Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 348 din 24 aprilie 2012  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) lit. g) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 348 din 24 aprilie 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) lit. g) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 407 din 19 iunie 2012

    Acsinte Gaspar - preşedinte
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Daniela Ramona Mariţiu - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Lacul Albastru" - S.R.L. în Dosarul nr. 8.335/107/2010 al Tribunalului Alba - Secţia comercialã şi contencios administrativ. Excepţia formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 462D/2011.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã. Aratã cã dispoziţiile de lege criticate statueazã scoaterea din cazierul fiscal a unor date, fãrã a contraveni prevederilor constituţionale invocate de autorul excepţiei. Totodatã, contribuabilii se pot adresa tribunalului - secţia de contencios administrativ în a cãrei razã teritorialã îşi au domiciliul sau sediul aceştia, fãrã procedura prealabilã, beneficiind astfel de toate garanţiile procesuale.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 28 februarie 2011, pronunţatã în Dosarul nr. 8.335/107/2010, Tribunalul Alba - Secţia comercialã şi contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Lacul Albastru" - S.R.L. într-o cauzã ce are ca obiect anularea unui act administrativ.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã textul de lege criticat permite doar radierea de drept a înscrierii inactivitãţii fiscale, iar nu şi pe cea la cererea contribuabilului, ceea ce contravine prevederilor art. 40, 45, 52 şi 53 din Constituţie.
    Tribunalul Alba - Secţia comercialã şi contencios administrativ apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Avocatul Poporului aratã cã prin instituirea procedurii de înscriere a datelor în cazierul fiscal şi de radiere a acestora se asigurã cadrul legal necesar desfãşurãrii, de cãtre persoanele fizice sau juridice, a unei activitãţi economice, cu respectarea legii şi a disciplinei financiare.
    Totodatã, Ordonanţa Guvernului nr. 75/2001 prevede suficiente garanţii în vederea asigurãrii dreptului persoanei vãtãmate de o autoritate publicã, prin reglementarea, în cuprinsul art. 10 şi 11, a posibilitãţii de a introduce contestaţie la instanţa de contencios administrativ de cãtre contribuabilul cãruia i s-a respins cererea de rectificare a datelor înscrise în cazierul fiscal.
    Referitor la critica de neconstituţionalitate faţã de prevederile art. 53 din Constituţie, aratã cã dispoziţiile de lege criticate nu pun în discuţie restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertãţi fundamentale.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
    Din motivarea autorului excepţiei de neconstituţionalitate reiese cã aceasta se referã la radierea înscrierii inactivitãţii fiscale, astfel încât obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl reprezintã dispoziţiile art. 7 alin. (1) lit. g) din Ordonanţa Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 664 din 23 iulie 2004, care au urmãtorul conţinut: "(1) Contribuabilii care au înscrise date în cazierul fiscal se scot din evidenţã dacã se aflã în urmãtoarele situaţii: [...] g) contribuabilul declarat inactiv a fost reactivat. Data scoaterii din evidenţã este data reactivãrii contribuabilului în situaţia în care acesta a fost declarat inactiv pentru cazul prevãzut la art. 78 alin. (5) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau data împlinirii unui termen de 3 luni de la data reactivãrii contribuabilului în situaţia în care acesta a fost declarat inactiv pentru cazurile prevãzute la art. 78 alin. (5) lit. b) sau c) din ordonanţa mai sus menţionatã;".
    În susţinerea neconstituţionalitãţii acestor dispoziţii, autoarea excepţiei invocã prevederile constituţionale ale art. 40 referitor la dreptul de asociere, art. 45 referitor la libertatea economicã, art. 52 referitor la dreptul persoanei vãtãmate de o autoritate publicã şi art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã, în jurisprudenţa sa constantã, a statuat cã principiul libertãţii de asociere nu are în vedere constituirea de "asociaţii" care au ca obiect desfãşurarea de activitãţi cu scop patrimonial, ceea ce legea calificã drept societãţi comerciale, ci, aşa cum rezultã din formula redacţionalã a textului, se referã la constituirea unor subiecte colective de o altã naturã juridicã şi cu altã finalitate, cum sunt asociaţiile fãrã scop patrimonial, partidele politice sau sindicatele. Sub acest aspect, prin sintagma "şi în alte forme de asociere", legiuitorul constituţional a avut în vedere, folosind aceastã formulã mai largã, entitãţi colective cu naturã juridicã şi finalitãţi similare celor menţionate, iar nu societãţi comerciale. Aşa fiind, Curtea constatã cã dispoziţiile art. 40 din Legea fundamentalã nu au incidenţã în cauza dedusã controlului.
    În ceea ce priveşte invocarea prevederilor art. 45 din Constituţie, Curtea constatã cã libertatea economicã reglementatã de prevederile art. 45 din Legea fundamentalã nu este absolutã; atât accesul liber al persoanei la o activitate economicã, cât şi exercitarea acestuia se desfãşoarã "în condiţiile legii". În acest context, Curtea reţine cã, potrivit art. 2 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 75/2001, în cazierul fiscal al persoanelor fizice şi juridice se înscrie şi inactivitatea fiscalã, declaratã potrivit legii. Totodatã, Curtea reţine cã persoanele fizice/juridice - contribuabili declaraţi inactivi se reactiveazã dacã îndeplinesc, cumulativ, urmãtoarele condiţii: îşi îndeplinesc toate obligaţiile declarative prevãzute de lege; îşi îndeplinesc toate obligaţiile de platã; organele fiscale au constatat cã funcţioneazã la domiciliul fiscal declarat. Astfel, nimic nu împiedicã persoana interesatã sã îndeplineascã aceste condiţii pentru a putea determina reactivarea fiscalã.
    În continuare, Curtea reţine cã persoana fizicã sau juridicã ce figureazã în evidenţa cazierului fiscalpoate cere, potrivit dispoziţiilor art. 10 din ordonanţa menţionatã, rectificarea datelor înscrise, dacã acestea nu corespund situaţiei reale ori înregistrarea lor nu s-a fãcut cu respectarea dispoziţiilor legale. În continuare, prevederile art. 11 dispun cã persoanele cãrora li s-a respins cererea de rectificare pot introduce contestaţie în termen de 30 de zile de la comunicare. Contestaţia se poate introduce şi în cazul în care eroarea înregistrãrii în cazierul fiscal nu se datoreazã organelor fiscale. Contestaţia se soluţioneazã de cãtre tribunal - secţia de contencios administrativ în a cãrei razã teritorialã îşi au domiciliul sau sediul contribuabilii, fãrã procedura prealabilã. Astfel, Curtea constatã cã dispoziţiile ordonanţei conţin suficiente garanţii în vederea asigurãrii dreptului persoanei îndreptãţite de a obţine recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului şi repararea pagubei, potrivit prevederilor art. 52 din Legea fundamentalã.
    Întrucât nu s-a constatat restrângerea exerciţiului vreunui drept sau al vreunei libertãţi fundamentale, nu se poate reţine nici pretinsa încãlcare a dispoziţiilor art. 53 din Constituţie.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (1) lit. g) din Ordonanţa Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Lacul Albastru" - S.R.L. în Dosarul nr. 8.335/107/2010 al Tribunalului Alba - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 24 aprilie 2012.

                                  PREŞEDINTE,
                                 ACSINTE GASPAR

                              Magistrat-asistent,
                             Daniela Ramona Mariţiu

                                     --------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016