Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 290 din 5 noiembrie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1999, aprobata prin Legea nr. 44/2000
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 838 din 20 noiembrie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 8 alin. (2) şi (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1999, excepţie ridicatã de Gheorghe Mares în Dosarul nr. 167/CM/2002 al Tribunalului Gorj - Secţia conflicte de munca.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 200C/2002, având ca obiect aceeaşi excepţie, ridicatã de Severica Tirvuica în Dosarul nr. 219/CM/2002 al Tribunalului Gorj - Secţia conflicte de munca. La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã. Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor. Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul <>art. 16 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, raportat la art. 164 din Codul de procedura civilã, dispune conexarea Dosarului nr. 200C/2002 la Dosarul nr. 199C/2002.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea excepţiilor de neconstituţionalitate ca neintemeiate, întrucât apreciazã ca dispoziţiile de lege criticate nu contravin textelor din Constituţie invocate ca fiind incalcate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constata urmãtoarele:
Prin încheierile din 28 martie 2002 şi din 26 martie 2002, pronunţate în dosarele nr. 167/CM/2002 şi nr. 219/CM/2002, Tribunalul Gorj - Secţia conflicte de munca a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 8 alin. (2) şi (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1999, aprobatã prin <>Legea nr. 44/2000 . Excepţia a fost ridicatã de Gheorghe Mares şi Severica Tirvuica în cadrul unor litigii de munca.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca textele de lege criticate incalca dispoziţiile constituţionale privind principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2), prevederile art. 78 referitoare la intrarea în vigoare a legii, precum şi ale art. 38 care reglementeazã dreptul la munca.
Tribunalul Gorj - Secţia conflicte de munca apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã, întrucât <>art. 8 alin. (2) şi (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 nu contravine art. 15 alin. (2), art. 38 şi 72 din Constituţie.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului Poporului.
Guvernul apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã, întrucât textul criticat este în deplina concordanta cu dispoziţiile art. 15 alin. (2), art. 38 şi 72 din Constituţie.
Avocatul Poporului apreciazã ca dispoziţiile de lege ce fac obiectul exceptiei de neconstituţionalitate sunt în deplina concordanta cu prevederile din Constituţie invocate ca fiind incalcate.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţiile de neconstituţionalitate ridicate.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 8 alin. (2) şi (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 465 şi 465 bis din 24 septembrie 1999, aprobatã prin <>Legea nr. 44/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 162 din 18 aprilie 2000, potrivit cãrora: "(2) Prevederile <>Legii nr. 138/1999 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apãrare nationala, ordine publica şi siguranta nationala, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii se aplica începând cu data de 1 decembrie 1999.
(3) Pana la data de 1 decembrie 1999 se aplica în continuare prevederile Hotãrârii Guvernului nr. 0282/1993 cu privire la salarizarea personalului militar şi civil din Ministerul Apãrãrii Naţionale, Ministerul de Interne, Serviciul Roman de Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe, Serviciul de Protecţie şi Paza şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
În opinia autorilor exceptiei de neconstituţionalitate aceste dispoziţii de lege contravin, în ordinea invocarii lor, art. 15 alin. (2), art. 78 şi 38 din Constituţie, care prevãd:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile.";
- Art. 78: "Legea se publica în Monitorul Oficial al României şi intra în vigoare la data publicãrii sau la data prevãzutã în textul ei.";
- Art. 38: "(1) Dreptul la munca nu poate fi îngrãdit. Alegerea profesiei şi alegerea locului de munca sunt libere.
(2) Salariaţii au dreptul la protecţia socialã a muncii. Mãsurile de protecţie privesc securitatea şi igiena muncii, regimul de munca al femeilor şi al tinerilor, instituirea unui salariu minim pe economie, repausul sãptãmânal, concediul de odihna plãtit, prestarea muncii în condiţii grele, precum şi alte situaţii specifice.
(3) Durata normalã a zilei de lucru este, în medie, de cel mult 8 ore.
(4) La munca egala, femeile au salariu egal cu bãrbaţii.
(5) Dreptul la negocieri colective în materie de munca şi caracterul obligatoriu al convenţiilor colective sunt garantate."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea Constituţionalã constata urmãtoarele:
Dispoziţiile <>art. 8 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 au mai fãcut obiectul controlului de constitutionalitate, prin raportare la prevederile art. 15 alin. (2) şi ale art. 78 din Constituţie, Curtea pronunţându-se prin Decizia nr. 27 din 29 ianuarie 2002, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 27 februarie 2002. Prin acea decizie, respingandu-se excepţia de neconstituţionalitate, s-a statuat ca "suspendarea aplicãrii legii nu afecteazã intrarea în vigoare a acesteia, care s-a produs la data prevãzutã, anume la 1 august 1999. Punerea în practica a dispoziţiilor <>Legii nr. 138/1999 , respectiv efectuarea plãţii ajutoarelor stabilite prin art. 31 alin. (1) şi (2), este o problema de aplicare a legii, care excede competentei Curţii Constituţionale". De asemenea, s-a mai reţinut ca "existenta fondurilor bugetare aprobate anual ministerelor şi instituţiilor centrale, în limita cãrora se acorda drepturile bãneşti solicitate, este o chestiune de fapt a carei soluţionare este de competenta exclusiva a instanţelor judecãtoreşti".
Deoarece în prezenta cauza nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice schimbarea acestei jurisprudente, cele statuate anterior îşi menţin valabilitatea.
Cat priveşte critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor alin. (3) al art. 8 din ordonanta, potrivit cãrora "Pana la data de 1 decembrie 1999 se aplica în continuare prevederile Hotãrârii Guvernului nr. 0282/1993 cu privire la salarizarea personalului militar şi civil din Ministerul Apãrãrii Naţionale, Ministerul de Interne, Serviciul Roman de Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe, Serviciul de Protecţie şi Paza şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare", Curtea constata ca, în realitate, textul dispune prorogarea aplicãrii în timp a unor prevederi legale şi nu incalca, asa cum se susţine, principiul neretroactivitatii legii, consacrat la art. 15 alin. (2) din Constituţie.
În sfârşit, prin dispoziţiile de lege vizate de excepţia de neconstituţionalitate nu se incalca nici prevederile art. 38 din Constituţie, întrucât acestea nu impiedica exercitarea dreptului la munca şi nici plata salariului, conform reglementãrilor în vigoare, la data când aceasta devine exigibilã.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 8 alin. (2) şi (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1999, excepţii ridicate de Gheorghe Mares şi Severica Tirvuica în dosarele nr. 167/CM/2002 şi nr. 219/CM/2002 ale Tribunalului Gorj - Secţia conflicte de munca.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 5 noiembrie 2002.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: