Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 273 din 24 februarie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 95 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 273 din 24 februarie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 95 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 375 din 30 mai 2011
    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 34 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Dan Chiriţã în Dosarul nr. 5.032/110/2008 al Curţii de Apel Bacãu - Secţia civilã, minori şi familie, conflicte de muncã şi asigurãri sociale şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.055D/2010.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Preşedintele dispune sã se facã apelul şi în dosarele nr. 1.543D/2010 şi nr. 2.873D/2010, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a aceloraşi dispoziţii de lege, excepţie ridicatã de Gheorghe Timaru şi Vasile Alexiuc în dosarele nr. 1.067/110/2009 şi nr. 1.738/110/2009 ale Curţii de Apel Bacãu - Secţia civilã, minori şi familie, conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Curtea, având în vedere cã obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 1.055D/2010, nr. 1.543D/2010 şi nr. 2.873D/2010 este identic, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
    Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
    Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea dosarelor nr. 1.543D/2010 şi nr. 2.873D/2010 la Dosarul nr. 1.055D/2010, care este primul înregistrat.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, sens în care invocã jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.

                                    CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
    Prin încheierile din 24 februarie 2010, 14 aprilie 2010 şi 12 mai 2010, pronunţate în dosarele nr. 5.032/110/2008, nr. 1.067/110/2009 şi nr. 1.738/110/2009, Curtea de Apel Bacãu - Secţia civilã, minori şi familie, conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 34 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale.
    Excepţia a fost ridicatã de Dan Chiriţã cu prilejul soluţionãrii recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 1.144 din 30 iunie 2009, pronunţatã de Tribunalul Bacãu în Dosarul nr. 5.032/110/2008, de Gheorghe Timaru cu prilejul soluţionãrii recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 1.527 din 11 noiembrie 2009, pronunţatã de Tribunalul Bacãu în Dosarul nr. 1.067/110/2009, şi de Vasile Alexiuc cu prilejul soluţionãrii recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 1.367/D din 7 octombrie 2009, pronunţatã de Tribunalul Bacãu în Dosarul nr. 1.738/110/2009.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţã, cã textul de lege criticat, care prevede luarea în calcul la stabilirea punctajului mediu anual a unor stagii de cotizare reduse pentru persoanele care au desfãşurat activitatea în condiţii speciale sau în condiţii de handicap preexistent calitãţii de asigurat, este neconstituţional, întrucât nu cuprinde în ipoteza sa şi asiguraţii prevãzuţi la art. 42 din Legea nr. 19/2000, care au desfãşurat activitãţi încadrate de lege în condiţii deosebite de muncã. Astfel, se încalcã prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie, acestor din urmã asiguraţi nefiindu-le aplicat acelaşi tratament legal ca şi celor menţionaţi mai sus.
    Curtea de Apel Bacãu - Secţia civilã, minori şi familie, conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.

                                    CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. I pct. 34 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001 şi aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 338/2002, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002.
    Textul de lege criticat prevedea urmãtoarele: "34. Articolul 77 va avea urmãtorul cuprins:
    «Art. 77 - (1) Punctajul mediu anual realizat de asigurat în perioada de cotizare se determinã prin împãrţirea numãrului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale realizate de asigurat în perioada de cotizare la numãrul de ani corespunzãtor stagiului complet de cotizare, prevãzut în anexa nr. 3.
    (2) În situaţia asiguraţilor prevãzuţi la art. 43 şi 47, la stabilirea punctajului mediu anual conform alin. (1) se iau în considerare stagiile de cotizare prevãzute la aceste articole.
    (3) În situaţiile prevãzute la art. 44, la stabilirea punctajului mediu anual al asiguraţilor conform alin. (1) se iau în considerare stagiile totale de cotizare necesare prevãzute în anexele nr. 4 şi 5.
    (4) La calcularea punctajului mediu anual, a punctajului anual şi a numãrului de puncte realizat în fiecare lunã se utilizeazã cinci zecimale."»
    Dispoziţiile art. 43 şi 47 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, reglementau stagiile de cotizare şi vârstele de pensionare ale persoanelor care au desfãşurat munca în condiţii speciale, respectiv în condiţii de handicap preexistent calitãţii de asigurat ori fiind nevãzãtori.
    Curtea constatã cã, ulterior sesizãrii sale, textul de lege criticat a fost abrogat prin dispoziţiile art. 196 lit. a) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010.
    Actul normativ abrogator a preluat însã soluţia legislativã criticatã în cuprinsul art. 95, care prevede cã: "(1) Punctajul mediu anual realizat de asigurat se determinã prin împãrţirea numãrului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale ale asiguratului la numãrul de ani corespunzãtor stagiului complet de cotizare, prevãzut în anexa nr. 5 sau, dupã caz, anexa nr. 6.
    (2) În situaţia persoanelor prevãzute la art. 56-59, la stabilirea punctajului mediu anual se iau în considerare stagiile de cotizare complete prevãzute la aceste articole.
    (3) În cazul persoanelor care realizeazã stagii de cotizare în mai multe situaţii, pentru care legea prevede stagii complete de cotizare diferite, punctajul mediu anual se determinã prin însumarea punctajelor medii anuale calculate corespunzãtor stagiilor complete de cotizare prevãzute de prezenta lege, pentru fiecare dintre situaţiile respective.
    (4) La calcularea punctajului mediu anual, a punctajului anual şi a punctajului lunar se utilizeazã 5 zecimale."
    Persoanele aflate în ipoteza art. 56-59 din Legea nr. 263/2010 sunt, de asemenea, o parte dintre categoriile de persoane care au desfãşurat munca în condiţii speciale de muncã, precum şi cei care au desfãşurat munca în condiţii de handicap preexistent calitãţii de asigurat şi nevãzãtorii.
    Aşa fiind, obiect al analizei de constituţionalitate urmeazã a-l constitui prevederile art. 95 din Legea nr. 263/2010.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, în jurisprudenţa sa, a mai analizat aspectele de neconstituţionalitate invocate în prezenta cauzã. Astfel, prin Decizia nr. 998 din 8 iulie 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 539 din 3 august 2010, Curtea a arãtat cã persoanele care au desfãşurat activitate în condiţii deosebite şi despre care autorul excepţiei afirmã cã se aflã într-o situaţie comparabilã cu cea a persoanelor care au desfãşurat munca în condiţii speciale beneficiazã doar de reducerea vârstei de pensionare şi numai în condiţiile în care au realizat un stagiu complet de cotizare. În atare condiţii, este firesc ca punctajul mediu anual sã se calculeze în funcţie de acest stagiu de cotizare, care reprezintã stagiul efectiv realizat, iar nu de un altul.
    În condiţiile în care art. 55 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 263/2010 prevede reducerea vârstelor standard de pensionare a persoanelor care au desfãşurat stagii de cotizare în condiţii deosebite de muncã, dar sub condiţia realizãrii stagiului complet de cotizare prevãzut de lege, Curtea apreciazã cã soluţia şi considerentele deciziei amintite îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 95 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, excepţie ridicatã de Dan Chiriţã, Gheorghe Timaru şi Vasile Alexiuc în dosarele nr. 5.032/110/2008, nr. 1.067/110/2009 şi nr. 1.738/110/2009 ale Curţii de Apel Bacãu - Secţia civilã, minori, familie, conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 24 februarie 2011.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                            Patricia Marilena Ionea

                                   -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016