Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 289 din 5 noiembrie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a   Legii nr. 101/1998 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, precum si a dispozitiilor art. 60 din lege    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 289 din 5 noiembrie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 101/1998 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, precum si a dispozitiilor art. 60 din lege

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 847 din 25 noiembrie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a <>Legii nr. 101/1998 , precum şi a dispoziţiilor art. 60 din lege, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Delta Exchange" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 2.758/2000 al Curţii Supreme de Justiţie - Secţia de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate ridicate, întrucât apreciazã ca atât <>Legea nr. 101/1998 , în ansamblul sau, cat şi prevederile art. 60 din aceasta sunt în concordanta cu dispoziţiile din Constituţie invocate ca fiind incalcate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 10 aprilie 2002, pronunţatã în Dosarul nr. 2.758/2000, Curtea Suprema de Justiţie - Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 60 din Legea nr. 101/1998 , precum şi a prevederilor <>Legii nr. 101/1998 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, în integralitate. Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Delta Exchange" - S.R.L. din Bucureşti într-o cauza având ca obiect cererea de anulare a unei decizii a Bãncii Naţionale a României şi a unei hotãrâri a consiliului de administraţie al acestei bãnci.
I. În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 60 din Legea nr. 101/1998 se susţine ca acestea incalca art. 74 alin. (1), art. 48 alin. (2), art. 49 şi 128 din Constituţie. Încãlcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 74 alin. (1) şi ale art. 48 alin. (2) consta, în esenta, în aceea ca prin conţinutul sau acest text de lege, care reglementeazã sancţiunile ce pot fi aplicate de cãtre Banca Nationala a României, termenele în care trebuie sa fie formulate şi soluţionate contestaţiile impotriva lor, precum şi competenta Curţii Supreme de Justiţie de a se pronunţa în legatura cu deciziile Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României, "are elemente de lege organicã". Totodatã, prin art. 60 alin. (3) din lege se incalca şi art. 49 şi 128 din Constituţie, întrucât contestaţia formulatã la Curtea Suprema de Justiţie "nu are natura unui recurs, ea nereprezentand o cale de atac impotriva unei hotãrâri judecãtoreşti", ceea ce lipseşte partea "de cel puţin o cale ordinarã de atac".
II. În motivarea neconstitutionalitatii <>Legii nr. 101/1998 în integralitatea sa, se arata ca aceasta "a fost adoptatã de cãtre Parlament în condiţiile legii ordinare, deşi în conţinutul sau, prin art. 60, are elemente de lege organicã", asa încât contravine art. 74 alin. (1) din Constituţie.
Curtea Suprema de Justiţie - Secţia de contencios administrativ apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã, întrucât <>art. 60 din Legea nr. 101/1998 nu incalca dispoziţiile art. 74 alin. (1), art. 48 alin. (2) şi art. 49 din Constituţie, iar cat priveşte legea în integralitatea ei, nu sunt formulate motive de neconstituţionalitate.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã. În acest sens se arata ca <>art. 60 din Legea nr. 101/1998 reglementeazã sancţiunile aplicabile de cãtre Banca Nationala a României şi procedura de soluţionare a contestaţiilor impotriva acestora, iar nu condiţiile şi limitele exercitãrii dreptului persoanei vãtãmate de o autoritate publica printr-un act administrativ, astfel ca nu sunt incalcate prevederile art. 48 alin. (2) din Constituţie. Textul criticat nu restrânge exerciţiul unor drepturi sau al unor libertãţi, nefiind, asadar, contrar dispoziţiilor constituţionale ale art. 49, şi, totodatã, stabilind competenta de judecata a unor decizii de sancţionare emise de Banca Nationala a României, este în deplina concordanta cu art. 125 alin. (3) din Constituţie. În sfârşit, se considera ca nu poate fi reţinutã nici încãlcarea art. 74 alin. (1) şi art. 128 din Legea fundamentalã, deoarece dispoziţiile ce fac obiectul exceptiei de neconstituţionalitate nu instituie o procedura de votare a legilor organice şi nici nu ingradesc exercitarea cãilor de atac.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor şi concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>Legii nr. 101/1998 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, în integralitatea sa, precum şi ale art. 60 din aceasta. Art. 60 din lege prevede: "(1) Pentru nerespectarea reglementãrilor emise de cãtre Banca Nationala a României, în cazurile care nu cad sub incidenta Legii bancare, conducerea executivã a Bãncii Naţionale a României poate aplica urmãtoarele sancţiuni:
a) avertisment scris;
b) amenda de la 1 milion lei la 10 milioane lei; amenzile încasate se fac venit la bugetul de stat;
c) suspendarea, pe un termen de pana la 90 de zile, parţialã sau totalã, a autorizaţiei acordate de Banca Nationala a României;
d) retragerea autorizaţiei acordate de Banca Nationala a României.
(2) Contestaţiile pot fi formulate în termen de 15 zile de la data comunicãrii sancţiunii şi se soluţioneazã de Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României în maximum 30 de zile de la primirea acestora.
(3) În termen de 15 zile de la comunicare, deciziile Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României pot fi contestate la Curtea Suprema de Justiţie."
În opinia autorului exceptiei de neconstituţionalitate, aceste dispoziţii de lege contravin art. 74 alin. (1), art. 48 alin. (2), art. 49 şi 128 din Constituţie, care prevãd:
- Art. 74 alin. (1): "Legile organice şi hotãrârile privind regulamentele Camerelor se adopta cu votul majoritãţii membrilor fiecãrei Camere.";
- Art. 48 alin. (2): "Condiţiile şi limitele exercitãrii acestui drept se stabilesc prin lege organicã.";
- Art. 49: "(1) Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertãţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacã se impune, dupã caz, pentru: apãrarea siguranţei naţionale, a ordinii, a sãnãtãţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertãţilor cetãţenilor; desfãşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proporţionalã cu situaţia care a determinat-o şi nu poate atinge existenta dreptului sau a libertãţii.";
- Art. 128: "Impotriva hotãrârilor judecãtoreşti, pãrţile interesate şi Ministerul Public pot exercita cãile de atac, în condiţiile legii."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea Constituţionalã retine urmãtoarele:
I. Critica de neconstituţionalitate a <>Legii nr. 101/1998 , în ansamblul sau, se întemeiazã, în esenta, pe susţinerea ca aceasta "a fost adoptatã de cãtre Parlament, în condiţiile legii ordinare, deşi în conţinutul sau, prin art. 60, are elemente de lege organicã". Elementele de lege organicã rezulta, în opinia autorului exceptiei, din cuprinsul alin. (3) al art. 60, care, stabilind "competenta Curţii Supreme de Justiţie de a judeca în calitate de prima instanta contestaţiile impotriva deciziilor Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României", modifica o lege organicã, şi anume <>Legea Curţii Supreme de Justiţie nr. 56/1993 . Se considera ca, în felul acesta, se incalca prevederile art. 74 alin. (1) din Constituţie, potrivit cãrora legile organice se adopta cu votul majoritãţii membrilor fiecãrei Camere.
Analizând aceasta sustinere, Curtea constata ca art. 72 alin. (3) din Constituţie stabileşte domeniile care sunt supuse reglementãrii prin lege organicã, iar, între acestea, lit. h) prevede domeniul organizãrii şi functionarii instanţelor judecãtoreşti. Curtea constata însã ca nici art. 72 alin. (3) şi nici alte texte din Constituţie, în care se specifica necesitatea adoptãrii de legi organice, nu prevãd ca procedura de judecata şi competenta instanţelor judecãtoreşti sunt supuse reglementãrii prin astfel de legi. Pe de alta parte, potrivit art. 125 alin. (3) din Constituţie, "Competenta şi procedura de judecata sunt stabilite de lege". În consecinta, dispoziţiile legale privitoare la competenta şi procedura instanţelor judecãtoreşti nu intra în materia legilor organice, astfel ca adoptarea de cãtre Parlament a <>Legii nr. 101/1998 ca lege ordinarã nu contravine art. 74 alin. (1) din Constituţie.
II. Cea de a doua critica vizeazã dispoziţiile art. 60 din lege, în legatura cu care, în esenta, se susţine ca sunt neconstituţionale, întrucât, pe de o parte, "conţin elemente de lege organicã", incalcand astfel art. 74 alin. (1) şi art. 48 alin. (2) din Constituţie, iar pe de alta parte, contestaţia formulatã, în temeiul acestui text, la Curtea Suprema de Justiţie "nu are natura unui recurs, ea nereprezentand o cale de atac impotriva unei hotãrâri judecãtoreşti", lipsind partea "de cel puţin o cale ordinarã de atac", ceea ce contravine art. 49 şi 128 din Constituţie.
Cu privire la primul aspect al criticii, potrivit cãruia conţinutul reglementãrii <>art. 60 din Legea nr. 101/1998 aparţine domeniului legii organice, Curtea constata ca acesta urmeazã a fi respins pentru aceleaşi considerente care au fundamentat şi respingerea exceptiei de neconstituţionalitate referitoare la <>Legea nr. 101/1998 , în ansamblul sau. De asemenea, invocarea încãlcãrii prin art. 60 alin. (2) din lege a dispoziţiilor art. 48 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãrora condiţiile şi limitele exercitãrii dreptului persoanei vãtãmate într-un drept al sau de o autoritate publica se stabilesc prin lege organicã, urmeazã sa fie înlãturatã. Art. 60 alin. (2) stabileşte procedura administrativ-jurisdicţionalã de soluţionare de cãtre Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României a contestaţiilor formulate impotriva sancţiunilor aplicate de aceasta. Este o procedura jurisdicţionalã, prealabilã procedurii în fata instanţelor judecãtoreşti, ce nu intra în sfera contenciosului administrativ, nefiind, asadar, incalcate prevederile art. 48 alin. (2) din Constituţie.
În legatura cu constituţionalitatea <>art. 60 alin. (3) din Legea nr. 101/1998 prin raportare la dispoziţiile art. 128 din Constituţie, referitoare la "Folosirea cãilor de atac", Curtea s-a mai pronunţat, cu prilejul soluţionãrii exceptiei de neconstituţionalitate ridicate de aceeaşi parte în acelaşi dosar şi având acelaşi obiect, prin Decizia nr. 45 din 12 februarie 2002, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 209 din 28 martie 2002. Prin acea decizie, definitiva şi obligatorie, s-a constatat ca "nici o dispoziţie a <>Legii nr. 101/1998 nu ingradeste exercitarea cãilor de atac".
În sfârşit, Curtea constata ca prevederile art. 49 din Constituţie, privind restrangerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi fundamentale ale cetãţenilor, nu sunt incidente în aceasta cauza ce are ca obiect aplicarea unor sancţiuni persoanelor juridice care nu se conformeazã reglementãrilor emise de Banca Nationala a României.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a <>Legii nr. 101/1998 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, precum şi a prevederilor art. 60 din lege, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Delta Exchange" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 2.758/2000 al Curţii Supreme de Justiţie - Secţia de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 5 noiembrie 2002.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016