Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 284 din 23 septembrie 2010  privind publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Hotararii arbitrale din data de 22 septembrie 2010 pentru stabilirea formei finale a Metodologiei privind remuneratia datorata artistilor interpreti sau executanti si producatorilor de fonograme pentru radiodifuzarea fonogramelor publicate in scop comercial ori a reproducerilor acestora de catre organismele de radiodifuziune    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 284 din 23 septembrie 2010 privind publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Hotararii arbitrale din data de 22 septembrie 2010 pentru stabilirea formei finale a Metodologiei privind remuneratia datorata artistilor interpreti sau executanti si producatorilor de fonograme pentru radiodifuzarea fonogramelor publicate in scop comercial ori a reproducerilor acestora de catre organismele de radiodifuziune

EMITENT: OFICIUL ROMAN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 668 din 30 septembrie 2010
DECIZIE nr. 284 din 23 septembrie 2010
privind publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Hotãrârii arbitrale din data de 22 septembrie 2010 pentru stabilirea formei finale a Metodologiei privind remuneraţia datoratã artiştilor interpreţi sau executanţi şi producãtorilor de fonograme pentru radiodifuzarea fonogramelor publicate în scop comercial ori a reproducerilor acestora de cãtre organismele de radiodifuziune
EMITENT: OFICIUL ROMÂN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 668 din 30 septembrie 2010


Având în vedere dispoziţiile <>art. 131^2 alin. (8) şi <>art. 138 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în baza prevederilor <>art. 6 alin. (1) şi <>art. 7 din Hotãrârea Guvernului nr. 401/2006 privind organizarea, funcţionarea, structura personalului şi dotãrile necesare îndeplinirii atribuţiilor Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, cu modificãrile ulterioare,

directorul general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor emite urmãtoarea decizie:

ART. 1
Se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, Hotãrârea arbitralã din data de 22 septembrie 2010 pentru stabilirea formei finale a Metodologiei privind remuneraţia datoratã artiştilor interpreţi sau executanţi şi producãtorilor de fonograme pentru radiodifuzarea fonogramelor publicate în scop comercial ori a reproducerilor acestora de cãtre organismele de radiodifuziune, prevãzutã în anexa ce face parte integrantã din prezenta decizie.
ART. 2
Prezenta decizie intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Directorul general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor,
Robert Bucur

Bucureşti, 23 septembrie 2010.
Nr. 284.


ANEXÃ

CORPUL DE ARBITRI
OFICIUL ROMÂN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
Dosar 1/2010

HOTÃRÂREA ARBITRALÃ
din 22 septembrie 2010

Completul de arbitraj constituit din:
● Ţiclea Alexandru - preşedinte
● Gozia Dan Cristian - arbitru
● David Alice Mihaela - arbitru
● Ciuraru Remus - arbitru
● Ştiolicã Florin - arbitru

Pe rol se aflã soluţionarea Cererii de arbitraj înregistrate la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor (ORDA) cu nr. 9.142 din 9 august 2010 pentru stabilirea formei finale a Metodologiei cuprinzând drepturile la remuneraţie echitabilã cuvenitã artiştilor interpreţi sau executanţi şi producãtorilor de fonograme privind radiodifuzarea de cãtre organismele de radio a fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora şi tarifele cuprinzând drepturile la remuneraţie echitabilã ale acestor titulari, formulatã de Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiştilor Interpreţi (CREDIDAM), cu sediul în str. Jules Michelet nr. 15-17, et. 2, ap. 11, sectorul 1, Bucureşti, şi Uniunea Producãtorilor de Fonograme din România (UPFR), cu sediul în str. Nicolae Titulescu nr. 88, sectorul 1, Bucureşti, în contradictoriu cu Societatea Românã de Radiodifuziune (SRR), cu sediul în str. General Berthelot nr. 60-64, sectorul 1, Bucureşti, Asociaţia Românã de Comunicaţii Audiovizuale (ARCA), cu sediul în intrarea Victor Eftimiu nr. 5-7, et. 9, ap. 58, sectorul 1, Bucureşti, S.C. Radio XXI - S.A., cu sediul în str. Horia Mãcelariu nr. 36-38, sectorul 1, Bucureşti, S.C. Europe Development International Romania - S.R.L. (Europa FM), cu sediul în str. Horia Mãcelariu nr. 36-38, sectorul 1, Bucureşti, şi S.C. SBS Broadcasting Media - S.R.L. (FM KISS FM), cu sediul în bd. Dimitrie Pompei nr. 9-9A, clãdirea 20, et. 8, sectorul 2, Bucureşti.
Dezbaterile au avut loc la data de 21 septembrie 2010, fiind consemnate în încheierea de şedinţã, care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
Ţinând seama de înscrisurile depuse de pãrţi, de dezbaterile şi concluziile acestora,

COMPLETUL DE ARBITRI CONSTATÃ:

Ca urmare a solicitãrii UPFR şi CREDIDAM, prin <>Decizia nr. 200 din 26 mai 2010 a directorului general ORDA, s-a constituit comisia pentru negocierea metodologiei privind remuneraţia datoratã artiştilor interpreţi sau executanţi şi producãtorilor de fonograme, pentru difuzarea fonogramelor publicate în scop comercial ori a reproducerilor acestora de cãtre organismele de radiodifuziune.
A fost parcursã procedura negocierii, pãrţile rãmânând în divergenţã.
Completul de arbitri constatã cã sunt întrunite condiţiile legale pentru realizarea arbitrajului potrivit <>Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, motiv pentru care va proceda la arbitrarea litigiului.
Prin cererea de arbitraj, reclamantele au solicitat pronunţarea unei hotãrâri care sã stabileascã forma finalã a metodologiei cuprinzând drepturile cuvenite artiştilor interpreţi sau executanţi şi producãtorilor de fonograme privind radiodifuzarea de cãtre organismele de radio a fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora şi tarifele cuprinzând drepturile la remuneraţie echitabilã ale acestor titulari prin gestiune colectivã obligatorie.
Forma metodologiei propusã de cãtre reclamante are urmãtorul conţinut:
"1. Pentru utilizarea directã sau indirectã a fonogramelor publicate în scop comercial ori a reproducerilor acestora prin radiodifuzare, organismele de radiodifuziune au obligaţia sã plãteascã o remuneraţie unicã echitabilã organismelor de gestiune colectivã ale artiştilor interpreţi sau executanţi şi producãtorilor de fonograme.
2. Utilizarea prin radiodifuzare a fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora, aduse anterior la cunoştinţa publicã, şi ale cãror drepturi conexe patrimoniale se aflã în termenele de protecţie prevãzute de lege, de cãtre organismele de radiodifuziune, se poate face numai în baza unei autorizaţii sub formã de licenţã neexclusivã, eliberatã de organismele de gestiune colectivã desemnate de ORDA drept colectoare pentru artiştii interpreţi sau executanţi şi pentru producãtorii de fonograme.
3. În cazul utilizãrii fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora în spoturi publicitare, în spoturi de promovare a unui post de radio, în generice de emisiuni ori rubrici proprii ale acestora, producãtorul spoturilor, respectiv realizatorul emisiunii sau al rubricii proprii are obligaţia de a obţine acordul expres al producãtorului de fonograme.
4. Organismele de radiodifuziune, denumite utilizatori, în sensul prezentei metodologii, au obligaţia sã plãteascã trimestrial organismelor de gestiune colectivã desemnate de ORDA drept colectori pentru artiştii interpreţi sau executanţi şi producãtorii de fonograme o remuneraţie reprezentând drepturi conexe patrimoniale pentru utilizarea fonogramelor publicate în scop comercial ori a reproducerilor acestora, stabilite prin aplicarea unui procent, conform tabelului de mai jos, la baza de calcul prevãzutã la pct. 5 din metodologie, pentru fiecare post de radio deţinut.


┌────────────────────────────────┬────────────────────┬──────────────┐
│ Ponderea muzicii │ Artişti interpreţi │ Producãtori │
│ în programe*) │ sau executanţi │ de fonograme │
├────────────────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│Pânã la 35% inclusiv │ 1,8% │ 1,8% │
├────────────────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│Peste 35%, pânã la 65% inclusiv │ 2,4% │ 2,4% │
├────────────────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│Peste 65% │ 3% │ 3% │
└────────────────────────────────┴────────────────────┴──────────────┘


---------
*) Ponderea muzicii în programe se determinã prin raportarea duratei cumulate a fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora care au fost radiodifuzate de utilizator la durata totalã de emisie a postului de radio respectiv.

5. Baza de calcul asupra cãreia se aplicã procentele prevãzute în tabel o constituie totalitatea veniturilor brute lunare (mai puţin TVA), obţinute de utilizatori din activitatea de radiodifuzare incluzând, dar fãrã a se limita la acestea, veniturile din publicitate, barter, abonamente, anunţuri şi informaţii, numere suprataxate (pentru telefoane şi SMS-uri), sponsorizãri, concursuri şi jocuri radiodifuzate, închirieri spaţii de emisie, alocaţii bugetare, alte contribuţii financiare, autorizaţii de recepţie, venituri din radiodifuzãri realizate la comandã, venituri provenite din asocieri sau din alte activitãţi corelate cu cea de radiodifuzare, veniturile societãţilor terţe de natura celor enumerate în legãturã cu activitatea de radiodifuzare, în special ale societãţilor de producţie şi achiziţie de publicitate, în mãsura în care sunt încasate pentru activitatea de radiodifuzare a utilizatorului etc. În lipsa veniturilor, baza de calcul o constituie totalitatea cheltuielilor efectuate de utilizator pentru activitatea de radiodifuzare (cum ar fi cheltuielile de personal, cheltuielile pentru serviciile prestate de terţi, achiziţii de orice fel etc.) în trimestrul pentru care remuneraţia este datoratã.
6. Sumele rezultate din aplicarea procentelor la baza de calcul nu pot fi mai mici decât echivalentul a 1.000 euro pe trimestru, la cursul Bãncii Naţionale a României (BNR) din ziua scadenţei, reprezentând remuneraţie minimã datoratã de utilizatori pentru fiecare post de radio deţinut.
7. Remuneraţiilor prevãzute de prezenta metodologie li se adaugã şi cota de TVA.
8. Remuneraţia se plãteşte trimestrial, pânã la data de 26 a primei luni urmãtoare trimestrului pentru care este datoratã.
9. Pentru întârzieri la platã, utilizatorii datoreazã penalizãri de 0,1% aferente sumelor neachitate la termen, pe zi de întârziere.
10. Utilizatorii au obligaţia sã transmitã organismelor de gestiune colectivã ale artiştilor interpreţi şi producãtorilor de fonograme, pânã la data de 25 a fiecãrei luni, pentru luna precedentã, un raport care va cuprinde:
a) lista completã în format electronic (excel, tabelar), a fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor
acestora radiodifuzate, conform modelului de playlist din tabelul de mai jos. Aceste liste constituie baza de repartizare a remuneraţiilor încasate de organismele de gestiune colectivã a drepturilor conexe prevãzute în prezenta metodologie;




┌────┬─────┬─────┬──────┬───────┬──────┬───────┬──────┬────────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬────┬──────┬──────┐
│Nr. │Data │ Ora │Minute│Secunde│ │Autorul│ │ Orches-│ Nr. │ │ Nr. │ │Pro- │ │Anul │Tipul │
│crt.│difu-│difu-│difu- │difu- │Titlul│muzicii│Artist│ trã/ │ de │Album│cata-│ │ducã-│ │înre- │înre- │
│ │zãrii│zãrii│zate │zate │piesei│ │ │ forma- │ ar- │ │ log │Label│tor │Ţara│gis- │gis- │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ţie/grup│tişti│ │ │ │ │ │trãrii│trãrii│
├────┼─────┼─────┼──────┼───────┼──────┼───────┼──────┼────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────┼──────┼──────┤
│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │ 10 │ 11 │ 12 │ 13 │ 14 │ 15 │ 16 │ 17 │
└────┴─────┴─────┴──────┴───────┴──────┴───────┴──────┴────────┴─────┴─────┴─────┴─────┴─────┴────┴──────┴──────┘


Tipul înregistrãrii se referã la înregistrarea originalã, remixatã, remasterizatã etc.

b) baza de calcul a sumelor virate.
11. Raportul va fi transmis în format electronic (excel, tabelar) şi va fi însoţit de o adresã de înaintare purtând numele reprezentantului legal, semnãtura acestuia şi ştampila utilizatorului, adresã prin care va fi confirmatã pe propria rãspundere veridicitatea informaţiilor ce sunt conţinute în raport.
12. La solicitarea scrisã a organismelor de gestiune colectivã, utilizatorul are obligaţia de a comunica acestora copii certificate pe propria rãspundere de reprezentantul legal de pe documentele cuprinzând informaţiile pe baza cãrora s-a determinat baza de calcul, copii certificate de pe documentele necesare pentru determinarea cuantumului remuneraţiilor, precum şi informaţiile aferente privind fonogramele utilizate. Utilizatorul care a primit din partea organismelor de gestiune colectivã o asemenea cerere va avea un termen de maximum 10 zile pentru pregãtirea şi transmiterea documentaţiei solicitate.
13. Organismele de gestiune colectivã au dreptul sã cearã un audit extern pentru examinarea corectitudinii calculãrii remuneraţiei, de cãtre un auditor agreat de toate pãrţile.
14. Gradul de utilizare a fonogramelor publicate în scop comercial şi a reproducerilor acestora de cãtre posturile de radio va putea fi determinat de organismele de gestiune colectivã desemnate de ORDA drept colectoare pentru artiştii interpreţi sau executanţi şi pentru producãtorii de fonograme, în mod direct ori prin comandarea de monitorizãri ale activitãţii de radiodifuzare a utilizatorilor.
15. Pentru nerespectarea obligaţiilor prevãzute de prezenta metodologie, utilizatorii datoreazã triplul sumelor legal datorate pentru tipul de utilizare ce a fãcut obiectul faptei ilicite, în condiţiile <>art. 139 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
16. Prezenta metodologie va putea fi modificatã numai dupã 3 ani de la data publicãrii sale în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia cazului în care dispoziţiile <>Legii nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt modificate înainte de împlinirea acestui termen, caz în care organismele de gestiune colectivã sau utilizatorii vor putea solicita iniţierea unei noi proceduri de negociere şi înainte de împlinirea termenului de 3 ani."
Prin întâmpinarea comunã depusã, SRR şi ARCA au invocat excepţia lipsei calitãţii procesuale active a reclamantelor, întemeiatã în esenţã pe ideea gestiunii colective facultative aplicabilã în cauzã coroboratã cu lipsa dovezii mandatului de reprezentare.
Pe fondul cauzei cele douã pârâte au criticat metodologia propusã de reclamante, considerând cã aceasta extinde în mod nelegal obligaţia de platã a remuneraţiei la toate fonogramele publicate în scop comercial şi nu se rezumã la cele aflate în repertoriul gestionat de cãtre organismele de gestiune colectivã.
Totodatã au fost aduse critici şi cu privire la modalitatea de calcul progresivã, în trepte, în raport cu ponderea utilizãrii muzicii în programele radiodifuzorilor, precum şi cu privire la procentele aplicate pe fiecare treaptã a ponderilor.
Pârâta, FM KISS FM, printr-o adresã depusã la dosarul cauzei, aratã cã subscrie la întâmpinarea depusã de ARCA şi SRR.
Prin întâmpinarea comunã depusã de S.C. Radio XXI - S.A. şi Europa FM, aceste douã pârâte, în esenţã, formuleazã aceleaşi critici ca şi pârâtele ARCA şi SRR, respectiv cele referitoare la modalitatea de calcul şi procentele aplicabile.
De asemenea, susţin excepţia lipsei calitãţii procesuale active a reclamantelor ARCA şi SRR.
Analizând întregul material probator, completul de arbitri reţine urmãtoarele:
Cu privire la excepţia lipsei calitãţii procesuale active a reclamantelor CREDIDAM şi UPFR, excepţie invocatã de pârâtele SRR şi ARCA şi susţinutã de cãtre celelalte pârâte, completul de arbitri urmeazã a o respinge, având în vedere cã legitimitatea procesualã activã a reclamantelor este conferitã de dispoziţiile <>Legii nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care reglementeazã procedura de negociere a metodologiei privind remuneraţia echitabilã şi procedura de arbitraj.
Astfel, <>art. 131^1 alin. (1) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prevede cã "Metodologia se negociazã de cãtre organismele de gestiune colectivã cu reprezentanţii prevãzuţi la art. 131 alin. (2) lit. b)...".
UPFR şi CREDIDAM sunt organisme de gestiune colectivã înfiinţate prin Sentinţa civilã nr. 136 din 11 iunie 1996, pronunţatã de Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti, respectiv prin Sentinţa civilã nr. 207 din 19 septembrie 1996, pronunţatã de Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti.
Ambele organisme au fost desemnate drept colectori în baza Deciziei directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor nr. 185/2005 privind desemnarea organismelor de gestiune colectivã Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiştilor Interpreţi (CREDIDAM) drept colector al remuneraţiilor cuvenite artiştilor interpreţi sau executanţi pentru radiodifuzarea fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora şi Uniunea Producãtorilor de Fonograme din România (UPFR) drept colector al remuneraţiilor cuvenite producãtorilor de fonograme pentru radiodifuzarea fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora şi a Deciziei directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor nr. 104/2005 pentru publicarea Metodologiei privind remuneraţia datoratã artiştilor interpreţi sau executanţi şi producãtorilor de fonograme pentru radiodifuzarea fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora de cãtre organismele de radiodifuziune şi de televiziune, prin gestiune colectivã obligatorie.
Prin urmare, susţinerile utilizatorilor potrivit cãrora lipsa calitãţii procesuale active ar depinde de calificarea tipului de gestiune aplicabil în cauzã ca fiind gestiune colectivã facultativã sunt irelevante, în condiţiile în care textul de lege nominalizeazã expres care sunt pãrţile ce participã la negocierea metodologiilor, precum şi la procedura de arbitraj.
Pe fondul cauzei, completul de arbitraj reţine:
Cu privire la pct. 1 din metodologia propusã de cãtre reclamante, se impun urmãtoarele precizãri:
<>Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, utilizeazã în conţinutul sãu [art. 123^1 alin. (1) lit. f) şi art. 123^2 alin. (1) lit. f)] sintagmele fonograme de comerţ şi fonograme publicate în scop comercial, fãrã însã a le defini.
Pentru a defini cele douã noţiuni, apreciem cã trebuie avut în vedere regimul juridic diferit pe care legiuitorul li-l consacrã.
Astfel, în privinţa fonogramelor de comerţ, regimul gestiunii colective este obligatoriu, spre deosebire de cazul fonogramelor publicate în scop comercial, unde regimul de gestiune colectivã este facultativ.
Pornind de la aceastã delimitare, considerãm cã obligativitatea gestiunii colective este justificatã de existenţa acelor situaţii în care modul de exploatare a operelor sau a prestaţiilor face imposibilã urmãrirea individualã a dreptului privind remuneraţia echitabilã, ipotezã corespunzãtoare noţiunii "fonogramã de comerţ".
Dimpotrivã, gestiunea colectivã facultativã corespunde ipotezei în care modul de exploatare a operelor sau prestaţiilor permite urmãrirea individualã a dreptului privind remuneraţia echitabilã, ipotezã corespunzãtoare noţiunii "fonogramã publicatã în scop comercial".
Faţã de criteriile mai sus enunţate, completul de arbitraj apreciazã cã prin sintagma fonogramã de comerţ se înţelege acea fonogramã ce se comunicã public sau se radiodifuzeazã de acea categorie de utilizatori în raport cu care este imposibilã exercitarea în mod individual a dreptului la remuneraţie echitabilã de cãtre titularii drepturilor conexe dreptului de autor; prin sintagma fonogramã publicatã în scop comercial se înţelege acea fonogramã ce se comunicã public sau se radiodifuzeazã de acea categorie de utilizatori în raport cu care este posibilã exercitarea în mod individual a dreptului la remuneraţie echitabilã de cãtre titularii drepturilor conexe dreptului de autor.
În speţã, apreciem cã este vorba despre dreptul la remuneraţie echitabilã pentru utilizarea fonogramelor publicate în scop comercial de cãtre societãţile de radiodifuziune, astfel cã gestiunea colectivã a acestui drept este una facultativã, potrivit prevederilor <>art. 123^2 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
De aceea se impune modificarea pct. 1 din metodologia propusã de reclamante în sensul adãugãrii urmãtoarelor condiţii:
a) sunt utilizate fonograme care se aflã în repertoriul gestionat de organismele de gestiune colectivã respective, pe baza mandatului sau a contractelor de reprezentare date/încheiate în condiţiile legii;
b) organismul de radiodifuziune nu este îndreptãţit ca, pentru anumite fonograme utilizate, sã gestioneze el însuşi drepturile conexe cuvenite artiştilor interpreţi sau executanţi ori producãtorilor de fonograme, pe baza unui mandat sau contract de reprezentare ori în baza legii.
Cu privire la pct. 2 din metodologia propusã de reclamante, completul arbitral constatã întemeiate criticile aduse de pârâtele SRR şi ARCA în sensul cã, potrivit dispoziţiilor <>art. 98 şi 105 din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru utilizarea prin radiodifuzare, artiştii interpreţi sau executanţi şi producãtorii de fonograme au un drept la remuneraţie echitabilã, nu şi un drept de a autoriza sau de a interzice.
Pct. 3 din metodologia propusã de reclamante urmeazã a fi înlãturat deoarece contravine dispoziţiilor legale, metodologia privind exercitarea dreptului la remuneraţia unicã echitabilã nu trebuie sã includã prevederi privind obţinerea autorizãrii radiodifuzãrii fonogramelor.
Referitor la remuneraţia prevãzutã la pct. 4 din metodologia propusã de reclamante, completul de arbitraj considerã cã se impune renunţarea la utilizarea criteriului ponderii graduale pe trei nivele a muzicii în programe, urmând sã se plãteascã o remuneraţie unicã, prin aplicarea la totalul veniturilor brute lunare (fãrã TVA) obţinute din activitatea de radiodifuzare a unui cuantum de 2,5% ce corespunde unei utilizãri a fonogramelor într-o pondere de 100% din totalul timpului de emisie, dupã formula: x = 2,5y/100, unde x reprezintã remuneraţia unicã echitabilã cuvenitã interpreţilor şi producãtorilor de fonograme, iar y este ponderea radiodifuzãrii trimestriale a fonogramelor în cazul fiecãrui utilizator.
Propunerea prezentatã de reclamante privind o remuneraţie în 3 trepte procentuale contravine <>art. 131^1 alin. (2) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Cuantumul de 2,5% reprezintã o remuneraţie echitabilã şi rezonabilã, ce corespunde şi nivelului practicat în ţãri europene cu un grad de dezvoltare asemãnãtoare României. La stabilirea acestui procent s-au avut în vedere şi studiul Federaţiei Internaţionale a Industriei Fonografice, depus de cãtre UPFR şi CREDIDAM, precum şi studiul Ministerului Culturii din Danemarca, depus de cãtre pârâtele SRR şi ARCA.
Aceeaşi este raţiunea pentru care pct. 6 din metodologia propusã de reclamante va fi modificat în sensul cã sumele rezultate din aplicarea procentului la baza de calcul nu pot fi mai mici decât echivalentul în lei, la cursul BNR din ziua scadenţei, a 500 de euro pe trimestru.
În ceea ce priveşte pct. 5 din metodologia propusã, se eliminã fraza finalã deoarece, în lipsa veniturilor, devin aplicabile prevederile stabilite la pct. 6 din metodologia propusã de reclamante (remuneraţia minimã datoratã).
Faţã de forma propusã de reclamante la pct. 7 din metodologie, opinia completului este în sensul menţinerii acesteia, justificat de faptul cã, potrivit legislaţiei fiscale aplicabile, remuneraţia datoratã nu este exclusã de la plata TVA.
Pct. 8, 9, 10, 11 şi 12 din metodologia propusã de reclamante se menţin în forma propusã, nefiind contestate de pârâte.
Pct. 13 din metodologia propusã de reclamante se menţine în forma propusã. Inserarea în textul metodologiei a obligaţiei de platã a auditului extern (modificare propusã prin întâmpinare de cãtre S.C. Radio XXI S.A. şi Europa FM) ar fi ineficientã în condiţiile în care auditul profitã pãrţii care a solicitat-o.
Ca urmare a modificãrilor aduse pct. 4 din metodologia propusã de reclamante, prin renunţarea la utilizarea criteriului ponderii progresivã, în trepte, a muzicii în programe, prevederile pct. 14 din metodologia propusã de reclamante urmeazã a fi eliminat, întrucât a rãmas fãrã obiect.
Aceeaşi soluţie de eliminare se impune şi în cazul pct. 15 din metodologia propusã de reclamante întrucât prin menţinerea prevederilor pct. 9 din metodologia propusã de reclamante s-a stabilit deja care este sancţiunea pentru întârzierile la platã.
Pe cale de consecinţã, metodologia va fi renumerotatã.

PENTRU ACESTE MOTIVE
COMPLETUL DE ARBITRAJ
HOTÃRÃŞTE:

Respinge excepţia lipsei calitãţii procesuale active a CREDIDAM, cu sediul în str. Jules Michelet nr. 15-17, et. 2, ap. 11, sectorul 1, Bucureşti, şi a UPFR, cu sediul în str. Nicolae Titulescu nr. 88, sectorul 1, Bucureşti, ca neîntemeiatã.
Admite în parte cererea de arbitraj introdusã de reclamantele UPFR şi CREDIDAM în contradictoriu cu pârâtele SRR, cu sediul în str. General Berthelot nr. 60-64, sectorul 1, Bucureşti, ARCA, cu sediul în intrarea Victor Eftimiu nr. 5-7, et. 9, ap. 58, sectorul 1, Bucureşti, S.C. Radio XXI - S.A., cu sediul în str. Horia Mãcelariu nr. 36-38, sectorul 1, Bucureşti, Europa FM, cu sediul în str. Horia Mãcelariu nr. 36-38, sectorul 1, Bucureşti, şi FM KISS FM, cu sediul în bd. Dimitrie Pompei nr. 9-9A, clãdirea 20, et. 8, sectorul 2, Bucureşti.
Stabileşte urmãtoarea:


METODOLOGIE
privind remuneraţia datoratã artiştilor interpreţi sau
executanţi şi producãtorilor de fonograme
pentru radiodifuzarea fonogramelor publicate în scop comercial
ori a reproducerilor acestora de cãtre organismele de radiodifuziune

1. Pentru utilizarea directã sau indirectã a fonogramelor publicate în scop comercial ori a reproducerilor acestora prin radiodifuzare, organismele de radiodifuziune au obligaţia sã plãteascã o remuneraţie unicã echitabilã organismelor de gestiune colectivã ale artiştilor interpreţi sau executanţi şi producãtorilor de fonograme, dar numai în condiţiile în care:
a) sunt utilizate fonograme care se aflã în repertoriul gestionat de organismele de gestiune colectivã respective, pe baza mandatului sau contractelor de reprezentare date/încheiate în condiţiile legii;
b) organismul de radiodifuziune nu este îndreptãţit ca pentru anumite fonograme utilizate sã gestioneze el însuşi drepturile conexe cuvenite artiştilor interpreţi sau executanţi ori producãtorilor de fonograme, pe baza unui mandat sau contract de reprezentare ori în baza legii.
2. Utilizarea prin radiodifuzare a fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora, aduse anterior la cunoştinţã publicã şi ale cãror drepturi conexe patrimoniale se aflã în termenele de protecţie prevãzute de lege, de cãtre organismele de radiodifuziune, dã naştere obligaţiei radiodifuzorului la plata unei remuneraţii echitabile cãtre organismele de gestiune colectivã.
3. Organismele de radiodifuziune au obligaţia sã plãteascã trimestrial organismelor de gestiune colectivã desemnate de ORDA drept colectori pentru artiştii interpreţi sau executanţi şi producãtorii de fonograme o remuneraţie reprezentând drepturi conexe patrimoniale pentru utilizarea fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora, calculatã prin aplicarea la totalul veniturilor brute lunare obţinute din activitatea de radiodifuzare (publicitate şi barter) a unui cuantum de 2,5% în cazul unei utilizãri a fonogramelor în pondere de 100% din totalul timpului de emisie a programelor. În cazul unei utilizãri mai reduse, cuantumul de 2,5% se reduce direct proporţional cu ponderea timpului de utilizare a fonogramelor în raport cu timpul total de emisie a programelor.
4. Baza de calcul asupra cãreia se aplicã cuantumul de 2,5% o constituie totalitatea veniturilor brute lunare, mai puţin taxa pe valoarea adãugatã, obţinute de utilizatori din activitatea de radiodifuzare incluzând, dar fãrã a se limita la acestea, veniturile din publicitate, barter, abonamente, anunţuri şi informaţii, apeluri telefonice şi SMS-uri suprataxate, sponsorizãri, concursuri şi jocuri radiodifuzate, închirieri spaţii de emisie, alte contribuţii financiare, autorizaţii de recepţie, venituri din radiodifuzãri realizate la comandã, venituri provenite din asocieri sau alte activitãţi corelate cu cea de radiodifuzare.
5. Sumele rezultate din aplicarea procentelor la baza de calcul nu pot fi mai mici decât echivalentul în lei a 500 euro/trimestru calculat la cursul BNR din ziua scadenţei, reprezentând remuneraţia minimã datoratã de utilizatori pentru fiecare post de radio deţinut.
6. Remuneraţiilor prevãzute de prezenta metodologie li se adaugã şi cota de TVA.
7. Remuneraţia se plãteşte trimestrial, pânã la data de 26 a primei luni urmãtoare trimestrului pentru care este datoratã.
8. Pentru întârzieri la platã, utilizatorii datoreazã penalizãri de 0,1% aferente sumelor neachitate la termen, pe zi de întârziere.
9. Utilizatorii au obligaţia sã transmitã organismelor de gestiune colectivã ale artiştilor interpreţi şi producãtorilor de fonograme, pânã la data de 25 a fiecãrei luni, pentru luna precedentã, un raport care va cuprinde:
a) lista completã în format electronic (excel, tabelar) a fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora radiodifuzate, conform modelului de playlist din tabelul de mai jos. Aceste liste constituie baza de repartizare a remuneraţiilor încasate de organismele de gestiune colectivã a drepturilor conexe prevãzute în prezenta metodologie;




┌────┬─────┬─────┬──────┬───────┬──────┬───────┬──────┬────────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬────┬──────┬──────┐
│Nr. │Data │ Ora │Minute│Secunde│ │Autorul│ │ Orches-│ Nr. │ │ Nr. │ │Pro- │ │Anul │Tipul │
│crt.│difu-│difu-│difu- │difu- │Titlul│muzicii│Artist│ trã/ │ de │Album│cata-│ │ducã-│ │înre- │înre- │
│ │zãrii│zãrii│zate │zate │piesei│ │ │ forma- │ ar- │ │ log │Label│tor │Ţara│gis- │gis- │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ţie/grup│tişti│ │ │ │ │ │trãrii│trãrii│
├────┼─────┼─────┼──────┼───────┼──────┼───────┼──────┼────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────┼──────┼──────┤
│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │ 10 │ 11 │ 12 │ 13 │ 14 │ 15 │ 16 │ 17 │
└────┴─────┴─────┴──────┴───────┴──────┴───────┴──────┴────────┴─────┴─────┴─────┴─────┴─────┴────┴──────┴──────┘


Tipul înregistrãrii se referã la înregistrarea originalã, remixatã, remasterizatã etc.

b) baza de calcul a sumelor virate.
10. Raportul va fi transmis în format electronic (excel, tabelar) şi va fi însoţit de o adresã de înaintare, purtând numele reprezentantului legal, semnãtura acestuia şi ştampila utilizatorului, adresã prin care va fi confirmatã pe propria rãspundere veridicitatea informaţiilor ce sunt conţinute în raport.
11. La solicitarea scrisã a organismelor de gestiune colectivã, utilizatorul are obligaţia de a comunica acestora copii certificate pe propria rãspundere de reprezentantul legal de pe documentele cuprinzând informaţiile pe baza cãrora s-a determinat baza de calcul, copii certificate de pe documentele necesare pentru determinarea cuantumului remuneraţiilor, precum şi informaţiile aferente privind fonogramele utilizate. Utilizatorul care a primit din partea organismelor de gestiune colectivã o asemenea cerere va avea un termen de maximum 10 zile pentru pregãtirea şi transmiterea documentaţiei solicitate.
12. Organismele de gestiune colectivã au dreptul sã cearã un audit extern pentru examinarea corectitudinii calculãrii remuneraţiei, de cãtre un auditor agreat de toate pãrţile.
13. Prezenta metodologie va putea fi modificatã numai dupã 3 ani de la data publicãrii sale în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia cazului în care dispoziţiile <>Legii nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt modificate înainte de împlinirea acestui termen, caz în care organismele de gestiune colectivã sau utilizatorii vor putea solicita iniţierea unei noi proceduri de negociere şi înainte de împlinirea termenului de 3 ani.
Pronunţatã astãzi, 22 septembrie 2010, la sediul ORDA din Bucureşti, Str. Transilvaniei nr. 2, sectorul 3.
Executorie de la data publicãrii sale în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Cu apel în termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.


Completul de arbitraj:

Ţiclea Alexandru - preşedinte
Gozia Dan Cristian - arbitru
David Alice Mihaela - arbitru
Ciuraru Remus - arbitru
Ştiolicã Florin - arbitru

---------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016