Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 347 din 18 septembrie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Decretul-lege nr. 24/1990 privind sanctionarea ocuparii abuzive a locuintelor din fondul locativ de stat
Nicolae Popa - preşedinte Costica Bulai - judecãtor Nicolae Cochinescu - judecãtor Constantin Doldur - judecãtor Kozsokar Gabor - judecãtor Petre Ninosu - judecãtor Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor Lucian Stangu - judecãtor Ioan Vida - judecãtor Iuliana Nedelcu - procuror Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 din Decretul-lege nr. 24/1990 privind sancţionarea ocupãrii abuzive a locuinţelor din fondul locativ de stat, excepţie ridicatã de Doinita Bontea în Dosarul nr. 13.540/2002 al Judecãtoriei Galaţi. La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã. Arata ca, întrucât actul normativ criticat este anterior Constituţiei din 1991, se impune analizarea cadrului legislativ existent în perioada edictarii sale, stabilit prin <>Decretul-lege nr. 2/1989 privind constituirea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Frontului Salvãrii Naţionale şi a consiliilor teritoriale ale Frontului Salvãrii Naţionale. Articolul 2 al acestui act normativ abiliteaza Consiliul Frontului Salvãrii Naţionale sa emita decrete cu putere de lege. În concluzie, <>Decretul-lege nr. 24/1990 privind sancţionarea ocupãrii abuzive a locuinţelor din fondul locativ de stat a fost emis cu respectarea normelor în vigoare la acea data, de cãtre organul care avea competenta sa edicteze un asemenea act normativ.
CURTEA, având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele: Prin Încheierea din 13 martie 2003, pronunţatã în Dosarul nr. 13.540/2002, Judecãtoria Galaţi a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 din Decretul-lege nr. 24/1990 privind sancţionarea ocupãrii abuzive a locuinţelor din fondul locativ de stat, excepţie ridicatã de Doinita Bontea într-o cauza penalã având ca obiect infracţiunea de ocupare abuzivã a locuinţelor din fondul locativ de stat. În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine ca textul de lege incriminator a fost adoptat de fostul Consiliu al Frontului Salvãrii Naţionale, organism care "nu a fost înregistrat în justiţie, nu este rezultatul unor alegeri, iar membrii acestui organ nu au primit validarea unui for abilitat în acest sens" şi, în consecinta, acesta nu putea exercita atribuţii de legiferare. În concluzie, <>art. 1 din Decretul-lege nr. 24/1990 incalca prevederile art. 58 alin. (1) din Constituţie, potrivit cãrora unica autoritate legiuitoare în România este Parlamentul. Tribunalul Galaţi constata ca nu exista nici o cauza de inadmisibilitate a exceptiei ridicate, iar Curtea Constituţionalã a mai respins excepţii având acelaşi obiect, prin deciziile nr. 100 din 25 octombrie 1995 şi nr. 5 din 23 ianuarie 1996. Instanta nu-şi exprima opinia cu privire la temeinicia sau netemeinicia exceptiei ridicate. În conformitate cu dispoziţiile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicatã. Guvernul apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã. Arata, în acest sens, ca "revoluţia din decembrie 1989 a înlãturat structurile de putere ale regimului dictatorial, inclusiv dispoziţiile constituţionale corespondente", iar "puterea instauratã în fapt a avut sarcina organizãrii tranzitorii a structurilor de putere din România şi astfel a fost constituit Consiliul Naţional al Frontului Salvãrii Naţionale, ca organ suprem al puterii de stat, care, pentru restabilirea legalitãţii şi evitarea unui vid legislativ şi de autoritate, şi-a asumat rolul de autoritate legiuitoare prin emiterea de decrete cu putere de lege, pana la constituirea Parlamentului". În aceste condiţii, "<>Decretul-lege nr. 24/1990 privind sancţionarea ocupãrii abuzive a locuinţelor din fondul locativ de stat a fost adoptat de Consiliul Naţional al Frontului Salvãrii Naţionale, ca organ suprem al puterii de stat, în temeiul dispoziţiilor cu caracter constituţional ale <>art. 2 lit. a) din Decretul-lege nr. 2/1989 ". Art. 150 din Constituţie prevede ca actele normative emise anterior rãmân în vigoare în mãsura în care nu sunt contrare noii Constituţii, iar nu în funcţie de procedura prin care au fost adoptate. Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã. Obiectul exceptiei îl constituie dispoziţiile <>art. 1 din Decretul-lege nr. 24/1990 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 10 din 15 ianuarie 1990. Aceste dispoziţii legale au urmãtorul conţinut: "Ocuparea unei locuinţe din fondul locativ de stat înainte de încheierea contractului de închiriere constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 3 ani." Autorul exceptiei susţine ca, datoritã lipsei de abilitare constituţionalã a organului emitent, <>Decretul-lege nr. 24/1990 , în ansamblul sau, este contrar prevederilor art. 58 alin. (1) din Constituţie, potrivit cãrora "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman şi unica autoritate legiuitoare a tarii". Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constata urmãtoarele: <>Decretul-lege nr. 24/1990 a fost adoptat anterior datei intrãrii în vigoare a actualei Constituţii, care a fost aprobatã prin referendumul naţional din 8 decembrie 1991. Art. 150 alin. (1) din Constituţie prevede ca "Legile şi toate celelalte acte normative rãmân în vigoare, în mãsura în care ele nu contravin prezentei Constituţii". Prevederile noii Constituţii, referitoare la organizarea, competentele şi atribuţiile autoritãţilor publice, inclusiv ale autoritãţii legiuitoare, nu pot fi aplicate în privinta actelor emise anterior datei intrãrii ei în vigoare, iar legitimitatea autoritãţii publice emitente poate fi apreciatã doar în raport cu reglementãrile cu caracter constituţional în vigoare la data emiterii actului normativ examinat. În urma actului revolutionar de la 22 decembrie 1989, Constituţia din 1965 a fost suspendatã, iar pana la adoptarea noii Constituţii, organizarea şi exercitarea puterii în stat au fost reglementate prin acte normative emise de autoritãţi publice provizorii. La data adoptãrii <>Decretului-lege nr. 24/1990 era în vigoare <>Decretul-lege nr. 2/1989 privind constituirea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Frontului Salvãrii Naţionale şi a consiliilor teritoriale ale Frontului Salvãrii Naţionale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 4 din 27 decembrie 1989. În alin. 2 din preambulul acestui decret-lege se prevede ca, În scopul instaurãrii democraţiei şi libertãţii, al afirmarii demnitãţii poporului roman, s-a constituit Consiliul Frontului Salvãrii Naţionale, ca organ suprem al puterii de stat". Potrivit art. 2 alin. 1 lit. a) din acelaşi act normativ, "Consiliul Frontului Salvãrii Naţionale, ca organ al puterii, are urmãtoarele atribuţii: a) emite decrete cu putere de lege şi decrete [...]". De asemenea, în art. 10 al acestui act normativ se dispune ca "Sunt şi rãmân dizolvate toate structurile de putere ale fostului regim dictatorial". Concordanta sau neconcordanta unor acte normative preconstitutionale cu prevederile noii Constituţii se poate examina numai în privinta conţinutului dispozitilor lor, iar nu şi în privinta competentei organului emitent sau în privinta formei actelor respective. În ceea ce priveşte raportarea actului criticat la cadrul legislativ existent la acea data şi competenta Consiliului Frontului Salvãrii Naţionale de a edicta, în mod provizoriu, acte normative cu putere de lege, Curtea retine ca, potrivit <>art. 2 alin. (1) lit. a) din Decretul-lege nr. 2/1989 , acest organism avea, ca organ al puterii, abilitarea sa emita asemenea acte normative.
Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) şi (3) şi al <>art. 25 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA În numele legii DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 din Decretul-lege nr. 24/1990 privind sancţionarea ocupãrii abuzive a locuinţelor din fondul locativ de stat, excepţie ridicatã de Doinita Bontea în Dosarul nr. 13.540/2002 al Judecãtoriei Galaţi. Definitiva şi obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publica din data de 18 septembrie 2003.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent, Madalina Stefania Diaconu
──────────────────
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email