Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 258 din 24 septembrie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar
Nicolae Popa - preşedinte Costica Bulai - judecãtor Nicolae Cochinescu - judecãtor Constantin Doldur - judecãtor Kozsokar Gabor - judecãtor Petre Ninosu - judecãtor Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor Lucian Stangu - judecãtor Ioan Vida - judecãtor Paula C. Pantea - procuror Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 , excepţie ridicatã de Constantin Dumitrescu în Dosarul nr. 396/2002, de Ionel Plevet în Dosarul nr. 401/2002, de Niculai Mihai în Dosarul nr. 403/2002, de Candid-Nicolae Moise în Dosarul nr. 404/2002, de Gabriel Galateanu în Dosarul nr. 405/2002, de Sorin-Doru Olaru în Dosarul nr. 406/2002 şi de Ioan Popovici în Dosarul nr. 407/2002, toate ale Curţii de Apel Galaţi, în litigii privind pretenţii bãneşti. La apelul nominal rãspunde, pentru Ministerul Apãrãrii Naţionale, consilier juridic Dan Cimpoieru, lipsind autorii exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã. Curtea, având în vedere ca excepţiile de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 294C/2002, nr. 295C/2002, nr. 296C/2002, nr. 297C/2002, nr. 298C/2002 şi nr. 299C/2002 au conţinut identic, pune în discuţie, din oficiu, problema conexarii cauzelor. Reprezentantul Ministerului Public nu se opune conexarii dosarelor. Curtea, în temeiul dispoziţiilor <>art. 16 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedura civilã, dispune conexarea dosarelor nr. 294C/2002, nr. 295C/2002, nr. 296C/2002, nr. 297C/2002, nr. 298C/2002 şi nr. 299C/2002 la Dosarul nr. 293C/2002, care este primul înregistrat. Reprezentantul Ministerului Apãrãrii Naţionale considera ca mãrirea sau micşorarea de cãtre legiuitor, prin acte normative diferite, a cuantumului unor drepturi sau a unor obligaţii bãneşti nu duce la încãlcarea principiului egalitãţii şi al nediscriminarii. S-ar putea discuta de încãlcarea principiului menţionat dacã diferentierile ar rezulta din conţinutul aceluiaşi act normativ, nu din acte normative diferite. Critica potrivit cãreia <>art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 ar incalca principiul neretroactivitatii legii statuat prin art. 15 alin. (2) din Constituţie nu este intemeiata, deoarece aceasta norma legalã nu reprezintã decât o aplicare a globalizarii veniturilor, în vederea impozitãrii, globalizare care a fost reglementatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 şi se aplica veniturilor dobândite dupã 1 ianuarie 2000. Mai arata ca celelalte texte din Constituţie invocate de autorii exceptiei nu au incidenta în cauza. Solicita respingerea exceptiei ca neîntemeiatã. Reprezentantul Ministerului Public arata ca <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 a mai fãcut obiectul controlului de constitutionalitate, Curtea Constituţionalã statuand ca acest act normativ nu incalca nici o dispoziţie constituţionalã. Stabilirea prin acte normative, în perioade diferite, a unor drepturi sau obligaţii bãneşti nu este de natura sa creeze discriminãri. Întrucât nu au intervenit elemente noi de natura sa determine schimbarea practicii Curţii Constituţionale, soluţia şi considerentele din acele cauze rãmân valabile şi în cauza de fata. Solicita respingerea exceptiei ca neîntemeiatã.
CURTEA, având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele: Prin încheierile din 18 aprilie 2002, pronunţate în dosarele nr. 396/2002, nr. 401/2002, nr. 403/2002, nr. 404/2002, nr. 405/2002, nr. 406/2002 şi nr. 407/2002, Curtea de Apel Galaţi - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1, 2 şi 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 , excepţie ridicatã de Constantin Dumitrescu, Ionel Plevet, Niculai Mihai, Candid-Nicolae Moise, Gabriel Galateanu, Sorin-Doru Olaru şi de Ioan Popovici. În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorii acesteia arata ca au fost trecuţi în rezerva la 30 iunie 2001, dar la achitarea plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor prevãzute de <>art. 31 din Legea nr. 138/1999 , datoritã aplicãrii dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 , drepturile lor au fost impozitate, deşi acestea, potrivit dispoziţiilor legale anterioare şi neabrogate, au fost scutite de plata impozitului pe venit. Considera ca ordonanta criticata "nu numai ca a creat inegalitati între cadrele militare, dar a încãlcat alte prevederi legale, în vigoare şi astãzi, care nu au fost abrogate nici expres şi nici tacit". Susţin, de asemenea, ca "prevederile acestei ordonanţe nu se supun textului constituţional şi retroactiveaza, efectele sale fãcând inoperante prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venitul global". Apreciazã astfel ca dispoziţiile legale criticate incalca prevederile art. 15, art. 16 alin. (1) şi (2), precum şi cele ale art. 38, 43, 49 şi 50 din Constituţie. Curtea de Apel Galaţi - Secţia civilã apreciazã ca nici una dintre dispoziţiile legale criticate nu incalca prevederile constituţionale invocate de autorii exceptiei care au fost trecuţi în rezerva la 29 iunie 2001, fiindu-le aplicabile dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 , intrata în vigoare la 22 septembrie 2000. Instanta mai retine ca "Statul este în drept sa-şi stabileascã politica fiscalã, fãrã ca prin aceasta sa se considere ca sunt incalcate dispoziţiile constituţionale", precum şi faptul ca "dispoziţiile art. 38, 43, 49 şi 50 din Constituţie, invocate ca fiind incalcate, nu au nici o legatura cu problema în discuţie: deducerea sau nu a impozitului din plãţile compensatorii şi ajutoarele acordate". În conformitate cu dispoziţiile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispoziţiilor <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , s-a solicitat şi punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului. Guvernul considera ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã nu este intemeiata. Arata în acest sens ca nici una dintre dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 nu incalca prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie, nu au efecte retroactive, ci "urmãresc aplicarea principiului general [...] potrivit cãruia impozitul pe venit are caracter global şi anual. Ca urmare, în cursul anului fiscal (care corespunde anului calendaristic) modul de calcul al impozitului pe veniturile periodice ale cetãţenilor poate fi modificat pentru întregul an, urmând ca dupã expirarea anului sa se facã regularizarea prin compararea impozitului plãtit cu cel global datorat, ţinându-se seama şi de eventualele venituri realizate din alte surse". Realizandu-se punerea de acord a modului de impozitare a veniturilor de natura salariala realizate de toate categoriile de cetãţeni, se respecta principiul egalitãţii în drepturi a cetãţenilor. Invoca şi soluţia din Decizia Curţii Constituţionale nr. 27/2002. Avocatul Poporului apreciazã ca, pentru considerentele reţinute şi în Decizia Curţii Constituţionale nr. 27/2002, sunt neintemeiate susţinerile autorilor exceptiei potrivit cãrora dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 ar avea caracter retroactiv. Nu este încãlcat nici principiul constituţional al egalitãţii în drepturi, întrucât, "Dupã cum în mod constant a statuat Curtea Constituţionalã, principiul egalitãţii consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie nu înseamnã uniformitate, asa încât la situaţii diferite trebuie sa corespundã un tratament juridic diferenţiat". Dispoziţiile legale criticate garanteazã tocmai dreptul la protecţia socialã a muncii şi dreptul la un nivel de trai decent, în acord cu prevederile art. 38 alin. (2) şi ale art. 43 alin. (1) din Constituţie, iar prevederile art. 49 alin. (1) şi ale art. 50 din Constituţie nu au nici o legatura cu dispoziţiile legale considerate de autorul exceptiei ca fiind neconstituţionale. Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.
CURTEA, examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi cele ale Avocatului Poporului, rapoartele judecãtorului-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã. Autorii exceptiei critica pentru neconstituţionalitate dispoziţiile <>art. 1, 2 şi 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acorda personalului militar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 22 septembrie 2000, aprobatã prin <>Legea nr. 130/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001. În realitate, obiectul exceptiei îl constituie ordonanta în ansamblu, întrucât aceasta are doar trei articole. Aceste dispoziţii au urmãtorul conţinut: - Art. 1: "Sumele reprezentând plãţile compensatorii prevãzute la <>art. 7, 8 şi 11 din Ordonanta Guvernului nr. 7/1998 , la art. 6 şi 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 100/1998, precum şi ajutoarele prevãzute la art. 31 şi la <>art. 32 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 se stabilesc în raport cu solda lunarã neta."; - Art. 2: "Baza de calcul a soldei lunare nete o constituie solda lunarã bruta din ultima luna de activitate, din care se scade o suma calculatã prin aplicarea asupra acesteia a baremului lunar de impozitare, în vigoare la data stabilirii soldei lunare nete. Baremul lunar de impozitare este cel prevãzut de <>Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit."; - Art. 3: "Plãţile compensatorii şi ajutoarele prevãzute la art. 1, plãtite începând de la data de 1 ianuarie 2000, nu sunt supuse globalizarii." În opinia autorilor exceptiei aceste dispoziţii legale sunt contrare urmãtoarelor prevederi constituţionale: - Art. 15: "(1) Cetãţenii beneficiazã de drepturile şi de libertãţile consacrate prin Constituţie şi prin alte legi şi au obligaţiile prevãzute de acestea. (2) Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile."; - Art. 16 alin. (1) şi (2): "(1) Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri. (2) Nimeni nu este mai presus de lege." Totodatã autorii susţin ca dispoziţiile criticate incalca şi prevederile constituţionale ale art. 38 alin. (2), privind dreptul salariaţilor la protecţia socialã a muncii, ale art. 43 alin. (1), referitoare la obligaţia statului de a asigura cetãţenilor un nivel de trai decent, ale art. 49 alin. (1), privind restrangerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi, precum şi ale art. 50, referitoare la fidelitatea fata de ţara. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata urmãtoarele: Plãţile compensatorii şi ajutoarele ce se acorda de stat cadrelor militare trecute în rezerva sau direct în retragere au fost reglementate prin acte normative succesive. Aplicarea acestor acte normative se face pe baza regulilor generale ale acţiunii în timp a normelor juridice, iar aceasta nu constituie o problema de constitutionalitate, ci una de aplicare a legii, care este de competenta exclusiva a instanţelor judecãtoreşti. Eventualele neconcordante dintre reglementãrile juridice cuprinse în mai multe acte normative în vigoare nu pot fi considerate probleme de constitutionalitate, problema corelãrii normative urmând a fi rezolvatã de legiuitor. Actele normative anterioare au reglementat în mod diferit cuantumul plãţilor compensatorii şi al ajutoarelor acordate, precum şi baza de calcul a acestora, prevãzând şi scutirea de la plata impozitului pe venit a acestor drepturi. <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 prevede, în mod unitar, pentru toate plãţile compensatorii şi ajutoarele acordate cadrelor militare, stabilirea lor în raport cu solda lunarã neta, calculatã pe baza soldei brute din ultima luna de activitate, din care se deduce impozitul datorat potrivit baremului de impozitare în vigoare la data stabilirii soldei lunare nete. Stabilirea în cuantum diferit, în perioade diferite şi prin acte normative diferite a drepturilor materiale şi a altor ajutoare de aceeaşi natura, acordate aceloraşi categorii de cetãţeni, nu este de natura sa creeze nici privilegii şi nici discriminãri. <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 se aplica deopotrivã tuturor cetãţenilor care se afla într-o situaţie identicã şi care urmeazã sa beneficieze de drepturile respective dupã intrarea în vigoare a acelui act normativ. Legiuitorul este în drept sa reglementeze în mod diferit, în perioade diferite şi în funcţie de posibilitãţile existente în privinta mãsurilor de protecţie socialã drepturile ce se acorda unor categorii de cetãţeni, fãrã sa aducã atingere drepturilor anterior stabilite, precum şi sa determine veniturile supuse impozitãrii, cu condiţia sa nu contravina dispoziţiilor art. 53 alin. (2) din Constituţie, referitoare la aşezarea justa a sarcinilor fiscale, ceea ce nu este cazul şi nici nu se susţine în cauza de fata. Nu se poate retine caracterul retroactiv al nici uneia dintre dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 , întrucât acestea se aplica exclusiv în privinta plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor ce se acorda dupã data intrãrii în vigoare a ordonanţei. Nici dispoziţiile art. 3 din ordonanta, care prevãd neglobalizarea plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor plãtite începând cu data de 1 ianuarie 2000, nu au efecte retroactive. Aceasta reglementare a fost necesarã, deoarece de la data de 1 ianuarie 2000 se aplicau dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venitul global. Globalizarea priveşte totalitatea veniturilor dintr-un an, or, dispoziţia legalã referitoare la neglobalizarea plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor plãtite militarilor disponibilizaţi începând cu data de 1 ianuarie 2000 a intrat în vigoare înainte de expirarea anului fiscal. De altfel, reglementarea neglobalizarii este în avantajul evident al beneficiarilor plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor. Prevederile art. 38 alin. (2), art. 43 alin. (1), art. 49 alin. (1) şi ale art. 50 din Constituţie nu au nici o legatura cu dispoziţiile legale supuse controlului de constitutionalitate.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA În numele legii DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acorda personalului militar, excepţie ridicatã de Constantin Dumitrescu în Dosarul nr. 396/2002, de Ionel Plevet în Dosarul nr. 401/2002, de Niculai Mihai în Dosarul nr. 403/2002, de Candid-Nicolae Moise în Dosarul nr. 404/2002, de Gabriel Galateanu în Dosarul nr. 405/2002, de SorinDoru Olaru în Dosarul nr. 406/2002 şi de Ioan Popovici în Dosarul nr. 407/2002, toate ale Curţii de Apel Galaţi. Definitiva şi obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publica din data de 24 septembrie 2002.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent, Laurentiu Cristescu
────────────────
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email