Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 334 din 27 noiembrie 2001  referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor articolului unic al   Legii nr. 323/2001 prin care s-au modificat dispozitiile art. 20 alin. (5) si (6) si ale   art. 21 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 334 din 27 noiembrie 2001 referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor articolului unic al Legii nr. 323/2001 prin care s-au modificat dispozitiile art. 20 alin. (5) si (6) si ale art. 21 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 57 din 28 ianuarie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Koszokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea excepţiilor de neconstituţionalitate a dispoziţiilor articolului unic al <>Legii nr. 323/2001 prin care s-au modificat dispoziţiile art. 20 alin. (5) şi (6) şi ale <>art. 21 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiatilor în România, excepţii ridicate de Hu Li Hua şi Xie Liyan din China în dosarele nr. 7.087/2001 şi nr. 6.995/2001 ale Judecãtoriei Sectorului 6 Bucureşti.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere ca excepţiile de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 316C/2001 şi nr. 317C/2001 au un conţinut identic, pune în discuţie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public considera legalã şi necesarã conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor <>art. 16 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedura civilã, dispune conexarea Dosarului nr. 317C/2001 la Dosarul nr. 316C/2001 care este primul înregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public, considerând ca dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor art. 13 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, coroborate cu cele ale art. 6 din aceeaşi convenţie, solicita admiterea excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constata urmãtoarele:
Prin încheierile din 5 iulie 2001, pronunţate în dosarele nr. 6.995/2001 şi nr. 7.087/2001, Judecãtoria Sectorului 6 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţiile de neconstituţionalitate a dispoziţiilor articolului unic al <>Legii nr. 323/2001 prin care s-au modificat dispoziţiile art. 20 alin. (5) şi (6) şi ale <>art. 21 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiatilor în România, excepţii ridicate de Hu Li Hua şi Xie Liyan din China.
În motivarea excepţiilor de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile de lege criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 24 coroborate cu cele ale art. 16, deoarece, în cadrul procedurii accelerate de rezolvare a cererilor pentru acordarea statutului de refugiat, impotriva hotãrârii pronunţate de instanta de judecata nu se poate exercita nici o cale de atac, ceea ce creeazã o discriminare fata de solicitantii cãrora li se examineazã cererile pe calea procedurii ordinare.
Judecãtoria Sectorului 6 Bucureşti, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca excepţiile sunt neintemeiate. Se arata, în esenta, ca "deoarece, în anumite situaţii expres prevãzute de lege şi care nu pot fi extinse prin analogie, legea poate exclude folosirea cãilor de atac".
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţiile de neconstituţionalitate sunt neintemeiate. Se arata ca legiuitorul poate institui, în considerarea unor situaţii deosebite, reguli speciale de procedura".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţiile de neconstituţionalitate ridicate.
Obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile articolului unic al <>Legii nr. 323/2001 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiatilor în România, lege publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 342 din 27 iunie 2001.
Aceste text de lege are urmãtoarea redactare:
"Articol unic. - Se aproba <>Ordonanta Guvernului nr. 102 din 31 august 2000 privind statutul şi regimul refugiatilor în România, adoptatã în temeiul art. 1 lit. G pct. 2 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 3 septembrie 2000, cu urmãtoarele modificãri:
1. Alineatul (5) al articolului 20 va avea urmãtorul cuprins:
<<(5) Hotãrârea instanţei este definitiva şi irevocabilã.>>
2. Alineatul (6) al articolului 20 se abroga.
3. Alineatul (6) al articolului 21 va avea urmãtorul cuprins:
<<(6) În cazul prevãzut la alin. (5) lit. a) hotãrârea instanţei este definitiva şi irevocabilã.>>"
În susţinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege se invoca încãlcarea art. 24 din Constituţie privind dreptul la apãrare, precum şi a principiului fundamental al egalitãţii în drepturi, în sensul ca dispoziţiile legale criticate nu permit exercitarea unei cai de atac impotriva hotãrârilor judecãtoreşti pronunţate în cadrul procedurii accelerate de rezolvare a cererilor pentru acordarea statutului de refugiat.
Examinând excepţiile de neconstituţionalitate, Curtea constata ca modificãrile aduse art. 20 alin. (5) şi <>art. 21 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 prin pct. 1 şi 3 ale articolului unic din <>Legea nr. 323/2001 nu au nici o legatura cu dreptul la apãrare şi nu ingradesc în nici un fel exercitarea acestui drept. Faptul ca hotãrârea instanţei de judecata este definitiva şi irevocabilã nu înseamnã ca autorii excepţiilor sunt lipsiţi de dreptul la apãrare. Pe intreaga durata a procedurii accelerate petentii se bucura, potrivit <>art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 , de dreptul de a fi asistaţi sau reprezentaţi de un avocat, de dreptul de a li se asigura în mod gratuit un interpret, de a fi consiliati şi asistaţi de un reprezentant al organizaţiilor neguvernamentale, de a fi informati cu privire la drepturile şi obligaţiile pe care le au.
Totodatã, potrivit prevederilor constituţionale ale art. 128, impotriva hotãrârilor judecãtoreşti cãile de atac pot fi exercitate de partea interesatã şi de Ministerul Public numai în condiţiile legii, legiuitorul putând institui, în considerarea unor situaţii deosebite (asa cum de altfel este situaţia refugiatilor în România), reguli speciale de procedura şi modalitãţi de exercitare a drepturilor procesuale. În acest sens este jurisprudenta Curţii Constituţionale, concretizata în numeroase decizii, ca de exemplu Decizia nr. 261/2000, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 174 din 5 aprilie 2001.
În ceea ce priveşte pct. 2 al aceluiaşi articol de lege, prin care se abroga dispoziţiile <>art. 20 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 , se constata ca acesta nu poate constitui obiect al controlului de constitutionalitate prin excepţie, deoarece, potrivit art. 58 alin. (1) din Constituţie, abrogarea dispoziţiilor legale este atributul exclusiv al legiuitorului, iar Curtea Constituţionalã nu se poate substitui acestuia pentru menţinerea în vigoare a acestor dispoziţii.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţiile de neconstituţionalitate a dispoziţiilor articolului unic al <>Legii nr. 323/2001 prin care s-au modificat dispoziţiile art. 20 alin. (5) şi (6) şi ale <>art. 21 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiatilor în România, excepţii ridicate de Hu Li Hua şi Xie Liyan din China în dosarele nr. 7.087/2001 şi nr. 6.995/2001 ale Judecãtoriei Sectorului 6 Bucureşti.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 27 noiembrie 2001.

PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Doina Suliman

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016