Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 337 din 27 iunie 2024  privind procedura de certificare a organismelor de soluţionare extrajudiciară  a litigiilor iniţiate împotriva furnizorilor de platforme online    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 DECIZIE nr. 337 din 27 iunie 2024 privind procedura de certificare a organismelor de soluţionare extrajudiciară a litigiilor iniţiate împotriva furnizorilor de platforme online

EMITENT: Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 671 din 12 iulie 2024
    Având în vedere art. 21 din Regulamentul (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE,
    în temeiul art. 14 alin. (1) şi art. 21 alin. (4) din Legea nr. 50/2024 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale), precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 365/2002 privind comerţul electronic, precum şi al art. 12 alin. (1) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările şi completările ulterioare,
    Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii emite prezenta decizie.
    ART. 1
    Prezenta decizie stabileşte:
    a) procedura de certificare a organismelor de soluţionare extrajudiciară a litigiilor iniţiate împotriva furnizorilor de platforme online de către destinatarii serviciului, inclusiv de către persoanele fizice sau entităţile care au transmis notificări potrivit art. 16 din Regulamentul (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE, denumit în continuare Regulamentul privind serviciile digitale, şi cărora li se adresează deciziile menţionate la art. 20 alin. (1) din acelaşi act normativ european;
    b) procedura de încetare, revocare, respectiv reînnoire a certificării acordate potrivit lit. a).


    ART. 2
    În cuprinsul prezentei decizii, prin „persoane interesate“ se înţelege destinatarii serviciului, inclusiv persoanele fizice sau entităţile care au transmis notificări potrivit art. 16 din Regulamentul privind serviciile digitale şi cărora li se adresează deciziile menţionate la art. 20 alin. (1) din acelaşi act normativ european.

    ART. 3
    (1) În exercitarea atribuţiilor de coordonator al serviciilor digitale în România, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, denumită în continuare ANCOM, primeşte, analizează şi soluţionează cererile ce au ca obiect certificarea în calitate de organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor.
    (2) Cererile prevăzute la alin. (1) pot fi depuse de:
    a) persoanele juridice de drept privat constituite în una dintre formele prevăzute de lege;
    b) persoanele juridice de drept public, cu respectarea actelor normative ce reglementează activitatea acestora.

    (3) Autorităţile relevante, astfel cum sunt definite la art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 50/2024 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale), precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 365/2002 privind comerţul electronic, nu pot cumula şi calitatea de organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor.

    ART. 4
    (1) Orice persoană juridică cu sediul în România care intenţionează să activeze ca organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor iniţiate împotriva furnizorilor de platforme online va transmite o cerere, prin completarea unui formular-tip, în vederea obţinerii certificării în acest sens, împreună cu toate documentele şi dovezile prin care demonstrează că îndeplineşte condiţiile prevăzute de art. 21 alin. (3) din Regulamentul privind serviciile digitale.
    (2) Formularul-tip cuprinde, în mod obligatoriu, cel puţin următoarele informaţii:
    a) forma de organizare, denumirea, adresa sediului social şi adresa de e-mail;
    b) numele persoanei împuternicite să reprezinte solicitantul în relaţia cu ANCOM şi cu furnizorii de platforme online şi datele de contact ale acesteia, precum şi o copie a actului de identitate;
    c) domeniul de expertiză în care va activa ca organism, prin indicarea tipului sau tipurilor de informaţii ce constituie conţinut ilegal sau incompatibil cu condiţiile generale de utilizare ale uneia sau mai multor tipuri de platforme online şi care pot face obiectul unui litigiu ivit între părţi;
    d) limba sau limbile oficiale din Uniunea Europeană în care poate asigura soluţionarea extrajudiciară a litigiilor şi competenţele specifice;
    e) resursele umane şi tehnice disponibile pentru soluţionarea extrajudiciară a litigiului;
    f) modul şi sursele de finanţare a activităţilor solicitantului, cu detalierea modului şi a surselor de finanţare pentru activitatea de soluţionare extrajudiciară a litigiilor;
    g) componenţa structurii de conducere a solicitantului şi modul de luare a deciziilor, cu detalierea modului de luare a deciziilor în procesul de soluţionare a litigiului;
    h) perioada pentru care se solicită certificarea, care nu poate depăşi 5 ani, conform dispoziţiilor art. 21 alin. (3) din Regulamentul privind serviciile digitale;
    i) declaraţia pe propria răspundere cu privire la faptul că informaţiile furnizate sunt complete şi corecte, semnată de reprezentantul legal al solicitantului.

    (3) Formularul-tip în format letric poate fi obţinut de la sediul central sau de la structurile teritoriale ale ANCOM sau poate fi completat pe pagina de internet a ANCOM.
    (4) Formularul-tip va fi însoţit de:
    a) documente doveditoare pentru toate informaţiile la care face referire în cuprinsul său;
    b) procedura pe baza căreia se va desfăşura soluţionarea extrajudiciară a litigiilor;
    c) mecanismul obiectiv utilizat pentru stabilirea tarifelor percepute furnizorilor de platforme online, respectiv destinatarilor serviciului, pentru soluţionarea litigiului.


    ART. 5
    (1) Formularul-tip completat, împreună cu documentele însoţitoare, se poate transmite:
    a) prin depunere la sediul central al ANCOM, personal sau de către un reprezentant al solicitantului, sub luare de semnătură;
    b) printr-un serviciu poştal cu confirmare de primire către sediul central al ANCOM;
    c) la adresa de poştă electronică sel.dsa@ancom.ro, ca înscris în formă electronică, căruia i s-a încorporat, ataşat sau i s-a asociat logic o semnătură electronică calificată în condiţiile legislaţiei speciale privind semnătura electronică.

    (2) Documentele precizate la art. 4 alin. (4) lit. a) nu se vor transmite conform dispoziţiilor alin. (1) în măsura în care, conform legislaţiei în vigoare, ANCOM i se permit accesarea, respectiv verificarea, în bazele de date administrate conform atribuţiilor legale de alte autorităţi sau instituţii publice, a informaţiilor necesare identificării furnizorului şi a reprezentantului legal al acestuia.

    ART. 6
    (1) Ulterior înregistrării cererii depuse de solicitant, preşedintele ANCOM va desemna o comisie care va fi responsabilă cu verificarea dosarului înregistrat şi analizarea pe fond a condiţiilor prevăzute de art. 21 alin. (3) din Regulamentul privind serviciile digitale, denumită în continuare Comisia.
    (2) Comisia este formată dintr-un preşedinte şi unul sau mai mulţi membri, în funcţie de complexitatea cererii de certificare formulate.

    ART. 7
    (1) În cazul în care cererea nu îndeplineşte cerinţele prevăzute la art. 4 alin. (2) şi (4), solicitantului i se vor comunica, în scris, neconformităţile şi i se va pune în vedere să aducă precizări sau să completeze cererea în termen de 5 zile lucrătoare de la data comunicării neconformităţilor.
    (2) Neîndeplinirea obligaţiei prevăzute la alin. (1) în termenul stabilit va atrage respingerea cererii, prin răspuns motivat, fără a se mai parcurge fazele următoare ale procedurii de certificare.

    ART. 8
    În vederea verificării respectării condiţiilor prevăzute la art. 21 alin. (3) lit. a)-c) din Regulamentul privind serviciile digitale, Comisia analizează dacă din documentele depuse rezultă că solicitantul:
    a) are un sistem de finanţare care îi asigură imparţialitate şi independenţă în deciziile sale în raport cu furnizorii de platforme online sau destinatarii serviciului;
    b) are în structura sa persoane fizice cu atribuţii de soluţionare a litigiilor şi de coordonare a acestor activităţi, care dispun de cunoştinţele de specialitate necesare în ceea ce priveşte chestiunile apărute în unul sau mai multe domenii specifice ale conţinutului ilegal sau în ceea ce priveşte aplicarea şi asigurarea respectării condiţiilor generale de utilizare ale uneia sau mai multor tipuri de platforme online, permiţând organismului să contribuie în mod eficace la soluţionarea unui litigiu;
    c) numeşte persoanele menţionate la lit. b) pe o perioadă suficientă de timp care să asigure independenţa acţiunilor lor şi că nu pot fi eliberate din funcţie fără motive întemeiate;
    d) instituie o modalitate de remunerare a persoanelor menţionate la lit. b) care nu este legată de rezultatul procedurii de soluţionare a litigiilor;
    e) dispune de proceduri care garantează că persoanele menţionate la lit. b) pot comunica fără întârziere entităţii orice element care le poate afecta sau poate fi considerat ca afectându-le independenţa şi imparţialitatea sau poate da naştere unui conflict de interese cu oricare dintre părţile la litigiul pe care trebuie să îl soluţioneze;
    f) dispune de proceduri care garantează că, în situaţia menţionată la lit. e), persoana fizică respectivă este înlocuită de o altă persoană fizică căreia i se încredinţează desfăşurarea procedurii de soluţionare extrajudiciară a litigiului, persoana fizică în cauză se abţine de la desfăşurarea procedurii de soluţionare a litigiului sau că persoanei fizice în cauză i se permite să continue soluţionarea extrajudiciară a litigiului dacă părţile au fost informate, în mod corespunzător, iar acestea nu au formulat observaţii cu privire la acest aspect.


    ART. 9
    În vederea verificării condiţiei prevăzute la art. 21 alin. (3) lit. b) din Regulamentul privind serviciile digitale, Comisia poate solicita, conform legislaţiei în vigoare, un punct de vedere cu privire la titlurile de calificare dobândite în ţară sau în străinătate, după caz:
    a) instituţiei de învăţământ emitente din România;
    b) Centrului Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor;
    c) autorităţii competente pentru profesia reglementată la care respectivul titlu de calificare oferă acces.


    ART. 10
    În vederea verificării respectării condiţiei prevăzute la art. 21 alin. (3) lit. d) din Regulamentul privind serviciile digitale, Comisia analizează dacă din documentele depuse rezultă că solicitantul:
    a) deţine un site web actualizat care permite părţilor să aibă acces cu uşurinţă la informaţiile referitoare la procedura de soluţionare extrajudiciară a litigiilor şi care permite persoanelor interesate să prezinte o plângere prin transmiterea acesteia şi a documentelor justificative necesare online;
    b) furnizează părţilor, la cerere, pe un suport durabil, informaţiile menţionate la lit. a);
    c) permite persoanelor interesate să formuleze o plângere prin depunere la sediul solicitantului sau prin poştă;
    d) permite schimbul de informaţii dintre părţi prin mijloace electronice sau, după caz, prin poştă.


    ART. 11
    În vederea verificării respectării condiţiei prevăzute la art. 21 alin. (3) lit. e) din Regulamentul privind serviciile digitale, Comisia analizează dacă din documentele depuse rezultă că solicitantul:
    a) pune la dispoziţie o procedură de soluţionare extrajudiciară a litigiului gratuită sau disponibilă la un tarif simbolic pentru destinatarii serviciului, respectiv la un tarif rezonabil, ce nu poate depăşi costurile care incumbă organismului, pentru furnizorii de platforme online;
    b) notifică platforma online în cauză într-un termen rezonabil după primirea tuturor documentelor care conţin informaţii relevante referitoare la reclamaţie;
    c) pune rezultatul la dispoziţia părţilor în termen de 90 de zile calendaristice de la primirea sesizării sau, în cazul unui litigiu complex, într-un termen de maximum 180 de zile;
    d) are capacitatea de a soluţiona litigiul în cel puţin una dintre limbile oficiale ale instituţiilor Uniunii Europene.


    ART. 12
    În vederea verificării respectării condiţiei prevăzute la art. 21 alin. (3) lit. f) din Regulamentul privind serviciile digitale, Comisia analizează dacă din documentele depuse rezultă că normele de procedură în funcţie de care se desfăşoară soluţionarea litigiului:
    a) sunt clare şi echitabile;
    b) sunt puse la dispoziţia persoanelor interesate şi furnizorilor de platforme online într-un mod accesibil;
    c) prevăd posibilitatea furnizorilor de platforme online de a refuza să se implice în proceduri extrajudiciare de soluţionare a litigiilor în temeiul Regulamentului privind serviciile digitale atunci când acelaşi litigiu, în special din perspectiva informaţiilor în cauză şi a motivelor pentru care a fost luată decizia contestată, a efectelor deciziei şi a motivelor invocate pentru contestarea deciziei, a fost deja soluţionat de instanţa judecătorească sau face deja obiectul unei proceduri în curs în faţa unei instanţe judecătoreşti sau în faţa unui alt organism competent de soluţionare extrajudiciară a litigiilor;
    d) prevăd posibilitatea organismului certificat de soluţionare extrajudiciară a litigiilor de a respinge o sesizare atunci când o cerere cu acelaşi obiect a fost dedusă judecăţii instanţelor judecătoreşti;
    e) prevăd posibilitatea părţilor de a iniţia, în orice moment, proceduri judiciare cu privire la acelaşi litigiu.


    ART. 13
    În cazul în care consideră că informaţiile prezentate, împreună cu documentele şi dovezile depuse, nu sunt suficiente pentru a demonstra îndeplinirea tuturor condiţiilor prevăzute la art. 21 alin. (3) din Regulamentul privind serviciile digitale, Comisia poate cere solicitantului completarea cererii.

    ART. 14
    (1) După analizarea condiţiilor prevăzute la art. 21 alin. (3) din Regulamentul privind serviciile digitale, Comisia înaintează preşedintelui ANCOM, spre aprobare, un raport conţinând propunerea acesteia cu privire la solicitarea de certificare formulată, după cum urmează:
    a) de certificare a organismului de soluţionare extrajudiciară a litigiilor, în cazul în care solicitantul a demonstrat că îndeplineşte toate condiţiile prevăzute la art. 21 alin. (3) din Regulamentul privind serviciile digitale;
    b) de respingere a solicitării de certificare, atunci când solicitantul nu a demonstrat că îndeplineşte toate condiţiile prevăzute la art. 21 alin. (3) din Regulamentul privind serviciile digitale.

    (2) În cazul prevăzut la alin. (1) lit. a), solicitantului i se va elibera certificatul care atestă calitatea de organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor, iar, în cazul prevăzut la alin. (1) lit. b), solicitantului i se va transmite un răspuns motivat.
    (3) Modelul certificatului de organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie.

    ART. 15
    (1) Organismul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor certificat are obligaţia de a informa ANCOM în legătură cu orice modificare a informaţiilor prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. a), b), f) şi g) în termen de 5 zile lucrătoare de la apariţia modificării.
    (2) Organismul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor are obligaţia de a anunţa ANCOM imediat ce apar schimbări care conduc la imposibilitatea respectării oricăreia dintre condiţiile prevăzute la art. 21 alin. (3) din Regulamentul privind serviciile digitale. În această situaţie, ANCOM revocă certificatul care atestă calitatea de organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor.
    (3) În situaţia în care organismul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor doreşte să extindă domeniul său de competenţă prin adăugarea altor tipuri de conţinut decât cele precizate în cererea iniţială conform art. 4 alin. (2) lit. c), acesta va completa o nouă cerere, în condiţiile art. 4, reluându-se procedura de certificare.
    (4) În situaţia în care organismul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor intenţionează să asigure soluţionarea extrajudiciară a litigiilor şi în altă/alte limbă/limbi oficială/oficiale din Uniunea Europeană decât cele precizate în cererea iniţială conform art. 4 alin. (2) lit. d), acesta transmite o informare însoţită de dovezile relevante către ANCOM, care va actualiza, în consecinţă, certificatul de organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor.
    (5) În situaţia în care organismul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor doreşte să restrângă domeniul său de competenţă prin eliminarea anumitor tipuri de conţinut, altele decât cele precizate în cererea iniţială conform art. 4 alin. (2) lit. c), şi/sau a anumitor limbi oficiale din Uniunea Europeană, altele decât cele precizate în cererea iniţială conform art. 4 alin. (2) lit. d), acesta transmite o informare către ANCOM, care va actualiza, în consecinţă, certificatul de organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor.

    ART. 16
    (1) Organismele certificate de soluţionare extrajudiciară a litigiilor au obligaţia de a transmite ANCOM, o dată pe an, un raport cu privire la funcţionarea lor, specificând, cel puţin, numărul de litigii pe care le-au primit, informaţiile cu privire la rezultatele litigiilor respective, durata medie de soluţionare a acestora, precum şi eventualele deficienţe sau dificultăţi întâmpinate.
    (2) La cererea ANCOM, organismele certificate de soluţionare extrajudiciară a litigiilor sunt obligate să furnizeze informaţiile suplimentare solicitate.
    (3) Raportul se transmite într-un format care să poată fi citit automat, formatul de prezentare a raportului şi modalitatea de transmitere fiind stabilite de către ANCOM. Informaţiile necesare pentru transmiterea raportului se publică pe pagina de internet a ANCOM.
    (4) Netransmiterea raportului conform alin. (1)-(3) atrage suspendarea calităţii de organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor.

    ART. 17
    (1) Încetarea calităţii de organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor operează:
    a) la expirarea perioadei pentru care a fost acordată certificarea, atunci când organismul în cauză nu a formulat o cerere pentru reînnoire;
    b) înainte de termen, la solicitarea formulată în mod expres de către organismul în cauză;
    c) în situaţiile prevăzute la art. 15 alin. (2) şi art. 18 alin. (3).

    (2) Cererea de reînnoire poate fi depusă cu cel puţin 60 de zile, dar nu mai devreme de 90 de zile înaintea expirării termenului de valabilitate.
    (3) Nedepunerea cererii de reînnoire în condiţiile alin. (2) atrage decăderea din dreptul de a solicita reînnoirea certificatului, pentru recertificare fiind necesară depunerea unei noi cereri, în condiţiile art. 4.

    ART. 18
    (1) ANCOM poate investiga, fie din proprie iniţiativă, fie pe baza informaţiilor primite de la terţi, dacă un organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor mai îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 21 alin. (3) din Regulamentul privind serviciile digitale.
    (2) Dacă, în urma investigaţiei menţionate la alin. (1), ANCOM constată că organismul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 21 alin. (3) din Regulamentul privind serviciile digitale, îl înştiinţează cu privire la aspectele constatate şi la intenţia de revocare a certificării, acordându-i un termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data înştiinţării pentru formularea unui punct de vedere.
    (3) După împlinirea termenului prevăzut la alin. (2), dacă, în urma investigaţiei menţionate la alin. (1) şi a informaţiilor comunicate de organismul în cauză conform alin. (2), ANCOM constată că acesta nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 21 alin. (3) din Regulamentul privind serviciile digitale, ANCOM revocă certificatul care atestă calitatea de organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor.
    (4) Revocarea certificării poate fi contestată conform art. 21 alin. (3) din Legea nr. 50/2024.

    ART. 19
    Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării acesteia.



                    Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii,
                    Valeriu Ştefan Zgonea

    Bucureşti, 27 iunie 2024.
    Nr. 337.
    ANEXA 1

    CERTIFICAT
    de organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor
    - model -
    Având în vedere Decizia Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 337/2024 privind procedura de certificare a organismelor de soluţionare extrajudiciară a litigiilor iniţiate împotriva furnizorilor de platforme online,
    în temeiul art. 21 alin. (1) din Legea nr. 50/2024 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale), precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 365/2002 privind comerţul electronic,
    Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii emite prezentul certificat de organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor.
    Prin prezentul certificat se acordă calitatea de organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor ……..(numele entităţii).…, cu adresa ............................, adresa de e-mail ......................... .
    Domeniul de competenţă desemnat pentru activitatea de soluţionare extrajudiciară a litigiilor: ……………….................................………
    Perioada acordării calităţii de organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor: ………..........…….. .
    Limba în care organismul poate să soluţioneze litigiile: ………...................…………… .

┌──────────────────────┬───────────────┐
│Data: │Semnătura: │
│.............. │……………………. │
└──────────────────────┴───────────────┘


    -------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016