Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 266 din 24 iunie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 1, 2, 3 si 8 si ale anexei la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preturilor si tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, aprobata cu modificari prin   Legea nr. 205 din 19 aprilie 2002     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 266 din 24 iunie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 2, 3 si 8 si ale anexei la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preturilor si tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 205 din 19 aprilie 2002

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 556 din 1 august 2003

Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Aurelia Popa - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1, 2, 3 şi 8 şi ale anexei (liniutele 14 şi 15) la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preţurilor şi tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 205 din 19 aprilie 2002 , excepţie ridicatã de contestatoarea Societatea Comercialã "Dimar" - S.R.L. în Dosarul nr. 16.422/2002 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti.
La apelul nominal rãspunde, pentru Societatea Comercialã "Dimar" - S.R.L., avocatul Ion Bunescu, lipsind cealaltã parte, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Avocatul autorului exceptiei depune la dosar concluzii scrise şi solicita admiterea exceptiei asa cum a fost formulatã, arãtând ca textele criticate sunt neconstituţionale întrucât prevãd posibilitatea stabilirii şi ajustarii preţurilor pentru nisipuri şi pietrisuri dupã vânzarea acestora cãtre agenţii economici privati, adicã dupã ce aceste produse şi-au pierdut caracterul de monopol natural, contravenindu-se astfel dispoziţiilor art. 134 alin. (1) şi (2) din Constituţia României. Expresia monopol natural, întrebuinţatã în art. 1 din ordonanta de urgenta, se referã doar la bogãţiile naturale în stare de zacamant, în cariera sau în albia râurilor, adicã în situ, iar nu şi la produsele obţinute din exploatarea acestor zãcãminte. Extinderea sferei notiunii de monopol natural al acestor produse dincolo de momentul în care acestea se gãsesc în stare de zacamant permite transformarea oricãrei unitãţi de desfacere cu amãnuntul într-o entitate care intra sub incidenta dispoziţiilor de avizare a preţurilor şi tarifelor de cãtre Oficiul Concurentei, ceea ce infrange normele constituţionale privind libertatea comerţului.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, sustinand ca dispoziţiile criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate, având în vedere ca, asa cum se prevede la art. 134 alin. (2) lit. b) din Constituţie, reglementarea unui regim distinct pentru anumite produse şi servicii satisface obligaţia statului de a proteja interesele naţionale în activitatea economicã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 31 ianuarie 2003, pronunţatã în Dosarul nr. 16.422/2002, Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1, 2, 3 şi 8 şi ale anexei la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preţurilor şi tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 205 din 19 aprilie 2002 .
Excepţia a fost ridicatã de contestatoarea Societatea Comercialã "Dimar" - S.R.L. în dosarul cu numãrul de mai sus, având drept obiect soluţionarea unei plângeri formulate impotriva unui proces-verbal de contravenţie întocmit de inspectorii Oficiului Concurentei.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine ca dispoziţiile criticate sunt neconstituţionale, întrucât prevãd posibilitatea stabilirii şi ajustarii preţurilor pentru nisipuri şi pietrisuri dupã vânzarea acestora cãtre agenţii economici privati, adicã dupã ce aceste produse şi-au pierdut caracterul de monopol natural, contravenindu-se astfel dispoziţiilor art. 134 alin. (1) şi (2) din Constituţia României.
Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti opineaza în sensul ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât textele criticate nu infrang prevederile constituţionale invocate, având în vedere ca <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2001 a fost adoptatã în ideea creãrii unui cadru favorabil exploatãrii resurselor naturale.
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul considera ca dispoziţiile legale criticate de autorul exceptiei trebuie analizate în corelatie cu prevederile art. 134 alin. (2) lit. d) din Constituţie, potrivit cãrora statul trebuie sa asigure exploatarea resurselor naturale în concordanta cu interesul naţional.
În aplicarea acestui principiu constituţional, prin adoptarea ordonanţei de urgenta s-a avut în vedere asigurarea concordanţei cadrului de reglementare a preţurilor din sfera neconcurentiala cu stadiul şi direcţiile procesului de restructurare a activitãţilor care au caracter de monopol natural sau care sunt supuse prin lege unui regim special, având în vedere interesul naţional.
Astfel, având în vedere importanta pe care o reprezintã resursele naturale în economia nationala, stabilirea şi ajustarea preţurilor pentru servicii specifice de gospodãrire a nisipurilor şi pietrisurilor, precum şi pentru nisipuri şi pietrisuri, cu avizul Oficiului Concurentei, se înscriu pe deplin în obligaţia statului de a asigura protejarea intereselor naţionale în activitatea economicã, financiarã şi valutarã şi exploatarea resurselor naturale în concordanta cu interesul naţional, prevãzute la art. 134 alin. (2) lit. b) şi d) din Constituţie.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 1, 2, 3 şi 8 şi ale anexei (liniutele 14 şi 15) la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preţurilor şi tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 115 din 7 martie 2001, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 205/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 275 din 24 aprilie 2002. Dispoziţiile legale vizate de autorul exceptiei au urmãtorul conţinut:
- Art. 1: "Produsele şi serviciile care se realizeazã sau, respectiv, se presteazã în ţara în cadrul activitãţilor cu caracter de monopol natural, al celor supuse prin lege unui regim special, precum şi al celor care se executa de regiile autonome, companiile şi societãţile naţionale, ale cãror preţuri şi tarife se stabilesc şi se ajusteaza cu avizul Oficiului Concurentei, sunt prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanta de urgenta.";
- Art. 2: "(1) Preţurile produselor şi tarifelor serviciilor prevãzute la art. 1 se pot ajusta, de regula, la un interval de 3 luni, cu avizul Oficiului Concurentei, pe baza cererilor de ajustare primite de la producãtori, prestatori sau autoritãţi de reglementare, dupã caz, dacã parametrul de ajustare se modifica cu cel puţin 5% fata de nivelul existent la data precedentei ajustari.
(2) Dupã informarea prealabilã a Guvernului şi pe baza acordului acestuia Oficiul Concurentei avizeazã preţurile sau tarifele produselor şi serviciilor prevãzute la art. 1, în limitele preţului nominal rezultat din aplicarea, la preţul iniţial, a modificãrii parametrului de ajustare, ţinându-se seama de criteriile, modalitãţile de ajustare, precum şi de un coeficient de corectie care reflecta avantajul consumatorului, stabilite prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în cazul serviciilor de distribuţie a apei potabile, respectiv al serviciilor de canalizare, cererile de ajustare transmise de prestatorii de servicii publice respective cãtre Oficiul Concurentei trebuie sa fie însoţite de acordul consiliului local sau judeţean sub autoritatea cãruia funcţioneazã.";
- Art. 3: "(1) Nivelurile de preţ sau de tarif cuprinse în avize se determina de Oficiul Concurentei pe baza analizei situaţiei economico-financiare a producãtorilor sau a prestatorilor, precum şi a influentelor reale în costuri. În avizul Oficiului Concurentei se va mentiona, pe lângã preţul sau tariful ajustat, şi nivelul parametrului existent la data ajustarii, fata de care se va determina modificarea parametrului respectiv la ajustarea ulterioara.
(2) Criteriile, modalitãţile concrete de ajustare a preţurilor şi tarifelor pentru produsele şi serviciile prevãzute în anexa, precum şi coeficientul de corectie se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Oficiului Concurentei, în termen de 15 zile de la data publicãrii prezentei ordonanţe de urgenta în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Pentru transportul prin conducte magistrale al ţiţeiului şi produselor petroliere din ţara şi din import, pentru servicii telefonice de baza internaţionale, servicii poştale de baza internaţionale, apa grea şi medicamente de uz uman ajustarea preţurilor şi tarifelor se va face pe baza cursului mediu de schimb al leului fata de dolarul S.U.A. pe primele 20 de zile ale lunii în care se solicita ajustarea, calculat pe baza datelor comunicate de Banca Nationala a României.
(4) Pentru celelalte produse şi servicii prevãzute în anexa preţurile şi tarifele se ajusteaza pe baza ultimului indice al preţurilor de consum publicat de Institutul Naţional de Statistica şi Studii Economice.";
- Art. 8: "(1) Constituie contravenţii, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni, urmãtoarele fapte:
a) practicarea de cãtre producãtori, prestatori şi importatori a unor preţuri sau tarife fãrã avizul Oficiului Concurentei sau a unor preţuri şi tarife mai mari decât cele avizate;
b) prezentarea de cãtre producãtori, prestatori şi importatori de date eronate la fundamentarea cererii de stabilire sau de ajustare a preţurilor şi tarifelor;
c) refuzul producãtorilor, prestatorilor şi importatorilor de a se supune controlului prevãzut la art. 7.
(2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã cu amenda de la 15.000.000 lei la 75.000.000 lei.
(3) Preţurile şi tarifele stabilite şi practicate greşit se corecteaza, iar sumele încasate necuvenit ca urmare a sãvârşirii contravenţiei prevãzute la alin. (1) lit. a) şi b) se confisca.
(4) Aplicarea sancţiunilor pentru contravenţiile prevãzute la alin. (1) se prescrie în termen de 3 ani de la data sãvârşirii faptei.
(5) Contravenţiile se constata şi se sancţioneazã de persoanele împuternicite în acest scop de Oficiul Concurentei, care vor aplica amenda şi vor dispune vãrsarea la bugetul de stat a sumelor confiscate.
(6) Impotriva procesului-verbal de constatare şi de aplicare a sancţiunilor dispuse se poate face plângere în condiţiile prevãzute la <>art. 31 din Legea nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.";
- Liniutele 14 şi 15 din anexa:


"- Servicii specifice - indicele preţurilor
de gospodãrire a nisipurilor de consum
şi pietrisurilor
- Nisipuri şi pietrisuri - indicele preţurilor
de consum".


Autorul exceptiei de neconstituţionalitate susţine ca prin dispoziţiile legale criticate sunt incalcate prevederile art. 134 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) din Constituţia României, al cãror conţinut este urmãtorul:
- Art. 134 alin. (1) şi alin. (2) lit. a): "(1) Economia României este economie de piata.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comerţului, protecţia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de protecţie;"
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca prin dispoziţiile legale criticate s-a reglementat regimul preţurilor şi tarifelor în sectorul neconcurential, ţinându-se seama de rigorile economiei de piata şi, totodatã, de protejarea interesului naţional în valorificarea serviciilor şi produselor cu caracter de monopol natural, precum şi al celor supuse prin lege unui regim special.
Astfel, opţiunea legiuitorului de a recunoaşte caracterul de monopol natural şi produselor scoase din zacamant şi vândute agenţilor economici privati - cu consecinta ajustarii preţurilor acestora în condiţiile prevãzute de actul normativ contestat - nu contravine principiilor consacrate prin art. 134 din Constituţie, ci se conformeazã acestor principii, asigurând şi pe aceasta cale cadrul normativ necesar exploatãrii resurselor naturale în concordanta cu interesul naţional.
Pe de alta parte, stabilirea naturii activitãţii desfãşurate de autorul exceptiei, şi anume dacã aceasta intra sau nu în sfera de reglementare a produselor care au caracter de monopol natural, nu constituie o problema de constitutionalitate, ci una de interpretare şi de aplicare a legii, de competenta instanţei de judecata.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c), al art. 145 alin. (2), al art. 134 alin. (1) şi (2) lit. a) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) şi al <>art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1, 2, 3 şi 8 şi ale anexei la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preţurilor şi tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 205 din 19 aprilie 2002 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Dimar" S.R.L. în Dosarul nr. 16.422/2002 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 24 iunie 2003.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru



──────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016