Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 326 din 10 martie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I alin. (2) si art. II lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 326 din 10 martie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I alin. (2) si art. II lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 424 din 17 iunie 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I alin. (2) şi art. II lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Ioan Isai în Dosarul nr. 175/97/2010 al Tribunalului Hunedoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã, întrucât textele de lege criticate nu mai sunt în vigoare.

                               CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 31 mai 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 175/97/2010, Tribunalul Hunedoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I alin. (2) şi art. II lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale.
    Excepţia a fost ridicatã de Ioan Isai cu prilejul soluţionãrii contestaţiei formulate împotriva deciziei de pensionare.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textele de lege criticate sunt neconstituţionale, contravenind dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi art. 50 din Constituţie. În acest sens, aratã cã aceste texte de lege nu îi permit sã beneficieze de un numãr suplimentar de puncte, deşi a lucrat în grupa a II-a de muncã timp de 22 de ani şi 2 luni, întrucât în cazul sãu nu s-a utilizat un stagiu complet de cotizare, fiind pensionat pentru invaliditate cu gradul II.
    Tribunalul Hunedoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã, textele de lege criticate instituind o reglementare unitarã, fãrã a face diferenţe în cadrul aceleiaşi categorii de persoane.
    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Avocatul Poporului considerã cã prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

                               CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. I alin. (2) şi art. II lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 637 din 4 septembrie 2008 şi aprobatã prin Legea nr. 154/2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 322 din 14 mai 2009.
Textele de lege criticate au urmãtoarea redactare:
    Art. I alin. (2): "Dupã articolul 78^1 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se introduce un nou articol, articolul 78^2, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 78^2 - (1) Asiguraţii care au desfãşurat activitãţi în locuri de muncã încadrate în grupa I şi/sau grupa II de muncã, potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, beneficiazã de un numãr suplimentar de puncte, dupã cum urmeazã:
    a) 0,50 puncte pentru fiecare an de spor, respectiv 0,04166 puncte pentru fiecare lunã de spor, acordat pentru vechimea realizatã în activitatea desfãşuratã în grupa I de muncã;
    b) 0,25 puncte pentru fiecare an de spor, respectiv 0,02083 puncte pentru fiecare lunã de spor, acordat pentru vechimea realizatã în activitatea desfãşuratã în grupa II de muncã.
    (2) Prevederile alin. (1) se aplicã numai în situaţiile în care, potrivit legii, la determinarea punctajului mediu anual se utilizeazã stagiile complete de cotizare, prevãzute în anexa nr. 3, în funcţie de data naşterii, respectiv stagiile complete de cotizare în funcţie de data deschiderii dreptului la pensie, conform prevederilor art. 167^1.";
   Art. II lit. a): "Prevederile art. 78^2 din Legea nr. 19/2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplicã şi persoanelor: a) ale cãror drepturi de pensie au fost recalculate conform dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, aprobatã cu completãri prin Legea nr. 78/2005, cu completãrile ulterioare, cu excepţia acelora în cazul cãrora pentru determinarea punctajului mediu anual s-a utilizat vechimea în muncã necesarã deschiderii dreptului la pensie prevãzutã de acte normative cu caracter special;".
    Autorul excepţiei considerã cã aceste texte de lege sunt contrare urmãtoarelor texte din Constituţie: art. 16 alin. (1) referitor la egalitatea în drepturi şi art. 50 privind protecţia persoanelor cu handicap.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, anterior sesizãrii sale, dispoziţiile art. I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008 au fost abrogate prin art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 9 decembrie 2008. Actul abrogator a preluat dispoziţiile de lege criticate. Art.196 lit. a) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010, a abrogat însã Legea nr. 19/2000 şi, implicit, actele normative care completau şi modificau aceastã din urmã lege.
    Reglementând modul de calcul al pensiilor persoanelor care au desfãşurat activitãţi în locuri de muncã încadrate în grupele I şi a II-a de muncã, potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, cele care au desfãşurat activitãţi în locuri de muncã încadrate în condiţii de muncã deosebite, condiţii speciale sau alte condiţii de muncã, potrivit legii, art. 100 din Legea nr. 263/2010 aratã cã acestea beneficiazã de majorarea punctajelor lunare realizate în perioadele respective, fãrã a mai condiţiona aceastã majorare de stagiul de cotizare realizat. În consecinţã, Legea nr. 263/2010 nu a preluat soluţia legislativã criticatã a art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului, astfel cã, în ceea ce priveşte acest text de lege, excepţia de neconstituţionalitate a rãmas fãrã obiect.
    În ceea ce priveşte dispoziţiile art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008, Curtea constatã cã acestea au fost modificate prin Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008. Legea nr. 263/2010 nu a preluat soluţia legislativã criticatã.
    În aceste condiţii, Curtea apreciazã cã, şi sub acest aspect, excepţia de neconstituţionalitate a rãmas fãrã obiect.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                        CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                            În numele legii
                               DECIDE:

    Respinge ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a art. I alin. (2) şi art. II lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Ioan Isai în Dosarul nr. 175/97/2010 al Tribunalului Hunedoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 martie 2011.

                PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                        AUGUSTIN ZEGREAN

                       Magistrat-asistent,
                      Patricia Marilena Ionea
                           _________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016