Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 336 din 27 iunie 2024 privind procedura de acordare a statutului de notificator de încredere
EMITENT: Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 662 din 11 iulie 2024
Având în vedere art. 22 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE,
în temeiul art. 23 din Legea nr. 50/2024 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale), precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 365/2002 privind comerţul electronic, precum şi al art. 12 alin. (1) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările şi completările ulterioare,
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii emite prezenta decizie.
ART. 1
Prezenta decizie stabileşte:
a) condiţiile şi procedura de acordare a statutului de notificator de încredere la cererea oricărei entităţi legal constituite al cărei loc principal de stabilire se află în România ori care îşi are reşedinţa în România (denumită în continuare solicitant) care demonstrează că îndeplineşte toate condiţiile prevăzute la art. 22 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE, denumit în continuare Regulamentul privind serviciile digitale;
b) procedura de suspendare, încetare şi revocare a statutului de notificator de încredere acordat potrivit lit. a).
ART. 2
În exercitarea atribuţiilor de coordonator al serviciilor digitale în România, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, denumită în continuare ANCOM, primeşte, analizează şi soluţionează cererile ce au ca obiect acordarea statutului de notificator de încredere.
ART. 3
În cuprinsul prezentei decizii sunt, de asemenea, aplicabile definiţiile relevante prevăzute la art. 3 din Regulamentul privind serviciile digitale şi la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 50/2024 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale), precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 365/2002 privind comerţul electronic.
ART. 4
(1) Solicitantul transmite o cerere de acordare a statutului de notificator de încredere prin completarea unui formular-tip, împreună cu toate documentele şi dovezile prin care demonstrează că îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 22 alin. (2) din Regulamentul privind serviciile digitale.
(2) Formularul-tip cuprinde, în mod obligatoriu, cel puţin următoarele informaţii:
a) forma de organizare, denumirea, codul unic de identificare într-un registru relevant, adresa sediului (social sau profesional) şi adresa de e-mail;
b) numele persoanei împuternicite să reprezinte solicitantul în relaţia cu ANCOM şi cu furnizorii de platforme online şi datele de contact ale acesteia;
c) domeniul de competenţă în care intenţionează să activeze ca notificator de încredere prin indicarea tipului sau tipurilor de conţinut ilegal, pe care intenţionează să le detecteze, identifice şi notifice şi precizarea articolelor relevante din actele normative în vigoare care califică drept ilegal respectivul tip de conţinut;
d) limba sau limbile oficiale din Uniunea Europeană în care deţine cunoştinţe de specialitate şi competenţe specifice privind detectarea, identificarea şi notificarea de conţinut ilegal, dacă este cazul;
e) resursele umane şi tehnice disponibile pentru detectarea, identificarea şi notificarea conţinutului ilegal precizat la lit. c);
f) modul şi sursele de finanţare a activităţilor solicitantului, cu detalierea modului şi surselor de finanţare pentru activitatea de notificator de încredere;
g) componenţa structurilor de conducere ale solicitantului şi modul de luare a deciziilor, cu detalierea structurii de conducere şi a modului de luare a deciziilor pentru activitatea de notificator de încredere;
h) descrierea detaliată a modului în care solicitantul îşi desfăşoară activitatea, din care să rezulte că poate transmite notificări prin intermediul mecanismelor menţionate la art. 16 din Regulamentul privind serviciile digitale cu diligenţă, acurateţe şi obiectivitate;
i) o declaraţie pe propria răspundere privind îndeplinirea condiţiei de la art. 22 alin. (2) lit. b) din Regulamentul privind serviciile digitale;
j) o declaraţie pe propria răspundere prin care să ateste că toate datele şi informaţiile cuprinse în cerere, precum şi în documentele anexate sunt corecte şi complete.
(3) Opţional, formularul-tip poate include o explicaţie a procedurilor stabilite pentru a se asigura că îşi menţine independenţa de orice furnizor de platforme online.
(4) Formularul-tip în format digital poate fi obţinut de pe pagina de internet a ANCOM.
(5) Formularul-tip va fi însoţit de documente doveditoare pentru toate informaţiile la care face referire în cuprinsul său.
(6) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (5), în cazul precizat la art. 10 alin. (3), notificatorul de încredere va anexa la formularul-tip completat doar documentele care nu au fost transmise împreună cu cererea iniţială sau care nu au fost modificate/actualizate de la data transmiterii cererii iniţiale.
ART. 5
(1) Formularul-tip completat, împreună cu documentele însoţitoare, se transmite la adresa de poştă electronică tf.dsa@ancom.ro, ca înscris în formă electronică, căruia i s-a încorporat, ataşat sau i s-a asociat logic o semnătură electronică calificată în condiţiile legislaţiei speciale privind semnătura electronică.
(2) Documentele precizate la art. 4 alin. (5) nu se vor transmite conform dispoziţiilor alin. (1) în măsura în care, conform legislaţiei în vigoare, ANCOM i se permite, în baza consimţământului expres al solicitantului, accesarea, respectiv verificarea, în bazele de date administrate conform atribuţiilor legale de alte autorităţi sau instituţii publice, a informaţiilor necesare identificării solicitantului şi a reprezentantului legal al acestuia. Consimţământul expres al solicitantului se exprimă cu ocazia transmiterii cererii prevăzute la art. 4 alin. (1).
(3) Documentele redactate într-o limbă străină transmise către ANCOM trebuie însoţite de traducerea autorizată a acestora în limba română. ANCOM poate excepta anumite documente de la obligativitatea transmiterii acestora însoţite de traducerea autorizată în limba română.
(4) În cazul în care cererea pentru acordarea statutului de notificator de încredere conţine informaţii şi/sau documente confidenţiale, solicitantul le va marca corespunzător şi va detalia motivul pentru care le consideră confidenţiale.
ART. 6
(1) În cazul în care cererea nu îndeplineşte cerinţele prevăzute la art. 4 alin. (2), (5) şi, dacă este cazul, alin. (6), respectiv art. 5 alin. (3), solicitantului i se vor comunica, în scris, la adresa de poştă electronică de la care s-a primit formularul-tip, neconformităţile şi i se va pune în vedere să aducă lămuriri suplimentare în termen de 5 zile lucrătoare de la data comunicării neconformităţilor. ANCOM poate decide prelungirea termenului de răspuns, în baza unei solicitări motivate obiectiv, transmise de solicitant în interiorul termenului menţionat.
(2) Neîndeplinirea obligaţiei prevăzute la alin. (1) în termenul stabilit va atrage respingerea cererii, prin răspuns, fără a se mai parcurge fazele următoare ale procedurii de acordare a statutului de notificator de încredere.
ART. 7
În privinţa verificării respectării condiţiilor prevăzute la art. 22 alin. (2) lit. a)-c) din Regulamentul privind serviciile digitale, ANCOM analizează dacă din documentele depuse rezultă că solicitantul:
a) are în structura sa persoane fizice cu atribuţii privind detectarea, identificarea şi notificarea fiecărui tip de conţinut ilegal precizat în formularul-tip şi de coordonare a acestor activităţi, care dispun de experienţa şi cunoştinţele de specialitate juridice şi tehnice necesare, astfel încât să permită solicitantului să detecteze, identifice şi notifice conţinutul ilegal;
b) demonstrează cunoaşterea legislaţiei aferente fiecărui tip de conţinut ilegal precizat în formularul-tip, inclusiv a legislaţiei naţionale şi, dacă este cazul, a limbilor fiecărei ţări dacă intenţionează să notifice conţinut ilegal raportat la diferitele legi naţionale;
c) utilizează tehnologiile digitale, în special în ceea ce priveşte monitorizarea platformelor online;
d) deţine competenţele ştiinţifice necesare sau colaborează cu experţi externi, atunci când conţinutul care trebuie evaluat este de natură ştiinţifică;
e) ia decizii în mod independent de orice furnizor de platforme online şi niciun membru al personalului unui furnizor de platforme online nu este implicat în luarea deciziilor solicitantului;
f) are un sistem de finanţare transparent care îi asigură independenţa de orice furnizor de platforme online în activitatea sa de notificator de încredere;
g) interzice persoanelor care participă, direct sau indirect, la activitatea de notificare a conţinutului ilegal să facă parte din personalul unui furnizor de platforme online (sau al unei firme de consultanţă care lucrează pentru un furnizor de platforme online);
h) are suficiente resurse (umane, tehnice, financiare) pentru a detecta, identifica şi notifica în mod regulat tipul sau tipurile de conţinut ilegal precizat în formularul-tip;
i) transmite notificări precise;
j) se angajează să respecte drepturile destinatarilor activi ai platformelor online, inclusiv drepturile lor fundamentale şi siguranţa acestora;
k) deţine o pagină de internet actualizată care permite destinatarilor activi ai platformelor online să transmită electronic o atenţionare privind prezenţa unui conţinut posibil ilegal pe o platformă online şi a informaţiilor justificative necesare;
l) permite schimbul de informaţii cu destinatarii activi ai platformelor online, respectiv cu furnizorii de platforme online prin mijloace electronice.
ART. 8
În cazul în care consideră că informaţiile prezentate conform art. 4-6, împreună cu documentele şi dovezile depuse, nu sunt suficiente pentru a demonstra îndeplinirea tuturor condiţiilor prevăzute la art. 22 alin. (2) din Regulamentul privind serviciile digitale, ANCOM poate cere solicitantului completarea cererii.
ART. 9
(1) ANCOM decide cu privire la solicitarea de acordare a statutului de notificator de încredere, după cum urmează:
a) acordarea statutului de notificator de încredere, în cazul în care solicitantul a demonstrat că îndeplineşte toate condiţiile prevăzute la art. 22 alin. (2) din Regulamentul privind serviciile digitale;
b) respingerea solicitării de acordare a statutului de notificator de încredere, atunci când solicitantul nu a demonstrat că îndeplineşte toate condiţiile prevăzute la art. 22 alin. (2) din Regulamentul privind serviciile digitale.
(2) În cazul prevăzut la alin. (1) lit. a), solicitantului i se va elibera certificatul care atestă statutul de notificator de încredere, iar, în cazul prevăzut la alin. (1) lit. b), solicitantului i se va transmite un răspuns.
ART. 10
(1) Notificatorul de încredere are obligaţia de a informa ANCOM în legătură cu orice modificare a informaţiilor prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. a) şi b), în termen de 5 zile lucrătoare de la apariţia modificării.
(2) Notificatorul de încredere are obligaţia de a anunţa ANCOM imediat ce apar schimbări care conduc la imposibilitatea respectării oricăreia dintre condiţiile prevăzute la art. 22 alin. (2) din Regulamentul privind serviciile digitale. În această situaţie, ANCOM revocă statutul de notificator de încredere în condiţiile art. 12 alin. (5).
(3) În situaţia în care notificatorul de încredere doreşte să extindă domeniul său de competenţă prin adăugarea altor tipuri de conţinut ilegal decât cele precizate în cererea iniţială conform art. 4 alin. (2) lit. c) şi/sau altor limbi oficiale din Uniunea Europeană decât cele precizate în cererea iniţială conform art. 4 alin. (2) lit. d), acesta va completa o nouă cerere, în condiţiile art. 4, reluându-se procedura de certificare.
(4) În situaţia în care notificatorul de încredere doreşte să restrângă domeniul său de competenţă prin eliminarea anumitor tipuri de conţinut ilegal din cele precizate în cererea iniţială conform art. 4 alin. (2) lit. c) şi/sau a anumitor limbi oficiale din Uniunea Europeană din cele precizate în cererea iniţială conform art. 4 alin. (2) lit. d), acesta transmite o informare către ANCOM, care va actualiza, în consecinţă, certificatul de notificator de încredere.
ART. 11
(1) Notificatorul de încredere urmăreşte respectarea art. 22 alin. (3) din Regulamentul privind serviciile digitale.
(2) Notificatorul de încredere se asigură că raportul publicat pe pagina sa de internet nu conţine date cu caracter personal.
(3) În maximum 5 zile lucrătoare de la data publicării pe pagina proprie de internet, notificatorul de încredere transmite raportul menţionat la alin. (2) către ANCOM, la adresa de e-mail tf.dsa@ancom.ro.
ART. 12
(1) ANCOM are dreptul de a investiga, fie din proprie iniţiativă, fie pe baza informaţiilor primite de la terţi, inclusiv a informaţiilor furnizate de un furnizor de platforme online în temeiul art. 22 alin. (6) din Regulamentul privind serviciile digitale, dacă notificatorul de încredere mai îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 22 alin. (2) din Regulamentul privind serviciile digitale.
(2) ANCOM poate suspenda, prin decizie, statutul de notificator de încredere în condiţiile art. 22 alin. (6) teza a II-a din Regulamentul privind serviciile digitale.
(3) Dacă, în urma investigaţiei menţionate la alin. (1), ANCOM constată că notificatorul de încredere nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 22 alin. (2) din Regulamentul privind serviciile digitale, îl înştiinţează cu privire la aspectele constatate şi la intenţia de revocare a statutului, acordându-i un termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data înştiinţării pentru formularea unui punct de vedere.
(4) După împlinirea termenului prevăzut la alin. (3), ANCOM revocă statutul de notificator de încredere dacă, în urma investigaţiei menţionate la alin. (1) şi a informaţiilor comunicate de notificatorul de încredere în cauză conform alin. (3), constată că acesta nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 22 alin. (2) din Regulamentul privind serviciile digitale.
(5) Revocarea statutului de notificator de încredere se dispune prin decizie, în condiţiile legii, şi se comunică notificatorului de încredere în cauză.
(6) Deciziile ANCOM pot fi contestate conform art. 12 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 13
(1) Încetarea statutului de notificator de încredere operează:
a) la solicitarea formulată în mod expres de către notificatorul de încredere în cauză;
b) în cazul intrării în faliment, de la data intrării în faliment în condiţiile Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare;
c) în cazul dizolvării, de la data dizolvării înscrisă în registrul relevant;
d) în cazul încetării, în orice alt mod, a existenţei notificatorului de încredere.
(2) Cererea prevăzută la alin. (1) lit. a) produce efecte de la data transmiterii către ANCOM sau de la o dată ulterioară prevăzută în cuprinsul acesteia. ANCOM confirmă, în scris, încetarea statutului de notificator de încredere.
ART. 14
(1) ANCOM comunică atât Comisiei Europene, cât şi Comitetului european pentru servicii digitale cel puţin următoarele informaţii cu privire la fiecare notificator de încredere certificat:
a) după emiterea certificatului prevăzut la art. 9 alin. (2):
(i) denumirea, adresa sediului şi adresa de e-mail;
(ii) domeniul de competenţă desemnat (tipul sau tipurile de conţinut ilegal pe care le notifică în calitate de notificator de încredere);
(iii) limba sau limbile oficiale din Uniunea Europeană pentru care a fost acordat statutul de notificator de încredere şi în care se pot transmite notificări privind conţinutul presupus ilegal, dacă este cazul;
b) orice modificări ale informaţiilor precizate la lit. a), aşa cum au fost transmise ANCOM de către notificatorul de încredere;
c) suspendarea statutului de notificator de încredere, conform art. 12 alin. (2);
d) revocarea statutului de notificator de încredere, conform art. 10 alin. (2) şi art. 12 alin. (4);
e) încetarea statutului de notificator de încredere, conform art. 13.
(2) ANCOM transmite comunicările menţionate la alin. (1) în maximum 5 zile lucrătoare de la data producerii acţiunilor respective.
ART. 15
(1) Toate documentele şi informările prevăzute în prezenta decizie trebuie să fie semnate de reprezentantul legal al solicitantului/notificatorului de încredere, iar transmiterea se efectuează, conform termenelor stabilite prin prezenta decizie, către adresa de poştă electronică tf.dsa@ancom.ro, numai ca înscris în formă electronică, căruia i s-a încorporat, ataşat sau i s-a asociat logic o semnătură electronică calificată în condiţiile legislaţiei speciale privind semnătura electronică.
(2) Este considerată dată a transmiterii data la care s-a realizat transmiterea înscrisului în formă electronică în condiţiile alin. (1).
(3) În cazurile în care prezenta decizie prevede transmiterea unor documente de către ANCOM, acestea se transmit prin intermediul poştei electronice.
ART. 16
Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării acesteia.
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii,
Valeriu Ştefan Zgonea
Bucureşti, 27 iunie 2024.
Nr. 336.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: