Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 335 din 27 iunie 2024  privind stabilirea procedurii de soluţionare a plângerilor privind serviciile digitale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 DECIZIE nr. 335 din 27 iunie 2024 privind stabilirea procedurii de soluţionare a plângerilor privind serviciile digitale

EMITENT: Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 644 din 5 iulie 2024
    Având în vedere art. 53 din Regulamentul (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE,
    în temeiul art. 19 din Legea nr. 50/2024 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale), precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 365/2002 privind comerţul electronic, precum şi al art. 12 alin. (1) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările şi completările ulterioare,
    Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii emite prezenta decizie.
    ART. 1
    Prezenta decizie are ca obiect stabilirea procedurii de soluţionare a plângerilor întemeiate pe dispoziţiile art. 53 din Regulamentul (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE, denumit în continuare Regulamentul privind serviciile digitale, precum şi stabilirea modalităţilor de comunicare cu părţile implicate.

    ART. 2
    În cuprinsul prezentei decizii sunt aplicabile definiţiile relevante prevăzute la art. 3 din Regulamentul privind serviciile digitale şi la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 50/2024 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale), precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 365/2002 privind comerţul electronic.

    ART. 3
    (1) În exercitarea atribuţiilor de coordonator al serviciilor digitale în România, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, denumită în continuare ANCOM, primeşte, analizează, soluţionează şi, după caz, redirecţionează către coordonatorii serviciilor digitale din alte state membre ale Uniunii Europene plângerile admisibile primite.
    (2) În cazul plângerilor ce nu sunt întemeiate pe dispoziţiile art. 53 din Regulamentul privind serviciile digitale, care se referă la conţinutul ilegal existent în mediul online, înregistrarea se realizează separat în scopuri statistice, soluţionarea acestora fiind de competenţa autorităţilor relevante ce deţin atribuţii cu privire la supravegherea unui anumit sector sau domeniu de activitate.
    (3) În cazul plângerilor prevăzute la alin. (2), petenţii vor fi informaţi, în termen de cel mult 30 de zile, cu privire la motivele pentru care o plângere nu este considerată a fi întemeiată pe dispoziţiile art. 53 din Regulamentul privind serviciile digitale şi, în măsura în care este posibil, vor primi recomandări cu privire la modalitatea de soluţionare, inclusiv cu privire la autoritatea relevantă competentă, dacă aceasta este identificată.

    ART. 4
    (1) Plângerile prevăzute la art. 3 alin. (1) pot fi adresate de orice persoană fizică sau juridică, destinatar al serviciilor intermediare, care are domiciliul sau reşedinţa, respectiv sediul, în România şi care doreşte să semnaleze o posibilă nerespectare de către un furnizor de servicii intermediare a obligaţiilor impuse acestuia prin prevederile Regulamentului privind serviciile digitale.
    (2) Plângerile pot fi depuse şi prin intermediul unui organism, al unei organizaţii, al unei asociaţii sau fundaţii fără scop lucrativ, mandatate să exercite în numele persoanei menţionate la alin. (1) drepturile conferite de Regulamentul privind serviciile digitale, în condiţiile prevăzute la art. 5 alin. (4) din prezenta decizie.

    ART. 5
    (1) Plângerile adresate ANCOM conform art. 4 trebuie formulate în scris, în format letric sau digital, cu respectarea prezentei proceduri.
    (2) Plângerile vor fi transmise prin utilizarea formularului electronic pus la dispoziţie de ANCOM, iar, în cazul persoanelor care se află în imposibilitatea utilizării acestuia, pot fi depuse la registratura generală de la sediul central al ANCOM sau pot fi transmise prin poştă la acest sediu.
    (3) Plângerile prevăzute la art. 4 alin. (1) se transmit personal sau prin reprezentant legal sau convenţional, cu anexarea dovezii reprezentării.
    (4) În cazul în care plângerea este transmisă prin intermediul unui organism, al unei organizaţii, al unei asociaţii sau fundaţii fără scop lucrativ, acestea trebuie să dovedească faptul că au fost constituite legal, cu un statut ce prevede obiective de interes public, inclusiv în domeniul protecţiei drepturilor destinatarilor de servicii digitale, în conformitate cu cerinţele prevăzute la art. 86 din Regulamentul privind serviciile digitale. În acest caz, la plângere se anexează dovada reprezentării, precum şi statutul organismului, organizaţiei, asociaţiei sau fundaţiei.

    ART. 6
    (1) Plângerile formulate conform art. 4 trebuie să conţină, în mod obligatoriu, următoarele date de identificare şi de contact ale petiţionarului care se adresează în nume propriu: nume, prenume, adresa de domiciliu sau de reşedinţă, respectiv denumirea şi sediul social în cazul persoanelor juridice, o adresă de poştă electronică, precum şi indicarea mijlocului de comunicare ales de petiţionar, respectiv detaliile de contact.
    (2) Prin excepţie de la dispoziţiile alin. (1), vor fi preluate şi plângerile anonime ce au ca obiect sau au legătură cu infracţiuni precum abuzul sexual asupra copiilor, exploatarea sexuală a copiilor şi pornografia infantilă, astfel cum sunt definite aceste infracţiuni prin prevederile legale în vigoare.
    (3) În cazul plângerilor înaintate prin reprezentant, în plus faţă de datele petiţionarului, menţionate la alin. (1), este obligatorie furnizarea următoarelor date ale reprezentantului: nume şi prenume/denumire, adresă de corespondenţă/sediu, adresă de poştă electronică, număr de telefon, număr de înregistrare în registrul asociaţiilor şi fundaţiilor, dacă este cazul.
    (4) Pentru primirea şi înregistrarea valabilă a plângerilor este obligatorie furnizarea datelor necesare identificării furnizorului de servicii intermediare reclamat, precum denumire, adresă/sediu, URL-ul paginii de internet a furnizorului, sau a oricăror altor informaţii deţinute de petiţionar, în vederea identificării furnizorului.
    (5) ANCOM poate solicita confirmarea corectitudinii datelor transmise, spre exemplu clarificări privind identitatea petiţionarului sau a furnizorului de servicii intermediare vizat. Netransmiterea datelor sau a informaţiilor solicitate în termenul indicat de ANCOM conduce la clasarea plângerii cu această menţiune, fără a se formula un răspuns petiţionarului.

    ART. 7
    (1) Plângerile depuse conform art. 4 vor conţine, în mod obligatoriu, cel puţin următoarele:
    a) o detaliere a obiectului acestora, cu indicarea serviciilor intermediare vizate, inclusiv a localizării electronice a informaţiilor sau serviciilor ce fac obiectul plângerii, de exemplu URL-ul sau URL-urile exacte sau, dacă este necesar, informaţii suplimentare care să permită identificarea conţinutului sau serviciului, adaptate în funcţie de tipul de conţinut şi de tipul specific de serviciu intermediar;
    b) motivele pentru care petiţionarul consideră că au fost încălcate prevederile Regulamentului privind serviciile digitale;
    c) detalii privind demersurile întreprinse de petiţionar către furnizorul de servicii intermediare reclamat sau către un organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor, în caz că au fost realizate;
    d) informaţiile disponibile pentru susţinerea afirmaţiilor petiţionarului, cu anexarea de dovezi concludente, în măsura în care acesta le deţine.

    (2) În cazul în care, anterior depunerii plângerii la ANCOM, petiţionarul a introdus pe rolul instanţelor judecătoreşti o acţiune cu acelaşi obiect şi cu acelaşi furnizor sau reprezentant legal, aduce aceste aspecte la cunoştinţa ANCOM. În acest caz, în plângere se menţionează denumirea instanţei şi numărul dosarului respectiv.

    ART. 8
    În cazul în care plângerile depuse conform art. 4 sunt în mod vădit nefondate, excesive, ilizibile sau conţin un limbaj licenţios, ANCOM poate decide clasarea acestora, caz în care petiţionarul va primi o informare în acest sens în termen de 30 de zile de la data înregistrării.

    ART. 9
    (1) Transmiterea plângerilor către ANCOM nu aduce atingere dreptului persoanelor vizate de a se adresa instanţei competente pentru apărarea drepturilor prevăzute de Regulamentul privind serviciile digitale care le-au fost încălcate.
    (2) În cazul în care a fost introdusă o cerere în justiţie cu acelaşi obiect şi având aceleaşi părţi, ANCOM va dispune clasarea plângerii.

    ART. 10
    (1) Plângerile în care nu se precizează datele de identificare ale petiţionarilor, obligatorii conform art. 6 alin. (1) şi (3), sunt considerate anonime şi se clasează cu această menţiune, fără a se formula un răspuns petiţionarilor.
    (2) Plângerile care nu respectă condiţiile prevăzute la art. 5 alin. (3) şi (4), art. 6 alin. (4) şi art. 7 alin. (1) se resping ca fiind inadmisibile.
    (3) În cazul plângerilor de la alin. (2), petiţionarii sunt informaţi în scris, în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la înregistrarea acestora, cu privire la motivul respingerii şi necesitatea respectării condiţiilor de admitere a plângerii.
    (4) În cazul în care apreciază că sunt necesare clarificări, ANCOM poate solicita petiţionarului informaţii şi/sau documente suplimentare legate de plângerea transmisă.
    (5) Netransmiterea informaţiilor şi/sau documentelor suplimentare menţionate la alin. (4), în termenul indicat în solicitare, va conduce la sistarea demersurilor de soluţionare a plângerii. Răspunsul transmis ulterior expirării termenului va fi înregistrat ca o nouă plângere, dacă îndeplineşte condiţiile de admisibilitate stabilite prin prezenta decizie.

    ART. 11
    În situaţia primirii unei plângeri admisibile, referitoare la potenţiale încălcări ale Regulamentului privind serviciile digitale, ANCOM poate dispune:
    a) declanşarea unei investigaţii, în limitele competenţelor stabilite de Regulamentul privind serviciile digitale şi dispoziţiile Legii nr. 50/2024;
    b) transmiterea plângerii către coordonatorul serviciilor digitale din statul membru de stabilire al furnizorului de servicii intermediare, conform competenţelor acestuia stabilite prin Regulamentul privind serviciile digitale, însoţită de un aviz care conţine concluziile unei evaluări primare a plângerii, dacă acest lucru este considerat oportun, cu informarea petiţionarului despre redirecţionarea plângerii.


    ART. 12
    (1) În cazul plângerilor tratate conform art. 11 lit. a), ANCOM confirmă petiţionarului primirea plângerii şi, totodată, informează furnizorul de servicii intermediare reclamat despre plângerea primită.
    (2) În urma informării primite în condiţiile alin. (1), furnizorul de servicii intermediare are dreptul să transmită, în termenul indicat de ANCOM, un punct de vedere cu privire la aceasta. Punctul de vedere se comunică atât ANCOM, cât şi petiţionarului. În cazul în care furnizorul de servicii intermediare consideră că anumite informaţii ce fac obiectul punctului său de vedere sunt confidenţiale, acesta va comunica ANCOM, împreună cu o motivare corespunzătoare a caracterului confidenţial, atât o variantă confidenţială a acestuia, cât şi o variantă neconfidenţială. Dacă ANCOM, în urma analizării motivelor de confidenţialitate invocate de furnizor, decide că informaţiile respective au un caracter confidenţial, atunci va pune la dispoziţia petiţionarului varianta neconfidenţială a punctului de vedere al furnizorului.
    (3) După primirea punctului de vedere conform alin. (2), petiţionarul are dreptul de a transmite, în termenul indicat de ANCOM, un punct de vedere cu privire la cele comunicate de furnizor.
    (4) În anumite cazuri, dacă apreciază că este necesar, ANCOM poate organiza întâlniri cu părţile implicate, prin mijloace de comunicare la distanţă sau la sediul său.
    (5) Prevederile alin. (1)-(4) nu se aplică în situaţia derulării inspecţiilor potrivit art. 28 din Legea nr. 50/2024.

    ART. 13
    Acţiunea de control ce poate fi realizată de ANCOM ca urmare a primirii unei plângeri întemeiate se desfăşoară în conformitate cu prevederile Regulamentului privind serviciile digitale, Legii nr. 50/2024, cu procedurile ANCOM privind efectuarea acţiunilor de control şi, după caz, a inspecţiilor, precum şi cu procedurile agreate cu celelalte autorităţi cu atribuţii de coordonatori de servicii digitale din alte state membre, potrivit recomandărilor Comisiei Europene.

    ART. 14
    Redirecţionarea plângerilor la care se face referire la art. 11 lit. b) se realizează conform procedurii de cooperare stabilite de statele membre şi prevederilor Regulamentului privind serviciile digitale şi pot fi însoţite de un aviz al ANCOM.

    ART. 15
    ANCOM primeşte plângerile care sunt de competenţa sa de la coordonatorii serviciilor digitale din alte state membre, conform procedurii de cooperare stabilite de statele membre şi prevederilor Regulamentului privind serviciile digitale, şi le soluţionează conform prevederilor prezentei decizii.

    ART. 16
    (1) La cerere, ANCOM informează petiţionarul în legătură cu evoluţia investigaţiei întreprinse sau stadiul de soluţionare a plângerii redirecţionate coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire.
    (2) În cazul în care coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire transmite o solicitare de completare a plângerii cu informaţii sau documente suplimentare, ANCOM transmite petiţionarului cererea conform procedurii de cooperare stabilite.

    ART. 17
    (1) Rezultatul investigaţiei menţionate la art. 11 lit. a) se aduce la cunoştinţa petiţionarului, prin mijlocul de comunicare indicat de acesta, în termen de cel mult 90 de zile de la primirea plângerii. În cazul unor investigaţii complexe, ANCOM poate să prelungească termenul de 90 de zile calendaristice cu un termen suplimentar de cel mult 90 de zile.
    (2) Răspunsul comunicat petiţionarului se transmite, spre ştiinţă, şi furnizorului reclamat în cazul în care, în urma investigaţiei menţionate la art. 11 lit. a), nu au fost constatate încălcări ale Regulamentului privind serviciile digitale.
    (3) Dacă, oricând pe parcursul termenului de soluţionare a plângerii, petiţionarul informează ANCOM că renunţă la plângerea sa, acesta nu va mai primi un răspuns din partea ANCOM.
    (4) Rezultatul investigaţiei realizate ca urmare a redirecţionării plângerilor menţionate la art. 11 lit. b) se comunică petiţionarului, prin mijlocul de comunicare indicat de acesta, în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la primirea informaţiilor privind rezoluţia adoptată din partea organismului competent să o soluţioneze.

    ART. 18
    (1) În cazul în care un petiţionar adresează mai multe plângeri, prin care reclamă aceleaşi aspecte, acestea se conexează, dacă nu sunt incidente prevederile art. 8, petiţionarul urmând să primească un singur răspuns care face referire la toate plângerile primite.
    (2) În cazul în care petiţionarul revine cu o nouă plângere prin care reclamă aceleaşi aspecte semnalate într-o plângere anterioară la care a primit răspuns, plângerea se anexează la cea dintâi şi se clasează, fără a se mai trimite un răspuns petiţionarului.

    ART. 19
    (1) Plângerile înaintate conform art. 53 din Regulamentul privind serviciile digitale, primite de o instituţie din România, alta decât ANCOM, se transmit ANCOM, într-un termen de 5 zile lucrătoare.
    (2) Pentru soluţionarea plângerilor transmise conform alin. (1), termenul de răspuns curge de la data înregistrării acestora în cadrul ANCOM.

    ART. 20
    (1) Prelucrarea datelor cu caracter personal furnizate ANCOM prin înregistrarea plângerilor se va realiza în scopurile declarate în cadrul politicii privind protecţia datelor cu caracter personal, disponibilă pe pagina de internet a ANCOM, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 679/2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).
    (2) În cazurile în care este necesară redirecţionarea plângerii către coordonatorul de servicii digitale din statul de stabilire şi, ulterior, dacă este cazul, către Comisia Europeană, potrivit competenţelor prevăzute la art. 56 din Regulamentul privind serviciile digitale, va fi realizată transmiterea datelor personale, a informaţiilor şi dovezilor prezentate de către petiţionar către aceste entităţi în vederea soluţionării plângerii respective potrivit reglementărilor legale în vigoare.

    ART. 21
    Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării acesteia.



                    Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii,
                    Valeriu Ştefan Zgonea

    Bucureşti, 27 iunie 2024.
    Nr. 335.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016