. Nivelul minim al amenzii pentru contravenţia sãvârşitã de cãtre ARDAF, prevãzut de Normele Consiliului Concurentei privind individualizarea şi dozarea sancţiunilor prevãzute la <>art. 55 şi 56 din Legea concurentei nr. 21/1996 este de 2.000.000.000 lei.
În temeiul art. 56 lit. a), coroborat cu art. 57 şi cu <>art. 60 alin. (3) din Legea nr. 21/1996 ,
-------------
*1) Sediul social: bd. Carol I nr. 31-33, sectorul 2, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/304/1991.
*2) Sediul social: str. Puskin nr. 1, sectorul 1, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/305/1991.
*3) Sediul social: bd. Dimitrie Cantemir nr. 1, sectorul 3, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/12.428/1991.
*4) Sediul social: str. Samuil Micu nr. 7, Cluj-Napoca, judeţul Cluj; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 12/4.169/1992.
*5) Sediul social: str. Cãderea Bastiliei nr. 80-84, sectorul 1, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/15.882/1994.
*6) Sediul social: aleea Alexandru nr. 48, sectorul 1, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/8.364/1994.
*7) Sediul social: Bd. Unirii nr. 67, bl. G2A, sectorul 3, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/6.961/1995.
*8) Sediul social: str. Ofcea nr. 9, Timişoara, judeţul Timis; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 35/21/1991.
*9) Sediul social: bd. Mircea Voda nr. 34, bl. M1, et. 2, sectorul 3, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/10.595/1995.
*10) Sediul social: sos. Cotroceni nr. 20, sectorul 6, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/15.656/1994.
*11) Sediul social: str. Gramond nr. 8, sectorul 4, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/2.241/1994.
*12) Sediul social: str. Noica bl. 4, ap. 20, sc. b, et. 4, Sibiu; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 32/1.053/1996.
*13) Sediul social: sos. Ştefan cel Mare nr. 30, bl. 26, sc. A, et. 6, ap. 16, sectorul 2, Bucureşti.
*14) Prin Adresa înregistratã la Consiliul Concurentei cu nr. SG-1.008 din 26 octombrie 2001.
*15) Prin Adresa UNITA nr. SIAR/92.591 din 5 iulie 2000, înregistratã la Consiliul Concurentei cu nr. V2 639 din 6 iulie 2000.
*16) Prin Adresa ASIROM nr. 25.870 din 26 octombrie 2001, înregistratã la Consiliul Concurentei cu nr. SG 1.015 din 26 octombrie 2001.
*17) Prin Adresa nr. AB 41.716 din 16 iulie 1999, înregistratã la BAAR cu nr. 6.139 din 22 iulie 1999.
*18) Prin Adresa nr. 5.130 din 19 august 1999, înregistratã la BAAR cu nr. 8.120 din 30 august 1999.
*19) Sediul social: bd. I.C. Bratianu bl. A5-A7, parter, Pitesti, judeţul Arges.
*20) Transmisã prin Adresa ARDAF nr. 8.407 din 18 iulie 2003, înregistratã la Consiliul Concurentei cu nr. V2-1.382 din 18 iulie 2003.
*21) Art. 15(2) din Reglementarea nr. 17/1962 este similar <>art. 56 din Legea nr. 21/1996 .
DECIDE:
ART. 1
Cuantumul amenzii ce va fi aplicat Societãţii de Asigurare Reasigurare ARDAF - S.A. pentru încãlcarea dispoziţiilor <>art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996 prin încheierea şi punerea în practica a unei înţelegeri având ca obiect fixarea - în cadrul BAAR - a unor niveluri minime de prime la asigurarea de rãspundere civilã auto cu valabilitate în afarã teritoriului României (Carte Verde) este de 500.000.000 (cincisutemilioane) lei.
ART. 2
Suma reprezentând amenda se va vira în termen de maximum 15 (cincisprezece) zile de la data primirii prezentei decizii de cãtre Societatea de Asigurare Reasigurare ARDAF - S.A. la bugetul de stat, cu ordin de plata tip trezorerie, în contul 361280013302 deschis la Banca Nationala a României - Sucursala Judeţului Cluj, beneficiar Trezoreria Cluj, cu menţiunea: "amenzi aplicate conform <>Legii nr. 21/1996 ". Pe versoul ordinului de plata se va mentiona: cod cont: 20220103. O copie de pe ordinul de plata va fi transmisã neîntârziat Consiliului Concurentei.
ART. 3
Prezenta decizie va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala Societãţii de Asigurare Reasigurare ARDAF - S.A., în termen de 30 de zile de la comunicare.
ART. 4
Prezenta decizie intra în vigoare la data comunicãrii sale de cãtre Secretariatul general al Consiliului Concurentei.
ART. 5
Prezenta decizie poate fi atacatã, conform <>art. 60 alin. (4) din Legea nr. 21/1996 , la preşedintele Consiliului Concurentei, în termen de 15 zile de la comunicare.
ART. 6
Departamentul servicii şi Secretariatul general din cadrul Consiliului Concurentei vor urmãri ducerea la îndeplinire a prezentei decizii.
ART. 7
Secretariatul general va transmite aceasta decizie la:
Societatea de Asigurare Reasigurare ARDAF - S.A.
Sediul social: str. Samuil Micu nr. 7, Cluj-Napoca, judeţul Cluj
Nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 12/4169/1992
Telefon/fax: 0264/19.82.61/19.82.66
COMISIA CONSILIULUI CONCURENTEI
Vicepreşedinte,
Vasile Seclaman
Consilieri de concurenta,
Viorel Munteanu Alexe Gavrila
Bucureşti, 5 august 2003.
Nr. 364.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: