Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 287 din 3 iulie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 564 din 6 august 2003
Costica Bulai - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Florentina Balta - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent şef
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 18 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Emilia Stejeran în Dosarul nr. 3.811/CA/2002 al Tribunalului Bihor - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere jurisprudenta în materie a Curţii Constituţionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibila.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 10 decembrie 2002, pronunţatã în Dosarul nr. 3.811/CA/2002, Tribunalul Bihor - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 18 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Emilia Stejeran cu ocazia soluţionãrii unei acţiuni formulate în contradictoriu cu Direcţia generalã a finanţelor publice Oradea.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine ca dispoziţiile <>art. 18 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 aduc atingere prevederilor constituţionale ale art. 123 alin. (2) şi ale art. 125 alin. (1), întrucât se creeazã posibilitatea ca hotãrârea instanţei prin care se stabileşte taxa de timbru sa fie cenzurata de un organ administrativ. Astfel, menţioneazã faptul ca stabilirea taxei judiciare este un atribut legal al instanţei de judecata, iar contestaţia asupra modului de fixare a taxei judiciare de timbru nu trebuie scoasa din competenta instanţelor judecãtoreşti.
Instanta de judecata apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece textul de lege criticat nu contravine dispoziţiilor constituţionale invocate.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate invocatã este neîntemeiatã. Referitor la obiectul exceptiei, se precizeazã ca, în ceea ce priveşte procedura de soluţionare a contestaţiilor impotriva modului de stabilire a taxelor judiciare de timbru, acestea se soluţioneazã conform <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind soluţionarea contestaţiilor impotriva mãsurilor dispuse prin actele de control sau de impunere întocmite de organele Ministerului Finanţelor Publice, ordonanta aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 506/2001 . Prin aceasta procedura administrativ-jurisdicţionalã nu se incalca însã dispoziţiile constituţionale ale art. 123 alin. (2) şi nici cele ale art. 125 alin. (1), asa cum nu se incalca nici principiul constituţional al separaţiei puterilor în stat, atâta timp cat decizia organului administrativ de jurisdicţie poate fi atacatã în fata unei instanţe judecãtoreşti.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit în cauza de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 18 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, modificatã şi completatã ulterior.
Aceste dispoziţii legale au urmãtoarea redactare:
- Art. 18 alin. (2): "Impotriva modului de stabilire a taxei judiciare de timbru se poate face contestaţie potrivit dispoziţiilor aplicabile în materie fiscalã."
În susţinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorul exceptiei invoca încãlcarea urmãtoarelor prevederi constituţionale:
- Art. 123 alin. (2): "Judecãtorii sunt independenţi şi se supun numai legii.";
- Art. 125 alin. (1): "Justiţia se realizeazã prin Curtea Suprema de Justiţie şi prin celelalte instanţe judecãtoreşti stabilite de lege."
Examinând excepţia, Curtea constata ca dispoziţiile legale criticate au mai fost supuse controlului de constitutionalitate. Astfel, ulterior sesizãrii sale, Curtea Constituţionalã a statuat prin Decizia nr. 233 din 5 iunie 2003, pana în prezent nepublicata în Monitorul Oficial al României, ca dispoziţiile <>art. 18 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 sunt neconstituţionale în mãsura în care se referã şi la taxele judiciare de timbru stabilite de instanţele judecãtoreşti. În acest sens Curtea a constatat ca nu se poate admite, fãrã încãlcarea Legii fundamentale, ca modul de stabilire a taxei judiciare de timbru sa fie cenzurat pe calea procedurii administrative prevãzute de <>art. 18 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 , cu trimitere la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind soluţionarea contestaţiilor impotriva mãsurilor dispuse prin actele de control sau de impunere întocmite de organele Ministerului Finanţelor Publice, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 506/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 648 din 16 octombrie 2001. Cu acel prilej Curtea a mai reţinut împrejurarea ca, prin Decizia nr. 127 din 27 martie 2003, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 275 din 18 aprilie 2003, a constatat neconstituţionalitatea, în raport cu prevederile art. 125 alin. (3) din Constituţie şi cu principiul separaţiei puterilor în stat, a dispoziţiilor <>art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 , în conformitate cu care se solutionau "şi contestaţiile impotriva modului de stabilire a taxei judiciare de timbru". Curtea a constatat ca ratiunile care au motivat decizia prin care s-a constatat neconstituţionalitatea dispoziţiilor <>art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 subzistã şi în cazul dispoziţiilor <>art. 18 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenitã inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 18 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Emilia Stejeran în Dosarul nr. 3.811/CA/2002 al Tribunalului Bihor - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 3 iulie 2003.
PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat-asistent şef,
Doina Suliman
----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: