Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 319 din 23 martie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) lit. a), art. 2 pct. 8, art. 19 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale si ale art. 81 alin. (2) lit. d) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001
Ioan Vida - preşedinte Nicolae Cochinescu - judecãtor Aspazia Cojocaru - judecãtor Acsinte Gaspar - judecãtor Petre Lãzãroiu - judecãtor Ion Predescu - judecãtor Puskas Valentin Zoltan - judecãtor Tudorel Toader - judecãtor Augustin Zegrean - judecãtor Antonia Constantin - procuror Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) lit. a), art. 2 pct. 8, <>art. 19 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale şi ale <>art. 81 alin. (2) lit. d) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , excepţie ridicatã de Consiliul General al Municipiului Bucureşti în Dosarul nr. 12.230/3/2009 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal. La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã. Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând considerentele <>Deciziei nr. 843/2009 , prin care Curtea Constituţionalã a constatat conformitatea prevederilor de lege criticate cu textele din Legea fundamentalã indicate şi în motivarea prezentei excepţii.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele: Prin Încheierea din 27 mai 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 12.230/3/2009, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) lit. a), art. 2 pct. 8, <>art. 19 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale şi ale <>art. 81 alin. (2) lit. d) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 . Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Consiliul General al Municipiului Bucureşti într-o cauzã având ca obiect anularea unui act administrativ. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia aratã cã sectoarele municipiului Bucureşti nu sunt unitãţi administrativ-teritoriale, astfel cã nu au personalitate juridicã de drept public şi, implicit, nici bugete proprii, distincte de cele ale municipiului. De aceea, susţine cã reglementarea, prin textele de lege criticate, a competenţei sectoarelor de a elabora şi aproba astfel de bugete locale încalcã prevederile constituţionale ale art. 3 alin. (3), ale art. 138 alin. (1) şi (4), precum şi principiul autonomiei locale financiare pe care se întemeiazã administraţia publicã din unitãţile administrativ-teritoriale. Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate. Autoritãţile menţionate nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 1 alin. (2) lit. a), art. 2 pct. 8 şi ale <>art. 19 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 618 din 18 iulie 2006, precum şi ale <>art. 81 alin. (2) lit. d) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007. Textele de lege criticate au urmãtorul cuprins: - <>Art. 1 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 273/2006 : "(2) Dispoziţiile prezentei legi se aplicã în domeniul elaborãrii, aprobãrii, executãrii şi raportãrii: a) bugetelor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti, judeţelor şi municipiului Bucureşti;"; - <>Art. 2 pct. 8 din Legea nr. 273/2006 : "În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã: [...] 8. buget local pe ansamblul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti - totalitatea bugetelor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi bugetului propriu al judeţului, respectiv ale sectoarelor şi al municipiului Bucureşti;"; - <>Art. 19 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 273/2006 : "(1) Bugetele locale şi celelalte bugete prevãzute la art. 1 alin. (2) se aprobã astfel: a) bugetele locale, bugetele împrumuturilor externe şi interne şi bugetele fondurilor externe nerambursabile, de cãtre consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor, judeţelor şi de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz;"; - <>Art. 81 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 215/2001 : "(2) Consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti exercitã, în principal, urmãtoarele atribuţii: [...] d) aprobã bugetul local, împrumuturile, virãrile de credite şi modul de utilizare a rezervei bugetare; aprobã contul de încheiere a exerciţiului bugetar; stabilesc impozite şi taxe locale, precum şi taxe speciale, în condiţiile legii." În opinia autorului excepţiei, sunt încãlcate prevederile din Legea fundamentalã cuprinse la art. 3 alin. (3) referitor la organizarea administrativã a teritoriului, ale art. 120 alin. (1) care consacrã principiile pe care se întemeiazã administraţia publicã din unitãţile administrativ-teritoriale şi ale art. 138 alin. (1) şi (4) privind bugetul public naţional. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã a mai verificat constituţionalitatea prevederilor de lege ce formeazã obiect al excepţiei de faţã, pronunţându-se din perspectiva unor critici similare şi prin raportare la aceleaşi texte din Legea fundamentalã. Prin <>Decizia nr. 843 din 2 iunie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 506 din 22 iulie 2009, a constatat cã nu sunt încãlcate prevederile constituţionale invocate în motivarea excepţiei, pentru argumentele acolo reţinute. Întrucât în prezenta cauzã nu au intervenit elemente noi, de naturã sã justifice reconsiderarea acestei jurisprudenţe, atât considerentele, cât şi soluţia deciziei menţionate îşi pãstreazã valabilitatea.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) lit. a), art. 2 pct. 8, <>art. 19 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale şi ale <>art. 81 alin. (2) lit. d) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , excepţie ridicatã de Consiliul General al Municipiului Bucureşti în Dosarul nr. 12.230/3/2009 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal. Definitivã şi general obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 23 martie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA