Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 346 din 17 martie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. VI din anexa la   Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 346 din 17 martie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. VI din anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 216 din 3 aprilie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent-şef

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. VI din anexa la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, excepţie ridicatã din oficiu de Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale în Dosarul nr. 39.888/3/2007.
La apelul nominal se prezintã pãrţile Wagner Decebal Mihai Vlãdãianu, personal, şi Ministerul Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse, prin consilierul juridic Florentina Manea.
Lipsesc celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Magistratul-asistent-şef referã asupra cauzei şi aratã cã partea Casa Naţionalã de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale a depus la dosar concluzii scrise prin care solicitã respingerea excepţiei ca inadmisibilã.
Cauza este în stare de judecatã.
Partea Wagner Decebal Mihai Vlãdãianu solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate. În acest sens, depune la dosar concluzii scrise.
Reprezentantul Ministerului Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate. Depune la dosar note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 9 septembrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 39.888/3/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. VI din anexa la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat.
Excepţia a fost ridicatã din oficiu de instanţa de judecatã cu ocazia soluţionãrii unei cauze civile având ca obiect "recalculare pensie".
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã prin dispoziţiile de lege criticate se încalcã "principiul fundamental al contributivitãţii statuat prin <>Legea nr. 19/2000 şi în special principiul constituţional statuat de art. 16 alin. (1) din Constituţia României privind egalitatea cetãţenilor în faţa legii, cu consecinţa cã se face discriminare între persoanele ce au realizat stagii de cotizare anterior şi ulterior intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 19/2000 , deşi baza de calcul pentru plata contribuţiilor este alcãtuitã din totalitatea veniturilor realizate de cãtre asigurat".
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, notele scrise ale pãrţilor, susţinerile pãrţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile pct. VI din anexa la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005, aprobatã cu completãri prin <>Legea nr. 78/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 11 aprilie 2005. Potrivit art. 4 alin. (2) din ordonanţã, anexa face parte integrantã din acest act normativ. Menţiunea de la pct. VI din anexã prevede cã: "Nu sunt luate în calcul la stabilirea punctajului mediu anual, întrucât nu au fãcut parte din baza de calcul a pensiilor, conform legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001:
- formele de retribuire în acord sau cu bucata, în regie ori dupã timp, pe bazã de tarife sau cote procentuale;
- participarea la beneficii a oamenilor muncii din unitãţile economice;
- premiile anuale şi premiile acordate în cursul anului pentru realizãri deosebite;
- recompensele cu caracter limitat, acordate personalului din unele sectoare de activitate;
- diurnele de deplasare şi de delegare, indemnizaţiile de delegare, detaşare şi transfer;
- drepturile de autor;
- drepturile plãtite potrivit dispoziţiilor legale, în cazul desfacerii contractului de muncã;
- al 13-lea salariu;
- alte sporuri care nu au avut caracter permanent."
În susţinerea neconstituţionalitãţii dispoziţiilor de lege criticate, instanţa de judecatã, din oficiu, invocã încãlcarea principiului egalitãţii cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri, consacrat de art. 16 din Constituţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã asupra constituţionalitãţii dispoziţiilor sus-menţionate, cu raportare la aceleaşi prevederi constituţionale şi cu motivare identicã, s-a pronunţat prin <>Decizia nr. 736 din 24 octombrie 2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 4 din 4 ianuarie 2007, constatând cã acestea sunt constituţionale.
Cu acel prilej, Curtea a reţinut cã, potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, drepturile cetãţenilor la pensie şi la alte forme de asigurãri şi asistenţã socialã sunt prevãzute de lege, atribuţia de a stabili condiţiile şi criteriile de acordare a acestor drepturi, inclusiv modalitãţile de calcul al cuantumului lor, revenind în exclusivitate legiuitorului.
Prin urmare, ţine de opţiunea liberã a legiuitorului stabilirea veniturilor realizate de titularii dreptului la pensie care se includ în baza de calcul pentru stabilirea cuantumului pensiilor.
De asemenea, Curtea a constatat cã verificarea împrejurãrilor dacã, potrivit legislaţiei anterioare, s-au încasat sau nu contribuţii la asigurãrile sociale de stat pentru veniturile excluse de la stabilirea punctajului anual şi dacã aceste venituri au fãcut sau nu parte din baza de calcul a pensiilor constituie probleme de fapt şi de aplicare a legii în cazuri concrete individuale, a cãror soluţionare intrã în competenţa exclusivã a instanţei judecãtoreşti.
Soluţia adoptatã şi considerentele deciziei citate sunt valabile şi în prezenta cauzã, întrucât nu au apãrut elemente noi, de naturã a determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. VI din anexa la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, excepţie ridicatã, din oficiu, de Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale în Dosarul nr. 39.888/3/2007.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 17 martie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016