Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 292 din 1 noiembrie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1-7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 privind solutionarea obiectiunilor si contestatiilor formulate impotriva actelor de control si de impunere avand ca obiect constatarea si stabilirea impozitelor si taxelor locale, a majorarilor de intarziere, a penalitatilor, precum si a altor sume si masuri
Costica Bulai - preşedinte Nicolae Cochinescu - judecãtor Constantin Doldur - judecãtor Kozsokar Gabor - judecãtor Petre Ninosu - judecãtor Ioan Vida - judecãtor Paula C. Pantea - procuror Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1-7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 privind soluţionarea obiectiunilor şi contestaţiilor formulate impotriva actelor de control şi de impunere având ca obiect constatarea şi stabilirea impozitelor şi taxelor locale, a majorãrilor de întârziere, a penalitatilor, precum şi a altor sume şi mãsuri, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Magazin Universal Maramures" - S.A. din Baia Mare în Dosarul nr. 2.750/2001 al Tribunalului Maramures - Secţia comercialã. La apelul nominal lipsesc pãrţile, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã. Reprezentantul Ministerului Public, având cuvântul, pune concluzii de respingere, ca nefondata, a exceptiei de neconstituţionalitate. Reglementãrile din Ordonanta Guvernului nr. 58/1999, asa cum au fost modificate şi completate prin <>Legea nr. 392/2001 , nu incalca dispoziţiile art. 125 alin. (3) din Constituţie, potrivit cãrora "Competenta şi procedura de judecata sunt stabilite de lege", şi nici pe cele ale art. 109 alin. 2 din Codul de procedura civilã, care prevãd ca, "În cazurile anume prevãzute de lege, sesizarea instanţei competente se poate face numai dupã îndeplinirea unei proceduri prealabile, în condiţiile stabilite de lege".
CURTEA, având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele: Prin Încheierea din 2 iulie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 2.750/2001, Tribunalul Maramures - Secţia comercialã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1-7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 privind soluţionarea obiectiunilor şi contestaţiilor formulate impotriva actelor de control şi de impunere având ca obiect constatarea şi stabilirea impozitelor şi taxelor locale, a majorãrilor de întârziere, a penalitatilor, precum şi a altor sume şi mãsuri, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Magazin Universal Maramures" - S.A. din Baia Mare. În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca prevederile <>art. 1-7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 , instituind procedura administrativ-jurisdicţionalã, nu asigura soluţionarea litigiilor de natura fiscalã într-un termen rezonabil, asa cum se prevede la art. 6 pct. 1 fraza întâi din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, contravenind astfel dispoziţiilor art. 11 şi ale art. 20 alin. (2) din Constituţie, referitoare la obligativitatea şi, respectiv, la prioritatea reglementãrilor internaţionale, stabilite prin pacte şi tratate la care România este parte, fata de reglementãrile interne. Tribunalul Maramures - Secţia comercialã, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca excepţia ridicatã nu este intemeiata, întrucât "Aceasta procedura administrativ-jurisdicţionalã instituitã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 nu incalca cu nimic drepturile persoanelor fizice sau juridice, deoarece este posibil ca pe parcursul desfãşurãrii ei petiţia sa poatã fi soluţionatã fãrã a se mai ajunge în fata instanţei", iar, "În alta ordine de idei, faptul ca exista mai multe trepte de jurisdicţie duce la convingerea ca soluţia finala este mult mai obiectivã". Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate. Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia ridicatã este nefondata. În acelaşi punct de vedere se arata ca reglementãrile din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 , asa cum au fost modificate şi completate prin <>Legea nr. 392/2001 , se întemeiazã pe prevederile art. 125 alin. (3) din Constituţie, potrivit cãrora "Competenta şi procedura de judecata sunt stabilite de lege", precum şi pe cele ale art. 109 alin. 2 din Codul de procedura civilã, conform cãrora, "În cazurile anume prevãzute de lege, sesizarea instanţei competente se poate face numai dupã îndeplinirea unei proceduri prealabile, în condiţiile stabilite de acea lege". Pe de alta parte, textele de lege criticate "dau posibilitatea celui interesat ca, exercitandu-şi drepturile de contestare a obligaţiilor fiscale în termene utile, care sunt corespunzãtoare celor prevãzute şi în dispoziţiile procedurale de drept comun, sa obţinã, operativ şi fãrã a plati taxe de timbru, soluţionarea cauzei chiar de cãtre organele a cãror soluţie îl nemultumeste". Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.
CURTEA, examinând încheierea de sesizare, susţinerile autorului exceptiei, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecãtorului-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţiile de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã. Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 1-7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 privind soluţionarea obiectiunilor şi contestaţiilor formulate impotriva actelor de control şi de impunere având ca obiect constatarea şi stabilirea impozitelor şi taxelor locale, a majorãrilor de întârziere, a penalitatilor, precum şi a altor sume şi mãsuri, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 190 din 30 aprilie 1999. Textele criticate pentru neconstituţionalitate, asa cum au fost modificate prin <>Legea nr. 392/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 392 din 18 iulie 2001, au urmãtorul conţinut: - Art. 1: "Orice persoana fizica sau juridicã, nemultumita de modul în care i-au fost constatate sau stabilite impozitele şi taxele locale, majorãrile de întârziere aferente acestora, penalitãţile, precum şi alte sume sau mãsuri, are dreptul de a formula obiecţiuni şi contestaţii, în condiţiile stabilite de prezenta ordonanta de urgenta."; - Art. 2: "(1) Obiectiunile şi contestaţiile sunt cai administrativ-jurisdicţionale de atac prin care se solicita diminuarea sau anularea, dupã caz, a impozitelor şi taxelor locale, a majorãrilor de întârziere aferente, a penalitatilor şi a altor sume ori se contesta mãsurile aplicate de compartimentele de specialitate ale consiliilor locale sau judeţene, conform competentelor stabilite prin lege. (2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) contravenţiile constatate şi amenzile aplicate prin acte ale compartimentelor de specialitate ale consiliilor locale sau judeţene, dupã caz, care se soluţioneazã în conformitate cu dispoziţiile legale în domeniul constatãrii şi sanctionarii contravenţiilor."; - Art. 3: "(1) Impotriva constatãrilor şi mãsurilor stabilite în cadrul competentelor legale prin procesele-verbale sau prin acte administrative ale compartimentelor de specialitate ale consiliilor locale sau judeţene, dupã caz, plãtitorii de impozite, de taxe locale, precum şi de alte sume pot face obiecţiuni în termen de 15 zile de la data comunicãrii actului administrativ. (2) Obiectiunile se depun la compartimentul de specialitate al consiliului local sau judeţean, dupã caz, care a emis actul atacat. (3) Soluţionarea obiectiunilor se va face motivat de şeful compartimentului de specialitate respectiv şi se va comunica persoanei în cauza în cel mult 30 de zile de la înregistrarea acestora."; - Art. 4: "Persoana fizica sau juridicã nemultumita de modul în care au fost soluţionate obiectiunile se poate adresa cu contestaţie, în termen de 15 zile de la data comunicãrii rãspunsului, primarului comunei sau oraşului în care domiciliazã ori îşi are sediul sau unde îşi desfãşoarã activitatea, dupã caz, respectiv preşedintelui consiliului judeţean."; - Art. 5: "(1) Contestaţia, adresatã potrivit art. 4, se soluţioneazã în termen de 30 de zile de la înregistrare, de cãtre primar sau de preşedintele consiliului judeţean, dupã caz, prin dispoziţie motivatã, care se comunica celui în cauza în termen de maximum 5 zile de la emiterea acesteia. (2) Contestaţia se depune la compartimentul care a soluţionat obiectiunile, urmând ca acesta, în termen de 5 zile de la primire, sa prezinte primarului contestaţia şi dosarul obiectiunilor, respectiv preşedintelui consiliului judeţean."; - Art. 6: "Contestaţia nu poate avea ca obiect alte sume sau mãsuri decât cele asupra cãrora s-au soluţionat obiectiunile."; - Art. 7. - "Obiectiunile adresate compartimentului de specialitate din cadrul consiliilor locale sau judeţene, precum şi contestaţiile adresate primarului sau preşedintelui consiliului judeţean sunt scutite de taxa de timbru."; Dispoziţiile constituţionale considerate ca fiind incalcate de textele de lege criticate sunt urmãtoarele: - Art. 11: "(1) Statul roman se obliga sa îndeplineascã întocmai şi cu buna-credinţa obligaţiile ce-i revin din tratatele la care este parte. (2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern."; - Art. 20 alin. (2): "Dacã exista neconcordante între pactele şi tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte, şi legile interne, au prioritate reglementãrile internaţionale."; - Art. 6 pct. 1 fraza întâi din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, ratificatã de România prin <>Legea nr. 30/1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994, potrivit cãreia: "Orice persoana are dreptul la judecarea în mod echitabil, în mod public şi într-un termen rezonabil a cauzei sale, de cãtre o instanta independenta şi impartiala, instituitã de lege, care va hotãrî fie asupra încãlcãrii drepturilor şi obligaţiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricãrei acuzatii în materie penalã îndreptate impotriva sa." Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca, deşi în notele scrise se susţine ca se critica dispoziţiile <>art. 1-7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 , modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 392/2001 , în realitate autorul exceptiei considera ca fiind neconstitutionala procedura administrativ-jurisdicţionalã instituitã prin aceasta ordonanta. Se mai constata ca potrivit dispoziţiilor criticate pentru neconstituţionalitate persoanele fizice sau juridice nemultumite de cuantumul impozitelor sau taxelor locale ori de alte sume şi mãsuri, stabilite de organele de specialitate ale consiliilor locale sau judeţene, dupã caz, pot formula obiecţiuni. Obiectiunile se depun la compartimentele de specialitate ale consiliilor locale sau judeţene, dupã caz, în termen de 15 zile de la comunicarea actului constatator şi se soluţioneazã de şefii compartimentelor respective în termen de 30 de zile de la înregistrare. Soluţiile date de şefii compartimentelor de specialitate pot fi contestate în termen de 15 zile de la comunicare, iar contestaţiile se soluţioneazã de primãrii comunelor sau oraşelor, respectiv de preşedintele consiliului judeţean, dupã caz, prin dispoziţie motivatã care se comunica persoanei interesate în termen de 5 zile de la adoptare. Obiectiunile şi contestaţiile sunt scutite de taxa de timbru. Dispoziţiile primarilor sau ale preşedintelui consiliului judeţean pot fi atacate în justiţie, conform legii, la judecãtorie sau la tribunal, iar hotãrârea instanţei judecãtoreşti este supusã recursului. Curtea Constituţionalã a statuat în mod constant în jurisprudenta sa ca instituirea unor proceduri administrativ-jurisdicţionale nu contravine dispoziţiilor constituţionale atât timp cat decizia organului administrativ de jurisdicţie poate fi atacatã în fata unei instanţe judecãtoreşti (Decizia Plenului Curţii Constituţionale nr. 1 din 8 februarie 1994, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994). Curtea constata ca prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 s-a instituit o procedura administrativ-jurisdicţionalã cu caracter prealabil, prevãzându-se în mod expres posibilitatea atacarii soluţiilor date de organele administraţiei publice locale, la instanţele judecãtoreşti. Examinând dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 în ansamblul lor, Curtea retine ca acestea creeazã posibilitatea ca nemultumirile persoanelor fata de constatãrile sau mãsurile organelor de specialitate ale autoritãţilor administraţiei publice locale sa fie rezolvate chiar în cazul procedurii prealabile administrativ-jurisdicţionale, fãrã a mai fi necesarã intervenţia instanţelor judecãtoreşti, deci într-un termen mai scurt. Prin acelaşi act normativ sunt stabilite termene precise atât pentru depunerea obiectiunilor şi contestaţiilor, cat şi pentru rezolvarea acestora şi comunicarea soluţiilor. Curtea constata ca respectarea termenelor stabilite asigura soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil, neputându-se retine sub acest aspect încãlcarea prevederilor art. 6 pct. 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale. Neexistand nici o neconcordanta între aceasta reglementare internationala şi între prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 , Curtea nu poate retine nici încãlcarea dispoziţiilor art. 11 sau ale art. 20 alin. (2) din Constituţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA În numele legii DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1-7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 privind soluţionarea obiectiunilor şi contestaţiilor formulate impotriva actelor de control şi de impunere având ca obiect constatarea şi stabilirea impozitelor şi taxelor locale, a majorãrilor de întârziere, a penalitatilor, precum şi a altor sume şi mãsuri, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Magazin Universal Maramures" - S.A. din Baia Mare în Dosarul nr. 2.750/2001 al Tribunalului Maramures - Secţia comercialã. Definitiva şi obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publica din data de 1 noiembrie 2001.
PREŞEDINTE, prof. univ. dr. Costica Bulai
Magistrat-asistent, Laurentiu Cristescu
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email