Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 344 din 17 martie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 5 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritatile administratiei publice si institutiile publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 344 din 17 martie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritatile administratiei publice si institutiile publice

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 329 din 18 mai 2009

Ioan Vida - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritãţile administraţiei publice şi instituţiile publice, excepţie ridicatã de Aeroclubul României în Dosarul nr. 862/3/2007 (4.058/2008) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal rãspunde, pentru autorul excepţiei, apãrãtorul ales, cu delegaţie depusã la dosar. De asemenea, pentru partea Tudor Bistreanu se prezintã apãrãtor ales, cu delegaţia aflatã la dosarul cauzei. Procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentanţilor pãrţilor prezente.
Apãrãtorul autorului excepţiei solicitã admiterea acesteia, reiterând argumentele expuse în motivarea scrisã a excepţiei aflatã la dosarul cauzei.
Apãrãtorul pãrţii Tudor Bistreanu apreciazã cã textele de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate de autorul excepţiei şi, în consecinţã, solicitã respingerea ca neîntemeiatã a acesteia.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, precizând cã dispoziţiile normative criticate nu consacrã drepturi fundamentale protejate la nivel constituţional.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 6 octombrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 862/3/2007 (4.058/2008), Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritãţile administraţiei publice şi instituţiile publice. Excepţia a fost ridicatã de Aeroclubul României, într-o cauzã civilã având ca obiect stabilirea rãspunderii pentru producerea unui prejudiciu patrimonial autorului excepţiei.
În motivarea excepţiei se susţine cã textul de lege criticat restrânge dreptul instituţiilor publice de a consuma resursele bugetare astfel cum au fost alocate şi aprobate, ceea ce, în opinia autorului, contravine, pe de o parte, dispoziţiilor art. 53 din Constituţie şi, pe de altã parte, altor prevederi legale cuprinse în diverse acte normative.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001 sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile apãrãtorilor pãrţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritãţile administraţiei publice şi instituţiile publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 542 din 1 septembrie 2001, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 247/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 304 din 9 mai 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Textul de lege criticat are în prezent urmãtorul cuprins:
- Art. 5 alin. (1): "Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi instituţiile publice din subordinea acestora aplicã normativele de cheltuieli pentru dotarea cu autoturisme şi pentru consumul de carburanţi, prevãzute în anexa nr. 3, cu încadrarea în cheltuielile bugetare aprobate."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã autorul acesteia susţine cã prevederile <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001 contravin dispoziţiilor art. 53 din Constituţie. Acest text constituţional stabileşte însã condiţiile şi limitele restrângerii exerciţiului drepturilor sau al libertãţilor înscrise în cap. II al titlului II din Constituţia României, nu şi al altor drepturi. Or, dispoziţiile de lege criticate de autorul excepţiei nu au în vedere astfel de drepturi şi libertãţi fundamentale, ci se referã, aşa cum aratã chiar autorul excepţiei, la "dreptul unei instituţii publice de a consuma resursele bugetare astfel cum au fost alocate şi aprobate, dupã cum rezultã din interesul instituţiei de a realiza sarcinile şi obiectivele planificate". Stabilirea unor normative de cheltuieli pentru dotarea cu autoturisme şi pentru consumul lunar de carburanţi al ministerelor, al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi al instituţiilor publice din subordinea acestora constituie atributul exclusiv al legiuitorului, care poate reglementa astfel de mãsuri, în contextul general al politicii economice şi financiare a statului.
Autorul excepţiei îşi argumenteazã critica de neconstituţionalitate şi prin prisma neconcordanţelor existente, în opinia sa, între textul de lege ce formeazã obiect al excepţiei şi alte prevederi legale, respectiv unele prevederi cuprinse în aceeaşi <>Ordonanţã a Guvernului nr. 80/2001 , în <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.454/2003 privind aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli pe anul 2004 ale agenţilor economici care funcţioneazã sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2003 privind finanţele publice locale. Cu privire la aceste aspecte, Curtea constatã cã nu este competentã sã sancţioneze eventualele necorelãri legislative, iar examinarea constituţionalitãţii unui text de lege are în vedere compatibilitatea acestuia cu dispoziţiile constituţionale, iar nu compararea mai multor legi între ele.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritãţile administraţiei publice şi instituţiile publice, excepţie ridicatã de Aeroclubul României în Dosarul nr. 862/3/2007 (4.058/2008) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 17 martie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu

-----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016