Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 35 din 14 ianuarie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte savarsite in afara teritoriului tarii de cetateni romani sau de persoane fara cetatenie domiciliate in Romania
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 105 din 16 februarie 2010
DECIZIE nr. 35 din 14 ianuarie 2010
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 112/2001 privind sancţionarea unor fapte sãvârşite în afara teritoriului ţãrii de cetãţeni români sau de persoane fãrã cetãţenie domiciliate în România
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 105 din 16 februarie 2010
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Iuliana Nedelcu - procuror
Oana Cristina Puicã - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 112/2001 privind sancţionarea unor fapte sãvârşite în afara teritoriului ţãrii de cetãţeni români sau de persoane fãrã cetãţenie domiciliate în România, excepţie ridicatã de Petrea Adam în Dosarul nr. 3.333/229/2008 (numãr în format vechi 257/2009) al Tribunalului Ialomiţa - Secţia penalã.
La apelul nominal lipseşte autorul excepţiei, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând, în acest sens, jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 27 mai 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 3.333/229/2008 (numãr în format vechi 257/2009), Tribunalul Ialomiţa - Secţia penalã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 112/2001 privind sancţionarea unor fapte sãvârşite în afara teritoriului ţãrii de cetãţeni români sau de persoane fãrã cetãţenie domiciliate în România, ale <>art. 70 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 şi ale <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 112/2001 . Excepţia a fost ridicatã de Petrea Adam cu ocazia soluţionãrii apelului împotriva unei sentinţe penale de condamnare pentru sãvârşirea infracţiunilor prevãzute şi pedepsite de <>art. 70 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 , de <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 112/2001 şi de <>art. 293 alin. (1) din Codul penal .
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 şi <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 112/2001 , în ansamblul lor, aduc atingere dreptului la liberã circulaţie, precum şi dispoziţiilor constituţionale referitoare la rolul şi structura Parlamentului şi la delegarea legislativã, întrucât, pe de o parte, nu este justificatã urgenţa adoptãrii lor, iar pe de altã parte, dreptul la liberã circulaţie nu poate face obiectul reglementãrii prin ordonanţã de urgenţã. Mai aratã cã prevederile <>art. 70 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 şi ale <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 112/2001 încalcã libertatea individualã şi dreptul la liberã circulaţie.
Tribunalul Ialomiţa - Secţia penalã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile de lege criticate nu încalcã prevederile din Legea fundamentalã invocate de autorul excepţiei. Face trimitere, în acest sens, la <>Deciziile Curţii Constituţionale nr. 220/2005 şi <>nr. 169/2006 .
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 , ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 112/2001 , ale <>art. 70 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 şi ale <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 112/2001 sunt constituţionale, întrucât nu încalcã prevederile din Legea fundamentalã invocate. Face trimitere, în acest sens, la <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 106/2006 .
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor <>art. 146 lit. d) din Constituţie , precum şi ale <>art. 1 alin. (2) , ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 352 din 30 iunie 2001, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 243/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 302 din 8 mai 2002, precum şi dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 112/2001 privind sancţionarea unor fapte sãvârşite în afara teritoriului ţãrii de cetãţeni români sau de persoane fãrã cetãţenie domiciliate în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 3 septembrie 2001, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 252/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 307 din 9 mai 2002. Dispoziţiile <>art. 70 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 şi ale <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 112/2001 sunt criticate distinct de autorul excepţiei şi au urmãtorul cuprins:
- <>Art. 70 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 : "Intrarea sau ieşirea din ţarã prin trecerea ilegalã a frontierei de stat constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani.";
- <>Art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 112/2001 : "Intrarea sau ieşirea dintr-un stat strãin prin trecerea ilegalã a frontierei acestuia, sãvârşitã de cãtre un cetãţean român sau de o persoanã fãrã cetãţenie domiciliatã pe teritoriul României, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani".
În susţinerea neconstituţionalitãţii acestor prevederi de lege, autorul excepţiei invocã încãlcarea dispoziţiilor constituţionale ale <>art. 20 referitoare la preeminenţa tratatelor internaţionale privind drepturile omului asupra reglementãrilor interne, ale <>art. 23 alin. (1) referitoare la libertatea individualã, ale <>art. 25 privind dreptul la liberã circulaţie, ale <>art. 61 alin. (1) referitoare la rolul şi structura Parlamentului, ale <>art. 115 alin. (4) şi (6) privind delegarea legislativã şi ale <>art. 148 referitoare la integrarea în Uniunea Europeanã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 112/2001 au mai fost supuse controlului instanţei de contencios constituţional prin raportare la aceleaşi prevederi din Legea fundamentalã, invocate şi în prezenta cauzã, şi faţã de critici similare. În acest sens sunt, de exemplu, <>Decizia nr. 341 din 21 septembrie 2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 924 din 11 octombrie 2004, <>Decizia nr. 347 din 28 iunie 2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 779 din 26 august 2005, şi <>Decizia nr. 106 din 9 februarie 2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 174 din 23 februarie 2006, prin care Curtea Constituţionalã a respins ca neîntemeiate criticile de neconstituţionalitate aduse dispoziţiilor de lege criticate, pentru motivele acolo arãtate.
Întrucât nu au apãrut elemente noi, de naturã a determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii, atât soluţia, cât şi considerentele deciziilor menţionate îşi pãstreazã valabilitatea şi în cauza de faţã.
Dispoziţiile <>art. 20 , ale <>art. 23 alin. (1) , ale <>art. 25 şi ale <>art. 148 din Legea fundamentalã nu se aplicã.
Pentru considerentele expuse, în temeiul <>art. 146 lit. d) şi al <>art. 147 alin. (4) din Constituţie , precum şi al <>art. 1-3 , al <>art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 112/2001 privind sancţionarea unor fapte sãvârşite în afara teritoriului ţãrii de cetãţeni români sau de persoane fãrã cetãţenie domiciliate în România, excepţie ridicatã de Petrea Adam în Dosarul nr. 3.333/229/2008 (numãr în format vechi 257/2009) al Tribunalului Ialomiţa - Secţia penalã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 14 ianuarie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Oana Cristina Puicã
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: