Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 330 din 10 martie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. VI din anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 330 din 10 martie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. VI din anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 406 din 9 iunie 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. VI din anexa la Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, excepţie ridicatã de Ana D. Hodoroagã în Dosarul nr. 3.495/90/2009 al Tribunalului Vâlcea - Secţia civilã şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.933D/2010.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Preşedintele dispune sã se facã apelul şi în dosarele nr. 3.578D/2010, nr. 4.021D/2010 şi nr. 73D/2011 având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a aceloraşi dispoziţii de lege, excepţie ridicatã din oficiu de Curtea de Apel Oradea - Secţia civilã mixtã în Dosarul nr. 3.476/83/2008, de Cezar Dariescu în Dosarul nr. 8.433/99/2009 al Curţii de Apel Iaşi - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale şi de Maria Precup şi Octavian Precup în Dosarul nr. 575/111/2010 al Tribunalului Bihor - Secţia civilã.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Curtea, având în vedere obiectul identic al excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 1.933D/2010, nr. 3.578D/2010, nr. 4.021D/2010 şi nr. 73D/2011, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
    Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
    Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea dosarelor nr. 3.578D/2010, nr. 4.021D/2010 şi nr. 73D/2011 la Dosarul nr. 1.933D/2010, care este primul înregistrat.
    Cauza este în stare de judecatã.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã, sens în care aratã cã Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 a fost abrogatã.

                                     CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 11 februarie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 3.495/90/2009, Tribunalul Vâlcea - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. VI din anexa la Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat.
    Excepţia a fost ridicatã de Ana D. Hodoroagã cu prilejul soluţionãrii unei acţiuni civile având ca obiect recalcularea pensiei.
    Prin Încheierea din 12 ianuarie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 3.476/83/2008, Curtea de Apel Oradea - Secţia civilã mixtã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. VI din anexa la Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005.
    Excepţia a fost ridicatã, din oficiu, de cãtre instanţa de judecatã cu prilejul soluţionãrii unei contestaţii împotriva unei decizii de pensionare.
    Prin Încheierea din 21 septembrie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 8.433/99/2009, Curtea de Apel Iaşi - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. VI din anexa la Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005.
    Excepţia a fost ridicatã de Cezar Dariescu cu prilejul soluţionãrii recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 877 din 21 aprilie 2010, pronunţatã de Tribunalul Iaşi în Dosarul nr. 8.433/99/2009.
    Prin Încheierea din 18 noiembrie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 575/111/2010, Tribunalul Bihor - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. VI din anexa la Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat.
    Excepţia a fost ridicatã de Maria Precup şi Octavian Precup cu prilejul soluţionãrii contestaţiei formulate împotriva deciziei de pensionare.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin cã prevederile de lege criticate, care exclud de la calculul pensiei formele de retribuire în acord sau cu bucata, în regie ori dupã timp, pe bazã de tarife sau cote procentuale, sunt discriminatorii, întrucât toţi salariaţii au contribuit pânã în anul 2001 la asigurãrile sociale cu un procent din salariul brut câştigat potrivit Decretului nr. 389/1972 cu privire la contribuţia pentru asigurãrile sociale de stat. De asemenea, aratã cã sunt încãlcate şi dispoziţiile constituţionale ale art. 41, 42, 44, 47, 53 şi 56.
    Tribunalul Vâlcea - Secţia civilã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
    Curtea de Apel Iaşi - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
    Tribunalul Bihor - Secţia civilã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

                                     CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile pct. VI din anexa la Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005, dispoziţii potrivit cãrora: "Adeverinţele prin care se dovedesc aceste sporuri vor cuprinde:
    - denumirea unitãţii;
    - perioada în care s-a lucrat, cu indicarea datei de începere şi de încetare a raportului de muncã;
    - funcţia, meseria sau specialitatea exercitatã;
    - denumirea sporurilor, procentul sau suma acordatã;
    - perioada în care a primit sporul şi temeiul în baza cãruia s-a acordat;
    - adeverinţele vor purta numãr, data eliberãrii, ştampila unitãţii, precum şi semnãtura celui care angajeazã unitatea sau a persoanei delegate în acest sens de conducerea unitãţii.
    Menţiune: Nu sunt luate în calcul la stabilirea punctajului mediu anual, întrucât nu au fãcut parte din baza de calcul a pensiilor, conform legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001:
    ● formele de retribuire în acord sau cu bucata, în regie ori dupã timp, pe bazã de tarife sau cote procentuale;
    ● participarea la beneficii a oamenilor muncii din unitãţile economice;
    ● premiile anuale şi premiile acordate în cursul anului pentru realizãri deosebite;
    ● recompensele cu caracter limitat, acordate personalului din unele sectoare de activitate;
    ● diurnele de deplasare şi de delegare, indemnizaţiile de delegare, detaşare şi transfer;
    ● drepturile de autor;
    ● drepturile plãtite potrivit dispoziţiilor legale, în cazul desfacerii contractului de muncã;
    ● al 13-lea salariu;
    ● alte sporuri care nu au avut caracter permanent."
    Autorii excepţiei considerã cã aceste prevederi de lege contravin urmãtoarelor texte din Constituţie: art. 16 alin. (1) referitor la egalitatea în drepturi, art. 41 privind munca şi protecţia socialã a muncii, art. 42 referitor la interzicerea muncii forţate, art. 44 privind dreptul de proprietate privatã, art. 47 privind nivelul de trai, art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertãţi şi art. 56 referitor la contribuţiile financiare.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã, ulterior sesizãrii sale cu excepţia de neconstituţionalitate, Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 a fost abrogatã prin art. 196 lit. n) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010. Actul abrogator nu a preluat soluţia legislativã criticatã. Aşa fiind, excepţia de neconstituţionalitate a rãmas fãrã obiect, devenind inadmisibilã. Potrivit prevederilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, instanţa de contencios constituţional nu se poate pronunţa decât asupra prevederilor dintr-o lege în vigoare.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge ca devenitã inamisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. VI din anexa la Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, excepţie ridicatã de Ana D. Hodoroagã în Dosarul nr. 3.495/90/2009 al Tribunalului Vâlcea - Secţia civilã, de Curtea de Apel Oradea - Secţia civilã mixtã, din oficiu, în Dosarul nr. 3.476/83/2008, de Cezar Dariescu în Dosarul nr. 8.433/99/2009 al Curţii de Apel Iaşi - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale şi de Maria Precup şi Octavian Precup în Dosarul nr. 575/111/2010 al Tribunalului Bihor - Secţia civilã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 martie 2011.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                            Patricia Marilena Ionea

                                   ---------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016