Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 322 din 3 martie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 si art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 31/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar si ale art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 258 din 12 aprilie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Oana Cristina Puicã - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar şi ale <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, excepţie ridicatã de Sindicatul Liber al Învãţãmântului din Judeţul Covasna în dosarele nr. 2.191/119/2009, nr. 2.193/119/2009, nr. 2.131/119/2009, nr. 2.134/119/2009, nr. 2.192/119/2009, nr. 2.133/119/2009 şi nr. 2.125/119/2009 ale Tribunalului Covasna - Secţia civilã şi de Sindicatul Independent al Învãţãmântului Preuniversitar din Judeţul Timiş în Dosarul nr. 2.384/30/2010 al Tribunalului Timiş - Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere cã excepţiile de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 3.028D/2010-nr. 3.033D/2010, nr. 3.221D/2010 şi nr. 4.022D/2010 au obiect identic, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public nu se opune conexãrii dosarelor.
Curtea, în temeiul <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea dosarelor nr. 3.029D/2010-nr. 3.033D/2010, nr. 3.221D/2010 şi nr. 4.022D/2010 la Dosarul nr. 3.028D/2010, care este primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, întrucât dispoziţiile de lege criticate au fost abrogate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, reţine urmãtoarele:
Prin încheierile din 21 ianuarie 2010, pronunţate în dosarele nr. 2.191/119/2009, nr. 2.193/119/2009, nr. 2.131/119/2009, nr. 2.134/119/2009, nr. 2.192/119/2009, nr. 2.133/119/2009 şi nr. 2.125/119/2009, Tribunalul Covasna - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi <>art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar şi ale <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009.
Excepţia a fost ridicatã de Sindicatul Liber al Învãţãmântului din Judeţul Covasna cu ocazia soluţionãrii unor cauze civile având ca obiect drepturi bãneşti.
Prin Încheierea din 27 septembrie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 2.384/30/2010, Tribunalul Timiş - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar şi ale <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009.
Excepţia a fost ridicatã de Sindicatul Independent al Învãţãmântului Preuniversitar din Judeţul Timiş cu ocazia soluţionãrii unei cauze civile având ca obiect drepturi bãneşti.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin cã prevederile criticate din cele douã ordonanţe de urgenţã încalcã dreptul la muncã şi la protecţia socialã a muncii, dreptul la un nivel de trai decent şi condiţiile de adoptare a ordonanţelor de urgenţã, precum şi dispoziţiile constituţionale privind rolul şi informarea Parlamentului, rolul Guvernului, respectiv al Consiliului Economic şi Social, întrucât, deşi Legea învãţãmântului prevede cã în România învãţãmântul constituie prioritate naţionalã, Guvernul a diminuat salariile personalului didactic. Astfel, apreciazã cã Guvernul a adoptat respectivele ordonanţe de urgenţã cu încãlcarea exigenţelor stabilite de art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie, deoarece nu a indicat situaţia extraordinarã care a stat la baza emiterii lor, nu a motivat corespunzãtor urgenţa reglementãrilor şi a afectat drepturile constituţionale ale personalului didactic, şi anume dreptul la muncã şi la protecţia socialã a muncii şi dreptul la un nivel de trai decent, consacrate de dispoziţiile constituţionale ale art. 41 alin. (1) şi (2) şi ale art. 47 alin. (1). Mai aratã cã Guvernul refuzã sã aplice o lege adoptatã de Parlament, şi anume <>Legea nr. 221/2008, ceea ce contravine dispoziţiilor constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5) şi ale art. 61 alin. (1). Totodatã, considerã a fi încãlcate şi prevederile art. 102 alin. (1) şi (2) şi ale art. 141 din Legea fundamentalã, întrucât Guvernul nu a consultat Consiliul Economic şi Social atunci când a adoptat respectivele ordonanţe de urgenţã.
Tribunalul Covasna - Secţia civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2009 şi ale <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2009 este întemeiatã.
Tribunalul Timiş - Secţia civilã considerã întemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2009 şi ale <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2009.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 211 din 1 aprilie 2009, şi ale <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 286 din 30 aprilie 2009. <>Art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2009 a fost abrogat prin dispoziţiile <>art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2009, celelalte texte de lege criticate având urmãtorul cuprins:
- <>Art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2009: "Alineatul (1) al articolului 1^1 din <>Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învãţãmânt, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 30 ianuarie 2008, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 221/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Dupã litera a) se introduce o nouã literã, litera a^1), cu urmãtorul cuprins:
«a^1) pentru perioada 1-30 aprilie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevãzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;».
2. Litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
«b) pentru perioada 1 mai-31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor de bazã obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevãzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;».";
- <>Art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2009: "<>Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariate ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învãţãmânt, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 221/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 1^1 alineatul (1), litera a^1) va avea urmãtorul cuprins:
«a^1) pentru perioada 1 mai-31 decembrie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevãzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;».
2. La articolul 1^1 alineatul (1), literele b) şi c) se abrogã.
3. Anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b se abrogã."
În susţinerea neconstituţionalitãţii acestor prevederi de lege, autorii excepţiei invocã încãlcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5) privind statul român, ale art. 20 alin. (1) referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului, ale art. 41 alin. (1) şi (2) privind dreptul la muncã şi la protecţia socialã a muncii, ale art. 47 alin. (1) referitoare la dreptul la un nivel de trai decent, ale art. 61 alin. (1) privind rolul Parlamentului, ale art. 102 alin. (1) şi (2) referitoare la rolul Guvernului, ale art. 111 alin. (1) privind informarea Parlamentului, ale art. 115 alin. (4) şi (6) referitoare la condiţiile de adoptare a ordonanţelor de urgenţã şi ale art. 141 privind Consiliul Economic şi Social.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã prevederile art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/1990 şi ale <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2009, completau, respectiv modificau dispoziţii ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învãţãmânt, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, act normativ abrogat la data de 1 ianuarie 2010 prin <>Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitarã a personalului plãtit din fonduri publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009, lege abrogatã, la rândul ei, prin <>Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitarã a personalului plãtit din fonduri publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 877 din 28 decembrie 2010. Actele normative abrogatoare se referã, printre altele, şi la salarizarea personalului didactic, dar, având în vedere cã susţinerile autorilor excepţiei privesc caracterul neconstituţional al modificãrii prin ordonanţã de urgenţã a unor domenii ce au fost iniţial reglementate prin lege, Curtea constatã cã obiectul criticii nu mai subzistã.
Pentru acest motiv, având în vedere dispoziţiile <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit cãrora "Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare", precum şi data la care instanţa de contencios constituţional a fost sesizatã, respectiv 21 ianuarie 2010 şi 27 septembrie 2010, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/1990 şi ale <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2009 urmeazã a fi respinsã ca inadmisibilã.
În baza aceluiaşi temei legal, soluţia de respingere ca inadmisibilã a excepţiei de neconstituţionalitate se impune şi în ceea ce priveşte dispoziţiile <>art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2009, abrogate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2009.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi <>art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar şi ale <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, excepţie ridicatã de Sindicatul Liber al Învãţãmântului din Judeţul Covasna în dosarele nr. 2.191/119/2009, nr. 2.193/119/2009, nr. 2.131/119/2009, nr. 2.134/119/2009, nr. 2.192/119/2009, nr. 2.133/119/2009 şi nr. 2.125/119/2009 ale Tribunalului Covasna - Secţia civilã şi de Sindicatul Independent al Învãţãmântului Preuniversitar din Judeţul Timiş în Dosarul nr. 2.384/30/2010 al Tribunalului Timiş - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 3 martie 2011.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Oana Cristina Puicã
-------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: