Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 283 din 24 februarie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 39 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 283 din 24 februarie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 39 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 6 iulie 2011
    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Fabian Niculae - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 39 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, excepţie ridicatã de Gheorghe Citirigã în Dosarul nr. 484/43/2009 al Curţii de Apel Târgu Mureş - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate.

                          CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 8 aprilie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 484/43/2009, Curtea de Apel Târgu Mureş - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã pentru soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 39 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar.
    Excepţia a fost invocatã de Gheorghe Citirigã într-un dosar având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în contencios administrativ privind obligaţia de a face.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale, întrucât abrogarea instituitã prin art. 39 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 echivaleazã cu o confiscare a activitãţii de audit financiar, care constituia un atribut al expertului contabil. Prevederile legale criticate, în opinia autorului, retroactiveazã, aducând atingere drepturilor câştigate de persoanele ce au calitatea de expert contabil autorizat. De asemenea, prin abrogarea drepturilor obţinute în baza Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994 este îngrãdit dreptul la muncã şi la alegerea meseriei, precum şi a locului de muncã, iar prin refuzul de a i se elibera actele necesare dobândirii calitãţii de auditor financiar se încalcã prevederile cuprinse în tratatele internaţionale.
    Curtea de Apel Târgu Mureş - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia este neîntemeiatã. Instanţa considerã cã prin abrogarea art. 6 lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 prin art. 39 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 nu s-au încãlcat dispoziţiile art. 53 din Constituţie, neaducându-se nicio atingere drepturilor câştigate de reclamant în calitatea sa de expert contabil autorizat. Prin dispoziţiile legale criticate au fost impuse anumite condiţii de examen şi stagiu pentru accesul în profesia de auditor financiar.
    De asemenea, nici prevederile art. 20 din Constituţie nu au fost încãlcate, întrucât niciun tratat sau convenţie la care România este parte nu impune accederea într-o profesie fãrã nicio condiţie prealabilã.
    În opinia instanţei, prevederile art. 41 alin. (1) din Legea fundamentalã nu au fost înfrânte, întrucât reclamantului nu i s-a interzis accesul în profesia de auditor, ci doar au fost impuse condiţii de examen şi stagiu.
    Prin faptul cã una dintre activitãţile pe care le putea desfãşura expertul contabil a fost datã în competenţa altei categorii profesionale, nu se aduce atingere dispoziţiilor art. 15 din Constituţie, deoarece reglementarea viza doar pentru viitor activitatea respectivã, pe de o parte, iar pe de altã parte, nu a adus vreo atingere calitãţii de expert contabil autorizat pe care o avea reclamantul.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                          CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 39 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 598 din 22 august 2003, prevederi care au urmãtorul cuprins: "(1) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã prevederile art. 6 lit. c), referitoare la auditul financiar contabil, din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitãţii de expertizã contabilã şi a contabililor autorizaţi, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 243 din 30 august 1994, aprobatã prin Legea nr. 42/1995, cu modificãrile ulterioare."
    În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 15 privind universalitatea şi principiul netroactivitãţii legii civile, ale art. 20 referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului, art. 41 alin. (1) privind munca şi protecţia socialã a muncii şi ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 39 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, Curtea constatã urmãtoarele:
    Autorul excepţiei de neconstituţionalitate criticã abrogarea anumitor dispoziţii legale care confereau expertului contabil competenţa exclusivã de a efectua activitãţi de audit financiar-contabil. Totuşi, Curtea constatã cã dispoziţiile art. 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitãţii de expertizã contabilã şi a contabililor autorizaţi, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 13 din 8 ianuarie 2008, stipuleazã cã persoanele fizice şi juridice care au calitatea de expert contabil pot efectua activitãţile de audit financiar şi consultanţã fiscalã, cu respectarea reglementãrilor specifice acestor activitãţi.
    Prin urmare, activitãţile pe care le pot desfãşura persoanele care au calitatea de expert contabil sunt supuse unui regim juridic legal special ce poate fi modificat în timp. În aceste condiţii, orice nouã reglementare adoptatã în materie care stabileşte pentru viitor un alt regim al activitãţii specifice are deplinã aplicabilitate, ea fiind în concordanţã cu normele constituţionale.
    În concluzie, Curtea constatã cã dispoziţiile legale criticate nu încalcã dispoziţiile art. 15 şi art. 41 din Constituţie şi cã dispoziţiile constituţionale ale art. 20 şi art. 53 nu sunt aplicabile în speţa de faţã.

    Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                  CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                      În numele legii
                          DECIDE:

    Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 39 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, excepţie ridicatã de Gheorghe Citirigã în Dosarul nr. 484/43/2009 al Curţii de Apel Târgu Mureş - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 24 februarie 2011.

             PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                       AUGUSTIN ZEGREAN

                      Magistrat-asistent,
                        Fabian Niculae

                          --------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016