Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 255 din 20 martie 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. (3) si (4) si art. 9 alin. (1) si (2) din Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit in urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 323 din 14 mai 2012
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Cristina Cãtãlina Turcu - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (3) şi (4) şi art. 9 din Legea recunoştinţei faţã de eroii-martiri şi luptãtorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţã de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, excepţie ridicatã de Ion Sandu în Dosarul nr. 2.702/54/2010 al Curţii de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal, care face obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 594D/2011.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Magistratul-asistent referã cã la dosar autorul excepţiei a depus o cerere prin care solicitã admiterea acesteia şi judecarea în lipsã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, arãtând cã Legea nr. 341/2004 a fost adoptatã în scopul reexaminãrii actelor în temeiul cãrora s-au acordat certificatele de revoluţionar. Dispoziţiile legale criticate reprezintã o garanţie a legalitãţii actelor, dificultatea verificãrii lor fiind suportatã de autoritãţile publice implicate în procesul de verificare.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 12 aprilie 2011, pronunţatã în Dosarul nr. 2702/54/2010, Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (3) şi (4) şi art. 9 din Legea recunoştinţei faţã de eroii-martiri şi luptãtorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţã de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004. Excepţia a fost ridicatã de Ion Sandu într-o cauzã având ca obiect "obligarea Guvernului României - Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor şi Parlamentului României - Comisia Parlamentarã a Revoluţionarilor din decembrie 1989, la eliberarea unui certificat de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei din Decembrie 1989 - Luptãtor Remarcat prin Fapte Deosebite".
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia aratã cã dreptul de a dobândi titlul de "Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei din Decembrie 1989", potrivit Legii nr. 341/2004, este restrâns prin faptul cã solicitantul trebuie sã obţinã avizul reactualizat al unei organizaţii de revoluţionari legal constituite. Totodatã, condiţiile impuse de Legea nr. 341/2004 pentru preschimbarea certificatelor care atestã titlul de "Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei din Decembrie 1989" instituie discriminãri prin faptul cã preschimbarea certificatului nu reprezintã o simplã formalitate de înlocuire a unui document, ci presupune o întreagã procedurã de recunoaştere a dreptului la titlu anterior dobândit. De asemenea, prin textele de lege criticate se anuleazã titlurile anterior obţinute şi se condiţioneazã obţinerea noilor certificate de apartenenţa la o organizaţie de revoluţionari legal constituitã, ceea ce contravine art. 16 din Constituţie, art. 14 şi art. 17 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, notele scrise depuse de autorul excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum rezultã din încheierea de sesizare, îl constituie dispoziţiile art. 5 alin. (3) şi (4) şi art. 9 din Legea recunoştinţei faţã de eroii-martiri şi luptãtorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţã de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004. În realitate, astfel cum rezultã din motivarea excepţiei, obiectul acesteia îl formeazã prevederile art. 5 alin. (3) şi (4) şi art. 9 alin. (1) şi (2) din Legea recunoştinţei faţã de eroii-martiri şi luptãtorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţã de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 20 iulie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, asupra cãrora Curtea urmeazã sã se pronunţe prin prezenta decizie. Acestea au urmãtorul cuprins:
- Art. 5: "(3) Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor din Decembrie 1989, dupã analizarea dosarelor persoanelor ce solicitã preschimbarea certificatelor, cu avizul comisiei parlamentare pentru controlul aplicãrii prevederilor prezentei legi, va elibera noul tip de certificat, care va avea un format unic, cu elemente de securizare - singurul document valabil pentru a beneficia de prevederile prezentei legi.
(4) Dosarele persoanelor care solicitã preschimbarea certificatelor trebuie sã conţinã documentaţia prevãzutã în Hotãrârea Guvernului nr. 566/1996 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei din decembrie 1989, cu modificãrile ulterioare, pentru fiecare categorie, precum şi avizul reactualizat al unei organizaţii de revoluţionari legal constituite pânã la data de 31 decembrie 1992. Certificatele eliberate potrivit prezentei legi vor fi semnate de cãtre secretarul de stat al Secretariatului de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor din Decembrie 1989 şi de cãtre preşedintele comisiei parlamentare menţionate la alin. (3).";
- Art. 9: "(1) Certificatele doveditoare care, în perioada 1990-1997, au fost eliberate de Comisia pentru aplicarea Legii nr. 42/1990 şi de Comisia pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei din decembrie 1989, dupã verificare, potrivit art. 5 alin. (3), (4) şi (5), se vor preschimba, la cererea titularului, de cãtre Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor din Decembrie 1989, pânã la data de 30 aprilie 2010 inclusiv.
(2) Persoanele care solicitã preschimbarea documentelor care atestã titlurile prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. b), potrivit prezentei legi, precum şi preşedinţii organizaţiilor nominalizate la art. 5 alin. (4) poartã rãspunderea penalã pentru corectitudinea întocmirii dosarelor, care vor fi verificate de cãtre Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor din Decembrie 1989 şi avizate de Comisia parlamentarã a revoluţionarilor din decembrie 1989, în vederea eliberãrii de cãtre acesta a certificatelor doveditoare, preschimbate conform alin. (1)."
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate considerã cã prevederile criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 privind egalitatea în drepturi, art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi, precum şi prevederilor art. 14 privind interzicerea discriminãrii şi cele ale art. 17 referitor la interzicerea abuzului de drept din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine urmãtoarele:
1. În expunerea de motive la Legea nr. 341/2004 s-a arãtat, ca urmare a evoluţiei societãţii democratice româneşti, cã unele prevederi ale Legii nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri şi acordarea unor drepturi urmaşilor acestora, rãniţilor, precum şi luptãtorilor pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 198 din 23 august 1996, fie nu mai corespund realitãţilor social-politice şi economice actuale, fie au creat unele inechitãţi ca urmare a interpretãrii sau aplicãrii greşite ori abuzive. Aşa fiind, prin Legea nr. 341/2004 s-a reglementat cu privire la preschimbarea certificatelor doveditoare care, în perioada 1990-1997, au fost eliberate de Comisia pentru aplicarea Legii nr. 42/1990 şi de Comisia pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei din decembrie 1989.
Curtea observã cã toţi titularii care doresc preschimbarea certificatelor trebuie sã urmeze aceleaşi etape legale, fãrã ca între aceştia sã existe privilegii sau discriminãri, astfel încât nu poate fi reţinutã încãlcarea prin textele de lege criticate a prevederilor art. 16 din Constituţie şi ale art. 14 şi art. 17 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
2. Curtea constatã cã nu poate fi primitã nici susţinerea potrivit cãreia prin textele de lege criticate este restrâns dreptul de a dobândi titlul de "Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei din Decembrie 1989 - Luptãtor Remarcat prin Fapte Deosebite" prin aceea cã solicitantul trebuie sã obţinã avizul reactualizat al unei organizaţii de revoluţionari legal constituite. Aceasta deoarece dreptul de a obţine titlul de "Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei din Decembrie 1989 - Luptãtor Remarcat prin Fapte Deosebite" nu este un drept constituţional, ci unul acordat prin lege, astfel încât nu poate fi reţinutã incidenţa art. 53 din Constituţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (3) şi (4) şi art. 9 alin. (1) şi (2) din Legea recunoştinţei faţã de eroii-martiri şi luptãtorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţã de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, excepţie ridicatã de Ion Sandu în Dosarul cu nr. 2.702/54/2010 al Curţii de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 20 martie 2012.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Cristina Cãtãlina Turcu
___________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: