Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 272 din 2 octombrie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 57 alin. (2) din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala, modificata si completata prin Legea nr. 86/1997
Nicolae Popa - preşedinte Costica Bulai - judecãtor Nicolae Cochinescu - judecãtor Constantin Doldur - judecãtor Kozsokar Gabor - judecãtor Petre Ninosu - judecãtor Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor Lucian Stangu - judecãtor Ioan Vida - judecãtor Gabriela Ghita - procuror Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 57 alin. (2) din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurãri sociale de stat şi asistenta socialã, modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 86/1997 , excepţie ridicatã de Ioachim Toma Naumescu, prin procurator, în Dosarul nr. 122/2001 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ. Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din 18 septembrie 2001 şi au fost consemnate în încheierea din aceeaşi data, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea la 25 septembrie 2001 şi apoi la 2 octombrie 2001.
CURTEA, având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele: Prin Încheierea din 10 aprilie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 122/2001, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 57 alin. (2) din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurãri sociale de stat şi asistenta socialã, modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 86/1997 . Excepţia a fost ridicatã de Ioachim Toma Naumescu, prin procurator, într-o cauza de contencios administrativ, în contradictoriu cu Direcţia generalã de munca şi protecţie socialã Bucureşti. În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate s-a susţinut oral, în fata instanţei judecãtoreşti, de cãtre procuratorul autorului exceptiei ca dispoziţiile <>art. 57 alin. (2) din Legea nr. 3/1977 , asa cum au fost modificate prin <>Legea nr. 86/1997 , incalca prevederile art. 5, 11, 18, 20, 21 şi 43 din Constituţie. Curtea de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, apreciazã, pe de o parte, ca, "deşi <>Legea nr. 3/1977 a fost abrogatã prin <>Legea nr. 19/2000 , dispoziţiile acestui act normativ vor fi avute în vedere la soluţionarea pricinii, potrivit <>art. 172 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 ", iar pe de alta parte, ca dispoziţia legalã criticata "nu are legatura directa cu textele constituţionale citate de mandatarul reclamantului". Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate. Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este inadmisibila, deoarece <>Legea nr. 3/1977 a fost abrogatã prin <>Legea nr. 19/2000 , iar potrivit dispoziţiilor <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã decide asupra exceptiei de neconstituţionalitate a unei legi ori a unei ordonanţe sau a unei dispoziţii dintr-o lege ori dintr-o ordonanta în vigoare. Se mai precizeazã ca dispoziţiile legale criticate nici nu sunt determinante în soluţionarea cauzei, întrucât acestea reglementeazã modalitãţile de plata a pensiei, iar litigiul în care s-a ridicat excepţia are ca obiect contestarea refuzului de stabilire a dreptului la pensie. Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit în cauza de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã. Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 57 alin. (2) din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurãri sociale de stat şi asistenta socialã (publicatã în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 82 din 6 august 1977), modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 86/1997 (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 107 din 30 mai 1997). Examinând excepţia, Curtea constata ca <>Legea nr. 3/1977 , cu modificãrile ulterioare, a fost abrogatã potrivit dispoziţiilor <>art. 198 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000). De altfel, soluţionarea cauzei, având ca obiect înscrierea la pensie, iar nu modalitatea de plata a acesteia, nu depinde de dispoziţiile legale criticate. În consecinta, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibila şi urmeazã sa fie respinsã, în cauza fiind aplicabile dispoziţiile <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, potrivit cãrora "Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei". Instanta de judecata a reţinut corect motivele de inadmisibilitate a exceptiei, dar nu s-a conformat dispoziţiilor alin. (6) al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, care prevãd ca "Dacã excepţia este inadmisibila, fiind contrarã prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanta o respinge printr-o încheiere motivatã, fãrã a mai sesiza Curtea Constituţionalã".
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA În numele legii DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 57 alin. (2) din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurãri sociale de stat şi asistenta socialã, modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 86/1997 , excepţie ridicatã de Ioachim Toma Naumescu, prin procurator, în Dosarul nr. 122/2001 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ. Definitiva şi obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publica din data de 2 octombrie 2001.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent, Doina Suliman
──────────────────
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email