Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ART. 1 Se aprobă soluţiile prevăzute în anexele nr. 1-3 care fac parte integrantă din prezenta decizie, referitoare la aplicarea unitară a prevederilor unor articole din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, cu modificările ulterioare, şi din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicată, cu modificările ulterioare, adoptate de Comisia centrală fiscală, constituită în baza Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.349/2001, în şedinţa din data de 15 februarie 2002. ART. 2 Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul finanţelor publice, Mihai Nicolae Tănăsescu ANEXA 1 SOLUŢII privind aplicarea unitară a prevederilor contabile şi fiscale referitoare la impozitul pe profit şi la taxa pe valoarea adăugată IMPOZITUL PE PROFIT I. Potrivit art. 7 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, impozitul pe profit se reduce cu 50% pentru profitul utilizat în anul fiscal curent pentru investiţii în active corporale şi necorporale, definite potrivit Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, cu modificările ulterioare, destinate activităţilor pentru care contribuabilul este autorizat. Reducerea se calculează începând cu profitul realizat după data de 1 ianuarie 2001. Reducerile prevăzute la alin. (1) şi (2) se calculează lunar, iar sumele aferente reducerii se repartizează ca surse proprii de finanţare. Profitul folosit pentru investiţii în active corporale şi necorporale, achiziţionate după data de 19 aprilie 2001, destinate activităţii pentru care contribuabilul este autorizat, în sensul prevederilor alin. (2) al art. 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994, republicată, cu modificările ulterioare, reprezintă soldul contului de profit şi pierdere al lunii precedente (respectiv profitul contabil după deducerea impozitului pe profit), la care se adauga profitul din luna efectuării investiţiei înainte de impozitare, utilizat în acest scop, după scăderea sumei profitului investit anterior şi a celorlalte surse atrase de finanţare a investiţiilor (de exemplu împrumuturile, creditele şi altele de aceeaşi natura). Profitul asupra căruia se calculează reducerea de impozit este profitul realizat lunar, cumulat de la începutul anului fiscal, calculat potrivit prevederilor de mai sus, până la momentul efectuării investiţiei. Aceasta reducere se aplica numai pentru sumele investite care au ca sursa profitul realizat până la momentul efectuării investiţiei. Reducerea se calculează prin aplicarea procentului de 50% asupra impozitului pe profitul folosit pentru investiţii, urmând ca aceasta suma să fie evidenţiată în Declaraţia privind impozitul pe profit la rândul 31 "Reduceri de impozit pe profit calculate potrivit legislaţiei în vigoare". Pentru anul 2001, la calculul reducerii se ia în considerare profitul contabil realizat după data de 1 ianuarie 2001 şi investit în active corporale şi necorporale achiziţionate după data de 19 aprilie 2001. Pentru investiţiile care se realizează pe parcursul mai multor luni sau în ani fiscali consecutivi, inclusiv pentru cele realizate în regie proprie, facilitatea se acorda la valoarea lucrărilor realizate efectiv, în baza unor situaţii parţiale de lucrări, pentru investiţiile puse în funcţiune parţial. Sunt investiţii efectuate din profit şi achiziţiile realizate pe baza unui contract de vânzare cu plata în rate sau pe baza unui contract de leasing financiar, cu clauza de rămânere definitiva în posesie la sfârşitul perioadei, încheiate după data de 19 aprilie 2001. În aceste cazuri se considera profit utilizat pentru aceste investiţii ratele efectiv plătite, mai puţin dobânda aferentă, conform contractelor încheiate între părţi. Se considera profit utilizat pentru investiţii şi dobânda plătită, în situaţia în care agenţii economici introduc aceasta dobânda, aferentă investiţiei, în valoarea activului achiziţionat, nemaiincluzând-o pe cheltuiala. În cazul contractelor de leasing financiar beneficiază de aceasta facilitate numai utilizatorul bunului, cu condiţia ca la expirarea contractului de leasing să se transfere acestuia definitiv dreptul de proprietate asupra bunului. În cazul în care un contribuabil aplica pentru calculul impozitului pe profit cote diferite de impozit, reducerea cu 50% se determina după stabilirea impozitului aferent profitului investit, prin raportarea sumei totale a impozitului pe profit datorat la totalul profitului impozabil (până la momentul investiţiei). Cota astfel stabilită se aplica la suma profitului utilizat pentru investiţii, determinat conform alineatelor precedente. Impozitul pe profit astfel rezultat se diminuează cu suma ce reprezintă reducerea de profit. Suma profitului realizat în exerciţiul financiar curent şi investit în cursul anului, pentru care s-a beneficiat de reducerea impozitului pe profit, la care se adauga reducerea de impozit cu 50%, prevăzută la art. 7 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994, republicată, cu modificările ulterioare, de care a beneficiat agentul economic, va fi repartizată cu prioritate pentru constituirea şi majorarea fondului surselor proprii de finanţare, până la concurenta profitului exerciţiului financiar. În cazul în care se înregistrează pierdere contabila la finele exerciţiului financiar, nu se mai face regularizare profitului investit, iar contribuabilul nu mai este obligat să repartizeze aceasta suma a profitului investit în cursul anului şi reducerea de impozit pe profit pentru constituirea şi majorarea fondului surselor proprii de finanţare. Modalitatea de calcul al facilităţii fiscale este prezentată în anexa nr. 2. II. Pentru aplicarea prevederilor art. 21^2 din Legea nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzătorilor privaţi pentru înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările ulterioare, referitoare la neimpozitarea profitului utilizat pentru investiţii în active corporale şi necorporale, se vor avea în vedere dispoziţiile prezentate mai sus, coroborate cu cele ale Hotărârii Guvernului nr. 244/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzătorilor privaţi pentru înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii. III. Facilităţile fiscale referitoare la reducerea sau la scutirea de impozit pe profit sunt aplicabile numai activelor amortizabile destinate activităţilor pentru care contribuabilul a depus cerere de înmatriculare la registrul comerţului. Nu se aplica scutirea sau reducerea pentru profitul reinvestit pentru achiziţiile de vile şi case de odihna, imobilizări corporale destinate activităţilor de agrement şi/sau activităţilor de protocol, decoraţiuni interioare de lux, tablouri şi altele de asemenea natura, care nu sunt destinate desfăşurării obiectului de activitate. IV. În conformitate cu prevederile art. 4 alin. (6) lit. p) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 402/2000 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind metodologia de calcul al impozitului pe profit, cheltuielile cu dobânzile aferente împrumuturilor, altele decât cele acordate de bănci şi de alte persoane juridice autorizate potrivit legii, care depăşesc dobânzile active medii ale băncilor, comunicate de Banca Naţională a României, nu sunt deductibile la calculul profitului impozabil. Dobânzile active (medii) ale băncilor sunt calculate şi publicate de către Banca Naţională a României, pentru moneda naţională, la data scadenta. Dobânzile legale sunt reglementate de Ordonanţa Guvernului nr. 9/2000 privind nivelul dobânzii legale pentru obligaţii băneşti şi se aplica în cazul relaţiilor de comerţ exterior sau în alte relaţii economice internaţionale. Dispoziţiile acestui act normativ se aplica în condiţiile în care legea română este aplicabilă, iar în contract a fost stipulată plata în moneda străină. Dobânda legală de 6% este datorată de către împrumutat numai în cazul în care, potrivit dispoziţiilor legale sau prevederilor contractuale, obligaţia este purtătoare de dobânzi şi în contract nu este specificată rata dobânzii. Din punct de vedere fiscal cheltuielile cu dobânzile aferente împrumuturilor în moneda străină, altele decât cele acordate de bănci şi de alte persoane juridice autorizate potrivit legii, sunt deductibile la calculul profitului impozabil, dacă: - acestea sunt stabilite în mod expres în contractul de împrumut; - în contract s-au prevăzut termenele scadente; - contractul a fost notificat înaintea derulării la Direcţia statistica din cadrul Băncii Naţionale a României, conform Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 3/1997 privind efectuarea operaţiunilor valutare: Normele privind modul de autorizare şi de raportare a operaţiunilor valutare de capital N.R.V. 5; - împrumutul a fost utilizat în interesul desfăşurării activităţii agentului economic. Dobânda recunoscută din punct de vedere fiscal este cea prevăzută în contractul de împrumut, în condiţiile în care din acesta rezulta scopul pentru care împrumutul este acordat în conformitate cu activitatea pentru care contribuabilul este autorizat. Cheltuielile cu dobânzile sunt recunoscute dacă au la baza un contract încheiat potrivit prevederilor Codului civil. V. Cheltuielile cu amortizarea ambalajelor de natura obiectelor de inventar, înregistrate în evidenta contabila potrivit Regulamentului de aplicare a Legii contabilităţii nr. 82/1991, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 704/1993, pe durata de viaţa stabilită de către agentul economic, sunt considerate ca fiind aferente realizării veniturilor potrivit art. 4 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. VI. Reducerile de preţ pot fi încadrate în două categorii: - reduceri de natura comercială, care au o influenţă directă asupra mărimii nete a unei facturi; - reduceri de natura financiară, care poarta denumirea de sconturi şi se acordă procentual asupra unei creanţe decontate înainte de scadenţa normală. Deductibilitatea cheltuielilor rezultate din aplicarea reducerilor comerciale sau financiare se acordă în următoarele condiţii: - orice reducere de preţ trebuie să fie compatibilă cu prevederile Legii concurentei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare; - să fie efective şi în sume exacte în beneficiul clientului; - să nu constituie în fapt remunerarea unui serviciu sau o contrapartida pentru o prestaţie oarecare; - să fie reflectate în facturi sau în alte documente legale; - reducerile să se acorde în baza unei hotărâri a adunării acţionarilor sau asociaţilor, după caz. VII. Sumele care reprezintă pierderi din creanţe nerecuperate sunt cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil, dacă nu sunt acoperite cu provizioane, la data investirii cu formula executorie a contractelor de credit, în conformitate cu prevederile Legii bancare nr. 58/1998 şi ale Normelor Băncii Naţionale a României nr. 7/1998. Sumele recuperate care reprezintă contravaloarea creditelor, dobânzilor şi creanţelor ataşate aferente, la nivelul pierderilor din creanţe nerecuperabile, pentru care nu s-au creat provizioane, sunt venituri neimpozabile dacă la data investirii cu formula executorie a contractelor de credit nu s-a admis deducerea acestora. VIII. Potrivit dispoziţiilor pct. 90 din Regulamentul de aplicare a Legii contabilităţii nr. 82/1991, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 704/1993, "operaţiunile privind disponibilităţile în devize se înregistrează în contabilitate la cursul zilei sau la un curs fix. La închiderea exerciţiului financiar, disponibilităţile în devize se evaluează la cursul valutar de schimb în vigoare la acea data, iar diferenţele de curs rezultate se înregistrează în contabilitate ca venituri sau cheltuieli financiare, după caz". Tratamentul contabil şi fiscal Diferenţele de curs valutar rezultate din evaluarea disponibilităţilor în devize la cursul de schimb din data de 31 decembrie şi cursul de schimb valutar de la data înregistrării în contabilitate se înregistrează în conturile de venituri sau cheltuieli din diferenţe de curs de schimb valutar. În cazul în care la finele anului în soldul contului de disponibil se înregistrează devize, pentru acestea se stabileşte diferenţa de curs de schimb valutar dintre cursul de schimb pentru fiecare intrare de valuta şi cursul de schimb în vigoare la data de 31 decembrie, prin compunerea ultimelor intrări până la limita sumei totale în valuta aflate în contul de disponibil la finele anului financiar. Potrivit dispoziţiilor pct. 1 din Legea nr. 189/2001, sumele reprezentând diferenţele de curs de schimb valutar favorabile sau nefavorabile, rezultate din evaluarea disponibilului în devize deţinute, potrivit prevederilor menţionate mai sus, sunt cheltuieli nedeductibile sau venituri neimpozabile la calculul impozitului pe profit. La încheierea exerciţiului financiar curent profitul net realizat se distribuie în contul "alte rezerve" până la nivelul diferenţei dintre veniturile neimpozabile reprezentând diferenţe de curs de schimb valutar favorabile, rezultate din evaluarea disponibilităţilor în devize, şi cheltuielile nedeductibile reprezentând diferenţe de curs de schimb valutar nefavorabile, rezultate din evaluarea disponibilităţilor în devize. TAXA PE VALOAREA ADĂUGATĂ I. Articolul 25 lit. A din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată Subunităţile tip sedii secundare - sucursale, agenţii sau altele asemenea - fără personalitate juridică, înregistrate ca plătitoare de taxa pe valoarea adăugată înainte de intrarea în vigoare a prevederilor Normelor de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 401/2000, care au fost scoase din evidenta plătitorilor de T.V.A. în baza pct. 11.2 din aceste norme şi reînscrise ca plătitoare de T.V.A. după data intrării în vigoare a Hotărârii Guvernului nr. 965/2000, beneficiază de toate drepturile şi obligaţiile care revin plătitorilor de T.V.A. dacă s-au comportat efectiv ca plătitoare de T.V.A. pe perioada dintre cele două hotărâri ale Guvernului, iar unitatea centrală nu a fost înregistrată ca plătitoare de T.V.A. II. Articolul 17 lit. B.n) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 17/2000 1. Pentru construcţia de locuinţe noi beneficiază de cota zero a taxei pe valoarea adăugată persoanele fizice care au cetăţenie română şi domiciliul în România, care dispun de autorizaţie de construcţie eliberată pe numele acestora în condiţiile Legii nr. 50/1991, republicată, cu modificările ulterioare, şi care au contractat execuţia lucrărilor cu persoane fizice şi/sau juridice autorizate să execute astfel de lucrări, înregistrate ca plătitoare de T.V.A. 2. Pentru materialele încorporate în lucrările de construcţie, extindere, consolidare sau reabilitare a locuinţelor efectuate cota zero a taxei pe valoarea adăugată se aplica numai în măsura în care acestea sunt cuprinse în situaţiile de lucrări şi în facturile emise de persoanele fizice sau juridice autorizate care executa lucrările. Nu se aplică cota zero a taxei pe valoarea adăugată pentru materialele procurate pe cont propriu de către beneficiarii prevăzuţi la art. 1 alin. (3) din Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.026/2000, în vederea încorporării în lucrările efectuate, chiar dacă aceştia au contractat execuţia lucrărilor cu persoane fizice sau juridice autorizate. 3. Cota zero a taxei pe valoarea adăugată pentru lucrările de reabilitare a locuinţelor existente, constând în instalarea de centrale termice, executate înainte de data intrării în vigoare a Legii nr. 453/2001, se aplica numai dacă sunt îndeplinite cele doua condiţii prevăzute la art. 1 alin. (2) din Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.026/2000. 4. Pentru materialele încorporate în lucrările de instalare de centrale termice, respectiv centrala termica, ţevile, robinetele, caloriferele sau alte materiale, cota zero a taxei pe valoarea adăugată se aplica numai în măsura în care acestea sunt cuprinse în situaţiile de lucrări şi în facturile emise de persoanele fizice sau juridice autorizate care executa lucrările de instalare. În situaţia în care materialele sunt procurate pe cont propriu de la alte unităţi decât cea care efectuează lucrarea de instalare, nu se aplica cota zero a taxei pe valoarea adăugată. 5. Lucrările de consolidare şi de reabilitare a blocurilor de locuinţe existente se încadrează în prevederile art. 1 alin. (5) lit. a) şi c) din Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.026/2000, care se referă la construcţii existente, nu numai la un singur apartament. În conformitate cu prevederile art. 1 alin. (3) lit. a) din Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.026/2000, beneficiază de cota zero a taxei pe valoarea adăugată pentru aceste lucrări persoanele fizice care au cetăţenie română şi domiciliul în România, direct sau prin asociaţiile de proprietari care le reprezintă. 6. În situaţia în care termenul de valabilitate a autorizaţiei de construcţie eliberate în condiţiile Legii nr. 50/1991, republicată, cu modificările ulterioare, este depăşit, iar prelungirea termenului de valabilitate se aprobă cu întârziere, lucrările de construcţie, extindere, consolidare sau reabilitare a locuinţelor se consideră autorizate şi în perioada de la expirarea primului termen de valabilitate până la data aprobării prelungirii acestuia. III. Articolul 20 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 17/2000 1. Organele fiscale competente să soluţioneze cererile privind aprobarea exercitării dreptului de deducere pe baza criteriilor specifice sunt organele fiscale la care contribuabilii sunt înregistraţi ca plătitori de T.V.A., respectiv administraţiile finanţelor publice teritoriale sau, după caz, direcţiile finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, pentru marii contribuabili. 2. În situaţia contribuabililor care comercializează ca atare în regim de scutire de T.V.A. bunuri care la achiziţia din ţară sau din import au fost scutite de T.V.A., precum şi bunuri supuse taxei pe valoarea adăugată pe care le achiziţionează cu T.V.A., aplicarea proratei nu asigură determinarea corectă a taxei pe valoarea adăugată deductibile, aferentă bunurilor şi serviciilor destinate realizării operaţiunilor prevăzute la art. 18 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 17/2000. În acest caz organele fiscale teritoriale, la aprobarea criteriilor specifice de exercitare a dreptului de deducere, vor avea în vedere următoarele: a) taxa pe valoarea adăugată aferentă bunurilor achiziţionate în vederea comercializării cu T.V.A. se deduce integral. Acestea vor fi evidenţiate separat într-un registru pentru cumpărări şi se vor prelua în decontul de T.V.A. la rubrica "Cumpărări supuse criteriilor specifice de exercitare a dreptului de deducere"; b) achiziţiile de bunuri care sunt scutite de T.V.A. la cumpărare şi urmează să fie comercializate tot în regim de scutire vor fi reflectate în decontul de T.V.A. la rd. 13 "Cumpărări scutite de T.V.A."; c) pentru bunurile şi serviciile achiziţionate, a căror participare la realizarea de operaţiuni impozabile şi scutite nu poate fi determinata, deoarece acestea concura atât la realizarea de operaţiuni scutite, cât şi la realizarea de operaţiuni impozabile, taxa pe valoarea adăugată de dedus se va stabili prin aplicarea proratei asupra taxei aferente acestor intrări, care în decontul de T.V.A. se vor reflecta la rd. 8 "Cumpărări pentru nevoile agentului economic". În cazul unităţilor care aplica criterii specifice de exercitare a dreptului de deducere se aplica în mod obligatoriu prorata lunară. Criteriul specific de exercitare a dreptului de deducere prevăzut mai sus nu este limitativ. Organele fiscale pot să aprobe, în funcţie de cazurile concrete prezentate, şi alte criterii specifice, cu respectarea principiului conform căruia contribuabilii nu pot să deducă taxa pe valoarea adăugată aferentă achiziţiilor destinate realizării de operaţiuni scutite, dar au dreptul să deducă taxa aferentă achiziţiilor destinate realizării de operaţiuni prevăzute la art. 18 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 17/2000. 3. Contribuabilii care au solicitat în cursul anului 2001, inclusiv în perioada 1-25 ianuarie 2002, aprobarea exercitării dreptului de deducere pe baza de criterii specifice pot aplica criteriul specific inclusiv pentru anul 2001, dacă cererile au fost soluţionate favorabil, indiferent de data soluţionării acestora. 4. Aprobările date de organele fiscale teritoriale la care contribuabilii sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe pentru exercitarea dreptului de deducere pe baza de criterii specifice sunt valabile până la apariţia unor modificări legislative în ceea ce priveşte modul de exercitare a dreptului de deducere, nefiind necesară obţinerea anuala a unor astfel de aprobări. Contribuabilii pot renunţa la aprobarea solicitată datorită modificării condiţiilor de exercitare a activităţii. Renunţarea la aprobarea data pentru exercitarea de criterii specifice se poate face numai la începutul unui an fiscal. ANEXA 2
Exemplul nr. 1 privind modul de aplicare a facilităţii prevăzute la
art. 7 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul
pe profit, republicată, cu modificările ulterioare, pentru exerciţiul
financiar al anului 2001
(lei)
┌────────────┬──────────┬─────────┬──────────┬───────────┬───────────┬─────────┐
│ │ │ │ │ │ Profitul │ │
│ │ │ │ │ │ investit │ │
│ │ Profitul │Profitul │ │Investiţia │conform │Impozitul│
│ Perioada │ în luna │cumulat │Investiţia│ cumulată │Ordonanţei │ scutit │
│ │ │ │ │ │Guvernului │ │
│ │ │ │ │ │nr. 70/1994│ │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│Ianuarie │ 100 │ 100 │ │ │ │ │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│Februarie │ 50 │ 150 │ │ │ │ │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│Martie │ -70 │ 80 │ │ │ │ │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│Aprilie │ 200 │ 280 │ │ │ │ │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│Mai │ 100 │ 380 │ 120 │ 120 │ 120 │ 15 │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│Iunie │ 30 │ 410 │ │ │ │ │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│Iulie │ -50 │ 360 │ │ │ │ │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│August │ 50 │ 410 │ 60 │ 180 │ 60 │ 7,5 │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│Septembrie │ 70 │ 480 │ │ │ │ │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│Octombrie │ 100 │ 580 │ │ │ │ │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│Noiembrie │ 120 │ 700 │ 550 │ 730 │ 520 │ 65 │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│Decembrie │ 20 │ 720 │ │ │ │ │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│TOTAL: │ 720 │ │ 730 │ │ 700 │ 87,5 │
└────────────┴──────────┴─────────┴──────────┴───────────┴───────────┴─────────┘
Pentru anul 2001 contribuabilii pot beneficia de facilitatea prevăzută la art. 7 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, doar pentru investiţiile făcute după 19 aprilie, data de intrare în vigoare a acestui articol, putând utiliza însă profitul realizat după data de 1 ianuarie 2001. În situaţia în care agentul economic ar fi făcut investiţii până la data de 19 aprilie 2001, acesta nu ar fi beneficiat pentru aceste investiţii de facilitatea reducerii cu 50% a profitului investit. Luna mai: profitul cumulat este în suma de 380 u.m., contribuabilul face o investiţie de 120 u.m., beneficiind pentru întreaga suma de facilitatea reducerii cu 50% a impozitului pe profit. Rezulta un impozit scutit de 15 u.m. (120 u.m. x 25% x 50%). Luna august: profitul cumulat a fost de 410 u.m., contribuabilul luând decizia să investească 60 u.m. Pentru ca până la aceasta data contribuabilul a folosit pentru investiţii, conform art. 7 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994, republicată, cu modificările ulterioare, doar suma de 120 u.m., toată investiţia din luna august se considera a fi acoperită în totalitate de profit. Prin urmare, contribuabilul poate beneficia pentru toată investiţia de reducerea impozitului cu 50% pentru investiţia de 60 u.m. Rezulta un impozit scutit de 7.5 u.m. (60 u.m. x 25% x 50%). Luna noiembrie: investiţia a fost de 550 u.m., profitul fiind de 700 u.m., din care folosit până la aceasta data [conform art. 7 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994, republicată, cu modificările ulterioare] 180 u.m. (120 u.m. mai + 60 u.m. august). Prin urmare investiţia se considera că este finanţată în suma de 520 u.m. din profit, contribuabilul putând beneficia de facilitatea fiscală doar în limita acestei sume. Rezulta un impozit scutit de 65 u.m. (520 u.m. x 25% x 50%). La închiderea anului financiar contabil, contribuabilul este obligat să repartizeze, cu prioritate, la "Alte surse proprii de finanţare" suma profitului investit care a beneficiat de reducerea impozitului, precum şi impozitul care a fost scutit. Exemplul nr. 2 privind modul de aplicare a facilităţii prevăzute la art. 7 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994, republicată, cu modificările ulterioare, în exerciţiul financiar al anului 2001
┌────────────┬──────────┬─────────┬──────────┬───────────┬───────────┬─────────┐
│ │ │ │ │ │ Profitul │ │
│ │ │ │ │ │ investit │ │
│ │ Profitul │Profitul │Investiţia│Investiţia │ conform │Impozitul│
│ Perioada │ în luna │cumulat │realizată │ cumulată │Ordonanţei │ scutit │
│ │ │ │ │ │Guvernului │ │
│ │ │ │ │ │nr. 70/1994│ │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│Ianuarie │ 100 │ 100 │ │ │ │ │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│Februarie │ 50 │ 150 │ │ │ │ │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│Martie │ -70 │ 80 │ │ │ │ │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│Aprilie │ 200 │ 280 │ │ │ │ │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│Mai │ 100 │ 380 │ 120 │ 120 │ 120 │ 15 │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│Iunie │ 30 │ 410 │ │ │ │ │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│Iulie │ -50 │ 360 │ │ │ │ │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│August │ -10 │ 350 │ 60 │ 180 │ 60 │ 7,5 │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│Septembrie │ -30 │ 320 │ │ │ │ │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│Octombrie │ -270 │ 50 │ │ │ │ │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│Noiembrie │ -100 │ -50 │ 300 │ 480 │ │ │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│Decembrie │ -50 │ -100 │ │ │ │ │
├────────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│TOTAL: │ -100 │ │ 480 │ │ 180 │ │
└────────────┴──────────┴─────────┴──────────┴───────────┴───────────┴─────────┘
Contribuabilul nu beneficiază de facilitatea prevăzută la art. 7 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, decât pentru investiţiile făcute după 19 aprilie 2001. Luna mai: contribuabilul face o investiţie de 120 u.m., beneficiind pentru întreaga suma de facilitatea de mai sus, având un profit cumulat de 380 u.m. Rezulta un impozit scutit de 15 u.m. Luna august: profitul cumulat a fost de 350 u.m., contribuabilul luând decizia să investească 60 u.m. Pentru că până la aceasta data contribuabilul a folosit pentru investiţii, conform art. 7 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994, republicată, cu modificările ulterioare, doar suma de 120 u.m., toată investiţia din luna august se considera a fi acoperită în totalitate de profit. Prin urmare, contribuabilul poate beneficia pentru toată investiţia de reducerea impozitului cu 50%. Rezulta un impozit scutit de 7,5 u.m. Începând cu luna noiembrie rezultatul exerciţiului financiar este negativ, contribuabilul terminând anul fiscal în pierdere. Pentru toată aceasta perioada nu se mai pot face investiţii care să beneficieze de facilitatea reducerii impozitului pe profit cu 50%, contribuabilul nemaiavând profit pe care să îl investească. La închiderea exerciţiului financiar agentul economic, înregistrând pierdere, nu va mai putea să repartizeze la "Alte surse proprii de finanţare" valoarea profitului investit şi scutirea de impozit. Totodată scutirile la impozitul pe profit de care a beneficiat contribuabilul în cursul anului fiscal nu se recalculează la sfârşitul perioadei. ANEXA 3 Exemplul privind evaluarea disponibilităţilor în devize la închiderea exerciţiului financiar şi determinarea regimului fiscal al cheltuielilor şi veniturilor din diferenţe de curs valutar 1. La pct. 90 din Regulamentul de aplicare a Legii contabilităţii nr. 82/1991, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 704/1993, se prevede: "operaţiunile privind disponibilităţile în devize se înregistrează în contabilitate la cursul zilei sau la un curs fix. La închiderea exerciţiului financiar, disponibilităţile în devize se evaluează la cursul de schimb în vigoare la acea data, iar diferenţele de curs rezultate se înregistrează în contabilitate ca venituri sau cheltuieli financiare, după caz." 2. Prezentăm în continuare situaţiile care pot fi întâlnite în practica la închiderea exerciţiului financiar şi tratamentul contabil al diferenţelor rezultate: Cazul 1 a) Sold debitor al contului 5124 "Conturi la bănci în devize" - sold debitor în USD ......... 1.000 - sold debitor echivalent în lei ...... 17.500.000 b) Curs la 31 decembrie 2001 - 1 USD = 31.597 lei c) Evaluarea din punct de vedere contabil - 1.000 USD x 31.597 lei = 31.597.000 lei - 31.597.000 lei - 17.500.000 lei = 14.097.000 lei d) Tratament contabil 5124 = 765 14.097.000 lei Cazul 2 a) Soldul contului 5124 "Conturi la bănci în devize" - sold debitor ....... USD: 0 - sold creditor ...... lei: 10.000 b) Curs la 31 decembrie 2001 - 1 USD = 31.597 lei c) Evaluarea din punct de vedere contabil - 0 USD x 31.597 lei = 0 lei d) Tratament contabil 5124 = 765 10.000 lei Cazul 3 a) Soldul contului 5124 "Conturi la bănci în devize" - sold debitor ........ USD: 5 - sold creditor ....... lei: 70.000.000 b) Curs la data înregistrării în contabilitate - 1 USD = 17.500 lei c) Curs la 31 decembrie 2001 - 1 USD = 31.597 lei d) Evaluarea din punct de vedere contabil - 5 USD x 31.597 lei = 157.985 lei e) Tratament contabil (70.000.000 lei + 157.985 lei) 5124 = 765 70.157.985 lei 3. Tratament fiscal al diferenţelor de curs Cazul 1 - Suma de 14.097.000 lei reprezintă venit neimpozabil. Cazul 2 - Suma de 10.000 lei reprezintă venit impozabil. Cazul 3 - Venit neimpozabil reprezintă diferenţa dintre cursul de la data înregistrării în contabilitate a celor 5 USD rămaşi în sold la 31 decembrie 2001. (5 USD x 31.597 lei) - (5 USD x 17.500 lei) = 157.985 lei - 87.500 lei = 70.485 lei - venit impozabil (70.157.985 lei - 70.485 lei) = 70.087.500 lei. ----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.