Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 295 din 22 martie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. VI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2006 privind unele masuri pentru asigurarea bunei functionari a instantelor judecatoresti si parchetelor si pentru prorogarea unor termene    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 295 din 22 martie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. VI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2006 privind unele masuri pentru asigurarea bunei functionari a instantelor judecatoresti si parchetelor si pentru prorogarea unor termene

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 301 din 7 mai 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconsti-tuţionalitate a dispoziţiilor <>art. VI din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2006 privind unele mãsuri pentru asigurarea bunei funcţionãri a instanţelor judecãtoreşti şi parchetelor şi pentru prorogarea unor termene, excepţie ridicatã de Ilie Oliver Ghiocel în Dosarul nr. 11.673/3/2006 (nr. vechi 2.913/2006) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia I penalã.
La apelul nominal se prezintã personal autorul excepţiei.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Având cuvântul, autorul excepţiei solicitã admiterea excepţiei, arãtând cã prin textul de lege criticat, ce face parte dintr-o ordonanţã de urgenţã a Guvernului, se aduc modificãri unei legi organice, respectiv Codului penal. Acest fapt aduce atingere dispoziţiilor art. 73 alin. (3) lit. h) şi art. 115 alin. (1) din Constituţie care interzic Guvernului sã emitã ordonanţe în domeniul legii organice.
Reprezentantul Ministerului Public, invocând jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie, pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 4 ianuarie 2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia I penalã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. VI din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2006 privind unele mãsuri pentru asigurarea bunei funcţionãri a instanţelor judecãtoreşti şi parchetelor şi pentru prorogarea unor termene. Excepţia a fost ridicatã de Ilie Oliver Ghiocel cu prilejul soluţionãrii recursului formulat împotriva Sentinţei penale nr. 942 din 7 septembrie 2006, pronunţatã de Tribunalul Bucureşti Secţia a II-a penalã în Dosarul nr. 11.673/3/2006.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã <>art. VI din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2006 contravine prevederilor art. 73 alin. (3) lit. h) şi ale art. 115 alin. (1) şi (6) din Constituţie, întrucât, dispunând prorogarea termenului de intrare în vigoare a <>Legii nr. 301/2004 - Codul penal, a reglementat într-un domeniu ce face obiectul legii organice. Or, în opinia sa, potrivit dispoziţiilor constituţionale pe care le invocã, printr-o ordonanţã de urgenţã nu se poate reglementa în domeniul legii organice.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia I penalã a respins iniţial, prin Încheierea din 30 noiembrie 2006, excepţia de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilã, arãtând cã <>Legea nr. 301/2004 nu este încã în vigoare. În urma admiterii de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a recursului declarat împotriva încheierii de respingere, Curtea de Apel Bucureşti Secţia I penalã a sesizat Curtea Constituţionalã, dar nu şi-a exprimat opinia cu privire la fondul excepţiei.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatul Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicatã.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã, întrucât, potrivit dispoziţiilor art. 115 alin. (4)-(6) din Constituţie, Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţã nu numai în domeniile date în competenţa Guvernului prin legea de abilitare, ci şi în domeniul legilor organice, în considerarea situaţiei excepţionale a cãrei reglementare nu poate fi amânatã.
Avocatul Poporului considerã cã textul de lege criticat este constituţional, deoarece nu contravine prevederilor art. 73 alin. (3) lit. h) din Constituţie, iar art. 115 alin. (1) din Legea fundamentalã interzice reglementarea în domenii ce fac obiectul legilor organice numai pentru ordonanţele emise de Guvern pe baza unei legi speciale de abilitare, iar nu şi pentru ordonanţele de urgenţã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. VI din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2006 privind unele mãsuri pentru asigurarea bunei funcţionãri a instanţelor judecãtoreşti şi parchetelor şi prorogarea unor termene, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 566 din 30 iunie 2006, dispoziţii potrivit cãrora: "Termenul prevãzut la <>art. 512 din Legea nr. 301/2004 - Codul penal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 575 din 29 iunie 2004, cu modificãrile ulterioare, şi la <>art. 97 alin. (1) din Legea nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 591 din 1 iulie 2004, cu modificãrile ulterioare, se prorogã la data de 1 septembrie 2008."
În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 73 alin. (3) lit. h) care prevãd cã "prin lege organicã se reglementeazã [...] infracţiunile, pedepsele şi regimul executãrii acestora" şi ale art. 115 alin. (1) şi (6) care prevãd cã ordonanţele de Guvern nu pot fi emise în domeniul legii organice şi stabilesc domeniile în care nu se poate legifera prin ordonanţe de urgenţã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã <>art. 512 din Legea nr. 301/2004 - Codul penal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 575 din 29 iunie 2004, prevedea intrarea în vigoare a legii la data de 29 iunie 2005. Acest articol a fost modificat prin <>art. I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 552 din 28 iunie 2005, în sensul cã data intrãrii în vigoare a legii este 1 septembrie 2006. Prin <>art. VI din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2006 , acest termen a fost prorogat la data de 1 septembrie 2008.
Nicio prevedere constituţionalã nu interzice modificarea unui act normativ sau a datei iniţial prevãzute printr-un nou act normativ şi nici prorogarea termenului. Dispoziţia privind modificarea datei ori prorogarea termenului intrã în vigoare odatã cu intrarea în vigoare a actului normativ modificator ori prin care s-a dispus prorogarea termenului.
În ce priveşte criticile formulate de autorul excepţiei, Curtea constatã cã dispoziţia legalã supusã controlului de constituţionalitate face parte dintr-o ordonanţã emisã de Guvern în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţie, situaţie în care nu mai opereazã interdicţia prevãzutã de alin. (1) al aceluiaşi articol, privind reglementarea în domenii ce fac obiectul legilor organice prin ordonanţe emise pe baza unei legi speciale de abilitare.
De asemenea, textul de lege criticat nu încalcã niciuna dintre interdicţiile prevãzute de art. 115 alin. (6) din Constituţie, întrucât nu afecteazã domeniile în care nu se poate reglementa prin ordonanţã de urgenţã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. VI din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2006 privind unele mãsuri pentru asigurarea bunei funcţionãri a instanţelor judecãtoreşti şi parchetelor şi pentru prorogarea unor termene, excepţie ridicatã de Ilie Oliver Ghiocel în Dosarul nr. 11.673/3/2006 (nr. vechi 2.913/2006) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia I penalã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 22 martie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016