Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 343 din 10 aprilie 2012  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (12) din Ordonanta Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 343 din 10 aprilie 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (12) din Ordonanta Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 21 iunie 2012

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Ioniţa Cochinţu - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu-Daniel Arcer.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (12) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã Dumagas Transport - S.A. din comuna Podari în Dosarul nr. 4.942/223/2011 al Judecãtoriei Drãgãşani şi care formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 335D/2012.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

                                    CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 13 ianuarie 2012, pronunţatã în Dosarul nr. 4.942/223/2011, Judecãtoria Drãgãşani a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (12) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã Dumagas Transport - S.A. din comuna Podari într-o cauzã având ca obiect soluţionarea unei plângeri împotriva procesului-verbal de constatare a unei contravenţii, reglementatã prin dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarea acesteia susţine, în esenţã, cã prevederile criticate sunt neconstituţionale deoarece instituie o taxã pe care utilizatorul de drumuri naţionale, deţinãtor al unei roviniete, trebuie sã o achite cu ocazia înştiinţãrii Companiei Naţionale de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., ca urmare a faptului cã şi-a schimbat numãrul de înmatriculare al autovehiculului, ceea ce contravine prevederilor constituţionale referitoare la dreptul de petiţionare. Totodatã, considerã cã se creeazã şi o discriminare între cetãţenii utilizatori ai drumurilor naţionale care deţin o rovinietã valabilã şi îşi pãstreazã numãrul de înmatriculare şi cei care din diferite motive îşi schimbã numãrul de înmatriculare.
    Judecãtoria Drãgãşani nu îşi exprimã opinia cu privirea la temeinicia excepţiei de neconstituţionalitate, însã menţioneazã cã solicitarea de sesizare a Curţii Constituţionale este justificatã, având în vedere cã motivarea prezentatã de autoarea excepţiei este una pertinentã.
    Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât, din examinarea prevederilor legale criticate, nu rezultã nicio dispoziţie de naturã sã aducã atingere prevederilor constituţionale ale art. 16, deoarece se aplicã tuturor celor aflaţi în ipoteza normei legale. În ceea ce priveşte invocarea dispoziţiilor art. 51 din Constituţie, aratã cã acestea nu au incidenţã în cauzã.
    Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile criticate sunt constituţionale, întrucât acestea nu instituie discriminãri, aplicându-se tuturor celor prevãzuţi în ipoteza normei legale. Taxa achitatã în cazul schimbãrii numãrului de înmatriculare al vehiculului pentru pãstrarea rovinietei reprezintã tariful de modificare a numãrului de înmatriculare în baza de date a Companiei Naţionale de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., şi nu o taxã perceputã pentru adresarea unei petiţii.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze prezenta excepţie.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 1 alin. (12) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 424/2002, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 468 din 1 iulie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care au urmãtorul cuprins: "(12) Începând cu data de 1 octombrie 2010, în cazul schimbãrii numãrului de înmatriculare al vehiculului, rovinieta îşi menţine valabilitatea numai în condiţiile în care utilizatorul informeazã în scris Compania Naţionalã de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. cu privire la schimbarea numãrului de înmatriculare, în vederea operãrii modificãrii în baza de date. Documentele necesare şi condiţiile de efectuare a modificãrii, precum şi tarifele aferente se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii."
    În susţinerea neconstituţionalitãţii acestor dispoziţii legale sunt invocate prevederile constituţionale ale art. 16 - Egalitatea în drepturi şi art. 51 alin. (3): "Exercitarea dreptului de petiţionare este scutitã de taxã".
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine urmãtoarele:
    Din motivarea autoarei excepţiei de neconstituţionalitate, reiese cã aceasta este nemulţumitã de faptul cã pentru informarea Companiei Naţionale de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. se percepe un tarif, ceea ce încalcã dreptul de petiţionare prevãzut de Constituţie şi creeazã, totodatã, şi o discriminare între cetãţenii utilizatori ai drumurilor naţionale care deţin o rovinietã valabilã şi îşi pãstreazã numãrul de înmatriculare şi cei care, din diferite motive, îşi schimbã numãrul de înmatriculare.
    Textul legal criticat prevede posibilitatea ca, în cazul schimbãrii numãrului de înmatriculare al vehiculului, rovinieta sã îşi menţinã valabilitatea, cu condiţia ca utilizatorul sã informeze în scris Compania Naţionalã de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. cu privire la schimbarea numãrului de înmatriculare, în vederea operãrii modificãrii numãrului de înmatriculare în baza de date a Companiei Naţionale de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. De asemenea, prevede cã documentele necesare şi condiţiile de efectuare a modificãrii, precum şi tarifele aferente se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
    Din economia prevederilor criticate, precum şi ale art. 9 din Normele metodologice pentru aplicarea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 769/2010, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 1 octombrie 2010, reiese faptul cã tarifele percepute sunt destinate operaţiunilor materiale de efectuare a modificãrii numãrului de înmatriculare în baza de date a Companiei Naţionale de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., în urma verificãrilor necesare, reprezentând astfel contravaloarea unei prestaţii, şi nu o taxã pentru a adresa o petiţie.
    Aşadar, nu poate fi reţinutã critica autoarei excepţiei de neconstituţionalitate referitoare la gratuitatea exercitãrii dreptului de petiţionare, întrucât aceasta nu se aflã într-o astfel de ipotezã. Tariful contestat nu vizeazã exercitarea dreptului de petiţionare, ci constituie contravaloarea unui serviciu, respectiv înştiinţarea persoanei juridice, prevãzutã de lege, care opereazã în baza de date modificarea numãrului de înmatriculare.
    În ceea ce priveşte critica referitoare la presupusa discriminare, Curtea reţine cã prevederile legale criticate se aplicã tuturor celor prevãzuţi în ipoteza normei criticate, respectiv tuturor celor care îşi schimbã numãrul de înmatriculare al vehiculului şi doresc menţinerea valabilitãţii rovinietei, cu respectarea condiţiilor prevãzute de aceste prevederi, fãrã a fi încãlcat principiul egalitãţii.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:
    Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (12) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã Dumagas Transport - S.A. din comuna Podari în Dosarul nr. 4.942/223/2011 al Judecãtoriei Drãgãşani.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 aprilie 2012.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                                Ioniţa Cochinţu

                                    --------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016